הייאוש נעשה יותר נח
הדף מאת: עינט קרמר / טבע עברי
על דמותו של נח, ההתחממות הגלובלית ואיך כל זה קשור אלינו. דף לימוד זה נלמד במסגרת 'בית המדרש הפייסבוקי' של מדרשת בערש"ק פרשת נח - ראו לינק בצד שמאל.
מאת: מערכת וואלה! חדשות יום שישי, 27 בספטמבר 2013, 12:08
עכשיו זה רשמי – יש התחממות גלובלית ובני האדם אשמים
דוח האו"ם קובע 95% שבני האדם הם הסיבה המכריעה להתחממות הגלובלית החל משנות ה-50. דוח של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם, המתפרסם היום (שישי) בשטוקהולם בירת שוודיה, בחן את העדויות הפיזיות מאחורי ההתחממות הגלובלית. ראשית, טען הפאנל כי ההוכחות לקיומו של התהליך ההרסני, על הקרקע, באוויר ובמים "אינן ניתנות להפרכה", ובהמשך, קבע הפאנל כי בסבירות כמעט-ודאית, בני האדם הם שאחראים לו.
הדוח מהווה אבן דרך מכריעה עבור אלה הטוענים כי בני האדם עומדים מאחורי התהליך, שבבסיסו עליית הטמפרטורה בכדור הארץ, שתביא לנסיגת קרחונים, עליית פני הים, הגדלת התדירות והעוצמה של אסונות טבע ובהמשך גם הכחדת מינים. עשויות להיות לו השלכות הרות גורל על מדיניות וחקיקה סביבתית בעולם כולו, ועל כן גם השלכות כלכליות רחבות היקף
למקור השלם
דיון
דו"ח האו"ם האחרון, שפורסם בשבוע שעבר, קובע כי אכן ישנה התחממות גלובלית, וכי לבני האדם יש יותר מיד ורגל בתהליך. אחד מ"תסריטי האימה" הקשורים להתחממות גלובלית נוגע להמסת הקרחונים ועליית פני הים בעולם כולו.

(תמונה מתוך https://www.mako.co.il/hix-art/Article-2d50b242b712b31006.htm)
דו" האו"ם הנוכחי מצטרף לשורה של דוחות הזועקים כי "משהו כאן לא בסדר" וכי יש לשנות מהיסוד את התנהלות האנושות בעולם לפני שנגיע אל פי שוקת שבורה, ועם זאת במרבית המקומות אנו רואים וממשיכים ב"עסקים כרגיל" .
בבית מדרש זה ננסה ללמוד מתוך האסון האקולוגי "שלנו" על התנהלות אנושית, דרכים להוביל שינוי, ואיך , בסיבוב הזה, ניתן לקיים דברים אחרת.
דור המבול- החטא ועונשו
וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס
(ה) וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל-הַיּוֹם. (ו) וַיִּנָּחֶם ה' כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל-לִבּוֹ [...] (יא) וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. (יב) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ עַל-הָאָרֶץ.
And the LORD saw that the wickedness of man was great in the earth, and that every imagination of the thoughts of his heart was only evil continually. And it repented the LORD that He had made man on the earth, and it grieved Him at His heart. And the LORD said: ‘I will blot out man whom I have created from the face of the earth; both man, and beast, and creeping thing, and fowl of the air; for it repenteth Me that I have made them.’ But Noah found grace in the eyes of the LORD. These are the generations of Noah. Noah was in his generations a man righteous and wholehearted; Noah walked with God. And Noah begot three sons, Shem, Ham, and Japheth. And the earth was corrupt before God, and the earth was filled with violence. And God saw the earth, and, behold, it was corrupt; for all flesh had corrupted their way upon the earth. .
דיון
מפרשים רבים ניסו להבין מהו אותו החמס אותו מלאה הארץ. על פי רש"י החמס הוא הגזל.
מה יכלו בני הדור לגזול, שמוביל להחלטת האל להחריב את עולמו?
נסו לחשוב על הנושא בהקשר ל"התפתחות האנושית" שאנו רואים בתנ"ך למן הגירוש מגן עדן.
(כ) וַתֵּלֶד עָדָה, אֶת-יָבָל: הוּא הָיָה--אֲבִי, יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה. (כא) וְשֵׁם אָחִיו, יוּבָל: הוּא הָיָה--אֲבִי, כָּל-תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. (כב) וְצִלָּה גַם-הִוא, יָלְדָה אֶת-תּוּבַל קַיִן--לֹטֵשׁ, כָּל-חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל; וַאֲחוֹת תּוּבַל-קַיִן, נַעֲמָה.
And Adah bore Jabal; he was the father of such as dwell in tents and have cattle. And his brother’s name was Jubal; he was the father of all such as handle the harp and pipe. And Zillah, she also bore Tubal-cain, the forger of every cutting instrument of brass and iron; and the sister of Tubal-cain was Naamah.
נח בונה תיבה
בתוך המציאות של החמס, נמצא (נח) "צדיק תמים" , וזוכה בהתגלות, המצווה עליו לבנות תיבה
(ג) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי--כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ. (יד) עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר... וַאֲנִי, הִנְנִי מֵבִיא אֶת-הַמַּבּוּל מַיִם עַל-הָאָרֶץ, לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר אֲשֶׁר-בּוֹ רוּחַ חַיִּים, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם: כֹּל אֲשֶׁר-בָּאָרֶץ, יִגְוָע. (יח) וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי, אִתָּךְ; וּבָאתָ, אֶל-הַתֵּבָה--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. (יט) וּמִכָּל-הָחַי מִכָּל-בָּשָׂר שְׁנַיִם מִכֹּל, תָּבִיא אֶל-הַתֵּבָה--לְהַחֲיֹת אִתָּךְ: זָכָר וּנְקֵבָה, יִהְיוּ.

(כב) וַיַּעַשׂ, נֹחַ: כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ, אֱלֹהִים--כֵּן עָשָׂה.
And God said unto Noah: ‘The end of all flesh is come before Me; for the earth is filled with violence through them; and, behold, I will destroy them with the earth. Make thee an ark of gopher wood; with rooms shalt thou make the ark, and shalt pitch it within and without with pitch. And this is how thou shalt make it: the length of the ark three hundred cubits, the breadth of it fifty cubits, and the height of it thirty cubits. A light shalt thou make to the ark, and to a cubit shalt thou finish it upward; and the door of the ark shalt thou set in the side thereof; with lower, second, and third stories shalt thou make it. And I, behold, I do bring the flood of waters upon the earth, to destroy all flesh, wherein is the breath of life, from under heaven; every thing that is in the earth shall perish. But I will establish My covenant with thee; and thou shalt come into the ark, thou, and thy sons, and thy wife, and thy sons’ wives with thee. And of every living thing of all flesh, two of every sort shalt thou bring into the ark, to keep them alive with thee; they shall be male and female.
דיון
1. מדוע התבקש נוח לבנות תיבה על פי פשוט הפסוקים?
2. איזה תפקיד נוסף יכול להיות לבניית התיבה?
3. איזו דרך של הובלת שינוי באה לידי ביטוי בפעולתו של נח? מה היתרונות של דרך זו? מה חסרונותיה. העזרו בטקסט הבא:
הרא"ם, רבי אליהו מזרחי, פירוש על פרש"י שעל התורה, בראשית, פרק ו, פסוק ט
"את האלוהים התהלך נח" שהיה נח מתיירא מבני דורו שמא ילמד ממעשיהם והיה מתבודד מהם ומחפש סעד בה' במקומות כאילו היה השם עמו, ואילו אברהם שהיה חזק באמונתו לא חשש להתחבר אל אנשי דורו והיה מוכיחן ומכניסן באמונתו
דיון
בניית התיבה הינה למעשה דרך לא מילולית להתריע על אסון המתקרב ובה, לצד הערכות אקטיבית להצלה ממנו. דרך זו שונה מאוד מהדרך התנ"כית של נביאי זעם וחורבן.
חכמי התלמוד עימתי את נח עם בני דורו, כאשר לתפיסתם, הוא הטיף להם במהלך בניית התיבה:
"לַפִּיד בּוּז לְעַשְׁתּוּת שַׁאֲנָן נָכוֹן, לְמוֹעֲדֵי רָגֶל" (איוב, יב,ה)
מלמד שהיה נח הצדיק מוכיח אותם [את דור המבול] ואמר להם דברים שהם קשים כלפידים והיו בוזים [מבזין] אותו.
אמרו לו [אנשי דור המבול לנח]: "זקן, תיבה זו למה?"
אמר להם [נח]: "הקדוש ברוך הוא מביא עליכם את המבול."
אמרו [אנשי דור המבול]: "מבול של מה? - אם מבול של אש, יש לנו דבר אחר ועליתה שמה. ואם [מבול] של מים הוא מביא: אם מן הארץ הוא מביא, יש לנו עששיות של ברזל שאנו מחפין בהם את הארץ. ואם מן השמים הוא מביא [מבול של גשם] יש לנו דבר ועקב שמו."
Rava taught: What is the meaning of that which is written: “A contemptible torch [lapid] in the thought of him that is at ease, a thing ready for them whose foot slips” (Job 12:5)? This teaches that Noah the righteous would rebuke the people of his generation, and he said to them statements that are harsh as torches [kelapidim], and they would treat him with contempt. They said to him: Old man, why are you building this ark? Noah said to them: The Holy One, Blessed be He, is bringing a flood upon you. They said to him: A flood of what? If it is a flood of fire, we have another item and it is called alita, and it is fireproof. And if it is a flood of water that He brings, if He brings the water from the earth, we have iron plates with which we can plate the earth to prevent the water from rising. And if He brings the water from the heavens, we have an item and it is called ekev, and some say it is called ikkesh, which will absorb the water.
דיון
1. מה טענותיהם של כל אחד מהצדדים? האם נוצר דו שיח שמוביל לשינוי?
2. האם אתם מכירים שיטה זו של אקטיביזם בימינו? במה היא שונה? דומה?
3. האם יצא לכם להיות באחד מהצדדים של הדיון? איך זה הרגיש?
אופציה נוספת שמביא הזוהר לתיקון עולם היא כמובן הדרך הרוחנית –
נח מרחם על העולם
"מה השיב הקדוש ברוך הוא לנח, כשיצא מהתיבה, וראה כל העולם חרב, והתחיל לבכות עליו, ואמר "ריבונו של עולם, נקראת רחום, היה עליך לרחם על בריותיך".
השיבו הקדוש ברוך הוא: רועה שוטה, אתה אומר כך?
ולא בזמן שאמרתי לך בלשון רכה, 'עשה לך תיבת עצי גופר' וכו', ..
כל כך נתעכבתי עמך, ואמרתי לך, כדי שתבקש רחמים על העולם.
ומאז ששמעת שאתה תינצל בתיבה, לא נכנס בליבך צער העולם, ועשית תיבה וניצלת.
ועתה שנאבד העולם, פתחת פיך לבקש לפני בקשות ותחנונים?..."
דיון
1. איך אתם מרגישים מול הטענות שהעלה הקב"ה בפני נח?
2. האם ישנם מקרים שבהם שינוי תודעתי/ רוחני אכן מוביל לשינוי התנהגות?
3. האם יצא לכם לנסות להוביל שינוי תודעתי ? באילו דרכים? מה למדתם מכך?
ולסיום- שיר:
ידיעה, שוטי הנבואה, מילים ולחן: רואי לוי
ידיעה
בקומה שניה בבני ברק
משפחה של חרדים
הם יודעים שמשהו טוב
רק אם הוא מה שהם יודעים
איש צעיר מהרצליה
במחלקת עסקים
מאמין שעם הכסף
הוא יגיע לשחקים
מי מכוון את התנועה
ומי נוסע
איזה מן סוג של השפעה
פועל עלי
מה האמת בנבואה
ומי יודע
אם אלוהים נמצא בתוך מחשבותי

מתמחה בטלפתיה
מתכנס בתוך עצמו
מנסה מהאמבטיה
להושיע את עמו
אם יש כסף מזומן
אז מי צריך את הקבלה
מה הקשר בין אדון עולם
לראש הממשלה

מי מכוון את התנועה...
למקור השלם