תורתם אומנותם? למי מותר להשתחרר מהמלחמה, פרשת שופטים
הדף מאת: נח חיות ושלומית נאור / אתר מדרשת
פרשת שופטים מפתיעה - היא מאפשרת ללוחמים לעזוב את שדה המערכה ולשוב לביתם מסיבות אישיות שונות. לכאורה, למקרא יש סולם ערכי שבו צורכי הפרט קודמים לצורכי הכלל ואף קודמים לצורכי המלחמה! כמה מפתיע! אך חז"ל מסייגים זאת בדרשות שונות, שומרים על הרוח הלאומית ומחזירים אותנו אל המציאות שעליה גדלנו גם אנו – "כל בחור וטוב לנשק". ומה בישראל של היום? האם נותרנו "מדינה במצור" שצריכה לרמוס כל השתמטות, להתעלם מצרכים אישיים ולהבטיח "זובור" למשתמטים, או שמא ניתן להתיר מעט את הרצועה, להרפות ולהעלים עין מהמשתמטים למיניהם. לימוד באתר MAKO "פרשה בשניים"
(ה) וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ: (ו) וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּוּ: (ז) וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יִקָּחֶנָּה: (ח) וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ:
And the officers shall speak unto the people, saying: ‘What man is there that hath built a new house, and hath not dedicated it? let him go and return to his house, lest he die in the battle, and another man dedicate it.
דיון
  • לפני היציאה לקרב מאפשרים השוטרים ללוחמים להשתחרר מהמלחמה מסיבות אישיות שונות ולשוב לביתם. מי מקבל פטור ומדוע דווקא הוא?
  • האם התורה מנמקת מדוע "הירא ורך הלבב" רשאי ואפילו צריך לחזור לביתו? מהי הסיבה לשחרור שאר הלוחמים? האם הוא נעשה מתוך הבנה לצורכי הפרט, או מתוך דאגה דווקא לכלל הלוחמים?
  • (ל) אִשָּׁה תְאָרֵשׂ וְאִישׁ אַחֵר (ישגלנה) יִשְׁכָּבֶנָּה בַּיִת תִּבְנֶה וְלֹא תֵשֵׁב בּוֹ כֶּרֶם תִּטַּע וְלֹא תְחַלְּלֶנּוּ:
    Thou shalt betroth a wife, and another man shall lie with her; thou shalt build a house, and thou shalt not dwell therein; thou shalt plant a vineyard, and shalt not use the fruit thereof.
    דיון
    בלב פרשת הקללות חוזרים ומוזכרים שלושת הנושאים; אישה מאורשת, בית חדש וכרם חדש.

    במה מסייע הפסוק להבנת הפרשה שלנו?
    במה דברים אמורים - במלחמות הרשות, אבל במלחמות מצווה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.
    The mishna adds: In what case are all of these statements, with regard to the various exemptions from war, said? They are said with regard to elective wars. But in wars whose mandate is a mitzva, everyone goes, even a groom from his room and a bride from her wedding canopy. Rabbi Yehuda said: In what case are all of these statements, with regard to the various exemptions from war, said? They are said with regard to wars whose mandate is a mitzva. But in obligatory wars, everyone goes, even a groom from his room and a bride from her wedding canopy.
    דיון
    האם דעת חז"ל במסכת סוטה ממשיכה את התפיסה שהוצגה בתורה, המשחררת את הלוחמים, או שהיא מציגה תפיסה שונה? כיצד ניתן להבחין במציאות של ישראל המודרנית, בין "מלחמת רשות" ו"מלחמת מצווה"?
    שרי צבאות - שמעמידין זקפין, מלפניהם ומלאחריהם וכשילין של ברזל בידיהם וכל מי שרוצה לחזור הרשות בידו לקפח את שוקיו.

    זקפין - בני אדם עומדים בקצה המערכה לזקוף את הנופלים ולחזקם בדברים שובו אל המלחמה ולא תנוסו, שתחלת נפילה ניסה:
    שרי צבאות [THEY SHALL APPOINT] OFFICERS OF THE HOSTS — This means that they shall place guards (זוקפין from זקף “to stand erect”) in front of and behind them (the troops), with iron axes in their hands, and if anybody attempted to desert he (the guard) was empowered to chop off his legs. זוקפין are men who stood in the wings of the battle-line to raise (זקף) those who fall and to strengthen them by encouraging words: “Go back to the battle and do not flee, for flight is the first step to defeat” (Sifrei Devarim 198; Sotah 44).
    דיון
    רש"י מתאר שתי שורות של לוחמים שליוו את המשתחררים. מה היה תפקידם של המלווים? האם יש מקבילה מודרנית לליווי זה במציאות הישראלית?
    השתמטות מהצבא, מתווך אתר "שבוז", http://www.shavuz.co.il/recruit/article.asp?artid=2074&secid=715
    בעוד כחודש (מאי 2007) אמור להיכנס לתוקף סעיף שחרור חדש המכונה "התנהגות רעה וחמורה".

    הסעיף הוא חלק ממאבק של צה"ל באחוז הגבוה של הצעירים המבקשים להשתחרר מהשירות בטענה שהם סובלים מבעיות נפשיות. מטרתו העיקרית- להקשות עליהם להשתלב באזרחות. בצה"ל טוענים כי מספר המשתמטים מהצבא מעורר דאגה וכי מחצית מהחיילים המבקשים להשתחרר אינם סובלים מבעיה נפשית או רפואית אלא מחוסר מוטיבציה וקשיי הסתגלות.

    מתאריך כניסת הסעיף לתוקף יפונה כל מתגייס המבקש לראות קב"ן לוועדה מיוחדת, המורכבת ממפקדים ומאנשי כוח אדם, שתנסה למצוא עבורו פתרון במסגרת השירות הצבאי. אם, למרות שלא ימצא ליקוי בריאותי או נפשי, המתגייס יתעקש שלא לשרת ובסופו של דבר הוועדה תחליט על שחרור יהיה זה מתוקף הסעיף החדש "התנהגות רעה וחמורה" ולא מתוקף סעיף נפשי/ בריאותי. חיילים שישוחררו עם הסעיף הנ"ל לא יזכו לזכויות ומענקים הניתנים לחיילים משוחררים.
    © כל הזכויות שמורות ל
    www.shavuz.co.il
    דיון
    כיצד לדעתכם היו מגיבים המקורות שהובאו לעיל לכתבה זו באתר "שבוז"? מה דעתכם? האם הייתם מצביעים בעד החוק או נגדו?