הדף מאת: בית הלל באוניברסיטה העברית המרכז לחיים יהודיים בקמפוס בישראל / הלל ישראל
לקראת יום הולדת [או אירוע מיוחד] של חברים קרובים, מתחילה להעסיק אותנו השאלה - איזו מתנה לתת? איך הם יקבלו את המתנה? מה קיבלנו אנחנו מהם? סוגיית הנתינה והקבלה מעלה, גם במובן הגשמי ביותר, שאלות מעניינות על היחסים בין בני האדם. בלימוד זה נרצה לבחון אילו רגשות מעורבים בנתינה ובקבלה, מהם הדברים שאנו נותנים ומהו "אידיאל הנתינה" - אם ישנו כזה. נפתח בתרגיל קבוצתי ואחריו נמשיך בלימוד מקורות חדשים וישנים: שירים מהתרבות העברית החדשה, מקורות מהתנ"ך, מהמשנה ועוד.
"תפילת יום הולדת", מתוך: בלדה לאישה, פזמונים מאת תרצה אתר (עורך: ערן ליטוין), הקיבוץ המאוחד 2006
תפילת יום הולדת/תרצה אתר
אלֹהים שלי אשר מאחורי הברוש,

זה שברוח לרגע נרעד,

אלֹהים שלי, השעה שלֹש,

יום שני, שנת שבעים ואחת...

ולי יש היום יומֻלדת,

תל אביב, השעה שלֹש,

לא בכל יום אני נולדת,

ולא בכל יום אתה מאחורי הברוש.

עשה שהוא יזכֹּר, אלהים,

תן לו אות,

אלֹהי הנשים, אלֹהי ההפתעות,

אלֹהי השמשות והירחים,

אלֹהי המתנות והפרחים,

עשֵה שיזכֹּר השנה, עשֵה שיביא מתנה.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • תרצה אתר - (27 בינואר 1941 – 7 בספטמבר 1977), משוררת, פזמונאית, סופרת ומתרגמת ישראלית. נולדה בינואר 1941 בתל אביב. בתו של המשורר נתן אלתרמן. כתבה שלושה ספרי שירה בנוסף לספרי ילדים ומחזות. בין שיריה 'פתאום עכשיו, פתאום היום', 'בלדה לנערי שגדל', 'שיר לערב חג'.
דיון
  • האם המתח והציפייה של תרצה אתר מוכרים לכם? האם אתם מצליחים להזדהות אִתה?
  • מדוע השאלה האם נקבל מתנה מהקרובים לנו כל כך מעסיקה אותנו? אילו תחושות ורגשות מלווים את הציפייה?
  • כיצד אתם מרגישים כאשר ציפייתכם לקבל מתנה אינה מתמלאת? כיצד אתם מגיבים? איך זה משפיע על מערכת היחסים שלכם עם האדם שממנו ציפיתם למתנה?
  • וַיְהִי מִקְצֵה עֶשְׂרִים שָׁנָה אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה אֶת שְׁנֵי הַבָּתִּים אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ: חִירָם מֶלֶךְ צֹר נִשָּׂא אֶת שְׁלֹמֹה בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים וּבַזָּהָב לְכָל חֶפְצוֹ אָז יִתֵּן הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לְחִירָם עֶשְׂרִים עִיר בְּאֶרֶץ הַגָּלִיל: וַיֵּצֵא חִירָם מִצֹּר לִרְאוֹת אֶת הֶעָרִים אֲשֶׁר נָתַן לוֹ שְׁלֹמֹה וְלֹא יָשְׁרוּ בְּעֵינָיו: וַיֹּאמֶר מָה הֶעָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי אָחִי וַיִּקְרָא לָהֶם אֶרֶץ כָּבוּל עַד הַיּוֹם הַזֶּה
    And it came to pass at the end of twenty years, wherein Solomon had built the two houses, the house of the LORD and the king’s house— now Hiram the king of Tyre had furnished Solomon with cedar-trees and cypress-trees, and with gold, according to all his desire—that then king Solomon gave Hiram twenty cities in the land of Galilee. And Hiram came out from Tyre to see the cities which Solomon had given him: and they pleased him not. And he said: ‘What cities are these which thou hast given me, my brother?’ And they were called the land of Cabul, unto this day.
    דיון
  • הכתוב לא מפרט מדוע הערים שנתן שלמה לחירם לא מצאו חן בעיני חירם. מה לדעתכם הפך את מתנתו של שלמה לגרועה בעיני מלך צור?
  • מהי מתנה לא מוצלחת? מה הופך מתנה למוצלחת ומשמעותית?
  • מה דעתכם על הדרך שבה הגיב חירם על קבלת המתנה? האם ישנן דרכים לקבל מתנה?
  • ארבע מדות באדם:

    האומר: שלי שלי ושלך שלך - זו מדה בינונית. ויש אומרים, זו מדת סדום.

    שלי שלך ושלך שלי - עם הארץ.

    שלי שלך ושלך שלך - חסיד.

    שלי שלי ושלך שלי - רשע.
    There are four types of character in human beings:One that says: “mine is mine, and yours is yours”: this is a commonplace type; and some say this is a sodom-type of character. [One that says:] “mine is yours and yours is mine”: is an unlearned person (am haaretz); [One that says:] “mine is yours and yours is yours” is a pious person. [One that says:] “mine is mine, and yours is mine” is a wicked person.
    דיון
  • מהי המידה הבזויה ביותר ומהי המידה הנעלה ביותר בעיני המשנה? מדוע זו ההייררכיה? כיצד אתם הייתם מדרגים את המידות?
  • כיצד "שלי שלי ושלך שלך" יכולה להיתפס גם כמידה בינונית וגם כמידת סדום?
  • מה האידאל של המשנה בעניין יחס האדם לרכושו ובעניין יחסי נתינה-קבלה? האם גם לכם יש ציפייה כזו מעצמכם ומסביבתכם?
  • שאל העני ממך ואין בידך כלום ליתן לו- פייסהו בדברים.
    If a poor person asks of you [to give him something], and you do not have anything in your possession to give to him, comfort him with words.184See Leviticus Rabbah 34:15 as well as Babylonian Talmud Bava Batra 9b. It is forbidden to speak harshly to a poor person or to raise your voice in a shout, for his heart is broken and crushed. Thus it says in Scripture, (Psalms 51:19) God, You will not despise a contrite and crushed heart. And it says, (Isaiah 57:15) Reviving the spirits of the lowly, reviving the hearts of the contrite. And woe to anyone who shames a poor person! Woe to him! Rather, let him be like a father to him, in compassion and in words, as it is said, (Job 29:15) I was a father to the needy.
    המקבל חברו בסבר פנים יפות, אפילו לא נתן לו כלום,

    מעלה עליו הכתוב כאילו נתן לו כל מתנות טובות שבעולם.
    Greet everyone with a smile. How so? This teaches that if a person gives his friend all the finest gifts in the world, but does so with a pained face, Scripture considers it as if he had given him nothing. But one who receives his friend with a smile, even if he gives him nothing, Scripture considers it as if he had given him all the finest gifts in the world.
    דיון
  • מדוע חושבים הרמב"ם והמדרש שדיבור נעים וסבר פנים יפות יכולים להיות תחליף לנתינה? איך עוזרים דברים אלו לאדם שאין לו רכוש או מזון?
  • היכן תדרגו נתינה זו, ביחס לשאר הנתינות שהוצגו במהלך הלימוד?
  • אילו אלטרנטיבות נוספות לנתינה חומרית אתם מכירים?
  • ג'ובראן חליל ג'ובראן, 'על הנתינה', מתוך: "הנביא", הוצאת תמוז, 1978, תל-אביב
    אז דיבר איש עשיר: - ספר לנו על נתינה. ויאמר:

    אתה נותן אך מעט, עת נותן אתה מרכושך.

    רק עת נותן אתה מעצמך, זוהי נתינת אמת.
    דיון
  • האם אתם מסכימים עם קביעתו של ג'ובראן חליל ג'ובראן לגבי הנתינה? האם באמת קשה יותר לתת מעצמנו מאשר לתת רכוש? מדוע?
  • מהי כוונתו בביטוי "זוהי נתינת אמת"? מהי "נתינת אמת" בעיניכם?
  • נסו לחשוב ולשתף - אילו "מתנות אמת" קיבלתם ונתתם במהלך חייכם?