לאה גולדברג: משירי ציון
הדף מאת: מיכל רזניק / המדרשה באורנים
הלימוד מתמקד בשיר "לילה" מאת לאה גולדברג, העוסק במורכבות הקשר לארץ ישראל. השיר מעלה את השאלה: כיצד יוצרת חברה, המורכבת ברובה מעולים חדשים, קשר בלתי אמצעי למקום? המשוררת רומזת למזמור קל"ז בספר תהלים, ויוצרת באמצעותו דימוי של "גלות" שאותו מרגישים העולים דווקא בארץ ישראל, הזרה להם בנופיה, בקולותיה, בעונות השנה. כדי להתאקלם ולהכות שורשים בארץ עליהם להקשיב רוב-קשב למנגינות החדשות. ממתי מרגיש המהגר חלק מהארץ? מה צריך משורר כדי לכתוב על ארץ חדשה?
'משירי ציון', לאה גולדברג, מילים אחרונות. מופיע בתוך: שירים ב', ספריית פועלים 1986, עמ' 222-219
לאה גולדברג: משירי ציון
א. לַיְלָה
הַאִם זָע עִנְבַּל זָהָב בְּרָקִיעַ עֶלְיוֹן?
הֲנָטַף אֵגֶל טַל עַל צַמֶּרֶת הַבְּרוֹשׁ הַגָּבֹהַּ?
שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁירֵי צִיּוֹן!
אֵיךְ נָשִׁיר שִׁיר צִיּוֹן עַל אַדְמַת צִיּוֹן
וְעוֹד לֹא הִתְחַלְנוּ לִשְׁמֹעַ?

© כל הזכויות שמורות למחברת ולקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים
www.kibutz-poalim.co.il


מושגים
  • לאה גולדברג (1911-1970) - משוררת עברית, מתרגמת ומסאית. נולדה בקובנה שבליטא ולמדה בנעוריה בגימנסיה העברית שם. ב-1935 עלתה לארץ. כתבה למבוגרים ולילדים, תרגמה ספרות משפות רבות, לימדה ספרות באוניברסיטה העברית בירושלים ופרסמה מאמרים בנושאים אלו. בשנת 1970 הוענק לה פרס ישראל.
  • מילים אחרונות - קובץ שירים, אשר נכתב על ידי לאה גולדברג ולא נכלל בספריה הקודמים. הקובץ פורסם בתוך האוסף "מוקדם ומאוחר" שיצא בשנת 1959.
דיון
שאלות
  • השיר נפתח בשתי שאלות. איזו תחושה הן יוצרות בכם?
  • מיהו המצווה "שירו לנו משירי ציון", ואת מי הוא מצווה?
  • מה יכולה להיות כוונת השיר במילים "ועוד לא התחלנו לשמוע"? אילו קולות אפשר "לשמוע" בארץ? שתפו בתחושות ובמחשבות שלכם העולות משורה זו.
  • למה לדעתכם נקרא השיר "לילה"?
  • קינת הגולים בבבל
    (א) עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:
    (ב) עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:
    (ג) כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:
    (ד) אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר:
    (ה) אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ תִּשְׁכַּח יְמִינִי:
    (ו) תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:
    (ז) זְכֹר ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:
    (ח) בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתָּ לָנוּ:
    (ט) אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
    By the rivers of Babylon, There we sat down, yea, we wept, When we remembered Zion. Upon the willows in the midst thereof We hanged up our harps. For there they that led us captive asked of us words of song, And our tormentors asked of us mirth: ‘Sing us one of the songs of Zion.' How shall we sing the LORD’S song In a foreign land? If I forget thee, O Jerusalem, Let my right hand forget her cunning. Let my tongue cleave to the roof of my mouth, If I remember thee not; If I set not Jerusalem Above my chiefest joy. Remember, O LORD, against the children of Edom The day of Jerusalem; Who said: 'Rase it, rase it, Even to the foundation thereof.' O daughter of Babylon, that art to be destroyed; Happy shall he be, that repayeth thee As thou hast served us. Happy shall he be, that taketh and dasheth thy little ones Against the rock.
    דיון
    שאלות:
  • אילו פסוקים במזמור קל"ז מופיעים בשיר "לילה"? עמדו על הדומה והשונה.
  • מה מוסיפה ההקבלה החלקית בין מילות הפסוקים למילות השיר?
  • כיצד אתם מבינים את המתח שבין "אדמת נכר" בתהלים לבין "אדמת ציון" בשיר? שתפו במחשבות ותחושות העולים בכם בעקבות הקריאה.
  • דיון
    שלושת השירים הנוספים במחזור "משירי ציון"
    השיר 'לילה' פותח את מחזור השירים 'משירי ציון' הכולל ארבעה שירים. הוא מסתיים בשאלה הנותרת פתוחה: "אֵיךְ נָשִׁיר שִׁיר צִיּוֹן עַל אַדְמַת צִיּוֹן / וְעוֹד לֹא הִתְחַלְנוּ לִשְׁמֹעַ?", ועל כן אפשר לקרוא את שלושת השירים הבאים אחריו כמעין תשובות לשאלה זו. כל שיר עומד בפני עצמו ו"משמיע" קולות אחרים של ציון, פנים שונות בהווייתה.

    שאלה:
    • אילו תשובות נותנים השירים לשאלה המובעת בשיר 'לילה'?
    'משירי ציון', לאה גולדברג, מילים אחרונות. מופיע בתוך: לאה גולדברג: שירים ב', ספריית פועלים 1986, עמ' 222-219
    לאה גולדברג: משירי ציון
    ב. הַמַּחְצָבָה

    עִקֶּשֶׁת, חֵרֶשֶׁת, אִלֶּמֶת
    הָאֶבֶן בְּסֵרוּבָהּ.
    דּוֹמֶמֶת, דּוֹמֶמֶת, דּוֹמֶמֶת
    אֶת סוֹד לְבָבָהּ.

    עַד נָגְעָה בָּהּ יָדְךָ הַחוֹצְבָה
    וְהִיא, פְּצוּעָה וְנִשְׁבֶּרֶת,
    מַפְקִירָה אֶת סוֹדָה וְדוֹבֶרֶת
    מְאֻשֶּׁרֶת וּכְאוּבָה,
    וְקוֹלָהּ -
    אַהֲבָה.
    © כל הזכויות שמורות למחברת ולקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים
    www.kibutz-poalim.co.il
    'משירי ציון', לאה גולדברג, מלים אחרונות מופיע בתוך: לאה גולדברג, שירים ב', ספריית פועלים 1986, עמ' 221
    לאה גולדברג: משירי ציון
    ג. עֲצֵי זַיִת

    עָמְדוּ בְּנִסְיוֹן הַשָּׁרָב
    וּבָאוּ בְּסוֹד הַסַּעַר -
    וּכְנֶצַח נִצְּבוּ בְּמוֹרַד
    הַגִּבְעָה מוּל הַכְּפָר שֶׁחָרַב
    מַכְסִיפִים בְּאוֹרוֹ הַצּוֹנֵן שֶׁל הַסַּהַר.
    עֲמֹד, מַה גְּדוּשָׁה הַשַּׁלְוָה.
    זוֹ אֵפוֹא הַשֵּׂיבָה הַטּוֹבָה!
    הַקְשֵׁב, הַקְשֵׁב לְמַשַּׁב
    הָרוּחַ בְּנוֹף הַזֵּיתִים.
    אֵיזוֹ צְמִיחָה עֲנָוָה!
    הֲתִשְׁמַע? הֵם אוֹמְרִים עַכְשָׁו
    דְּבָרִים נְבוֹנִים וּפְשׁוּטִים.
    © כל הזכויות שמורות למחברת ולקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים
    www.kibutz-poalim.co.il
    'משירי ציון', לאה גולדברג, מלים אחרונות מופיע בתוך: לאה גולדברג, שירים ב', ספריית פועלים 1986, עמ' 221
    לאה גולדברג: משירי ציון
    ד. צִפֳּרֵי מַסָּע

    אוֹתוֹ בֹּקֶר אָבִיב
    צָמְחוּ לַשָּׁמַיִם כְּנָפַיִם.
    וּבְנוּדָם מַעֲרָבָה
    אָמְרוּ הַשָּׁמַיִם הַחַיִּים
    אֶת תְּפִלַּת הַדֶּרֶךְ:
    "אֱלֹהֵינוּ,
    הֲבִיאֵנוּ בְּשָׁלוֹם
    אֶל מֵעֵבֶר לַיָּם
    אֶל מֵעֵבֶר לַתְּהוֹם,
    וּלְעֵת סְתָו הַחֲזִירֵנוּ
    אֶל הָאָרֶץ הַקְּטַנָּה הַזֹּאת,
    שֶׁשָּׁמְעָה אֶת שִׁירֵינוּ".
    © כל הזכויות שמורות למחברת ולקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים
    www.kibutz-poalim.co.il