תשעה באב - מה הקשר אלי?
הדף מאת: אילה ארליך ותמר בן דוד, מכינת בינה / בינ"ה
חורבן בית המקדש - האם הוא עדיין רלוונטי בדורנו? האם יש דרך בה נציין את חורבן הבית ונרגיש שאנחנו מפיקים ומפיקות ממנו לקחים? דף לימוד העוסק במהות החורבן ובמשמעויות שלו.
קינת הגולים בבבל
(א) עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:
(ב) עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:
(ג) כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:
(ד) אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר:
(ה) אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ תִּשְׁכַּח יְמִינִי:
(ו) תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:
(ז) זְכֹר ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:
(ח) בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתָּ לָנוּ:
(ט) אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
By the rivers of Babylon, There we sat down, yea, we wept, When we remembered Zion. Upon the willows in the midst thereof We hanged up our harps. For there they that led us captive asked of us words of song, And our tormentors asked of us mirth: ‘Sing us one of the songs of Zion.' How shall we sing the LORD’S song In a foreign land? If I forget thee, O Jerusalem, Let my right hand forget her cunning. Let my tongue cleave to the roof of my mouth, If I remember thee not; If I set not Jerusalem Above my chiefest joy. Remember, O LORD, against the children of Edom The day of Jerusalem; Who said: 'Rase it, rase it, Even to the foundation thereof.' O daughter of Babylon, that art to be destroyed; Happy shall he be, that repayeth thee As thou hast served us. Happy shall he be, that taketh and dasheth thy little ones Against the rock.
דיון
גולי בבל מבכים את חורבן ירושלים, הם אינם מסוגלים לשיר או לשמוח ושרויים באבל ובכאב בלתי נסבלים.

מהמקום בו אתם/ן היום, האם אתם/ן יכולים/ות להזדהות עמם, או שמא אתם/ן מרגישים/ות ניתוק ואדישות כלפי חורבן העיר ובית המקדש?
ברל כצנלסון, מהפכה ומסורת, מתוך: במבחן, תל-אביב, 1935
בין זכרון ושכחה / ברל כצנלסון
שני כוחות ניתנו לנו : זיכרון ושכחה. אי אפשר לנו בלעדי שניהם.
אילו לא היה לעולם אלא זיכרון, מה היה גורלנו? היינו כורעים תחת משא הזיכרונות. היינו נעשים עבדים לזיכרוננו, לאבות אבותינו. קלסתר פנינו לא היה אז אלא העתק של דורות עברו.
ואילו הייתה השכחה משתלטת בנו כליל כלום היה עוד מקום לתרבות, למדע, להכרה עצמית, לחיי נפש?
[...]
דור מחדֶש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב. ויש שהוא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות, חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה, שיש בה כדי להזין את נפש הדור מחדש.
אם יש בחיי עם משהו קדום מאוד ועמוק מאוד, שיש בו כדי לחנך את האדם ולחסן אותו לקראת הבאות, האם יש בזה ממידת המהפכה להתנכר לו?

מילים
  • קלסתר - תווי פנים, פרצוף, צורה, הופעה, דמות.
דיון
  • בעולם המודרני ספק אם יש מקום לבנייה מחדש של בית המקדש. האם לדעתכם/ן יש מקום להרחיב את משמעות החורבן ולנסוך בו משמעויות חדשות, עדכניות, כדי לא לשקוע בכאבי העבר? כיצד ניתן לעשות זאת מבלי לשכוח את חורבן בית המקדש ואת הסיבה הקמאית ליום האבל?
  • אם איננו רוצים/ות לשכוח את החורבן ויחד עם זאת להרגיש חיבור ליום זה, עלינו לראות את חורבן בית המקדש כדוגמא לחורבן שחווינו, או שאנו עלולים/ות לחוות. האם יש בחייכם/ן דבר מה שאם יחרב תרגישו כמו אותם גולי בבל שלא היו מסוגלים לשמוח או לשיר?
  • האם יש היום, לדעתכם/ן, מוקד בחיי הלאום היהודי/ישראלי שמשמש כמו בית לאומי? מוקד המחליף את בית המקדש של תקופת בית ראשון ובית שני?
מפני מה חרב?
מקדש ראשון מפני מה חרב?
מפני שלושה דברים שהיו בו: עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים [...]
אבל מקדש שני, שהיו עוסקים בתורה ומצוות ובגמילות חסדים, מפני מה חרב?
מפני שהיתה בו שנאת חינם. ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות: עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים.
§ The Tosefta continues with a discussion of the sins of the Jewish people over the generations: Due to what reason was the First Temple destroyed? It was destroyed due to the fact that there were three matters that existed in the First Temple: Idol worship, forbidden sexual relations, and bloodshed. Idol worship, as it is written: “The bed is too short for stretching [mehistare’a], and the cover is too narrow for gathering” (Isaiah 28:20). What is the meaning of: “The bed is too short for stretching?” Rabbi Yonatan said: This bed is too short for two counterparts [re’im] to dominate [mehistarer]. Mehistare’a is a contraction of mehistarer re’im. It is inconceivable that there would be in one Temple both service of God and worship of the idol placed there by King Manasseh. What is the meaning of: And the cover [vehamasseikha] is too narrow [tzara] for gathering [kehitkannes]? Rabbi Shmuel bar Naḥmani said that when Rabbi Yonatan reached this verse, he wept and said: For He about Whom it is written: “He gathers [kones] waters of the sea together as a heap” (Psalms 33:7), the idol [masseikha] became a rival [tzara]? In the homiletic interpretation, masseikha is interpreted as idol and tzara is interpreted as rival, as in the term used to describe the relationship between two women married to the same husband, isha tzara. With regard to forbidden sexual relations, it is written: “The Lord says because the daughters of Zion are haughty and walk with outstretched necks and wanton eyes, walking and mincing as they go and making a tinkling with their feet” (Isaiah 3:16).
Because the daughters of Zion are haughty, indicates a tall woman walking alongside a short one so that the tall woman would stand out.
And walk with outstretched necks, indicates that they would walk with upright stature and carry themselves in an immodest way.
And wanton eyes, indicates that they would fill their eyes with blue eye shadow in order to draw attention to their eyes.
Walking and mincing as they go, indicates that they would walk in small steps, heel to toe, so onlookers would notice them.
Making a tinkling [te’akasna] with their feet, Rabbi Yitzḥak said: This teaches that they would bring myrrh and balsam and place them in their shoes and would walk in the marketplaces of Jerusalem. And once they approached a place where young Jewish men were congregated, they would stamp their feet on the ground and splash the perfume toward them and instill the evil inclination into them like venom of a viper [ke’eres bikhos]. With regard to bloodshed it is written: “Moreover, Manasseh shed innocent blood very much, until he had filled Jerusalem from one end to another” (II Kings 21:16). However, considering that the people during the Second Temple period were engaged in Torah study, observance of mitzvot, and acts of kindness, and that they did not perform the sinful acts that were performed in the First Temple, why was the Second Temple destroyed? It was destroyed due to the fact that there was wanton hatred during that period. This comes to teach you that the sin of wanton hatred is equivalent to the three severe transgressions: Idol worship, forbidden sexual relations and bloodshed.
דיון
  • בית המקדש נחרב בגלל חטאי העם. האם נכון להצטער ולבכות על חורבן הבית, או שעלינו להתמקד בתיקון דרכינו? מה צריך להיות מוקד היום לדעתכם/ן?
  • אם בית ראשון נחרב על עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, ושני נחרב על שנאת חינם, ממה עלינו להזהר בשמירה על ה"בית" שלנו? (אין הכוונה לביתנו הפרטי אלא למה שמשמש היום כביתנו הלאומי). האם יש דברים שאנו עושים/ות היום שלא כשורה שעלולים/ות לטמאו ולהחריבו מבפנים?