The Outline of the סידור and the Purpose of כוונה

אלא אמר רב נחמן בר יצחק מאן נביאים הראשונים לאפוקי מחגי זכריה ומלאכי דאחרונים נינהו דת"ר משמתו חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל וכו'

Rather, Rav Naḥman bar Yitzḥak said: Who are the early prophets, with regard to whom it states that use of the Urim VeTummim ceased immediately after their death? This term early prophets serves to exclude Haggai, Zechariah, and Malachi, who are the latter prophets. The Urim VeTummim was used throughout the First Temple period, up to, but not including, their time. As the Sages taught in a baraita (Tosefta 13:3): From the time when Haggai, Zechariah, and Malachi died the Divine Spirit departed from the Jewish people, as these three were considered to be the last prophets.

(ד) כֵּיוָן שֶׁגָּלוּ יִשְׂרָאֵל בִּימֵי נְבוּכַדְנֶצַּר הָרָשָׁע נִתְעָרְבוּ בְּפָרַס וְיָוָן וּשְׁאָר הָאֻמּוֹת וְנוֹלְדוּ לָהֶם בָּנִים בְּאַרְצוֹת הַגּוֹיִם וְאוֹתָן הַבָּנִים נִתְבַּלְבְּלוּ שְׂפָתָם וְהָיְתָה שְׂפַת כָּל אֶחָד וְאֶחָד מְעֹרֶבֶת מִלְּשׁוֹנוֹת הַרְבֵּה וְכֵיוָן שֶׁהָיָה מְדַבֵּר אֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר כָּל צָרְכּוֹ בְּלָשׁוֹן אַחַת אֶלָּא בְּשִׁבּוּשׁ שֶׁנֶּאֱמַר (נחמיה יג כד) ״וּבְנֵיהֶם חֲצִי מְדַבֵּר אַשְׁדּוֹדִית״ וְגוֹ׳‎ (נחמיה יג כד) ״וְאֵינָם מַכִּירִים לְדַבֵּר יְהוּדִית וְכִלְשׁוֹן עַם וְעַם״. וּמִפְּנֵי זֶה כְּשֶׁהָיָה אֶחָד מֵהֶן מִתְפַּלֵּל תִּקְצַר לְשׁוֹנוֹ לִשְׁאל חֲפָצָיו אוֹ לְהַגִּיד שֶׁבַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ עַד שֶׁיֵּעָרְבוּ עִמָּהּ לְשׁוֹנוֹת אֲחֵרוֹת. וְכֵיוָן שֶׁרָאָה עֶזְרָא וּבֵית דִּינוֹ כָּךְ עָמְדוּ וְתִקְּנוּ לָהֶם שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּרָכוֹת עַל הַסֵּדֶר. שָׁלֹשׁ רִאשׁוֹנוֹת שֶׁבַח לַה׳‎ וְשָׁלֹשׁ אַחֲרוֹנוֹת הוֹדָיָה. וְאֶמְצָעִיּוֹת יֵשׁ בָּהֶן שְׁאֵלַת כָּל הַדְּבָרִים שֶׁהֵן כְּמוֹ אָבוֹת לְכָל חֶפְצֵי אִישׁ וָאִישׁ וּלְצָרְכֵי הַצִּבּוּר כֻּלָּן, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ עֲרוּכוֹת בְּפִי הַכּל וְיִלְמְדוּ אוֹתָן וְתִהְיֶה תְּפִלַּת אֵלּוּ הָעִלְּגִים תְּפִלָּה שְׁלֵמָה כִּתְפִלַּת בַּעֲלֵי הַלָּשׁוֹן הַצֶּחָה. וּמִפְּנֵי עִנְיָן זֶה תִּקְּנוּ כָּל הַבְּרָכוֹת וְהַתְּפִלּוֹת מְסֻדָּרוֹת בְּפִי כָּל יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיְּהֵא עִנְיַן כָּל בְּרָכָה עָרוּךְ בְּפִי הָעִלֵּג:

(4) When the people of Israel went into exile in the days of the wicked Nebucednezzar, they mingled with the Persians, Greeks and other nations. In those foreign countries, children were born to them, whose language was confused. Everyone's speech was a mixture of many tongues. No one was able, when he spoke, to express his thoughts adequately in any one language, otherwise than incoherently, as it is said, "And their children spoke half in the speech of Ashdod and they could not speak in the Jews' language, but according to the language of each people" (Nehemiah 13:24). Consequently, when anyone of them prayed in Hebrew, he was unable adequately to express his needs or recount the praises of God, without mixing Hebrew with other languages. When Ezra and his Council realized this condition, they ordained the Eighteen Benedictions in their present order. The first three blessings consist of praises of God and the last three, of thanksgiving to Him. The intermediate benedictions are petitions for the things which may stand as categories of all the desires of the individual and the needs of the community. The object aimed at was that these prayers should be in an orderly form in everyone's mouth, that all should learn them, and thus the prayer of those who were not expert in speech would be as perfect as that of those who had command of a chaste style. For the same reason, they arranged [in a fixed form] all the blessings and prayers for all Jews so that the substance of every blessing should be familiar and current in the mouth of one who is not expert in speech.

משלימות התפלה שלא תהא תפלתו במקרה קרה, כי התפלה הוא הדביקות בו יתברך שהאדם מתדבק בתפלתו בו יתברך, ואם הדביקות הזה היא במקרה בלבד אינו נחשב דביקות כלל, כי כל מקרה הוא לזמן ולשעה ואינו תמידי אבל דבר שאינו מקרי הוא תמידי, לכך ראוי שיהיה הדביקות הזה שלא במקרה כלל. ועל זה באה האזהרה שיקבע מקום לתפלתו, וענין קביעות המקום לתפלה מפני כי קביעות המקום מורה שאין התפלה שלו במקרה כי המקרה אין לו קביעות, ואם יושב פעם אחד במקום זה ופעם במקום אחר דבר זה אינו קביעות כלל ואין זה דביקות בעצם רק מקרה קרה:

דוק בדבריו שלא אמר לכוון בכוונת התיבות. כי באמת בעומק פנימיות כוונת התפלה. אין אתנו יודע עד מה. כי גם מה שנתגלה לנו קצת כוונות התפלה מרבותינו הראשונים ז''ל קדישי עליונין. ועד אחרון הרב הקדוש איש אלקים נורא האריז''ל. אשר הפליא הגדיל לעשות כוונות נפלאים. אינם בערך אף כטפה מן הים כלל נגד פנימיות עומק כוונת אנשי כנ''הג מתקני התפלה. שהיו ק''כ זקנים ומהם כמה נביאים. וכל מבין יבין.

אִיתְּמַר, רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא אָמַר: תְּפִלּוֹת אָבוֹת תִּקְּנוּם. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: אָמַר תְּפִלּוֹת כְּנֶגֶד תְּמִידִין תִּקְּנוּם.

It was stated: Rabbi Yosei, son of Rabbi Ḥanina, said: The practice of praying three times daily is ancient, albeit not in its present form; prayers were instituted by the Patriarchs. However, Rabbi Yehoshua ben Levi said that the prayers were instituted based on the daily offerings sacrificed in the Holy Temple, and the prayers parallel the offerings, in terms of both time and characteristics.

הקדמה לספר עיון תפילה של הר' שוואב זצ"ל

כשנתבונן בסדר תפלת שחרית שתקנו חכמים, נראה שמבנה התפילה דומה לסדר הבנין של הבית המקדש, וכאילו המתפלל עולה בקודש דרך שערי העזרה וההיכל עד התקרבו לפני ולפנים להתייחד עם קונו. הנה תחילת הכניסה לבנין בית המקדש היתה לעזרת נשים... וכנגד זה נתקן כל מה שאומרים קודם ברכת השחר כמו אדון עולם וברכת על נטילת ידים וברכת התורה ואלקי נשמה ותהילים, שמו שהיו אומרים בעזרת נשים קודם לאור היום... ובבית הבחירה היו ט"ו מעלות שבהם עולים מעזרת נשים לעזרת ישראל וכנגדן אומרים ט"ו ברכות השחר... ובהכנסו דרך שער נקנור הרי המתפלל נמצא בעזרת ישראל, דהיינו י"א אמות הראשונות שבתוך העזרה וכנגדה תקנו לומר מאמר תנא דבי אליהו ומתפלל על קיבוץ גלויות... ובסוף עזרת ישראל היה מקום הדוכן שהיו מקום שעמדו הכהנים לברך את העם ובו ג' מעלות, וכנגדן אומר ברכת התורה הכלולה ג' ברכות, וג' פסוקי ברכת כהנים... ומשם בא לתוך עזרת הכהנים מקום מזבח החיצון, וכנגדן אומר פרשת התמיד שהוא סדר שאר הקרבנות. ואח"כ נכנס לבין המזבח והאולם שמקודש יותר, וי"ב מעלות היו בין עזרת כהנים לאולם דהיינו י"ג מדריגות וכנגדן היא ברייתא דר' ישמעאל שיש שם י"ג מדות שהתורה נדרשת בהן... אח"ז נכנס לאולם, וכנגד הפתח הגדול של האולםתקנו אמירת ברוך שאמר, ותנן שרשרות של זהב היו קבועין בתקרת האולם שבהן פרחי כהונה עולים ורואים את העטרות... וכנגדם נקבע בפסוקי דזמרה סדר וסגנין שילוב פסוק לפסוק ומזמור למזמור דוגמת השרשרת... ובזה מגיעים לפתח ההיכל שכנגדו אומרים ישתבח... ואח"כ נכנס להיכל, אשר היה שם השולחן מימין והמנורה משמאל ומזבח הקטורת באמצע, שענין השלחן והמנורה כנגד ב' ברכות הראשונות של ק"ש... והמנורה המרמזת לאור התורה מורה על גילוי השכינה בעולם העוה"ז ע"י ענינים רוחניים וכנגדה נתקנה ברכת אהבה רבה... ואח"כ אומר ק"ש שהיא מזבח הקטורת של אהבה ויראה להקב"ה במלוא המובן... ואח"כ ניגשים לפרוכת, אשר כנגדו יש ברכת אמת ויציב, והיא הכניסה לתפלת העמידה... ולכן אמרו חז"ל (ברכות כח:) שבשמו"ע יכוון לבו כנגד קודש הקדשים... ואחר התפילה פוסע לאחוריו וחוזר להיכל ולאולם ולעזרת כהנים, והן הן ג' הפסיעות, עד מקום העזרת ישראל אשר שם אומרים תפלת הש"צ להוציא את כל ישראל שאינם בקיאים בתפלתם, ובא לעזרת נשים לומר תחנות ובקשות וסליחות וקריאת התורה וקדושה דסדרא... הרי מתגלה לפנינו השגה קטנה בסדר התפלה שתקנו חכמינו ז"ל, ולפי"ז מה מאד ראוי ונכון שספר התפילות יקרא "סידור", שהרי הסדר הוא מעיקרי התפילה.

The following 2 pictures are taken from the Koren Ani Tefilla Siddur. They illustrate the development and structure of the סידור in a similar way to that of ר' שוואב זצ"ל

הַמִּתְפַּלֵּל צָרִיךְ שֶׁיְּכַוֵּין אֶת לִבּוֹ בְּכוּלָּן, וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לְכַוֵּין בְּכוּלָּן — יְכַוֵּין אֶת לִבּוֹ בְּאַחַת.

It was taught in a baraita: One who prays must focus his heart in all of the blessings. And if he is unable to focus his heart in all of them, he should focus his heart at least in one.

(טו) כַּוָּנַת הַלֵּב כֵּיצַד. כָּל תְּפִלָּה שֶׁאֵינָהּ בְּכַוָּנָה אֵינָהּ תְּפִלָּה. וְאִם הִתְפַּלֵּל בְּלֹא כַּוָּנָה חוֹזֵר וּמִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה וכו'

(15) Concentration of the mind—how is this condition [to be fulfilled?] Any prayer uttered without mental concentration is not prayer. If a service has been recited without such concentration, it must be recited again devoutly.

(א) מִי שֶׁהִתְפַּלֵּל וְלֹא כִּוֵּן אֶת לִבּוֹ יַחֲזֹר וְיִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה. וְאִם כִּוֵּן אֶת לִבּוֹ בִּבְרָכָה רִאשׁוֹנָה שׁוּב אֵינוֹ צָרִיךְ וכו'

(1) If one has recited the Amidah without devotion, he should recite it again devoutly. If he, however, concentrated his attention during the recital of the first blessing, he need not read the prayer again.

חידושי הגר"ח על הרמב"ם הל' תפילה ד:א

ונראה לומר דתרי גווני כוונות יש בתפילה, האחת כוונה של פירוש הדברים, ויסודה היא דין כוונה, ושנית שיכוון שהוא עומד בתפלה לפני ה'. ומה היא הכוונה שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו עומד לפני השכינה.

ודע כי המלות תהיינה בלשון כקליפה והעיון במלות כלב והתפלה כגוף והעיון כרוח (ס״‎א כי המלות תהיינה בלשון והענין במלות ובלב והתפלה בגוף והעיון ברוח) ,וכשיתפלל המתפלל בלשונו ולבו טרוד בזולת ענין התפלה תהיה תפלתו גוף בלא רוח וקליפה בלא לב מפני שגופו נמצא ולבו בל עמו עת תפלתו... ולפי שהיה כבד על הנפש לזכור כל זה בלי חבור וסדר כתבו רבותינו ז״‎ל הענינים שצריכים להם רוב כתות בני אדם הנראה חסרונם בהם אל האלהים וכניעתם בעבורם והם עניני התפלה על סדר ותקון שתקבל בה הנפש פני בוראה ולא תבוש בהתנפלה ויראה ממנה בסדרה מעניני התפלה בלבה הכניעה והשפלות לאלהים. וכו'

Know that the words one is forming with his tongue are like the shell and the meditation on the words is like the fruit, (or) that the uttering of the prayer is like the body, and the meditation is like the soul. When one prays with his tongue but his mind is distracted in a matter other than the prayer, his prayer will be like a body without a soul, or like a shell without a fruit, because his body is present but his mind is not with him in his prayer... And since it is difficult for the mind to remember all of this, it was necessary for our sages to arrange a written order of the matters which most men need, which demonstrate to them their great need for G-d and their need to submit to Him on account of them. These are the matters of prayer which were ordered and arranged, so that the person can greet his Creator, and not be ashamed in approaching Him, and to see in the prayer matters which bring it humility and submission before G-d.

אין התפלה באה כתקונה כי־אם מתוך המחשבה שבאמת הנשמה היא תמיד מתפללת. הלא היא עפה ומתרפקת על דודה בלא שום הפסק כלל, אלא שבשעת התפלה המעשית הרי התפלה הנשמתית התדירית היא מתגלה בפעל.

(2) Prayer comes in its perfected form only with the consciousness that the neshama is always praying5“For a person to be praying without this awareness is almost as if prayer is unnatural to his condition, and unnatural to the condition of the world, but for a person to pray with the awareness that really all the time I’m in the state of prayer, it’s just there are times when that comes to manifestation and times when it does not, is to recognize that I’m embedded in something which is the ongoing reality of myself – which is a whole different relationship with the act of praying. It’s not something which is external to what I am. When I come to pray, this is what I am, this is happening now not because I’ve been told to do it, not because I’m under obligation to do it, not even because I currently have a need to be doing it, but rather that all of those circumstances are actually the means by which, and the context within which, I come to the fullness of the expression of what it is that I really am.” R. Daniel Kohn. Does she not fly, and join to her beloved (Shir haShirim 8:5) without any break6The word הפסק means that which separates. In Orot HaTorah 9:7, Rav Kook comments on the mishna in Pirke Avot 3:7 "Rabbi Yaakov said: One who walks on the road while learning and interrupts (ומפסיק) his learning and says: 'How beautiful is this tree! How beautiful is this plowed field!' – The Torah considers it as if is liable to death." He explains that there are many levels of the world. Individuals who possess exalted spirituality obviously see the light of G–d shining in a tree, but the light of G–d which is found in the Torah is even brighter. A tree contains life, but the Torah contains the very source of life. Rav Tzvi Yehudah Kook adds that everything depends on how one looks at the tree: Is it an independent creation detached from the source of life or is it connected to the Living G-d? The problem is when one "interrupts” his learning, meaning that he breaks his connection to G–d in order to relate to the tree as something separate and disconnected. (from R’ Zvi Yehudah Kook, L’Netivot Yisrael vol. 2, p. 144). at all? It is only that, in the time of active prayer, the soul’s ceaseless prayer is revealed in actuality. This is her fineness and her pleasure, the glory and beauty of prayer, which is like a rose that opens its fair petals to greet the dew or the sun’s rays which appear on her in her radiance7“That’s the beauty, in a sense, of the circularity, or the relational aspect of prayer. It is a calling from G-d. It’s His sun shining on you which is then drawing out of you what it is that he has planted within you: that drive for fulfillment and for wholeness, which is reflected in words in tefillah. And so anytime you experience that movement towards growth and fulfillment, anytime you are expressing in your life, either an aspiration or an activity, that moving towards greater expression of what it is that you are, you are like this flower that is opening up….. But certainly it’s the case that when it comes to the Ribbono Shel Olam, who’s drawing out of our fulfillment, is as it were, drawing out His own fulfillment, because it is He who is us, who is in the expression of our souls.” R. Daniel Kohn; therefore, “Oh, that one would pray all day long!” (Berachot 21a) 8“This means that prayer, in the externality of the halachic issue, is something you can do anytime, but in the inner understanding of it - prayer is something which is being done all the time” R. Daniel Kohn

s 1, 403).

ספר לפניו נעבוד (וועדים על תפילה) וועד ב'

זה דבר ברור שכדי להגיע למטרה שלנו בתפילה, לדבר עם הקב"ה מעומק הלב, נקודת ההתחלה היא להקציב זמן ריאלי לתפילה, מספיק זמן שנוכל להתפלל מתוך מנוחת הנפש וישוב הדעת, ולהתבונן במה שאנחנו אומרים. כמה זמן צריכים? כל אחד צריך לברר לעצמו כמה זמן הוא צריך... אלה הן נקודות שאנחנו יכולים להתחיל מהן- אולי התחלות טכנית ורחוקות מהתפילה מעומק הלב שאנחנו שואפים להגיע אליה- אבל התחלות לפי כוחות נפשנו, להתחיל בהן את הדרך אל המטרה: א) למדוד לעצמנו כמה זמן אנחנו צריכים כדי לומר את כל חלקי התפילה במתינות ובמחשבה. ב) לקבוע לעצמנו תפילה אחת בשבוע, שבאות תפילה יהיה לנו את כל הזמן לדרוש לנו לומר את כל חלקי התפילה במתינות ובשימת לב