תהלים קלד-קלח: גלות, זיכרון ונקמה
הדף מאת: רחמים תמם / 929- תנ"ך ביחד
עיון במזמור קלז בתהלים ובשלושה מרכיבים עיקריים המצויים בו: הגלות, הזיכרון והנקמה. בעקבות העיון במזמור נבחן הופעות של שלושת המרכיבים הללו בשירה העברית והלועזית, ובמקורות נוספים.
תהלים, פרק קלז
מזמור קל"ז בתהלים
א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם-בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת-צִיּוֹן.
ב עַל-עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ.
ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי-שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה
שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן.
ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת-שִׁיר-ה' עַל אַדְמַת נֵכָר.
ה אִם-אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי.
ו תִּדְבַּק-לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם-לֹא אֶזְכְּרֵכִי
אִם-לֹא אַעֲלֶה אֶת-יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי.
ז זְכֹר ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם
הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ.
ח בַּת-בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה
אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם-לָךְ אֶת-גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ.
ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת-עֹלָלַיִךְ אֶל-הַסָּלַע.
דיון
שאלות והארות -
מהם מאפייני המזמור?
מתי לדעתכם נכתב המזמור?
באילו נושאים הוא עוסק? הציעו כיצד אפשר לחלק אותו.

בלימוד שלפנינו נבקש לחלק את המזמור לשלושה מרכיבים המופיעים בו ומעצבים אותו:
גלות ומאפייניה - עצבות, לעג השובים, געגועים.
זכרון ירושלים - שאיפה לגאולה. לאומיות בגולה.
קריאה לנקמה.
אפרים משה ליליין, 1874-1925, הציור צויר בשנת 1910
עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל
© כל הזכויות שמורות לאפרים משה ליליין
דיון
האם המזמור שקראנו רלוונטי רק לתקופת בבל?
מה מוסיף התיאור הוויזואלי של גולי בבל הבוכים על כלי נגינתם בציור?
מהי בבל בשבילכם?
עלמה זוהר, גלות בבל השניה, מתוך האלבום: דברי, 2008
מהי בבל?
"ירדת מן ההרים לגובה פני הים
לראות אולי את הדברים
כמו שהם נראים משם
צפה לבדי בנהרות אדם

שכרתי לי דירה בין סדום לעמורה
מתפרנסת בדוחק מעבודה זרה
לא לי, לא
לא רע

זה מסע עירוני בנוף של בניינים
רחוק מעצמי אבל בלב העניינים
אני שולחת לך גלויה
מגלות בבל השניה
שולחת לך גלויה
מגלות בבל השנייה"
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
Error loading media...
מידד טסה, על נהרות בבל. מילים: תהלים קל"ז, לחן: שרון אבילחק
עיבודים עכשוויים למזמור
Error loading media...
Boney M., Rivers of Babylon, albun: Nightflight to Venus, 1978
דיון
אילו חלקים מהמזמור הושמטו בכל אחד מהעיבודים המודרניים למזמור? הסבירו מדוע, לדעתכם.
מה מבטא כל אחד מהעיבודים? כיצד כל עיבוד תופס את המזמור?
ר' יהודה הלוי, לבי במזרח
אִם-אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם - הפיכת הזכרון למרכיב עיקרי
לִבִּי בְמִזְרָח וְאָנֹכִי בְּסוֹף מַעֲרָב
אֵיךְ אֶטְעֲמָה אֵת אֲשֶׁר אֹכַל וְאֵיךְ יֶעֱרָב
אֵיכָה אֲשַׁלֵּם נְדָרַי וָאֱסָרַי, בְּעוֹד
צִיּוֹן בְּחֶבֶל אֱדוֹם וַאֲנִי בְּכֶבֶל עֲרָב
יֵקַל בְּעֵינַי עֲזֹב כָּל טוּב סְפָרַד, כְּמוֹ
יֵקַר בְּעֵינַי רְאוֹת עַפְרוֹת דְּבִיר נֶחֱרָב.
דיון
אילו רגשות באים לידי ביטוי בשירו של ריה"ל?
מה מקומו של הזיכרון בשיר?
אילו ביטויים נוספים לזכרון ירושלים החרבה אתם מכירים?
זוהר, ספר שמות, דף ז עמוד ב - ח עמוד א (מתורגם)
מזכרון להתעוררות?
צט) בזמן ההוא יתעורר מלך המשיח לצאת מן גן העדן, ממקום שנקרא קן ציפור, ויתגלה בארץ הגליל. .....
קה) כי ייקרא קַן ציפור לפניך. מקרא הזה הוא אחד ממצוות התורה הגנוזים, ויש בו סודות התורה גנוזים, בל"ב שבילים של התורה .
קו) בזמן שיתעורר מלך המשיח, כמה אותות וניסים אחרים יתעוררו בעולם. בגן עדן התחתון יש מקום אחד גנוז ונעלם, שלא נודע. והוא מרוקם בכמה גוונים. ובו גנוזים אלף היכלות נחמדים, ואין מי שיכנס בהם, מלבד המשיח, העומד תמיד בגן העדן .
קז) וכל הגן מסובב ממרכבות רבות של הצדיקים, משיח עומד עליהם, ועל כמה צבאות ומחנות של נשמות הצדיקים אשר שם. ובראשי חודשים ובימים טובים ובשבתות נכנס המשיח במקום ההוא, שבו גנוזים אלף היכלות, להשתעשע בכל היכלות האלו .
קח) לפני ולפנים מכל אלו, אלף היכלות הגנוזים, יש מקום אחד נעלם וגנוז, שאינו נודע כלל. ונקרא עדן. ואין מי שיכול להשיג אותו. והמשיח נגנז בחוץ, סביב לאותו מקום, עד שנגלה לו מקום אחד, שנקרא קן ציפור. והוא מקום שמכריז עליו ציפור הזה, המתעוררת בגן עדן בכל יום.
חיים נחמן ביאליק, קן ציפור
קַן צִפּוֹר

קֵן לַצִּפּוֹר
בֵּין הָעֵצִים,
וּבַקֵּן לָהּ
שָׁלֹשׁ בֵּיצִים.

וּבְכָל-בֵּיצָה
הַס, פֶּן תָּעִיר
יָשֵׁן לוֹ
אֶפְרוֹחַ זָעִיר.
דיון
שאלות והארות -
מה רומז ביאליק בשירו? האם הוא מבקש להסות? להעיר?
במה שונה תקוותו של ביאליק מהגלות מזו של גולי בבל?
נתן אלתרמן, קטעים מתוך: פסח של גלויות, מתוך: הטור השביעי, 1943
שובה של הנקמה?
הַמֻּכֶּה לְעָפָר בַּמּוֹרָג,
נוֹשֵׂא נִגּוּנוֹ בְּקוֹל עָרֵב,
בְּלֵיל הִתְקַדֵּשׁ הֶחָג.
בֶּעָרִים עֲקֻבּוֹת מִיגוֹנִים,
הַפּוֹרְשׂוֹת עַל עֵינָיו צַלְמָוֶת,
הוּא הַלַּיְלָה יוֹשֵׁב בִּבְגָדִים לְבָנִים,
בְּתִפְאֶרֶת הֲרַת אַלְמָוֶת.

(הבית האחרון):
נֶחָמָה, נֶחָמָה עוֹד הַבַּת תֶּחֱזֶה!
אַךְ הָעָם בְּקוּמוֹ מֵאֶבְלוֹ עוֹד בּוֹ כֹּחַ!
אֶת הַלַּיְלָה הַזֶּה, זֶבַח פֶּסַח הַזֶּה,
לֹא יִשְׁכַּח לָךְ, תֵּבֵל! לֹא יוּכַל לִשְׁכֹּחַ
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
שאלות והארות -
איזו אלטרנטיבה מעלה אלתרמן?
האם היא מצוייה במזמור שלנו?
דיון
סיכום
מדוע נשמט בחלק מהפרשנויות והעיבודים המודרניים למזמור, מרכיב הנקמה?

האם יש לו עדיין מקום בימינו?

עם מה אתם מזדהים יותר - עם נקמה המביאה את הגאולה, או עם התעוררות המביאה את הגאולה?
דף הנחיות למנחה:
תהלים קלד-קלח למנחה.doc
דף מספר 124 בסדרה 929 תהלים., דפים נוספים בסדרה:
1