איך זה שכוכב אחד לבד מעז? (מתי כספי)
הדף מאת: שירה ר / מרכז יעקב הרצוג
בדף לימוד זה נעסוק בנושא ה"מנהיגות", ונבקש לבחון אותו דרך מספר נקודות מבט. החל בשאלה "מה יכול למנוע ממני לקחת את עמדת המנהיגות" ומהן ההשלכות של הימענות זאת. נמשיך ונשאל "מי יכול להיות מנהיג" (גישת התכונות מול הגישה המצבית), ו"מהי דרך ההנהגה הנכונה ביותר"? (והאם אכן ישנה כזאת), ונסכם באינטוספקציה, בה כל לומד יחשוב כיצד ומתי הוא היה מנהיג, ואיך הוא חש במקום הזה.
א. 'לו הייתי יכול הייתי מנהיג, לו הייתי מנהיג לא הייתי יכול להיות אני' (עדי זילברברג)
משל יותם

(ו) וַיֵּאָסְפוּ כָּל-בַּעֲלֵי שְׁכֶם, וְכָל-בֵּית מִלּוֹא, וַיֵּלְכוּ, וַיַּמְלִיכוּ אֶת-אֲבִימֶלֶךְ לְמֶלֶךְ--עִם-אֵלוֹן מֻצָּב, אֲשֶׁר בִּשְׁכֶם. (ז) וַיַּגִּדוּ לְיוֹתָם, וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲמֹד בְּרֹאשׁ הַר-גְּרִזִים, וַיִּשָּׂא קוֹלוֹ, וַיִּקְרָא; וַיֹּאמֶר לָהֶם, שִׁמְעוּ אֵלַי בַּעֲלֵי שְׁכֶם, וְיִשְׁמַע אֲלֵיכֶם, אֱ-לֹהִים. (ח) הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ; וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת, מלוכה (מָלְכָה) עָלֵינוּ. (ט) וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר-בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. (י) וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַתְּאֵנָה: לְכִי-אַתְּ, מָלְכִי עָלֵינוּ. (יא) וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַתְּאֵנָה, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-מָתְקִי, וְאֶת-תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. (יב) וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַגָּפֶן: לְכִי-אַתְּ, מלוכי (מָלְכִי) עָלֵינוּ. (יג) וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַגֶּפֶן, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. (יד) וַיֹּאמְרוּ כָל-הָעֵצִים, אֶל-הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה, מְלָךְ-עָלֵינוּ. (טו) וַיֹּאמֶר הָאָטָד, אֶל-הָעֵצִים, אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם, בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי; וְאִם-אַיִן--תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד*, וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.

מילים
  • הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי - האם אפסיק לתת את השמן שלי? הדשן הוא השמן המופק מהזית ששימש גם בעבודת הקודש שבה הוגש עם מנחות לאלוהים. שמן הזית שימש למאכל, לסיכת הגוף, לריכוך פצעים ולמינוי המלך והכהן.
  • תִּירוֹשִׁי - היין שלי.
  • הָאָטָד - שיח שפירותיו אינם ראויים למאכל. מכתובים אחרים ניתן ללמוד שהוא צמח קוצני.
And all the men of Shekhem gathered together, and all the house of Millo, and went, and made Avimelekh king, by the oak of the pillar that was in Shekhem. And when they told it to Yotam, he went and stood at the top of mount Gerizzim, and lifted up his voice, and cried, and said to them, Hearken to me, men of Shekhem, that God may hearken to you. The trees went out to anoint a king over them; and they said to the olive tree, Reign over us. But the olive tree said to them, Should I leave my fatness, with which by me they honour God and man, and go to hold sway over the trees? And the trees said to the fig tree, Come thou, and reign over us. But the fig tree said to them, Should I forsake my sweetness, and my good fruit, and go to hold sway over the trees? Then said the trees to the vine, Come thou, and reign over us. And the vine said to them, Should I leave my wine, which cheers God and man, and go to hold sway over the trees? Then said all the trees to the bramble, Come thou, and reign over us. And the bramble said to the trees, If in truth you anoint me king over you, then come and put your trust in my shadow: and if not, fire will issue from the bramble, and devour the cedars of Levanon. Now therefore, if you have done truly and sincerely, in making Avimelekh king, and if you have dealt well with Yerubba῾al and his house, and have done to him according to the deserving of his hands; (for my father fought for you, and adventured his life, and delivered you out of the hand of Midyan: and you have risen up against my father’s house this day, and have slain his sons, seventy men, upon one stone, and have made Avimelekh, the son of his maidservant, king over the men of Shekhem, because he is your brother;) if you then have dealt truly and sincerely with Yerubba῾al and with his house this day, then rejoice in Avimelekh, and let him also rejoice in you: but if not, fire will come out from Avimelekh, and devour the men of Shekhem, and the house of Millo; and fire will come out from the men of Shekhem, and from the house of Millo, and devour Avimelekh. And Yotam ran away, and fled, and went to Be᾽er, and dwelt there, for fear of Avimelekh his brother.
הדג נחש, סטטיסטיקה
סטטיסטיקה
רוב ההורים אומרים
לי זה לא יקרה
אבל באורגינל במציאות
זה לגמרי אחרת
אנחנו בוחרים
לא להאמין
אבל הסטטיסטיקה
לא משקרת

רוב ההורים חושבים
שלילד שלהם יש לב זהב
הסטטיסטיקה אומרת
שת'כלס אחד משלושים בסוף יצא גנב

[...]

רוב ההורים חושבים
הילד שלהם מחונך, רגוע
הסטטיסטיקה אומרת
ששישים אחוז מהנוער צורך סמים באופן קבוע

רוב ההורים אומרים..
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
שני הטקסטים שלמעלה מבקשים למתוח ביקורת על ה"אדישות" ואי הרצון "לתפוס מנהיגות".


  • מהי נקודת המוצא של כל מקור?
  • מהו המקור אליו אתם יותר מתחברים, ומדוע?
  • האם אתם יכולים להבין מהיכן נובעת תגובה זו?
  • נסו להזכר בסיטואציה שבה בחרתם להגיב באופן דומה, מה היו ההשלכות של בחירה זו?
  • האם בדיעבד הייתם פועלים אחרת?
ב. 'אנ'לא יודע לאן אני ממשיך מכאן..' (אביתר בנאי)
רחל שפירא, אהבה אחת קטנה
אהבה אחת קטנה/ רחל שפירא
יונה אמיצה אחת אינה יכולה לרפא את השנאה
נשיקה מתוקה אחת אינה יכולה לעקור את הקנאה
חיוך מפוייס אחד אינו יכול לייבש את מעיין הדמעה

[...]

סנונית מהירה אחת אינה יכולה להקדים את הלבלוב
ופרוטת נדבה אחת אינה יכולה לנחם את העלוב
נביא חולמני אחד - האם יוכל לנפץ ולהרוס את הכלוב?

[...]

זרימה של נהר אחד אינה יכולה להשביע את הים
להבה אדומה אחת אינה יכולה לחמם את העולם
כוכב יפהפה אחד אינו יכול לחייך ולהאיר לכולם...
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
לורן אייסלי (מתורגם) The Star Thrower (1978, Times Books (Random House) hardcover: 1979 Harvest/HBJ paperback: Sagebrush library/school binding: introduction by W. H. Auden
איש אחד יצא לרוץ לאורך הים. בעודו רץ, הבחין בנער צעיר הולך לו לאיטו לאורך החוף, מתכופף מדי פעם, מתרומם ומשליך משהו אל המים. כשהתקרב אל הנער ראה שהוא מרים כוכבי ים וזורק אותם בעדינות אל תוך המים. "נער צעיר, מה אתה עושה?", שאל בתמיהה. "אני מציל כוכבי ים", ענה הנער, "אם יישארו פה על החוף, הם יתייבשו וימותו".
האיש קימט את מצחו ואמר לנער: "ילד, הסתכל סביבך, יש פה אלפי כוכבים זרוקים על החוף. אתה לא באמת חושב שתוכל להציל את כולם, נכון?". הנער חייך וענה לו: "ברור שלא. לרוב הכוכבים כאן לא אוכל לעזור. אבל הכוכבים הבודדים שאותם כן החזרתי חזרה למים, עבורם חוללתי שינוי אמיתי. להם נתתי הזדמנות לחיים חדשים".
© כל הזכויות שמורות למחבר ולהוצאה
דיון
המקורות שלפניכם מייצגים שתי גישות בהנהגה ושינוי חברתי;
  • מהן היתרונות ומהם החסרונות של כל גישה?
  • עם איזו גישה אתם יותר מזדהים, ומדוע?
  • האם גישה זו נכונה בכל מצב?
סיכום
מיכאל דדון, המורה הטוב שלי, מתוך: בלוג מורים באינטרנט
המורה הטוב שלי/ מיכאל דדון
המורה הטוב שלי היה מורה מבוגר, הוא לימד אותי תנ”ך. המורה שלי לא היה מרשים במיוחד , הוא היה נמוך, משקפי עצם עבות לעיניו. כאדם הוא היה נחבא לכלים ואפילו ביישן. אם היה עובר לידי ברחוב אני מניח שלא הייתי מבחין בו. הוא נסע במכונית קטנה וישנה מאוד, גם אז המכונית הייתה ישנה מאוד. אני אפילו לא זוכר את שמו. כן, זה המורה הזכור לי לטובה, זה הוא שהדביק אותי בחיידק הלימודים, הקריאה, החשיבה ואהבת החוכמה. עד היום, עוד מעט יעברו שלושים שנה מאז למדתי איתו. אני זוכר את השיעור ההוא, איך במילים ובתנועות גופו הבהיר והמחיש לי את מרום האלוהים, את עוצמת ההרים לעומת האדם והאדמה. ראו עליו,במורה שלי, שהוא מאוהב בחומר, מנתר ומדלג וכולו שמחה.
זה היה סתם עוד שיעור, לקראת הבגרות. מה כבר יכול היה להיות מעניין בשיעור תנ”ך, ועוד לבגרות ?
לכולנו יש מורה אחד או אולי יותר שאנו זוכרים לטובה, מורה שפתח בפנינו עולמות חדשים לעיתים רחוקות ולעיתים קרובות. מה יש בו במורה ההוא, המיוחד. האם אפשר לייצר מורים כאלו שיש בהם את התכונות המיוחדות האלו. שאלה טובה ונראה לי שהתשובות הן רבות ומגוונות [...]

לרשימה כולה
© כל הזכויות שמורות ל
www.blogmorim.com
דיון
  • נסו לחשוב על מנהיג משמעותי שהכרתם. מה הפך אותו להיות משמעותי בעינייכם?
  • נסו להזכר ברגע שבו הייתם משמעותיים בשביל מישהו אחר. מה לדעתם איפשר זאת?
  • האם הייתם רוצים לשחזר את אותה תחושה?
  • כיצד הייתם עושים זאת?
מעובד על פי: "שינוי וצמיחה אישית דרך 'קפיצת הקאנגורו'", תמר יואל, 2009
החוכמה הרווחת גורסת ששינויים מהירים הם מסוכנים. יחד עם זאת, גישה כזו לשינוי יכולה גם ליצור מגבלה וכובד. זו גישה שעלולה לעיתים קרובות לטמון בחובה את זרעי ההפסד והבינוניות. ישנם רגעים בהם נדרשת תנועה מסוג שונה לגמרי - תנועה של זינוק קדימה [...] תנועה של קנגורו היא זינוק כזה של שינוי: קפיצה קוונטית ומלהיבה המדלגת בבת אחת על מכשולים ותהומות ומציבה אותנו במקום חדש לגמרי. מבט על המבנה ואופן התנועה של הקנגורו הוא השראה לכל מי שרוצה שינוי. ראשית , אלה הרגליים החזקות. ברמה הסמלית הרגליים מחברות אותנו לקרקע, למציאות ולחומר. זינוק אל החלום חייב להיעשות מתוך קרקע יציבה, מתוך ראיית המציאות. יש לדעת מהי אפשרות מאתגרת לעומת מה שהוא בלתי אפשרי (לפחות בטווח הנראה לעין) .שנית, נדרש בסיס. בכל כף רגל יש חמש אצבעות. חמש הוא מספר המסמל בסיס חזק. ההקבלה היא הבנה ביחס לטיב המקום ממנו אנו יוצאים לדרך. מהם האידיאלים , האמונות, וההתנהגויות שאנו רגילים ליישם ? מהי הנוסחה המנצחת שלנו, זו שהביאה אותנו עד הלום אך גם מגבילה את התקדמותנו מכאן והלאה? הבנה זו דורשת תהליך של חקירה עצמית נוקבת , על מנת לראות בבהירות את הדברים כפי שהם , כולל, ובמיוחד, את העובדות על עצמנו והמגבלות הלא נעימות שלנו. שלישית , המהירות. בשלב התנועה נע הקנגורו במהירות רבה ביותר. הוא אינו עוצר כדי לחשוב לאן, הוא ממוקד ומאפשר לאינסטינקטים להוביל אותו. ואנחנו , במקום לעצור ולחשוב על כל צעד ושעל לפרטי פרטים עלינו לאפשר לעצמנו במצבים כאלה לקבל הדרכה מהאינסטינקטים ומהבטן , לאזן את הידע השכלי עם אמונה [...] משמעות "רוח הקנגורו" היא לזנק באמצעות קפיצה אחת גדולה קדימה מעל כל המכשולים והפחדים שמנעו מאיתנו עד כה לממש את חלומותינו. תנועת הקנגורו הוא תנועה של התלהבות, שמחה והרפתקה. חיית הקנגורו מאתגרת אותנו להעיז ולזנק אל הבלתי- נודע (עם הפחד או בלי הפחד) על ידי חיבור לקצב הפנימי והידע האינטואיטיבי [...]
© כל הזכויות שמורות ל
www.reader.co.il