Intro to Halachah/RAB 507 - Class XI Extra Sources - Hilchot Pesach I
I. Fast of the Firstborn

(ג)... שאם חל י"ד להיות באחד בשבת אסור להתענות בשבת ובערב שבת נמי אסור מפני טורח שבת אלא מקדימין ומתענין בחמישי שהוא אחד עשר באדר ואם חל ארבעה עשר בשבת אסור להתענות בע"ש מפני טורח שבת שעיקר תענית סליחות ורחמים הוא, ואתי לאימנועי מכבוד שבת, וכבוד שבת עדיף מאלף תעניות, דכבוד שבת דאורייתא ותענית דרבנן ואתי כבוד שבת דאורייתא ודחי תענית דרבנן, אלא מקדימין ומתענין בחמישי בשבת שהוא י"ב...

...When the 14th of Adar occurs on Sunday one is forbidden to fast on Friday due to the efforts necessary for Shabbat preperation. Since the main agenda of a fast day is the recitation of selichot and extra prayers asking for divine mercy, it will impede properly honoring the Shabbat. The honoring of the Shabbat, which is a Biblical obligation, outweighs the obligation to fast, which is of Rabbinic obligation. Therefore the fast is moved to Thursday, the 12th of Adar.

(ה) קטורת של שחר היתה קריבה בין דם לאברים. של בין הערבים בין אברים לנסכים. אם היה כהן גדול זקן. או אסטניס. מחמין לו חמין. ומטילין לתוך הצונן. כדי שתפיג צנתן:

(5) The morning incense was offered between [offering] the blood and the limbs. The afternoon incense was offered between [offering] the limbs and the wine libations. If the high priest was elderly or squeamish, water would be heated for him and poured into the cold water [in which he would immerse] in order to take the cold edge from it.

II. The search for Hametz

(א) אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר. כל מקום שאין מכניסין בו חמץ, אין צריך בדיקה. ולמה אמרו שתי שורות במרתף, מקום שמכניסין בו חמץ. בית שמאי אומרים: שתי שורות על פני כל המרתף. ובית הלל אומרים: שתי שורות החיצונות שהן העליונות.

(ב) אין חוששין שמא גררה חלדה מבית לבית וממקום למקום, דאם כן, מחצר לחצר ומעיר לעיר - אין לדבר סוף.

(1) On the evening of the fourteenth [of Nissan] we check for chamets [leavened grain products] by candlelight. Any place into which we do not bring chamets does not require checking. And why did [the Sages] say [that we must check up to] two rows in the wine cellar? [It is] a place which we bring leavened bread into. Beit Shammai says, "Two rows upon the entire wine-cellar." But Beit Hillel says, "The two outer rows, which are the uppermost."

(2) We do not need to be concerned [that] perhaps a weasel dragged [chamets] from [one] house to [another] house, or from [one] place to [another] place. Since if [we were to be concerned, we would also need to be concerned that chamets was dragged] from [one] courtyard to [another] courtyard, and from [one] city to [another] city — there [would be] no end to the matter.

(ד) וְלֹֽא־יֵרָאֶ֨ה לְךָ֥ שְׂאֹ֛ר בְּכָל־גְּבֻלְךָ֖ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים וְלֹא־יָלִ֣ין מִן־הַבָּשָׂ֗ר אֲשֶׁ֨ר תִּזְבַּ֥ח בָּעֶ֛רֶב בַּיּ֥וֹם הָרִאשׁ֖וֹן לַבֹּֽקֶר׃

(4) And there shall be no leaven seen with thee in all they borders seven days; neither shall any of the flesh, which thou sacrificest the first day at even, remain all night until the morning.

והשתא דקיימא לן דלכולי עלמא אור אורתא הוא מכדי בין לרבי יהודה ובין לר' מאיר חמץ אינו אסור אלא משש שעות ולמעלה ונבדוק בשית וכי תימא זריזין מקדימין למצות נבדוק מצפרא דכתיב (ויקרא יב, ג) וביום השמיני ימול בשר ערלתו ותניא כל היום כולו כשר למילה אלא שזריזין מקדימים למצות שנאמר (בראשית כב, ג) וישכם אברהם בבקר אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שבני אדם מצויין בבתיהם ואור הנר יפה לבדיקה אמר אבה' הילכך האי צורבא מרבנן לא לפתח בעידניה באורתא דתליסר דנגהי ארבסר דלמא משכא ליה שמעתיה ואתי לאימנועי ממצוה

And now that it is established that all agree that ‘אור’ means evening, consider: according to both R. Judah and R. Meir, leaven is forbidden from six hours and onward only, then let us search in the sixth [hour]? And should you answer, The zealous are early [to perform] religious duties, then let us search from the morning? For it is written, and in the eighth day the flesh of his foreskin shall be circumcised, and it was taught: The whole day is valid for circumcision, but that the zealous are early [to perform] their religious duties, for it is said, And Abraham rose early in the morning! — Said R. Nahman b. Isaac: [It was fixed] at the hour when people are found at home, while the light of a lamp is good for searching. Abaye observed: Therefore a scholar must not commence his regular session in the evening of the thirteenth breaking into the fourteenth, lest his studies absorb him and he will come to neglect his religious duty.