לא עליך המלאכה לגמור? - על חשיבותה של רוטציה
הדף מאת: נח חיות ושלומית נאור / אתר מדרשת
פרשת ואתחנן פותחת בניסיון נוסף של משה לבטל את גזרתו של הקב"ה, שלא ייכנס לארץ. לימוד זה עוקב אחר מנהיגים נוספים של עם ישראל, שלא זכו לראות את חלומם מתגשם.
דיון
פרשת ואתחנן פותחת בניסיון נוסף של משה לשנות את רוע הגזירה שמנעה ממנו להוביל את בני ישראל אל הארץ המובטחת, אל ארץ ישראל.
(כג) וָאֶתְחַנַּן אֶל-ה' בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר. (כד) אֲדֹנָי ה' אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת-עַבְדְּךָ אֶת-גָּדְלְךָ וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה אֲשֶׁר מִי-אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ. (כה) אֶעְבְּרָה-נָּא וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנֹן. (כו) וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלָי וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי רַב-לָךְ אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה. (כז) עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ כִּי-לֹא תַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה. (כח) וְצַו אֶת-יְהוֹשֻׁעַ וְחַזְּקֵהוּ וְאַמְּצֵהוּ כִּי-הוּא יַעֲבֹר לִפְנֵי הָעָם הַזֶּה וְהוּא יַנְחִיל אוֹתָם אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּרְאֶה.
And I besought the LORD at that time, saying: ’O Lord GOD, Thou hast begun to show Thy servant Thy greatness, and Thy strong hand; for what god is there in heaven or on earth, that can do according to Thy works, and according to Thy mighty acts? Let me go over, I pray Thee, and see the good land that is beyond the Jordan, that goodly hill-country, and Lebanon.’ But the LORD was wroth with me for your sakes, and hearkened not unto me; and the LORD said unto me: ‘Let it suffice thee; speak no more unto Me of this matter. Get thee up into the top of Pisgah, and lift up thine eyes westward, and northward, and southward, and eastward, and behold with thine eyes; for thou shalt not go over this Jordan. But charge Joshua, and encourage him, and strengthen him; for he shall go over before this people, and he shall cause them to inherit the land which thou shalt see.’
דיון
מדוע נמנעה ממשה הכניסה לארץ? מהי הסיבה הידועה לכם? איזו סיבה מוזכרת כאן?
אוסף פסוקים על הסיבות לעונשו של משה
וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלָי (דברים פרק ג, פסוק כו)
גַּם-בִּי הִתְאַנַּף ה' בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם-אַתָּה לֹא-תָבֹא שָׁם (דברים, פרק א, פסוק לז)
וַיַּקְצִיפוּ עַל-מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם (תהלים, פרק קו פסוק לב)
דיון
  • הכתובים מודעים לכך שהאל החמיר עם משה. מדוע הוא עשה כן לפי פסוקים אלה?
  • מהו היתרון לעם בהחלפת ההנהגה ממשה ליהושע, בעת הכניסה לארץ כנען וכיבושה?
  • (יח) וְעַתָּה הֵנִיחַ ה' אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב אֵין שָׂטָן וְאֵין פֶּגַע רָע. (יט) וְהִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל דָּוִד אָבִי לֵאמֹר בִּנְךָ אֲשֶׁר אֶתֵּן תַּחְתֶּיךָ עַל-כִּסְאֶךָ הוּא יִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמִי
    But now the LORD my God hath given me rest on every side; there is neither adversary, nor evil occurrence. And, behold, I purpose to build a house for the name of the LORD my God, as the LORD spoke unto David my father, saying: Thy son, whom I will set upon thy throne in thy room, he shall build the house for My name.
    דיון
  • לפנינו חזון נוסף שהוגשם על ידי היורש, אחרי מות החוזה. מהו החזון, מיהו המנהיג ומיהו היורש שזכה להגשים את החלום?
  • מדוע לא זכה החוזה הראשון להגשים את חזונו?
  • דוד בן גוריון,"משמעות הנגב", שדה בוקר, 17.1.1955
    מדינת ישראל אינה סובלת מציאות מדבר בתוכה. אם המדינה לא תחסל את המדבר - עלול המדבר לחסל את המדינה. הרצועה הצרה שבין יפו וחיפה ברוחב של 15-25 ק"מ המכילה רובו הגדול של העם בישראל, לא תעמוד לאורך ימים בלי ישוב רב ומבוצר במרחבי הדרום והנגב
    דיון
  • בן גוריון ירד לנגב והתיישב בשדה בוקר כמופת אישי להגשמת חזונו. האם החזון התגשם? אימתי?
  • האם תוכלו להציע דוגמאות נוספות של חזונות שהגשמתם נדחתה בדור או בכמה דורות? האם זה מחליש את החזון או מעצים אותו?
  • יעקב רוטבליט, בנימין זאב
    בנימין זאב/ מילים: יעקב רוטבליט; לחן: יאיר רוזנבלום
    תשטוף את העפר מן העינים, בנימין זאב
    תשטוף את העפר מן העינים, שים יד על הלב
    ותגיד לי, ככה ראית? ככה חזית? ככה רצית?
    אני לוקח שטר של מאה, מביט על התמונה
    אני מביט היטב עליך, חוזה המדינה
    יהודי יקר כזה עם זקן עד החזה
    יהודי כל כך רזה - מאיפה יש לו כח להיות חוזה?
    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    דיון
    בשיר של רוטבליט יש לא מעט ציניות, בעיקר כלפי המציאות הישראלית העכשווית המעומתת מול חזונו של הרצל. האם יש בשיר תשובה נוספת לדחייה בהגשמת החזון בימיו של הרצל?
    קישורים לרקע והרחבה:
    לסרטון הלימוד באתר mako