"אחרי אושוויץ יש תיאולוגיה חדשה"
הדף מאת: ורד רקנטי / הלל ישראל
שאלת "צדיק ורע לו" עומדת במרכזה של התהייה האמונית-תאולוגית של אחרי השואה. אמנם כבר התלמוד התמודד עם הסוגיה, אולם לאחר השואה היא קיבלה משנה תוקף, והעמידה יהודים מול הצורך לברר את אמונתם ולשאול על יחסם לאלוהים שהניח לשואה להתרחש. מבין מנעד התגובות לשאלה זו, בולטת התמודדות מעניינת של מי שבחר לעצב תאולוגיה חדשה בעקבות השואה. לפי שיטה זו, אחרי השואה השתנו מקצה לקצה התשובות, האמירות, התובנות ואפילו השאלות עצמן שליוו את המסורת היהודית, ולכן נדרשת כעת הגדרה מחודשת של אמונה ותאולוגיה.
צדיק ורע לו
בקש משה להודיעו דרכיו של הקב"ה
ואמר רבי יוחנן משום רבי יוסי: שלשה דברים בקש משה מלפני הקב"ה ונתן לו.
בקש שתשרה שכינה על ישראל ונתן לו, שנאמר: (שמות לג) הלוא בלכתך עמנו.
בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו, שנאמר: (שמות לג) ונפלינו אני ועמך.
בקש להודיעו דרכיו של הקב"ה ונתן לו שנאמר: (שמות לג) הודיעני נא את דרכיך.
אמר לפניו רבונו של עולם, מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו?
אמר לו: משה, צדיק וטוב לו - צדיק בן צדיק, צדיק ורע לו - צדיק בן רשע, רשע וטוב לו - רשע בן צדיק, רשע ורע לו - רשע בן רשע.
אמר מר: צדיק וטוב לו - צדיק בן צדיק, צדיק ורע לו - צדיק בן רשע אִינִי? [=האומנם?] והא כתיב: (שמות לד) פקד עון אבות על בנים וכתיב (דברים כד) ובנים לא יומתו על אבות [...] אלא: צדיק וטוב לו - צדיק גמוּר, צדיק ורע לו - צדיק שאינו גמוּר, רשע וטוב לו - רשע שאינו גמוּר, רשע ורע לו - רשע גמוּר.
וחולק רבי מאיר, שאמר רבי מאיר: שתיים נתנו לו ואחת לא נתנו לו. שנאמר: (שמות לג) וחֶנֹתִי את אשר אחון אף על פי שאינו הגון, ורחמתי את אשר ארחם אף על פי שאינו הגון.
And Rabbi Yoḥanan said in the name of Rabbi Yosei regarding Moses’ request that the Divine Presence rest upon Israel as it once had: Moses requested three things from the Holy One, Blessed be He, at that time, all of which were granted him. He requested that the Divine Presence rest upon Israel and not leave, and He granted it to him, as it is stated: “For how can it be known that I have found grace in Your sight, I and Your people? Is it not in that You go with us, so that we are distinguished, I and Your people, from all the people that are on the face of the earth?” (Exodus 33:16). The request: Is it not in that You go with us, refers to the resting of the Divine Presence upon Israel. Moses requested that the Divine Presence not rest upon the nations of the world, and He granted it to him, as it is stated: “So that we are distinguished, I and Your people, from all the people on the face of the earth” (Exodus 33:16). Lastly, Moses requested that the ways in which God conducts the world be revealed to him, and He granted it to him, as it is stated: “Show me Your ways and I will know You” (Exodus 33:13).
Moses said before God: Master of the Universe. Why is it that the righteous prosper, the righteous suffer, the wicked prosper, the wicked suffer?
God said to him: Moses, the righteous person who prospers is a righteous person, the son of a righteous person, who is rewarded for the actions of his ancestors. The righteous person who suffers is a righteous person, the son of a wicked person, who is punished for the transgressions of his ancestors. The wicked person who prospers is a wicked person, the son of a righteous person, who is rewarded for the actions of his ancestors. The wicked person who suffers is a wicked person, the son of a wicked person, who is punished for the transgressions of his ancestors. The Gemara expands upon these righteous and wicked individuals: The Master said: The righteous person who prospers is a righteous person, the son of a righteous person. The righteous person who suffers is a righteous person, the son of a wicked person. The Gemara asks: Is it so that one is always punished for his ancestors’ transgressions? Isn’t it written: “He visits iniquity of the fathers upon the children, and upon the children’s children, unto the third and fourth generations” (Exodus 34:7). And it is written elsewhere: “Fathers shall not die for their children, and children shall not be put to death for the fathers; every man shall die for his own transgression” (Deuteronomy 24:16). And the Gemara raises a contradiction between the two verses. The Gemara resolves the contradiction: This is not difficult. This verse from Exodus, which states that God punishes descendants for the transgressions of their ancestors, refers to a case where they adopt the actions of their ancestors as their own. While this verse from Deuteronomy, which states that descendants are not punished for the actions of their ancestors, refers to a case where they do not adopt the actions of their ancestors as their own, as it is stated: “I visit iniquity of the fathers upon the children, and upon the third and fourth generations of my enemies” (Exodus 20:5). A righteous person is clearly not punished for the transgressions of his ancestors. Rather, it must be that God said to Moses as follows:
The righteous person who prospers is a completely righteous person whose actions are entirely good and whose reward is entirely good both in this world and in the World-to-Come.
The righteous person who suffers is one who is not a completely righteous person. Because he does have some transgressions, he is punished in this world so that he will receive a complete reward in the World-to-Come.
The wicked person who prospers is one who is not a completely wicked person. God rewards him in this world for the good deeds that he performed, so that he will receive a complete punishment in the World-to-Come.
Finally, the wicked person who suffers is a completely wicked person. Since he performed absolutely no mitzvot and deserves no reward, he receives only punishment both in this world and in the World-to-Come (Maharsha). Rabbi Yoḥanan’s opinion, that God granted Moses all three of his requests, disagrees with that of Rabbi Meir, as Rabbi Meir said: Two of Moses’ requests were granted to him, and one was not granted to him. God granted him that the Divine Presence would rest upon Israel and not leave, and that the Divine Presence would not rest upon the nations of the world, but God did not reveal to Moses the ways in which He conducts the world. As it is said: “And I will be gracious to whom I will be gracious” (Exodus 33:19); in His mercy, God bestows His grace upon every person, even though he is not worthy. Similarly, God says: “And I will have mercy upon whom I will have mercy,” even though he is not worthy. According to Rabbi Meir, the way in which God conducts the world and bestows grace and mercy was not revealed even to Moses.
דיון
ביאור המקור
משה מבקש לדעת את דרכי הקב"ה, ומטרידה אותו שאלה אחת: אם יש שכר ועונש - מפני מה יש צדיק שרע לו ורשע שטוב לו? תשובת הקב"ה המובאת בגמרא היא: צדיק שרע לו הוא צדיק שאביו היה רשע, ולחלופין - רשע שטוב לו הוא רשע שאביו היה צדיק. החכמים מתווכחים ומתדיינים עם התשובה, שסותרת את ההבטחה האלוהית שבנים לא יומתו בעוון אבותיהם, ולכן מובאת תשובה אחרת: צדיק שרע לו הוא כנראה אינו צדיק גמור, ובהתאמה - רשע שטוב לו אינו רשע גמור.

רבי מאיר חולק על כל התשובות הללו ואומר באופן חד משמעי: משה קיבל מענה רק לשתיים מבקשותיו (המפורטות קודם לכן) ואילו לבקשתו השלישית "הודיעני נא את דרכיך" - לא קיבל מענה!
אמונה בשואה
דיון
הקדמה
האכזריות המוחלטת של השואה, שלא הבחינה בין ילדים וזקנים, בין יהודים אדוקים ויהודים מתבוללים, בין נשים וגברים - העמידה את יהודי אירופה וגם את יהודי העולם כולו מול שאלה נוקבת - מדוע אלוהים אפשר את השואה? על איזה חטא נענשו תינוקות בני יומם? על פי אילו מידות של צדק ומשפט מתנהל העולם שבו הנאצים הרשעים חיים ואילו היהודים מובלים למותם? רבים איבדו את אמונתם באלוהים האמור לייצג את הצדק והמשפט, ואילו אחרים נותרו מאמינים וקיבלו את חוסר המענה וחוסר ההבנה כחלק מעולמם הרוחני והדתי.

יצירות רבות מבטאות את השאלות הכואבות שאיתן התמודדו היהודים.
יהודה עמיחי, מתוך: פתוח סגור פתוח, הוצאת שוקן, 1998.
אחרי אושויץ אין תיאולוגיה/ יהודה עמיחי
אחרי אושויץ אין תיאולוגיה

.....

.....

אחרי אושויץ יש תיאולוגיה חדשה.

הסברים
  • שירו של יהודה עמיחי, פותח במילים "אחרי אושויץ אין תיאולוגיה" אולם אמירה זו מקבלת תפנית בבית האחרון שבו טוען הדובר: "אחרי אושויץ יש תיאולוגיה חדשה".
    שורה זו מבטאת את תחושתו של הדובר בדבר צורך במענה אחר לאור מאורעות השואה.
    ניתן להכריע כי אין תיאולוגיה כלל, אולם ההתמודדות המורכבת יותר היא בניית תיאולוגיה חדשה.

    (הוצאת שוקן אינה מתירה פרסום של השיר ברשת האינטרנט, מומלץ כמובן לקרוא ולעיין בשיר כולו).
דיון
בשיר "אחרי אושוויץ אין תיאולוגיה", מציב הדובר בבית האחרון תפיסה מורכבת לפיה "אחרי אושוויץ יש תיאולוגיה חדשה". הפתרון עבור האדם שנמצא במערכת יחסים עם אלוהים ומתמודד עם הנהגתו, אינה התכחשות לעולם האמוני אלא יצירת דיאלוג חדש איתו, מציאת תיאולוגיה, אמונה ורוח, אחרות מאלה שהיו קודם השואה.

האדם היהודי לא יכול להתעלם משהתרחש בתקופה זו, אולם אין פה שבירה של כל המקובל, אלא בנייה של משהו אחר.
דיון
דברים דומים אומר הרב יהודה עמיטל, ניצול שואה מהונגריה:
ראיון עם הרב עמיטל, יד ושם, ראיינו: יעל נובוגרוצקי ובילי שילה.
הרב עמיטל - אמונה לאחר השואה
אני נשארתי במסקנה שאני מאמין, זו מסקנה אישית שלי.
המסקנה שלי היא שאני ממשיך להאמין בקב"ה.
אבל הנושא הזה מעסיק אותי. אני מתפלל ויש לי בעיות [...]
אדם תרבותי לא היה יכול להעלים עין, להתעלם מהשואה...
אנחנו צריכים להעביר את השואה לתודעת האנושות.
הדבר הזה צריך להעסיק אותנו כבני אדם.
אפשר לעבור לסדר היום אחרי כל מה שהיה?! אפשר להמשיך?! קרה משהו!
זה דורש מאדם מהפכה רגשית.
דיון
סיכום
שאלות אמונה, בראשן "צדיק ורע לו", עומדות במרכזה של ההתמודדות היהודית לאחר השואה.
אנשים בחרו להתמודד באופנים שונים עם שאלה זו.
יש מי שבחרו לצאת מן העולם האמוני, יש מי שבחרו לאחוז בו חזק יותר,
אולם אפשרות אחרת הניכרת בקרב יוצרים וניצולים שונים, מעידה על ניסיון התמודדות אחר -
יצירת תיאולוגיה חדשה, אחרת.
הבנה שמה שהתרחש בתקופה זו, אינו עומד באותו הרובד עם התמודדויות ומקרים אחרים,
ישנו משהו יוצא דופן המצריך חשיבה אחרת לחלוטין.
כל אחד מן האנשים שדבריהם מובאים פה, בחר לנסח ולטוות את התיאולוגיה החדשה באופן אחר,
אך להם משותפת התפיסה כי יש פה מעין מציאות חדשה הדורשת התייחסות אחרת.