ראש השנה- שמים וארץ מעידים עלינו
1א
הדף מאת: הדס ילינק / טבע עברי
2ב
ראש השנה נחשב במסורת כיום בריאת האדם וכיום שבו נידון העולם כולו, כפי שאנו אומרים בתפילה - 'היום הרת עולם, היום יעמיד במשפט כל יצורי עולם...". הימים שבין ראש חודש אלול ועד יום הכיפורים הם ימים של חשבון נפש, של התבוננות של האדם פנימה למערכת היחסים שלו עם עצמו, עם משפחתו, עם חבריו, עם המקום הרוחני (אלוהים) ועם המקום הארצי (הסביבה וכדור הארץ). בימים אלה המכונים 'ימים נוראים', חשבון הנפש נעשה לא רק ביחס שבין האדם לקב"ה, אלא גם ביחסו לסביבה. בדף לימוד זה נעסוק ביחס שבין האדם לטבע ובתשובה הטבעית.
3ג
פתיחה במליאה - הנוף כמו גופנו חולה ובריא
4ד
דיון
נפתח בקריאת שירה של רבקה מרים.
5ה
רבקה מרים, 'מִתּוֹךְ לִמּוּד פְּנֵי הַקַּרְקַע לָמַדְנוּ לָדַעַת אֶת גּוּפֵנוּ שֶׁלָּנוּ' מתוך: אבי ציווני לא למות עמוד 76
מִתּוֹךְ לִמּוּד פְּנֵי הַקַּרְקַע לָמַדְנוּ לָדַעַת אֶת גּוּפֵנוּ שֶׁלָּנוּ
מִתּוֹךְ לִמּוּד פְּנֵי הַקַּרְקַע לָמַדְנוּ לָדַעַת אֶת גּוּפֵנוּ שֶׁלָּנוּ.
בֶּטֶן שֶׁל סְרָק. בֶּטֶן שֶׁל פְּרִי.
הַנּוֹף, כְּמוֹ גּוּפֵנוּ, חוֹלֶה וּבָרִיא.
הַנּוֹף, כְּמוֹ גּוּפֵנוּ, נִזְקָק לִשְׁאֵר, לְעוֹנָה.
גּוּפֵנוּ שֶׁעַל הַקַּרְקַע שָׁכוּב, שְׁאֵלָה שׁוֹאֵל
וּמִיָּד הָאָרֶץ עוֹנָה.
עוֹד בְּטֶרֶם פִּינוּ נַסְפִּיק בִּשְׁאֵלָה לִפְתֹּחַ
מִתּוֹךְ טַבּוּרֵנוּ כְּבָר עוֹלָה תְּאֵנָה
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
6ו
דיון
שאלות לדיון
  • הציעו כותרת חלופית לשיר.
  • בחרו משפט אחד בשיר שעמו הזדהיתם ביותר.
  • אילו קשרים בין אדם ואדמה מתוארים בשיר? מי משקף את מה?
7ז
חלק א - התשובה הטבעית
8ח
לימוד בחברותא-
9ט
הרב אברהם יצחק הכהן קוק, אורות התשובה, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים. עמוד יא'.
אורות התשובה, פרק א
את התשובה אנו מוצאים בשלוש מערכות: א) תשובה טבעית ב) תשובה אמונית ג)תשובה שכלית.

בתשובה הטבעית יש שני חלקים: תשובה טבעית גופנית ותשובה טבעית נפשית.

הגופנית סובבת את כל העבירות נגד חוקי הטבע, המוסר והתורה, המקושרים עם חוקי הטבע, שסוף כל הנהגה רעה הוא להביא מחלות ומכאובים, והרבה סובל מזה האדם הפרטי והכללי (הכלל).

ואחרי הבירור שמתברר אצלו הדבר, שהוא עצמו בהנהגתו הרעה אשם הוא בכל אותו דלדול החיים שבא לו, הרי הוא שם לב לתקן המצב, לשוב לחוקי החיים,

לשמור את חוקי הטבע, המוסר והתורה, למען ישוב ויחיה וישובו אליו החיים בכל רעננותם.

...אחרי התשובה הטבעית באה האמונית...התשובה השכלית היא אותה שכבר רכשה לה את הטבעית והאמונית...

מושגים
  • הרב קוק - הרב אברהם יצחק הכהן קוק (1865 - 1935) (מכונה גם הראי"ה) היה הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל, פוסק, מקובל והוגה דעות. נחשב לאחד מאבות הציונות הדתית.
10י
דיון
שאלות לדיון
  • מה סדר התשובה שמציע הרב קוק? מה משמעותו בעיניכם?
  • הרב קוק מציין כי העברות נגד חוקי הטבע- הן הגורמות לדלדול החיים. הציעו דוגמה לכך במישור הפרט ובמישור הכלל.
  • מה כוונת המילים 'לשוב אל חוקי חיים'? לשמור את 'חוקי הטבע'?
11יא
חלק ב'- האזינו! השמים והארץ מעידים עלינו!
12יב
הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה, וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי-פִי. יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי. כשְׂעִירִם עֲלֵי-דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי-עֵשֶׂב.

הסברים
  • רש"י על הפסוק: "...ועוד שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם הגפן תתן פריה והארץ תתן יבולה והשמים יתנו טלם, ואם יתחייבו תהיה בהם יד העדים: תחלה ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואח"כ ואבדתם מהרה על ידי העובדי כוכבים".
Give ear, ye heavens, and I will speak; And let the earth hear the words of my mouth. My doctrine shall drop as the rain, My speech shall distil as the dew; As the small rain upon the tender grass, And as the showers upon the herb.
13יג
הרב יובל שרלו, מתוך עלון "שבתון" פרשת האזינו תשס"ב
ייתכן אפוא כי השמיים והארץ שבפרשת השבוע מעידים מעצם מהותם על כך. הם הסופגים את העיוותים שבדרך חיינו, וללא התערבות מיסטית הם משדרים לנו את המציאות המוסרית שאנו חיים בתוכה. שמירת הסביבה אינה קשורה אפוא רק לתחומי איכות החיים והרצון לצעוד במסע החיים בעולם הזה בצורה בריאה וראויה. שמירת הסביבה היא עניין מוסרי מאין כמותו: היא מעדנת את תאוות האדם ואומרת לו לחדול מזלילת משאבי העולם, היא מחייבת אותו להתייחס לזיהום שהוא יוצר, ואדם שמתרגל לכך מושפע גם במישור המוסרי, היא מעצבת אותו כמי שאינו מתבונן רק על עצמו אלא יוצא ממסגרותיו הפרטיות ונוטל אחריות על העולם המוסרי שסביב ואף על הדורות הבאים, היא בכלל מרגילה את האדם לפעול במי שיש בו צלם אלוהים והוא מופקד על העולם מכוח המנדט שריבונו של עולם העניק לו בבריאת העולם. השיבה אל עצמנו כוללת בתוכה את השיבה לראייה המיוחדת בה אנו צריכים לראות את עצמנו בעולמו של הקב"ה...שמיים וארץ מעידים עלינו שאנו עוד רחוקים משם.
© כל הזכויות שמורות למחבר


מושגים
  • הרב יובל שרלו - הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה, חבר הנהלת רבני צהר, וחבר בוועדות אתיות ממשלתיות שונות ובועדת סל התרופות וחבר בוועד המנהל של טבע עברי.
14יד
דיון
שאלות לדיון
  • כיצד רש"י מפרש את עדות השמים והארץ?
  • מה מוסיף לדיון הרב יובל שרלו? כיצד תורמת השמירה על איכות הסביבה להתפתחות המוסרית?
15טו
סיכום- במליאה
16טז
דיון
בלימוד זה עמדנו על הקשרים שבין פעילות האדם ובין איכות הסביבה.

למדנו שהתשובה הטבעית קודמת לתשובה הדתית ומהווה את הבסיס לה.

המציאות הטבעית 'מדברת' אלינו; היא משקפת לנו את עצמנו - את העוולות שבהן אנו חיים ולחלופין, את התנהגותנו המוסרית.

בימים אלו של תשובה וחשבון נפש, נתבונן על עצמנו כיחיד, כמשפחה, כקהילה, ונשאל:

כיצד ניתן לתקן עולם?
18 יח
19יט
קישורים לרקע והרחבה:
טבע עברי
20כ
דף הנחיות למנחה:
ראש השנה הנחיות.doc