משה רבנו - הזהו מנהיג?
הדף מאת: מנחי גשר / גשר - מפעלים חינוכיים
משה רבנו, המנהיג הראשון של עם ישראל, היה ללא ספק מנהיג גדול. אך מה טיבה של מנהיגותו וכיצד ניתן לאפיין אותה? ננסה לבחון את דמותו של משה כמנהיג ולהאיר דרכה מחדש את דמותו של משה כאדם, ואת דרכנו שלנו בהנהגה.
וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר ...
וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו.
וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה.
..וַיְהִי לָהּ לְבֵן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ.
And the daughter of Pharaoh came down to bathe in the river; and her maidens walked along by the river-side; and she saw the ark among the flags, and sent her handmaid to fetch it. And she opened it, and saw it, even the child; and behold a boy that wept. And she had compassion on him, and said: ‘This is one of the Hebrews’children.’
דיון
  • שימו לב לפעולות שעושה בת פרעה ביחס למשה. מה ניתן ללמוד מהן?
  • האם מנהיג חיובי יכול לצמוח רק מתוך יחס של אהבה, תחושה שרואים אותו, שחומלים עליו, שקוראים בשמו?
  • אם משמעות השם 'משה' נובעת מכך שהיא משתה אותו מן המים, מדוע הוא לא נקרא 'משוּי'? לכאורה, השם 'משה' מעיד כאילו הוא הפועל ולא הנפעל.
  • מה אנו יכולים ללמוד מכך לגבי היחס שאנו מעניקים לפקודינו?
"וַיֶּאֱסֹף שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי הָעָם וַיַּעֲמֵד אֹתָם סְבִיבֹת הָאֹהֶל. וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיְדַבֵּר אֵלָיו, וַיָּאצֶל מִן-הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתֵּן עַל-שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים. וַיְהִי כְּנוֹחַ עֲלֵיהֶם הָרוּחַ וַיִּתְנַבְּאוּ ... וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי-אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה, שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד. וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ ... וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה. וַיָּרָץ הַנַּעַר וַיַּגֵּד לְמֹשֶׁה, וַיֹּאמַר: "אֶלְדָּד וּמֵידָד מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה!". וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן... וַיֹּאמַר:"אֲדֹנִי מֹשֶׁה, כְּלָאֵם!" וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה: "הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי? וּמִי יִתֵּן כָּל-עַם ה' נְבִיאִים!"
And Moses went out, and told the people the words of the LORD; and he gathered seventy men of the elders of the people, and set them round about the Tent. And the LORD came down in the cloud, and spoke unto him, and took of the spirit that was upon him, and put it upon the seventy elders; and it came to pass, that, when the spirit rested upon them, they prophesied, but they did so no more. But there remained two men in the camp, the name of the one was Eldad, and the name of the other Medad; and the spirit rested upon them; and they were of them that were recorded, but had not gone out unto the Tent; and they prophesied in the camp. And there ran a young man, and told Moses, and said: ‘Eldad and Medad are prophesying in the camp.’ And Joshua the son of Nun, the minister of Moses from his youth up, answered and said: ‘My lord Moses, shut them in.’ And Moses said unto him: ‘Art thou jealous for my sake? would that all the LORD’S people were prophets, that the LORD would put His spirit upon them! ’
דיון
  • מדוע ביקש משה מה' שבעים זקנים שיעזרו לו בהנהגה? כיצד הם יכולים לעזור לו מול תלונות העם? האם לא היה עדיף לו היה מבקש מה' שיעזור לו לספק את דרישות העם, ישלח להם בשר - וחסל?
  • מדוע מבקש יהושע לכלוא את אלדד ומידד שהחלו להתנבא?
  • מה פשר תשובתו של משה ליהושע ואיזו תפיסת מנהיגות עולה ממנה?
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי...וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק. וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד, וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ.
And Moses said unto Joshua: ‘Choose us out men, and go out, fight with Amalek; tomorrow I will stand on the top of the hill with the rod of God in my hand.’ So Joshua did as Moses had said to him, and fought with Amalek; and Moses, Aaron, and Hur went up to the top of the hill. And it came to pass, when Moses held up his hand, that Israel prevailed; and when he let down his hand, Amalek prevailed. But Moses’hands were heavy; and they took a stone, and put it under him, and he sat thereon; and Aaron and Hur stayed up his hands, the one on the one side, and the other on the other side; and his hands were steady until the going down of the sun.
דיון
  • מה תפקידו של משה במלחמה זו?ומה תפקידו של יהושע? חשבו מה מסמל כל אחד מהם. האם יש צורך בשני סוגי הנהגה אלו? האם ניתן לגלמם באדם אחד?
  • מדוע ידי משה כבדות - האם עוצמה רוחנית מחלישה עוצמה גופנית או אף מנוגדת לה? כיצד אתם מבינים את הסיום של הפסוק - 'ויהי ידיו אמונה עד בא השמש'?
אליעז כהן, כי תשא, מתוך: מחומשים, הוצאת תמוז, 1997,
אִמָּא אָמְרָה לִי
לְחַכּוֹת
בְּצַד הַהַר וְלֹא
לִבְכּוֹת
אֲנִי רַק קוֹפֶצֶת לְכַמָּה
דַּקּוֹת
אָמְרָה-
וְנֶעֶלְמָה בְּתוֹךְ
עָנָן וַעֲרָפֶל
עוֹלֵט, נָבוֹךְ.
רָבּוֹת יְמָמוֹת חִכִּיתִי
וּבְשֶׁקֶט-בְּשֶׁקֶט בָּכִיתִי
כִּי אָמְרָה לִי לֹא.
וַאֲנִי גַּעְגּוּעַ לְמַטָּהּ
הַמְּלַטֵּף
וְלָרֹךְ הַכָּתֵף
אֶת פָּנַי בּוֹ
אַשְׁקִיעַ
רַק שֶׁתֶּרֶד מֵרָקִיעַ
וְעוֹדִי חכּיוֹן.
וּבְיָמַי אַרְבָּעִים
כִּלָּיוֹן
פָּרַצְתִּי
בָּכִיתִי נוֹרָא
"אִמָּא, אִמָּא
רִכְבִי עַל הֶעָב!"
וּבָנִיתִי לִי
עֵגֶל זָהָב.ֹ
© כל הזכויות שמורות למחבר
אחד העם, 'משה', בתוך על פרשת הדרכים, הוצאת דביר: תל אביב תשכ"ו.
משה / אחד העם
מסתכל אני בדמות דיוקנו של משה ומוסיף לשאול :
איש־מלחמה הוא זה ?

לא ! שהרי אין בכל הציור שום רמז לגבוּרת־הזרוֹע ואין אנו מוצאים את משה אף פעם אחת עומד בראש המחנה ועושׂה נפלאות במלחמה עם האויב. רק במלחמת עמלק אנו רואים אותו על שׂדה המערכה, אבל הוא אינו אלא עומד ומתבוֹנן במהלך המלחמה ומשפיע על גבּורי ישׂראל מכוחו המוסרי, מבלי להיות עמהם בגוף המעשׂה.

או איש מדיני הוא ?

לא ! שהרי כשהוצרך לעמוד לפני פרעה ולשׂאת ולתת עמו על ענינים מדיניים, לא מצא ידיו ורגליו בלי עזרת אהרן אחיו, שהיה לו 'לפה'.

ובכן מחוקק הוא ?

גם זה לא ! שהרי כל מחוקק נותן תורתו לבני דורו, בהסכם לצרכי חייהם באותו זמן ובאותו מקום, שהוא והם חיים בו. אבל משה יוצר חוקים לעתיד לבוא, לדור שעדיין לא בא ולארץ שעדיין לא נכבשה, והמסורת לא העלימה מאתנו, שבין החוקים המיוחסים למשה יש שיצאו לפעולה רק לאחר כמה דורות ויש שלא נתגשמו בחיים בשום זמן.

אלא מה הוא משה?
דיון
  • דונו בשיר, במשל ובנמשל, ובמערכת היחסים המוצגת בו.
  • מדוע בחר המשורר בדימוי של אמא וילד כדי לתאר את הסיטואציה המנהיגותית?
  • האם טמונה בשיר ביקורת על משה או על העם, ושמא על שניהם? נסחו במילותיכם את הביקורת - האם היא רלוונטית גם לעצמנו כמנהיגים?
דיון
  • מהי תשובתכם לאחד העם?
  • איזו פונקציה ממלא משה אם הוא אינו עונה על הפונקציות שמונה אחד העם?
אחד העם, 'משה', בתוך על פרשת הדרכים, הוצאת דביר: תל אביב תשכ"ו.
שתי תכוּנות יסודיות יש לו לנביא, שבהן הוא נבדל משאר בני אדם : א) הנביא הוא איש האמת. רואה הוא את החיים כמו שהם וקולט רשמיהם בלי נטיות עצמיות, ומה שרואה הוא מגיד כמו שרואה, בלי חשבונות צדדיים...

ב) הנביא הוא איש הקצוות. מצמצם הוא דעתו ולבו באידיאל שלו, שבו הוא מוצא תכלית החיים ולו הוא רוצה לשעבּד את החיים עד הקצה האחרון, בלי שיור כל שהוא. בפנימיות נפשו נושׂא הוא עולם שלם, אידיאלי, ולפיהו יעמול לתקן גם את העולם החיצוני, המוחשי.
דיון

בעקבות תשובתו של אחד העם חשבו:
  • מיהו או מהו הנביא? מהי הנבואה על פי פירושו של אחד העם?
  • מה היחס בין שני היסודות שמונה אחד העם לנביא?האם ניתן להחליף את המילה 'נביא' במילה 'מנהיג' על פי פירוש זה?
חיים נחמן ביאליק, על ראש הראל, ז' אדר, תרנ"ג
על ראש הראל
עַל רֹאשׁ הַרְאֵל, בִּזְרֹעוֹת דַּלּוּ רוֹם וּפְתוּחוֹת,
מֵרֹאשׁ מִקַּדְמֵי יָמִים עֹמֵד דֹּם אִישׁ שָׂב.
בִּשְׂמֹאלוֹ מַטֵּה עֹז וִימִינוֹ תֹּאחֵז לוּחוֹת,
מִפָּנָיו נֹגַהּ הוֹד, לוֹ חֲגוֹר בָּמֳתֵי עָב.
וּלְרַגְלָיו תֻּכּוּ שְׁנֵי עֲנָקִים גְּבוֹהֵי קוֹמָה,
יִלָּחֲמוּ בוֹ בָּעֹז, אֵלָיו יַעַרְכוּ קְרָב;
בַּקַּרְדֹּם וּבַחֲנִית עֲלוֹת יַעְפִּילוּ רוֹמָה
וּגְזֹל מִזְּרוֹעוֹ אֶת-לוּחוֹתָיו אַךְ לַשָּׁוְא!
כִּשְׁנֵי עַפְעַפֵּי שַׁחַר עֵינָיו תִּבָּקַעְנָה,
וּבְעַנְוַת צֶדֶק מִגָּבֹהַּ יַבִּיט בָּם
וּבִרְכֵּי שְׁנֵי עֲנָקִים שַׁחוֹת, אַף תִּכְרַעְנָה
מֵרוֹמְמוּתוֹ הָס! כָּמֹהוּ עוֹד לֹא קָם!