חירות או עבדות?

הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְאַרְעָא דְמִצְרָיִם. כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכֹל, כָּל דִצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הָשַּׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. הָשַּׁתָּא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.

This is the bread of destitution that our ancestors ate in the land of Egypt. Anyone who is famished should come and eat, anyone who is in need should come and partake of the Pesach sacrifice. Now we are here, next year we will be in the land of Israel; this year we are slaves, next year we will be free people.

מתוך הגדה של פסח:

" לְפִיכָךְ אֲנַחְנוּ חַיָּבִים לְהוֹדוֹת, לְהַלֵּל, לְשַׁבֵּחַ, .... לְמִי שֶׁעָשָׂה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ אֶת כָּל הַנִסִּים הָאֵלוּ: הוֹצִיאָנוּ מֵעַבְדוּת לְחֵרוּת מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹר גָּדוֹל, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה. וְנֹאמַר לְפָנָיו שִׁירָה חֲדָשָׁה: הַלְלוּיָהּ."

לימוד בחברותא

  1. לפניכם תיאור של אנשים במצבי חיים שונים. מי מהם לדעתכם בן חורין ומי לדעתכם משועבד?

דרגו את האנשים השונים ברשימה מ1 עד 8 לפי מידת החירות שלהם. רשמו ליד כל תיאור את המספר המתאים לו כאשר המספר 1 מייצג את האדם משועבד ביותר בעינכם ומספר 8 את האדם החופשי ביותר בעינכם.

תלמידת בית ספר_____

מדריך בצופים______

אסיר __________

מנהלת בחברת הייטק____________

תיירת____________

עבד___________

הורה ל-4 ילדים בחופשה משפחתית____________

ילד בן 5 בגן שעשועים______________

  1. קראו את הטקסט הבא והשיבו על השאלות בעקבותיו:

נתן שרנסקי נכלא בשנת 1977 על ידי השלטון הקומוניסטי ברוסיה כיוון שהתעקש על רצונו לעלות לארץ ישראל, ללמוד עברית ולקיים את מנהגי הדת היהודית. באותם ימים השלטון הקומוניסטי רדף וכלא יהודים שביקשו לשמר את זהותם היהודית.

לפניכם קטע מתוך הנאום שנשא נתן שרנסקי בפני השופט הקומוניסטי שעמד לשלוח אותו לכלא ולעבודת פרך :

"אתה אדוני השופט חושב שהנך חופשי! אתה חושב כך כיוון שלאחר שייגמר המשפט תלך לביתך ואילו אני אהיה המשועבד, כיוון שאלך לכלא לזמן רב.
אך דע לך שמבין שנינו, אני הוא בן החורין האמיתי! אמנם גופי יהיה משועבד, אבל רוחי, היא תישאר חופשית, כיוון שארגיש שלא נכנעתי לגזרותיכם ונשארתי נאמן לאמונתי. אך לך השופט קבעו מראש מה לומר! גופך אמנם משוחרר, אבל אינך חופשי להכריע לפי אמונתך. רוחך משועבדת וזה חמור פי כמה.

נתן שרנסקי, "לא אירא רע", הוצאת ידיעות אחרונות 1989

  1. למה מתכוון שרנסקי כשהוא אומר לשופט " אני הוא בן החורין האמתי....רוחך משועבדת וזה חמור פי כמה" ?
  2. מה דעתכם, האם אסיר יכול להיות חופשי יותר משופט?
  3. הסתכלו בדירוג שיצרתם בשאלה 2. האם בעקבות לימוד הטקסט תשנו משהו בדירוג שלכם?
  4. מה גורם לכם להרגיש חופשיים ביותר?

טקסט פרידה:

"מסרונים מסתמנים כמגפה הלאומית הבאה. לפי ממצאים של אמנדה לנהארט ממכון פיו ב–2012, מחצית מבני הנוער שולחים לפחות 50 הודעות טקסט ביום, ובני 13–17 שולחים 3,364 הודעות טקסט בחודש בממוצע. מחקר מוקדם יותר של מכון פיו מצא כי בני נוער שולחים בממוצע 34 הודעות טקסט בלילה לאחר שנכנסו למיטתם, מה שתורם לתופעה הנפוצה והמזיקה של חסך בשינה. כפי שהאטש ציינה: "ככל שלילדים יש גישה ליותר תקשורת דרך מדיה אלקטרונית ופחות גישה לתקשורת פנים מול פנים הם מרגישים בודדים ומדוכאים יותר". מתוך כתבה בעיתון דה מרקר 15.07.2015

האם השימוש בטכנולוגיה הפך אותנו לחופשיים יותר או משועבדים יותר?