צפניה א-חגי ב: 'והיה ביום ההוא' - התקווה לאחרית הימים אצל צפניה, חגי ואחרים
הדף מאת: עדיאל איש שלום / בית מדרש אלול
בקובץ התרי-עשר, ישנם שני ספרי נביאים קצרים ומוכרים פחות - צפניה וחגי. בדבריהם הם מתנבאים על עם ישראל ועל העמים האחרים נבואות קשות המעוטרות במילות שבר, קושי ופורענות. את תוכן נבואותיהם הקשות, מעטרים שני הנביאים בסגנון טקסטואלי ייחודי השוזר חזרות על מילים, משחק פונטי- קולי בין מילים שונות ודומות ומערכות פסוקים הבנויות בתקבולות. אולם למרות הטון הקודר של התכנים, שני הספרים מסתיימים בפסוקי תקווה לגאולה עתידית ומשתמשים במילים זהות - 'ביום ההוא'. בלימוד זה נעיין בשימוש במטבע לשון זה בדברי שני הנביאים ובמקורות נוספים
אהוד בנאי וגיל סמנטה, היברו מן, ענה לי, 2004
היברו מן - Hebrewman
ספיק אפ, דה לנגוויג' אוף דה היברומאן,
לאוד אנד קליר! דה לנגוויג' אוף דה היברומאן.
איט איז דה לנגוויג' אוף דה פרופטס,
אוף דה סיין אפ און דה וול,
איט איז אולד, אנד סקרד,
איט וויל אופן אפ יור סול.
ספיק אפ, דה לנגוויג' אוף דה היברומאן,
לאוד אנד קליר! דה לנגוויג' אוף דה היברומאן.

פרום דה דיפסט מס אוף דאון טאון בבילון
איט וויל טייק יו טו דה נקסט טריין טו מאונט ציון,
איט וויל גט יו אפ, איט וויל מייק יו פליי,
דה לנגוויג' אוף דה היברומאן וויל טייק יו היי.

יו נו אברהם ספוק דה לנגוויג' אוף דה היברומאן
אנד אולסו ג'יזוס פרום נצרת אנד מריה מגדליין,
אינשטיין ג'רמיה דה דילן אנד דה כהן
די נואו סמטינג אבאוט דה לנגוויג' אוף דה היברומאן.....

אנד וון דה לורד סד: "לט דר בי לייט! )
איט וואז אין דה לנגוויג' אוף דה היברומאן
אנד וון מוזס סד: "לט מי פיפל גו!)
איט וואז אין דה לנגוויג' אוף דה היברומאן
ספיק דה לנגוויג' אוף דה היברומאן.

והיה ביום ההוא אור חדש גדול יאיר
לאט נפתח הסדק לאט נופל הקיר
וכשתגיע השעה יבוא אחד בשם אחד
יכירו וידעו כל העולם שפה אחת
ספיק דה לנגוויג' אוף דה היברומאן.

והיה ביום ההוא יבוא אחד בשם אחד
יכירו וידעו כל העולם שפה אחת
לאט נבנה הבית קו לקו ואות לאות
אל נא תאמר לי ביי ביי, אמור רק להתראות.
ספיק דה לנגוויג' אוף דה היברומאן.

אנד לט אס אול סיי: "הללויה!"
לט אס אול סיי: "אימן!"
א די וויל קם, אנד אבריבדי
וויל ספיק דה לנגוויג' אוף דה היברומאן!
© כל הזכויות שמורות לאקו"ם
www.acum.org.il
Error loading media...
https://www.youtube.com/watch?v=qFU8LVfOciE
"היברו מן" בביצוע אהוד בנאי
והיה ביום ההוא, מילים: יובב כץ, לחן: מתי כספי
והיה ביום ההוא
והיה ביום ההוא... ביום ההוא
וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ
נמר עם גדי ירבץ ביום ההוא.

עוד יבוא... יבוא היום ההוא
עוד יבוא היום ההוא
נמר עם גדי ירבץ ביום ההוא.

והיה ביום ההוא... ביום ההוא
טלה וכפיר יחדיו ונער קט מנהגם
טלה וכפיר ונער קט ותם.

...

והיה ביום ההוא... ביום ההוא
חרבם יכתתו למזמרות ביום ההוא
חרבם יכתתו למזמרות.

עוד יבוא... יבוא היום ההוא
עוד יבוא היום ההוא
חרבם יכתתו למזמרות.

והיה ביום ההוא... ביום ההוא
לא ישאו חנית ולא ידעו עוד מלחמה
ולא ידעו גויים עוד מלחמה

עוד יבוא... יבוא היום ההוא
עוד יבוא היום ההוא
ולא ידעו גויים עוד מלחמה

והיה ביום ההוא... ביום ההוא
וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ
חרבם יכתתו למזמרות

והיה ביום ההוא... ביום ההוא
לא ישאו חנית ולא ידעו עוד מלחמה
ולא ידעו גויים עוד מלחמה

...

© כל הזכויות שמורות לאקו"ם
www.acum.org.il
Error loading media...
https://www.youtube.com/watch?v=ALx_ocpRAAc
"והיה ביום ההוא" בביצוע להקת פיקוד דרום
צפניה (א)
(י) וְהָיָה- בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם-ה' קוֹל צְעָקָה מִשַּׁעַר הַדָּגִים וִילָלָה מִן-הַמִּשְׁנֶה וְשֶׁבֶר גָּדוֹל מֵהַגְּבָעוֹת:
...
(יב) וְהָיָה בָּעֵת הַהִיא אֲחַפֵּשׂ אֶת-יְרוּשָׁלַם בַּנֵּרוֹת וּפָקַדְתִּי עַל-הָאֲנָשִׁים הַקֹּפְאִים עַל-שִׁמְרֵיהֶם הָאֹמְרִים בִּלְבָבָם לֹא-יֵיטִיב ה' וְלֹא יָרֵעַ:
(יג) וְהָיָה חֵילָם לִמְשִׁסָּה וּבָתֵּיהֶם לִשְׁמָמָה וּבָנוּ בָתִּים וְלֹא יֵשֵׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְלֹא יִשְׁתּוּ אֶת-יֵינָם:
(יד) קָרוֹב יוֹם-ה' הַגָּדוֹל קָרוֹב וּמַהֵר מְאֹד קוֹל יוֹם ה' מַר צֹרֵחַ שָׁם גִּבּוֹר:
(טו) יוֹם עֶבְרָה הַיּוֹם הַהוּא יוֹם צָרָה וּמְצוּקָה יוֹם שֹׁאָה וּמְשׁוֹאָה יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל:
(טז) יוֹם שׁוֹפָר וּתְרוּעָה עַל הֶעָרִים הַבְּצֻרֹת וְעַל הַפִּנּוֹת הַגְּבֹהוֹת:
(יז) וַהֲצֵרֹתִי לָאָדָם וְהָלְכוּ כַּעִוְרִים כִּי לַה' חָטָאוּ וְשֻׁפַּךְ דָּמָם כֶּעָפָר וּלְחֻמָּם כַּגְּלָלִים:
(יח) גַּם-כַּסְפָּם גַּם-זְהָבָם לֹא-יוּכַל לְהַצִּילָם בְּיוֹם עֶבְרַת ה' וּבְאֵשׁ קִנְאָתוֹ תֵּאָכֵל כָּל-הָאָרֶץ כִּי כָלָה אַךְ-נִבְהָלָה יַעֲשֶׂה אֵת כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ:
למקור השלם
And in that day, saith the LORD, Hark! a cry from the fish gate, And a wailing from the second quarter, And a great crashing from the hills.
צפניה (ג)
(ח) לָכֵן חַכּוּ-לִי נְאֻם-ה' לְיוֹם קוּמִי לְעַד כִּי מִשְׁפָּטִי- לֶאֱסֹף גּוֹיִם לְקָבְצִי מַמְלָכוֹת לִשְׁפֹּךְ עֲלֵיהֶם זַעְמִי כֹּל חֲרוֹן אַפִּי כִּי בְּאֵשׁ קִנְאָתִי תֵּאָכֵל כָּל-הָאָרֶץ:
(ט) כִּי-אָז אֶהְפֹּךְ אֶל-עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד:
...
(יא) בַּיּוֹם הַהוּא לֹא תֵבוֹשִׁי מִכֹּל עֲלִילֹתַיִךְ אֲשֶׁר פָּשַׁעַתְּ בִּי כִּי-אָז אָסִיר מִקִּרְבֵּךְ עַלִּיזֵי גַּאֲוָתֵךְ וְלֹא-תוֹסִפִי לְגָבְהָה עוֹד בְּהַר קָדְשִׁי:
...
(יד) רָנִּי בַּת-צִיּוֹן הָרִיעוּ יִשְׂרָאֵל שִׂמְחִי וְעָלְזִי בְּכָל-לֵב בַּת יְרוּשָׁלָם:
(טו) הֵסִיר ה' מִשְׁפָּטַיִךְ פִּנָּה אֹיְבֵךְ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל ה' בְּקִרְבֵּךְ לֹא-תִירְאִי רַע עוֹד:
(טז) בַּיּוֹם הַהוּא יֵאָמֵר לִירוּשָׁלַם אַל-תִּירָאִי צִיּוֹן אַל-יִרְפּוּ יָדָיִךְ:
...
(יט) הִנְנִי עֹשֶׂה אֶת-כָּל-מְעַנַּיִךְ בָּעֵת הַהִיא וְהוֹשַׁעְתִּי אֶת-הַצֹּלֵעָה וְהַנִּדָּחָה אֲקַבֵּץ וְשַׂמְתִּים לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם בְּכָל-הָאָרֶץ בָּשְׁתָּם:
(כ) בָּעֵת הַהִיא אָבִיא אֶתְכֶם וּבָעֵת קַבְּצִי אֶתְכֶם כִּי-אֶתֵּן אֶתְכֶם לְשֵׁם וְלִתְהִלָּה בְּכֹל עַמֵּי הָאָרֶץ בְּשׁוּבִי אֶת-שְׁבוּתֵיכֶם לְעֵינֵיכֶם אָמַר ה':
למקור השלם
Therefore wait ye for Me, saith the LORD, Until the day that I rise up to the prey; For My determination is to gather the nations, That I may assemble the kingdoms, To pour upon them Mine indignation, Even all My fierce anger; For all the earth shall be devoured With the fire of My jealousy. For then will I turn to the peoples A pure language, That they may all call upon the name of the LORD, To serve Him with one consent.
חגי (ב)
(כא) אֱמֹר אֶל-זְרֻבָּבֶל פַּחַת-יְהוּדָה לֵאמֹר אֲנִי מַרְעִישׁ אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ:
(כב) וְהָפַכְתִּי כִּסֵּא מַמְלָכוֹת וְהִשְׁמַדְתִּי חֹזֶק מַמְלְכוֹת הַגּוֹיִם וְהָפַכְתִּי מֶרְכָּבָה וְרֹכְבֶיהָ וְיָרְדוּ סוּסִים וְרֹכְבֵיהֶם אִישׁ בְּחֶרֶב אָחִיו:
(כג) בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם-ה' צְבָאוֹת אֶקָּחֲךָ זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל עַבְדִּי נְאֻם-ה' וְשַׂמְתִּיךָ כַּחוֹתָם כִּי-בְךָ בָחַרְתִּי נְאֻם ה' צְבָאוֹת:
למקור השלם
’Speak to Zerubbabel, governor of Judah, saying: I will shake the heavens and the earth; and I will overthrow the throne of kingdoms, and I will destroy the strength of the kingdoms of the nations; and I will overthrow the chariots, and those that ride in them; and the horses and their riders shall come down, every one by the sword of his brother. In that day, saith the LORD of hosts, will I take thee, O Zerubbabel, My servant, the son of Shealtiel, saith the LORD, and will make thee as a signet; for I have chosen thee, saith the LORD of hosts.’
דיון
שאלות עזר (לא מחייבות) לחברותות:
מה היחס בין נבואות הפורענות לנבואות הגאולה אצל צפניה וחגי? האם הן כרוכות זו בזו ושמא נפרדות? הסבירו.
האם נבואות העתיד, "חזון אחרית הימים", הן מציאות אוטופית בלתי מושגת, או מציאות שביכולתנו לשאוף אליה ולהביא אותה?
מה דעתכם על כך שאף שבמהלך הספר מתבטא הנביא בצורה קשה ושלילית, הוא בוחר לסיים את נבואתו בנימה אחרת, ואף להשתמש לצורך כך באותו צמד מילים עצמו? האם יש לכך משמעות? מהי?
* קראו את חזונו של א"ד גורדון על הקשר בין האדם לטבע - באיזה אופן משתלב חזונו עם רוח הנביאים? מה היחס בין המקורות? ומדוע הוא בוחר להתבטא בלשונם דווקא?
אהרון דוד גורדון, האדם והטבע, עקירת שורשי הנשמה מהטבע, ב.
התיקון העתידי של חיבור האדם והטבע
ופקחת ביום ההוא את עיניך, בן אדם, והצצת ישר לתוך עיני הטבע וראית בהן את תמונתך. וידעת, כי אל עצמך שבת, כי בהתעלמך מן הטבע התעלמת מעצמך. ושבת וראית, והנה מעליך, מעל ידיך ורגליך, מעל כל גֵוך ונפשך נפרכים ונושרים, נפרכים ונושרים שברים שברים כבדים, קשים, מעיקים, ואתה מתיישר, מזדקף, גדל. וידעת, כי אלה הם שברי קליפתך, אשר התכווצת בתוכה בתמהון לבך, כצב בתוך שיריונו, ואשר לאחרונה גדלת מתוכה. והכרת ביום ההוא, כי הכל היה לא לפי מידתך, וכי את הכל עליך לחדש:
...
ולא יהיה עוד ביום ההוא בנינך, בן אדם, חורבן להוד בנינו של עולם, ולא תפארת בניתך פגימה בספירת התפארת העולמית; ולא תהיה עוד העזובה הטבעית עם חרבותיך הנשכחות היופי האמיתי, האין-סופי היחידי. ולקחת תורה מפי הטבע, תורת הבנייה והיצירה, ולמדת לעשות כמעשהו בכל אשר תבנה ובכל אשר תיצור. וכן בכל דרכיך ובכל חייך תלמד להיות שותף לו במעשה בראשית.
והיה ביום ההוא וניתנה בך, בן אדם, רוח חדשה, והרגשת רגש חדש, רעב חדש לא רעב ללחם ולא צמא לכסף, כי אם לעבודה. ומצאת עונג בכל עבודה, אשר תעבוד, ובכל מעשה, אשר תעשה, כעונג אשר אתה מוצא באכילה והשתיה. ושמת לבך ביום ההוא להנעים ולהטעים את עבודתך, כאשר הנך שם לב היום להנעים את מאכלך, וכאשר הנך שם לב היום להרבות את פרי עבודתך את הכסף. וידעת לעבוד די סיפוקך בכל יום. לא תגרע ולא תוסיף.
...
ונשאת ביום ההוא סביב עיניך, בן אדם, ונשאת עיניך למעלה, וראית את הארץ ואת היקום אשר בה, וראית את השמים עם כל צבאם, עם כל העולמות אשר בהם עד לאין תכלית ואין חקר והנה כולם כולם קרובים אל נפשך, והנה כולם כולם נושאים לה ברכה. אז תשיג את הנצח שברגע. אז תדע, מה רב עשרך, מה רבה ממשלתך, תשיג את הנצח שברגע. אז תדע, מה עשרך, מה רבה ממשלתך, מה רבה הברכה, אשר הם נושאים לך. אז תדע, ואמרת בלבבך: מה דלים, מה מסכנים הם החיים משל אחרים, הממשלה על האחרים, האור משל אחרים!
ואהבת ביום ההוא את כל הנמצא, ואהבת את האדם, ואהבת אף את עצמך כי יהיה לבך מלא אהבה.
והאמנת בעצמך, והאמנת באדם, והאמנת בכל אשר יש להאמין כי תהיה כולך מלא חיים.
והיתה הרגשתך ומחשבתך, והיתה רוחך כמעין המתגבר תמיד חדשה, תמיד שלך. אף את כל עצמך תרגיש, והנה הנך תמיד חדש, תמיד שלך. כן תהיה בעיניך וכן תהיה בעיני אחיך כי יהיה מקורך ברוך, ו'שמן למאור' לא יחסר.
ולא יהיה ביום ההוא האדם על האדם למשא, אשר ישא אותו הנושא שעה אחת וייעף.
כי אח יהיה האדם ביום ההוא לכוכבי השמים ולרמש הארץ, כי יהיה די שמים בנפש איש ואיש ודי ארץ, וגדול יהיה מסלולו. והיה די מרחב לאיש ואיש ודי מרחק בין איש ובין רעהו אשר לא יפול איש על רעהו ואשר ימשוך איש את רעהו תמיד, תמיד.
וידעת ביום ההוא, בן אדם, את הטבע, כי יהיו עיניך וכל חושיך די גלויים, לבך די פתוח, מוחך די עמוק; אבל תדע גם את החיים והבינות את הטבע. ולא יהיה עוד ביום ההוא אור חכמתך ומדעך אור קר ונורא, כי יהיה אור חי, שופע מכל העולמות.
וידעת ביום ההוא, בן אדם, כיצד חיים את הטבע כי תרצה לדעת
למקור השלם

מושגים
  • א.ד. (אהרון דוד) גורדון - (אוקריאנה, 1856 – דגניה א' 1922), הוגה ומורה-דרך לחלוצי העלייה השנייה ותנועת "הפועל הצעיר" בארץ ישראל.
דף הנחיות למנחה:
צפניה א-חגי ב למנחה.doc