"אני רוצה גם, אני רוצה גם..."
הדף מאת: דנה פרידמן ואורית מורדקוביץ
דף הלימוד עוסק בתרבות הצריכה ובמיוחד ביחס לרכוש ולרכושנות ומציע ללמוד שני מקורות עתיקים שמשקפים תפיסות רווחות במקרא ובחז"ל לרכוש; כיצד חז"ל רואים ומתייחסים לרכוש ? כיצד הרכושנות נתפסת בחוק המקראי? מה ניתן ללמוד מכך לימינו?
יהודה פוליקר, אני רוצה גם\ מתוך: 'הילד שבך', 1995, NMC

גם אני רוצה לקנות לי קבוצת כדורגל או כדורסל
אני רוצה על הקיר את מונה ליזה אורגינל.
אני רוצה להיות ידיד בין ידידי המוזיאון
גם אני רוצה סלון עם חלון, במגדל שמשקיף לים התיכון.
גם אני רוצה חבר בכנסת ובמס ההכנסה
גם אני רוצה להריץ ולהקפיץ, להפיל את הבורסה
גם אני רוצה שומר ראש נהג צמוד ולימוזינה גדולה
גם אני רוצה מקום בהנהלה של מפלגה, שתיקח אותי אצלה.

אני רוצה הכי גדול, הכי מהר, הכי יפה.
אני רוצה הכל הכי טוב, הכי הרבה.
אני רואה את זה מולי, צבעוני, טבעי, על המסך שלי.
אני רוצה להיות שם, אני רוצה להיות שם,
אני רוצה גם, אני רוצה גם...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


הסברים
  • שיר זה מייצג את האופן שבו הצלחה פיננסית הפכה לערך עליון, שאיפה מרכזית וחלום חייהם של נתיני תרבות הצריכה.
דיון
  • מה הדבר שהייתם רוצים בו ביותר ומדוע?
  • מה לדעתכם תקבלו כשיהיה ברשותכם אותו הדבר?
  • האם אתם חושבים שתוכלו להסתדר בלעדיו?
  • חישבו על כל רכושכם ונסו להבין מה מכולו הכרחי לחייכם כיום.
  • האם אתם חושבים שהצריכה והכסף הם המטרה העיקרית בחיינו כיום? נמקו את תשובתכם.
  • משנה, סדר נזיקין, מסכת אבות, פרק ב', משנה ח'
    ומה הלל היה עונה ליהודה פוליקר?
    ב,ח [ז] הוא היה אומר, מרבה בשר מרבה רימה, מרבה נכסים מרבה דאגה; מרבה עבדים מרבה גזל, מרבה שפחות מרבה זימה; מרבה נשים מרבה כשפים. מרבה תורה מרבה חיים, מרבה ישיבה מרבה חכמה. קנה שם טוב, קנה לו לעצמו; קנה דברי תורה, קנה חיי העולם הבא.

    מושגים
    • מסכת אבות - נקראת גם 'פרקי אבות'. שמה של המסכת התשיעית בסדר נזיקין, המופיע כרביעי בתוך ששת סדרי המשנה.
      המסכת כוללת חמישה פרקים (פרק ו' איננו חלק מקורי מהמסכת).
      מסכת אבות היא לקט של אמרות חכמים העוסקת בענייני מוסר, מידות טובות ודרך ארץ.


    מילים
    • רימה - רימה היא שלב הפגית במחזור חייו של הזבוב.
    דיון
    1. מה ניתן להבין מדבריו של הלל?
    2. במה הם שונים משירו של פוליקר?
    3. האם תפיסת עולמכם תואמת את שירו של פוליקר או את דבריו של הלל?
    4. האם דבריו של הלל יכולים להיות רלוונטים לימינו? אם כן- כיצד ניתן לממשם? אם לא- מדוע?
    שנת שמיטה ושנת יובל
    (יב) כִּי יוֹבֵל הִוא, קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם מִן-הַשָּׂדֶה תֹּאכְלוּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. (יג) בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל הַזֹּאת, תָּשֻׁבוּ אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ. (יד) וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ, אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו. (טו) בְּמִסְפַּר שָׁנִים אַחַר הַיּוֹבֵל, תִּקְנֶה מֵאֵת עֲמִיתֶךָ בְּמִסְפַּר שְׁנֵי-תְבוּאֹת יִמְכָּר לָךְ. (טז) לְפִי רֹב הַשָּׁנִים, תַּרְבֶּה מִקְנָתוֹ וּלְפִי מְעֹט הַשָּׁנִים, תַּמְעִיט מִקְנָתוֹ כִּי מִסְפַּר תְּבוּאֹת, הוּא מֹכֵר לָךְ. (יז) וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ: כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.

    הסברים
    • כל חמישים שנה, לאחר שבע שמיטות, מכריז בית הדין על היובל ומקדש אותו. משמעות קדושת שנת היובל היא באיסורי העבודה בקרקע, כמו בשנת השמיטה וכהמשך שלה. נוסף על קדושת השנה, בשנת היובל חוזרות הקרקעות בארץ ישראל לבעליהם המקוריים ומשתחררים העבדים העבריים.
    For it is a jubilee; it shall be holy unto you; ye shall eat the increase thereof out of the field. In this year of jubilee ye shall return every man unto his possession. And if thou sell aught unto thy neighbour, or buy of thy neighbour’s hand, ye shall not wrong one another. According to the number of years after the jubilee thou shalt buy of thy neighbour, and according unto the number of years of the crops he shall sell unto thee. According to the multitude of the years thou shalt increase the price thereof, and according to the fewness of the years thou shalt diminish the price of it; for the number of crops doth he sell unto thee. And ye shall not wrong one another; but thou shalt fear thy God; for I am the LORD your God.
    דיון
    תרבות הצריכה בחוק העברי הקדום
    1. מה אומר חוק זה?
    2. מה מנסה החוק להשיג ע"י כך/ מהי מטרתו של החוק?
    3. האם החוק יכול להשיג את מטרתו? הסבירו.
    4. האם לדעתכם מטרה זו ראויה?
    5.האם חוק זה אפשרי במציאות של ימינו?
    דף הנחיות למנחה:
    גם אני רוצה - למנחה.doc