How are you, when you find Shalom?

(יט) בּוֹרֵ֖א נִ֣יב שְׂפָתָ֑יִם שָׁל֨וֹם ׀ שָׁל֜וֹם לָרָח֧וֹק וְלַקָּר֛וֹב אָמַ֥ר יי וּרְפָאתִֽיו׃

(19) heartening, comforting words: There shall be peace, peace with those afar and near —said YHVH— And I will heal them.

(יא) א״ר יהושע גדול הוא השלום ששמו של הקב״ה נקרא שלום. שנאמר (שופטים ו׳:כ״ד) ויקרא לו ה׳ שלום:

...רבי יוסי הגלילי אומר אף שמו של משיח נקרא שלום: שנאמר (ישעיהו ט׳:ה׳) אבי עד שר שלום.

(יב) א״ר יהושע גדול הוא השלום שישראל נקראין שלום: שנאמר (זכריה ח׳:י״ב) כי זרע השלום .

(11) R. Yehoshua said: Great is peace for the name of the blessed Holy One is peace, as scripture states: "And called it YHVH-Peace" (Judges 6: 24).

...R. Yossi the Galilean said: Even the name of the Messiah is shalom, as scripture states: "Avi-ad prince of Peace" (Isaiah 9: 5).

(12) R. Yehoshua said: Great is peace for Israel is called Peace, as scripture states: "For the seed of peace" (Zechariah 8: 12).

...אֲפִלּוּ כָּפַר בָּעִקָּר כָּל יָמָיו וּבָאַחֲרוֹנָה שָׁב יֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה נז יט) "שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר יי וּרְפָאתִיו". כָּל הָרְשָׁעִים וְהַמּוּמָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן שֶׁחָזְרוּ בִּתְשׁוּבָה בֵּין בְּגָלוּי בֵּין בְּמַטְמוֹנִיּוֹת מְקַבְּלִין אוֹתָן שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה ג יד) "שׁוּבוּ בָּנִים שׁוֹבָבִים". אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן שׁוֹבָב הוּא שֶׁהֲרֵי בַּסֵּתֶר שָׁב וְלֹא בְּגָלוּי מְקַבְּלִין אוֹתוֹ בִּתְשׁוּבָה:

... Even if one who denied the existence of God all through life but in the end re/turned, this one has a share in the World-that-is-Coming, for it is said: "There shall be peace, peace with those afar and near —said YHVH— And I will heal them." (Is. 57.19). All of the wicked, and apostates and their like who re/turned, whether publicly or secretly, should be accepted back into the folds of the Jewish community, even as scripture states: "Re/turn you backsliding children" (Jer. 3.22)—even though s/he is backsliding, for s/he re/turned secretly and not publicly, still we accept such a re/turn.

כִּי אִם יַחֲשֹׁב וִידַמֶּה בְּדַעְתּוֹ שֶׁכְּבָר נִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְיוֹדֵעַ בִּידִעוֹת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, זֶה סִימָן שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלוּם, כִּי אִם הָיָה יוֹדֵעַ קְצָת מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הָיָה יוֹדֵעַ שֶׁהוּא רָחוֹק מְאֹד מִמֶּנּוּ, כִּי כָּל מַה שֶּׁמִּתְקָרֵב יוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְיוֹדֵעַ יוֹתֵר, הוּא יוֹדֵעַ שֶׁהוּא רָחוֹק מְאֹד, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל.

If one thinks and imagines in their mind that s/he has already gotten close to God and has attained Godly knowledge, this is a sign that s/he knows nothing. For if s/he would know a bit about God, s/he would know that he is very distant from God. This is because the closer one comes to God and the more s/he knows, [the more] s/he knows that s/he is very distant and that s/he knows nothing at all.

וְזֶה דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לַפֶּה לְדַבֵּר וּלְהַסְבִּיר זֹאת, כִּי גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא אֵין שִׁעוּר. וְזֶה בְּחִינַת (ישעיהו נ״ז:י״ט): שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב, בְּחִינוֹת מְגַלֶּה טֶפַח וּמְכַסֶּה וְכוּ', שֶׁכָּל מַה שֶּׁמִּתְקָרֵב מִתְרַחֵק כַּנַּ"ל.

This is something that words cannot express or explain, because the Creator’s greatness has no limit. It is the aspect of “There shall be peace, peace with those afar and near. (Isaiah 57:19), the aspect of revealing a handbreadth and concealing [a handbreadth]—since the closer s/he comes, the more one distances oneself, as above.

שלומי / זלדה
שְׁלוֹמִי קָשׁוּר בְּחוּט

אֶל שְׁלוֹמְךָ

וְהַחַגִּים הָאֲהוּבִים

וּתְקוּפוֹת הַשָּׁנָה הַנִּפְלָאוֹת

עִם אוֹצַר הָרֵיחוֹת, הַפְּרָחִים

הַפְּרִי, הֶעָלִים וְהָרוּחוֹת

וְעִם הָעֲרָפֶל וְהַמָּטָר,

הַשֶּׁלֶג הַפִּתְאוֹמִי

וְהַטַּל

תְּלוּיִים עַל חוּט הַכְּמִיהָה,

אֲנִי וְאַתָּה וְהַשַּׁבָּת

אֲנִי וְאַתָּה וְחַיֵּינוּ

בַּגִּלְגּוּל הַקּוֹדֵם.

אֲנִי וְאַתָּה

וְהַשֶּׁקֶר

וְהַפַּחַד

וְהַקְּרָעִים,

אֲנִי וְאַתָּה

וּבוֹרֵא הַשָּׁמַיִם שֶׁאֵין לָהֶם

חוֹף

אֲנִי וְאַתָּה

וְהַחִידָה,

אֲנִי וְאַתָּה

וְהַמָּוֶת.

My Peace/Zelda Schneerson Mishkovskhy (1914-1984)

My peace is intertwined by a thread

to yours.

And the beloved holidays

and glorious seasons of the year--

with the wealth of fragrances, flowers.

fruit, leaves, and winds,

the fog and the rain,

the sudden snow

and the dew--

are suspended on a thread of longing.

I & you & the Sabbath.

I & you & our lives

in the last incarnation.

I & you

& the lie.

& the fear.

& the breaches.

I & you

& the Creator

of the shoreless heavens.

I & you

& the mystery.

I & you

& death.

וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא (ירמיה כג, כד). אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ דְּסִכְנִין בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי, מָשָׁל לִמְעָרָה שֶׁהִיא נְתוּנָה עַל שְׂפַת הַיָּם, גָּעַשׁ הַיָּם, נִתְמַלֵּאת הַמְּעָרָה וְהַיָּם לֹא חָסַר כְּלוּם. כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתְבָּרַךְ זִכְרוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁכָּתוּב וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן (שמות מ, לד), אַף עַל פִּי כֵן, הוֹדוֹ עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם (תהלים קמח, יג). וְלֹא תֹאמַר, שֶׁצִּמְצֵם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁכִינָתוֹ בְּתוֹךְ הַמִּשְׁכָּן, אֶלָּא אַף בְּתוֹךְ הָאָרוֹן שֶׁעָשָׂה בְּצַלְאֵל, צִמְצֵם שְׁכִינָתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ (יהושע ג, יא), זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּחַ הוּא שֶׁהָיָה בְתוֹכוֹ. וּמִי עֲשָׂאוֹ. בְּצַלְאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל.
Has it not already been stated: Do I not fill heaven and the earth (Jer. 23:24)? R. Joshua of Sikhnin said in the name of R. Levi: This may be compared to a cave situated at the edge of the sea. Though the sea rushes forth and fills the cave, the sea lacks nothing. Similarly with the Holy One, blessed be He, may His name be blessed, for though it is written: And the glory of the Lord filled the Tabernacle (Exod. 40:34), nevertheless His glory is above the heaven and the earth (Ps. 148:13). You should not say that the Holy One, blessed be He, compressed His Shekhinah only into the Tabernacle. He likewise compressed His Shekhinah into the ark that Bezalel had made, as it is written: Behold, the ark of the covenant of the Lord of all the earth (Josh. 3:11). This indicates that the Holy One, blessed be He, was within it. Who other than Bezalel could have made it, since it says: And Bezalel made the ark?