הדף מאת: מעגלי צדק / מעגלי צדק
חלק מהאטימות החברתית למצבם של החלשים, נובע מחוסר מודעות אמיתית למצבם הקשה. לעיתים, הסברים שאדם מסביר לעצמו, משקיטים את ייסורי המצפון שאמור היה לחוש לנוכח המצב הקשה של החלש והנדכא. אולם, אם יתנסה באופן אישי במצב דומה, תשתנה התייחסותו מן הקצה עד הקצה, בבחינת - "ניסיון אחד שווה אלף מילים".
לכן, המגע הישיר בסיטואציות חיות, מלמד הרבה יותר מדרשות, ססמאות או הטפות.
דיון
- האם מי שהוא עשיר מובטח לו שיישאר תמיד בעושרו?
- האם מי שהוא עני אין לו תקווה להפוך לעשיר?
(י) נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ: (יא) כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ:
Thou shalt surely give him, and thy heart shall not be grieved when thou givest unto him; because that for this thing the LORD thy God will bless thee in all thy work, and in all that thou puttest thy hand unto. For the poor shall never cease out of the land; therefore I command thee, saying: ‘Thou shalt surely open thy hand unto thy poor and needy brother, in thy land.’
"כי לא יחדל אביון מקרב הארץ" (דברים טו, יא)
תניא, רבי אלעזר הקפר אומר: לעולם יבקש אדם רחמים על מדה זו, שאם הוא לא בא - בא בנו, ואם בנו לא בא - בן בנו בא. שנאמר: "כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה" (דברים טו, י).
תנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם.
אמר רב יוסף: מוחזק בידינו - תלמיד חכם אינו נעשה עני, והרי ראינו שנעשה עני. יש שנעשה עני ועל הפתחים אינו מחזר.
אמר לה רבי חייא לאשתו: כאשר בא עני הקדימי לו לחם, כדי שיקדימו לבניך. אמרה לו: האם אתה מקלל אותם? -
אמר לה: מקרא הוא שנאמר: "כי בגלל הדבר הזה", ותנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם.
תניא, רבי אלעזר הקפר אומר: לעולם יבקש אדם רחמים על מדה זו, שאם הוא לא בא - בא בנו, ואם בנו לא בא - בן בנו בא. שנאמר: "כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה" (דברים טו, י).
תנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם.
אמר רב יוסף: מוחזק בידינו - תלמיד חכם אינו נעשה עני, והרי ראינו שנעשה עני. יש שנעשה עני ועל הפתחים אינו מחזר.
אמר לה רבי חייא לאשתו: כאשר בא עני הקדימי לו לחם, כדי שיקדימו לבניך. אמרה לו: האם אתה מקלל אותם? -
אמר לה: מקרא הוא שנאמר: "כי בגלל הדבר הזה", ותנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם.
The Gemara comments that this explanation disagrees with the view of Shmuel, for Shmuel said: There is no difference between this world and the days of Messiah except for subjugation to foreign kingdoms alone, from which we will be released in the Messianic era, as it is stated: “For the poor will never cease from the land, therefore I command you, saying: You shall surely open your hand to your brother, to your poor and your needy in your land.” (Deuteronomy 15:11). This indicates that the ways of the world, including the existence of wealthy and poor socioeconomic strata, will continue forever. It was taught in a baraita that Rabbi Elazar HaKappar says: A person should always request divine mercy with regard to this condition of poverty, for if he does not come to a state of poverty, his son will, and if his son does not come to such a state his grandson will, as it is stated: “You shall surely give him and your heart shall not be grieved when you give to him, for due to this thing [biglal hadavar hazeh] the Lord your God will bless you in all your work and in all that you put your hand toward” (Deuteronomy 15:10). With regard to this verse, the tanna from the school of Rabbi Yishmael taught: Due to [biglal] this thing means that it is a wheel [galgal] that turns in the world, upon which people continuously rise and fall. Rav Yosef said: We hold that a Torah scholar will not become poor. The Gemara challenges this statement: But we see that they do become poor. The Gemara answers: Even so, if there is a Torah scholar who becomes poor, he will still never have to go around asking for charity at people’s doors. In a similar vein, the Gemara relates that Rabbi Ḥiyya said to his wife: When a poor person comes to the house, be quick to give him bread so that they will be quick to give bread to your children. She said to him: Are you cursing them, your children? He said to her: It is a verse that is written, as it says: “Due to this thing,” and the Sages expounded that it is a wheel that continuously turns in the world. Similarly, it was taught in a baraita that Rabbi Gamliel, son of Rabbi Yehuda HaNasi, says: The verse that states: “And He will show you mercy and have compassion on you and multiply you” (Deuteronomy 13:18) teaches us that anyone who has compassion for God’s creatures will receive compassion from Heaven, and anyone who does not have compassion for God’s creatures will not receive compassion from Heaven.
דיון
- הדימוי ל"גלגל", למה?
- מה ההבדלים בין הגלגל המסתובב לבין חיי האדם ולשינויים שחלים בהם?
- האם המעמד החברתי-כלכלי של האדם קובע את את מעמדו האמיתי של האדם?
(לה) וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ. (לו) אַל-תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ. (לז) אֶת כַּסְפְּךָ לֹא-תִתֵּן לוֹ בְּנֶשֶׁךְ וּבְמַרְבִּית לֹא-תִתֵּן אָכְלֶךָ. (לח) אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת לָכֶם אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים.
And if thy brother be waxen poor, and his means fail with thee; then thou shalt uphold him: as a stranger and a settler shall he live with thee. Take thou no interest of him or increase; but fear thy God; that thy brother may live with thee. Thou shalt not give him thy money upon interest, nor give him thy victuals for increase. I am the LORD your God, who brought you forth out of the land of Egypt, to give you the land of Canaan, to be your God.
דיון
מוטט = זעזע, החליש, ריפה, הרס.
- למה הכוונה "ימוך"?
- למה הכוונה "ומטה"?
מוטט = זעזע, החליש, ריפה, הרס.
- האם בא ההרס כבר במכה הראשונה?
- כמה שלבים עברו עד ההרס המוחלט?
- האם היה ניתן למנוע את ההרס? באיזה שלב?
פירוש רש"י לתורה, ויקרא כ"ה, ד"ה והחזקת בו:
"אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו"
אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו אלא חזקהו משעת מוטת היד.
למה זה דומה? למשאוי שעל החמור - עודהו על החמור אחד תופס בו ומעמידו,נפל לארץ, חמישה אין מעמידים אותו
"אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו"
אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו אלא חזקהו משעת מוטת היד.
למה זה דומה? למשאוי שעל החמור - עודהו על החמור אחד תופס בו ומעמידו,נפל לארץ, חמישה אין מעמידים אותו
דיון
- מתי חלה המצווה "והחזקת בו"? שימו לב לפועל "ומטה" הכתוב לפני כן.
- מה מלמד אותנו משל החמור שמביא רש"י?
סיכום: המילה המיותרת
דיון
גם אם התמזל מזלו ולא חש על בשרו את התחושה האמיתית בניסיון אישי, הוא צריך לפחות לנסות להרגיש את האחר, כדי שעל ידי זה ימלא את חובתו בשלמות האפשרית.
- בחזרה לפסוק לה' - מהי המילה ה"מיותרת" בפסוק? ("מיותרת" = שאם תחסר לא ישתנה משמעותו של הפסוק).
- מה אנחנו יכולים ללמוד מכך? מדוע בכל זאת המילה מופיעה בפסוק?
גם אם התמזל מזלו ולא חש על בשרו את התחושה האמיתית בניסיון אישי, הוא צריך לפחות לנסות להרגיש את האחר, כדי שעל ידי זה ימלא את חובתו בשלמות האפשרית.
- יש לכם דוגמאות למקרים שהרגשתם כך?
- האם אתם מסכימים עם הקביעה הזו?