מעגלי דיון בנושא תנועות נוער בתקופת השואה
הדף מאת: יואב יוסקוביץ
"המסגרות של תנועות הנוער היו בראש וראשונה, יצירתם של הצעירים עצמם, ונתנו ביטוי למרד הדור נגד המציאות האפורה והמדכאה והביעו את הכמיהות והשאיפות לתמורה מהפכנית. כאן התמזג הווי נעורים עם מחשבה רעננה ונועזת, ולצדם גבר הרצון האיתן להפיכת האידיאל לעובדת חיים" (מנחם גודמן) מערך פעולה ליום השואה המתמקד בנושא תנועות נוער בתקופת השואה. פעולה זו הועברה לחניכי תנועות נוער מכל הגוונים בערב יום השואה בידי מדריכי תנועת בני עקיבא, על מנת לעמוד על חשיבותן של תנועות נוער ובני נוער - אז והיום.
Error loading media...
קליפ יום השואה תשע"ב, מתוך אתר YouTube
דיון
איזו תמונה תפסה את מבטך?
מה מיוחד בתמונה זו? מה היא מתארת?
דיון בקבוצות
בימי השואה, הוצאת ההסתדרות הכללית והקיבוץ המאוחד, עין חרוד, 1940, בתוך: אביהו רונן, "שלוש שורות בהיסטוריה" תנועות הנוער היהודיות בפולין בתקופת השואה, תכנית לימודים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, הוצאת משואה, עמ' 29.
ישיבת מרכז "דרור" בשטח הכיבוש במזרח גרמניה, אוקטובר 1939
מתוך ישיבת מרכז "דרור" בשטח הכיבוש במזרח גרמניה, אוקטובר 1939:

"בישיבת 'המרכז' נמסר על גורל התנועה באזור הכיבוש הגרמני. ידיעות ממוראות המצור: ורשה הרוסה וחרבה. 150 חברים הגיעו לוורשה מלודז' ומתגוררים בדירת 'הקבוצה'. בימי המצור היו סגורים במרתפים ללא אוכל וללא מים ומאור. בין התקפה להתקפה עטו על השלל, להשיג בשר סוסים, דלי מים ומשהו למזון. בנין 'מרכז החלוץ' ברחוב גנשה (GENSHA) עלה באש. רימון תותח פגע בבנין 'הקבוצה'. אחד החברים נהרג, סמוך על ידו נפצעה חברה אחרת פצע אנוש. בעודה שותתת בדמה עמלה חברה שלישית להגיש עזרה ראשונה לפצועים.

דומיה מעיקה, יגון קודר עוטף את כל המסובים. לפתע צפה ההצעה שמישהו מחברי המרכז יחזור לוורשה. מה? לתופת ההיא? הן לא יתכן הדבר? מוטב לעבור ל'סדר היום'. שתיקה עיקשת. פרומקה [פלוטניצקה] קמה ומציעה את עצמה לשליחות זו. רגע של מועקה אכזרית. הניתן להכריע כאן? פרומקה מודיעה כי לא יזיזוה מהחלטתה. לפנות ערב יצאה להיפרד ממשפחתה. כמה פשטות היתה בהליכתה זו. פרומקה, חברה, אחות, גיבורה אלמונית - העוד נתראה באחד הימים?"

מושגים
  • תנועת "דרור" - תנועת דרור הייתה תנועה ציונית-סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות. כשהחלה מלחמת העולם השנייה הצליחו מנהיגי התנועה למלט עצמם מבעוד מועד לצד המזרחי של פולין שהיה בשליטת ברית המועצות, אולם שם הם התכנסו והחליטו לחזור ולפעול בשטח הכבוש הגרמני של פולין, ולכן הסתננו חזרה לוורשה. תנועת דרור פעלה בגטאות, המשיכה לקיים חוות הכשרה, ופעילות חינוכית בכלל. אנשי תנועת דרור בפולין היו בין מקימי האי"ל - הארגון היהודי הלוחם והשתתפו במרד גטו ורשה ובפעילות מחתרתית בערים אחרות בפולין.
דיון
  • מהי הדילמה שעלתה בפני חברי תנועת "דרור" בעקבות השמועות שהגיעו מהשטחים שנכבשו על-ידי הגרמנים?מהי התגובה יוצאת הדופן?
  • בהחלטתה התנדבה פרומקה לשוב אל חניכי התנועה בורשה. מה היו, לדעתכם, המניעים שבגינם יצאה פרומקה לדרך המסוכנת? האם אלו מניעים נכונים? האם הם שווים את ההקרבה?
  • כבר בשלב זה של המלחמה נראה כי היו לחברי תנועות הנוער יכולות ומאפיינים שהעניקו להם יתרון מסוים ביחס לשאר האוכלוסייה היהודית. מהם?
מרדכי אנילביץ' במכתב ליצחק צוקרמוף מתוך עדותו של יצחק צוקרמן במשפט אייכמן
מכתבו האחרון של מרדכי אנילביץ', אשר תורגם מיידיש ויועד לסגנו יצחק צוקרמן:
23 באפריל 1943

שלום יצחק,

איני יודע מה לכתוב לך. נוותר נא הפעם על פרטים אישיים. אין בפי אלא ביטוי אחד לציין את הרגשתי והרגשת חבריי: נפל דבר שהוא למעלה מחלומותינו הנועזים ביותר: הגרמנים ברחו פעמיים מן הגיטו. פלוגה אחת שלנו החזיקה מעמד 40 דקה, והשנייה למעלה משש שעות. המוקש שהוטמן בשטח המברשתנים התפוצץ. מצידנו לא נפל עד עתה אלא קורבן אחד בלבד: יחיאל. נפל כחייל גיבור על יד מכונת הירייה.

משהגיעונו אתמול ידיעות, כי חברי פ.פ.ר. התקיפו את הגרמנים, וכי תחנת השידור "שוויט" שידרה ידיעה נפלאה על ההגנה העצמית שלנו היתה לי הרגשת שלמות. עוד רבה אמנם לפנינו העבודה, אך כל מה שנעשה עד עתה נעשה בשלמות.

...מהערב אנו עוברים לשיטת פעולה פרטיזנית. בלילה יוצאות שלוש פלוגות שלנו, שני תפקידים לפניהן: סיור מזוין והשגת נשק.

...לא אוכל לתאר לפניך את התנאים, בהם חיים היהודים. רק יחידי סגולה יחזיקו מעמד, כל השאר ייספו במוקדם או במאוחר. הגורל נחרץ. בכל הבונקרים, בהם מסתתרים חברינו, אי אפשר להדליק נר בלילה, מפאת חוסר אוויר.

מכל הפלוגות שבגטו נעדר רק איש אחד: יחיאל. אף זה נצחון הוא. איני יודע מה אוסיף ואכתוב לך. מתאר אני לעצמי ששאלה רודפת שאלה. אולם הפעם הסתפק נא בכך.

היה שלום, יקירי. אולי עוד נתראה. העיקר: חלום חיי קם והיה. זכיתי לראות הגנה יהודית בגטו בכל גדולתה ותפארתה.

מרדכי

מושגים
  • מרדכי אנילביץ' - מרדכי אנילֶביץ' היה מפקד הארגון היהודי הלוחם (אי"ל) במרד גטו ורשה. נהרג בקרב מול הנאצים, שהשתלטו על הגטו בעזרת כוחות גדולים. בחייו ניחן בכושר מנהיגות בולט, ולאחר מותו נחרטה אישיותו כסמל לאומץ ולהקרבה. היום קרוי על שמו הקיבוץ יד מרדכי.
דיון
  • מהי הסיבה להילחם בנאצים, אם ברור לכולם שרק אחדים יחזיקו מעמד? במוקדם ומאוחר כולם ייספו! האם יש טעם במאבק למרות שהוא יכשל?
  • 13,000 יהודים נהרגו בגטו במהלך המרד. שארית התושבים, כ-50,000 במספר, נלכדו והועברו למחנות ריכוז והשמדה.כך נכתב בדיווחו של שטרופ לקרוגר, ב-16 במאי 1943:"הרובע היהודי לשעבר של ורשה לא קיים יותר. הפעולה רחבת ההיקף נסתיימה בשעה 20:15 עם פיצוץ בית הכנסת הראשי. ... מספר היהודים הכללי הוא 56,065, וכולל גם יהודים שנתפסו וגם שהושמדו. ...מלבד 8 בניינים, כל אזור הגטו לשעבר הרוס לחלוטין. רק הקירות עומדים, במקומות בהם הבתים לא הופצצו."אנילביץ' מתאר את המרד כחלום חייו שהתגשם. האם ניתן לומר שמרד שבסופו של דבר כשל הוא בגדר חלום שמתגשם? אם כן, מדוע?
  • מפקדת הארגון היהודי הלוחם (אי"ל) הורכבה מנציגים של תנועות שונות בגטו.מדוע הנהגת המרד בוצעה דווקא ע"י תנועות הנוער? האם יש יתרונות לבני הנוער על פני שאר האוכלוסייה?
סיכום
מנחם גודמן, העמידה היהודית בתקופת השואה, יד ושם, ירושלים, 1968 עמ' 206-224.
...לתנועת הנוער היהודי שבין שתי המלחמות, קווים יחודיים, התאגדויות נוער, ובייחוד תנועות הנוער הציוניות-חלוציות, לא קמו כעתודת צעירים על-ידי המפלגות הפוליטיות, ולא היו כפופות לשיטות אירגון ולקו רעיוני המוכתבים מלמעלה. לא ביקשו את תכליתן תנועות נוער אלה רק בטיפוח כושר גופני, אהבת הטבע וערכי נעורים, אלה ראו בתאי הצעירים שלהן ראשית צעידה לקראת חיים שלמים וברית של רעות. המסגרות של תנועות הנוער היו בראש וראשונה, יצירתם של הצעירים עצמם, ונתנו ביטוי למרד הדור נגד המציאות האפורה והמדכאה והביעו את הכמיהות והשאיפות לתמורה מהפכנית. כאן התמזג הווי נעורים עם מחשבה רעננה ונועזת, ולצדם גבר הרצון האיתן להפיכת האידיאל לעובדת חיים.
דיון
מהי היה התפקיד של תנועות הנוער בתקופת השואה לפי מנחם גודמן?
מדוע זה בא דווקא מתוך תנועות הנוער?
האם יש הבדל בין תנועות הנוער של פעם לתנועות הנוער של היום?
האם יש הבדל בבני הנוער של פעם לבני הנוער של היום?
האם העוצמה של תנועת הנוער מתפוגגת עם השנים? או האם היא תקפה גם היום?
מהי מטרת תנועות הנוער בימינו?