יפה, שתיקה?
הדף מאת: ליאורה אילון, מיכל ברגמן / קולות בנגב
דף הלימוד עוסק בשתיקה במקורות ובשתיקה בסיטואציות חברתיות. מתי ראוי לנו לשתוק, ומתי חלילה לנו מלשתוק? מה טיבה של השתיקה? על מה היא מעידה? האם על חוסר יכולת להביע במילים את רחשי הלב, או שמא על חוסר עניין? לעתים מעידה השתיקה על פנימיותו של האדם יותר מאשר הדיבור.
וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת; וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה’ אֵשׁ זָרָה--אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. (ב) וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה’, וַתֹּאכַל אוֹתָם; וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה’. (ג) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן, הוּא אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה’ לֵאמֹר, בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ, וְעַל-פְּנֵי כָל-הָעָם אֶכָּבֵד; וַיִּדֹּם אַהֲרֹן
And Nadab and Abihu, the sons of Aaron, took each of them his censer, and put fire therein, and laid incense thereon, and offered strange fire before the LORD, which He had not commanded them. And there came forth fire from before the LORD, and devoured them, and they died before the LORD. Then Moses said unto Aaron: ‘This is it that the LORD spoke, saying: Through them that are nigh unto Me I will be sanctified, and before all the people I will be glorified.’ And Aaron held his peace.
דיון
שאלות
  • איך אתם מבינים את חילוף התפקידים בין משה ואהרן, שנועד לשמש למשה המגמגם כפה – כעת משה הוא המדבר, ואהרן שותק?
  • על מה מעידה לדעתכם שתיקתו של אהרן?
  • (כז) חוֹשֵׂךְ אֲמָרָיו יוֹדֵעַ דָּעַת; וקר- (יְקַר-) רוּחַ, אִישׁ תְּבוּנָה.כח גַּם אֱוִיל מַחֲרִישׁ, חָכָם יֵחָשֵׁב; אֹטֵם שְׂפָתָיו נָבוֹן. (א) לְתַאֲוָה, יְבַקֵּשׁ נִפְרָד; בְּכָל-תּוּשִׁיָּה יִתְגַּלָּע.ב לֹא-יַחְפֹּץ כְּסִיל בִּתְבוּנָה: כִּי אִם-בְּהִתְגַּלּוֹת לִבּוֹ.ג בְּבוֹא-רָשָׁע בָּא גַם-בּוּז; וְעִם-קָלוֹן חֶרְפָּה.ד מַיִם עֲמֻקִּים דִּבְרֵי פִי-אִישׁ; נַחַל נֹבֵעַ, מְקוֹר חָכְמָה.ה שְׂאֵת פְּנֵי-רָשָׁע לֹא-טוֹב- לְהַטּוֹת צַדִּיק בַּמִּשְׁפָּט.ו שִׂפְתֵי כְסִיל יָבֹאוּ בְרִיב; וּפִיו לְמַהֲלֻמוֹת יִקְרָא.ז פִּי-כְסִיל מְחִתָּה-לוֹ; וּשְׂפָתָיו מוֹקֵשׁ נַפְשׁוֹ.
    He that spareth his words hath knowledge; And he that husbandeth his spirit is a man of discernment. Even a fool, when he holdeth his peace, is counted wise; And he that shutteth his lips is esteemed as a man of understanding. He that separateth himself seeketh his own desire, And snarlest against all sound wisdom. A fool hath no delight in understanding, But only that his heart may lay itself bare. When the wicked cometh, there cometh also contempt, And with ignominy reproach. The words of a man’s mouth are as deep waters; A flowing brook, a fountain of wisdom. It is not good to respect the person of the wicked, So as to turn aside the righteous in judgment. A fool’s lips enter into contention, And his mouth calleth for strokes. A fool’s mouth is his ruin, And his lips are the snare of his soul.
    דיון
    שאלות
  • מה דעתו של מחבר משלי על הדיבור ועל השתיקה?
  • איך אתם מפרשים את הביטוי "גם אוויל מחריש חכם ייחשב"? האם מי ששותק, מגלה בהתנהגותו חוכמה, או שזו דרך להטעות את הציבור ולהיחשב כחכם?
  • מה דעתכם על הקשר שבין תבונה להתגלות הלב (פסוק ב)?
  • (יג) מִי-הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.יד נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה.טו סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב; בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
    Who is the man that desireth life, and loveth days, That he may see good therein? Keep thy tongue from evil, And thy lips from speaking guile. Depart from evil, and do good; Seek peace, and pursue it.
    דיון
    שאלה
  • מהי משמעות השתיקה בקטע זה, ומהו הקשר בינה לבין מי שחפץ בחיים?

  • עשרה יוחסין עלו מבבל: כוהני, לויי, ישראלי, חללי, גרי, וחרורי, ממזרי, נתיני, שתוקי, ואסופי. כוהני לויי וישראלי - מותרין לבוא זה בזה. לויי ישראלי חללי גרי וחרורי - מותרין לבוא זה בזה. גרי וחרורי ממזרי נתיני שתוקי אסופי - מותרין לבוא זה בזה.
    Ten genealogical classes went up from Babylonia [in the time of Ezra and Nehemiah]: Priests, Levites, Israelites, halalim, converts, freed slaves, mamzerim, netinim, hushlings and foundlings. Priests, Levites and Israelites may marry each other. Levites, Israelites, halalim, converts, and freed slaves may marry each other. Converts, freed slaves, mamzerim and netinim, hushlings and foundlings, may marry each other.
    דיון
    שאלות
  • מיהו השתוקי? מדוע הוא נקרא כך?
  • על מה מעיד שמו זה?
  • איזו סוג של שתיקה מלווה את הימצאותו של השתוקי בקרב עם ישראל?
  • אמר רב: בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות. אמר לפניו, רבש"ע, מי מעכב על ידך? אמר לו אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות. אמר לפניו, רבש"ע, הראהו לי. אמר לו חזור לאחורך. הלך וישב בסוף שמונה שורות ולא היה יודע מה הן אומרים. תשש כחו. כיון שהגיע לדבר אחד אמרו לו תלמידיו, רבי, מנין לך? אמר להן, הלכה למשה מסיני. נתיישבה דעתו, חזר ובא לפני הקב"ה. אמר לפניו, רבונו של עולם, יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי? אמר לו, שתוק. כך עלה במחשבה לפני. אמר לפניו, רבונו של עולם, הראיתני תורתו הראני שכרו. אמר לו חזור [לאחורך]. חזר לאחוריו, ראה ששוקלין בשרו במקולין. אמר לפניו, רבש"ע, זו תורה וזו שכרה? אמר לו שתוק. כך עלה במחשבה לפני.
    § Rav Yehuda says that Rav says: When Moses ascended on High, he found the Holy One, Blessed be He, sitting and tying crowns on the letters of the Torah. Moses said before God: Master of the Universe, who is preventing You from giving the Torah without these additions? God said to him: There is a man who is destined to be born after several generations, and Akiva ben Yosef is his name; he is destined to derive from each and every thorn of these crowns mounds upon mounds of halakhot. It is for his sake that the crowns must be added to the letters of the Torah. Moses said before God: Master of the Universe, show him to me. God said to him: Return behind you. Moses went and sat at the end of the eighth row in Rabbi Akiva’s study hall and did not understand what they were saying. Moses’ strength waned, as he thought his Torah knowledge was deficient. When Rabbi Akiva arrived at the discussion of one matter, his students said to him: My teacher, from where do you derive this? Rabbi Akiva said to them: It is a halakha transmitted to Moses from Sinai. When Moses heard this, his mind was put at ease, as this too was part of the Torah that he was to receive. Moses returned and came before the Holy One, Blessed be He, and said before Him: Master of the Universe, You have a man as great as this and yet You still choose to give the Torah through me. Why? God said to him: Be silent; this intention arose before Me. Moses said before God: Master of the Universe, You have shown me Rabbi Akiva’s Torah, now show me his reward. God said to him: Return to where you were. Moses went back and saw that they were weighing Rabbi Akiva’s flesh in a butcher shop [bemakkulin], as Rabbi Akiva was tortured to death by the Romans. Moses said before Him: Master of the Universe, this is Torah and this is its reward? God said to him: Be silent; this intention arose before Me.
    דיון
    שאלות
  • כיצד אתם מבינים את תשובתו של אלוהים למשה: "שתוק, כך עלה במחשבה לפני"? האם היא זהה בשתי הפעמים?
  • מהי השתיקה שכפה אלוהים על משה? האם זו אותה שתיקה בשתי הפעמים?
  • כיצד חש משה כאשר הצטווה לשתוק?
  • רחל בלובשטיין, שירת רחל, הוצאת דביר, תשכ"ד, עמ' ק"ד
    שתיקה/ רחל
    זה נטל השתיקה לארץ מדכאני,
    זו חרב השתיקה גוזרה את לבבי.
    אני עודני פה וממתינה עודני
    ודם שירי פלוט עוד מאדים סביבי.
    המות הוא דומם, אכן נדם כולנו
    כתם, בבוא היום, האורח הקצר,
    אך לחיים יש קול וניב להם, ולנו
    המיה לניב הזה והד צלול וער.
    היא מקפיאה אותי. עמה אימת הקבר
    את פיה העקם פוערת לבלי חק,
    אני עודני פה - - עודני פה - - מעבר - -
    הכני במילים! אך אל נא – אל תשתוק!
    דיון
    שאלות
  • מהי שתיקתה של רחל?
  • איזה מחיר היא משלמת על שתיקתה?
  • האם גם בחייכם יש לעתים שתיקה מסוג זה?
  • מהי משמעות המשפט: "הכני במילים! אך אל נא – אל תשתוק!"?
  • אמיר גִּלבֹּעַ, 'אחי חזר מן השדה', בתוך: סמדר איל ונירה לוין (עורכות), פשוט ספרות: מסע מודרך אל הספרות היפה: הוצאת כנרת 2001, עמ' 270
    אחי חזר מן השדה / אמיר גִּלבֹּעַ
    אחי חזר מן השדה בבגד אפור.
    ואני חששתי שמא חלומי יבדה
    והתחלתי מיד את פצעיו לספור.
    ואחי שותק.
    אחר חטטתי בכיסי הסגין
    ומצאתי אספלנית שיבש כתמה.
    ובגלויה שחוקה את שמה
    תחת לציור של פרחים.
    ואחי שותק.
    ואז התרתי את הצרור
    והוצאתי חפציו, זכר אחר זכר.
    הידד, אחי, אחי הגבור,הנה מצאתי אותותיך!
    הידד, אחי, אחי הגבור,
    אשיר גאוה לשמך !
    ואחי שותק.
    ואחי שותק
    ודמו מן האדמה זועק.
    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    דיון
    שאלות
  • מהי השתיקה בשיר זה? איזו תחושה היא יוצרת?
  • מיהו השותק? האם האח המת, או האח החי?
  • האם יש קשר בין שתיקת האח לבין שתיקת אהרן?
  • מה מסמלים החפצים המוּצאים מכיסי האח המת? באיזה אופן הם תחליף לדיבור?
  • אביב גפן, אלבום לילות לבנים, 2002 רצועה 7
    שתיקה / אביב גפן
    השתיקה שלי, זו הצרחה הכי גדולה שבי,
    השתיקה שלי, זה הכאב הכי כואב אצלי.

    וכשהשקט ייפול כמו חול, קולי לאיש לא יגיע.
    אני יכולתי לבכות אבל, פחדתי שזה יפריע.
    השתיקה שלי, זו הצרחה הכי גדולה שבי,
    השתיקה שלי, זה הכאב הכי כואב אצלי.

    וכשהשקט ייפול כמו חול, קולי לאיש לא יגיע.
    אני יכולתי לבכות אבל, פחדתי שזה יפריע.

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    דיון
    שאלות
  • הסבירו את המשפט: "השתיקה שלי , זו הצרחה הכי גדולה שבי"?
  • האם אתם מכירים תחושה זו מחייכם? באיזה אופן?
  • מהי משמעות המשפט: " וכשהשקט ייפול כמו חול, קולי לאיש לא יגיע"? איזו תחושה מעורר בכם משפט זה?