Baruch Sheptarani

Sources

(ב) אם קראו לספר תורה נער שנעשה בר מצוה אזי אחר שבירך ברכה אחרונה יאמר אביו זה:

(ג) בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרַנִי מֵעָנְשׁו שֶׁלָּזֶה:

וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים (בראשית כה, כז), רַבִּי לֵוִי אָמַר מָשָׁל לַהֲדַס וְעִצְבוֹנִית שֶׁהָיוּ גְּדֵלִים זֶה עַל גַּבֵּי זֶה, וְכֵיוָן שֶׁהִגְדִּילוּ וְהִפְרִיחוּ זֶה נוֹתֵן רֵיחוֹ וְזֶה חוֹחוֹ, כָּךְ כָּל י"ג שָׁנָה שְׁנֵיהֶם הוֹלְכִים לְבֵית הַסֵּפֶר וּשְׁנֵיהֶם בָּאִים מִבֵּית הַסֵּפֶר, לְאַחַר י"ג שָׁנָה זֶה הָיָה הוֹלֵךְ לְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת וְזֶה הָיָה הוֹלֵךְ לְבָתֵּי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר צָרִיךְ אָדָם לְהִטָּפֵל בִּבְנוֹ עַד י"ג שָׁנָה, מִיכָּן וָאֵילָךְ צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרַנִּי מֵעָנְשׁוֹ שֶׁל זֶה.

[Contemporaneous with the Talmud]

The boys [Yaakov and Esav] grew. Rabbi Levi says: this is comparable to the willow and the Ruscus that grow similarly. When they mature and flower, one develops a scent and the other thorns. Thus, for 13 years they went to school and came home from school, but after 13 years one went to the beit midrash and one went to the house of idol worshipers. Rabbi Elazar a person needs to care for his son until 13 years of age. From there onwards he needs to say "blessed is he who has released me from this punishment"

ויגדלו הנערים. א"ר אלעזר ב"ר שמעון צריך אדם להטפל בבנו להעסיקו בתורה ובמצות עד י"ג שנה. מיכן ואילך צריך שיאמר ברוך שפטרני מעונשו של זה.

[12th century, Kastoria Greece]

Rabbi Elazar Ben Shimon says: a person needs to care for his children for 13 years, to engage them with Torah and mitzvot. From there on, he needs to say "blessed is he who has freed me from this punishment."

הגה יש אומרים מי שנעשה בנו בר מצוה יברך בא"י אמ"ה שפטרני מעונשו של זה (מהרי"ל בשם מרדכי ובר"ר פ' תולדות) וטוב לברך בלא שם ומלכות:

Rema: Some say one whose son becomes a bar mitzvah blesses "blessed are you lord our god who has released me from this punishment". It is proper to bless without shem and malchut.

Other Rishonim that codify this practice include: Maharil (14th-15th centuries, Poland), Mordechai (13th century Germany), Tashbetz Kattan (Germany, 13th century), Orchot Haim, and Tuvia ben Eliezer (11th century, Greece).

Rationale

(ה) מעונשו של זה. פי' דעד עכשיו נענש האב כשחטא הבן בשביל שלא חנכו ובלבוש פי' איפכא דעד עתה הבן נענש בעון האב וע"ש:

[17th century]

(5) From this punishment - The explanation is that until now the father was punished when the son sinned because he did not educate his son. The Levush explains the opposite - until now the son was punished for the father's sins. See there.

Also quoting this view: Kaf HaChaim, Chochmat Shlomo, Be'er Heitev, Aruch Hashulchan, Mishnah Berurah, Etz Haim

לבוש אורח חיים סימן רכה

יש אומרים מי שנעשה בנו בר מצוה יברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שפטרני מעונשו של זה, אבל אין זה ברור, דהא אם אוחזין מעשה אבותיהם בידיהם לא נפטר עד כמה דורות כדכתיב [דברים ה, ט] פוקד עון אבות על־בנים על־שלשים ועל־רבעים לשנאי...

Levush, Orach Hayim 225

[16th century]

There are those who say that one who makes a bar mitzvah for his son blesses "blessed are you lord our god who has released me from this punishment", however this isn't clear. If they hold onto the actions of their father, they aren't exempt for several generations as it says (Devarim 5:9), "visiting the guilt of the parents upon the children, [upon the third and upon the fourth generations]".

מרדכי הכהן, שפתי כהן על התורה לפרשת לך לך

הוא אחר יג שנה, שהבן מברך: ברוך שפטרני מעונשו של אבא

Mordechai HaKohen (The Shach) on Parshat Lech-Lecha

After 13 years the son should bless: 'blessed is he who has freed me from the punishment of my father'

ופירש רמ"י ... וכל זה פי' דחוק ורחוק מהענין ומלשון הברכה אבל הכונה בברכה זו היא שמברך על שעד עתה היה חובה ומוטל על האב לחנכו במצות ולגדלו בתורה ונמצא כשמתרשל מכל זה שהוא נענש עליו ומעכשיו שנעשה בעצמו בר מצוה החובה על הבן עצמו ונמצא שהוא פטור מהעונש על ידו עוד...

[Yom-Tov Lipman Heller, 17th century]

The explanation of Rabbi Mordechai Yoffe (The Levush) is... and this explanation is a stretch and far from the the source and language of the blessing. However the intention of this blessing is that until now the obligation to educate his son was imposed on the father. When he neglects this he is punished. From now on that his son is a bar mitzvah the obligation is on the son himself and we fine that he [the father] is exempt from punishment for this any more.

אליה זוטא סימן רכה ס"ק ג

(ג) פירוש דס"ל דאין הפירוש שאב נפטר מעונש בן, דהא הבן עדיין קטן הוא ולאו בר עונשין, אלא דאב מברך שנפטר הבן ממנו שאין נענש עבורו...

מיהו בלחם חמודות כתב דכוונת הברכה שעד עתה היה מחוייב לחנכו במצות לגדלו בתורה ונמצא כשמתרשל מכל זה שהוא נענש עליו ע"כ, וכן מצאתי מבואר במדרש פרשת תולדות אמר ר"א צריך אדם לאטפל בבנו עד י"ג שנה מכאן ואילך צריך שיאמר ברוך שפטרני וכו'...

Eliya Zuta 225:3

[Elijah Spira, 17th-18th centuries]

The explanation of his [the Levush's] opinion is that it is not that the father is exempt from punishment for the actions of the son. When the son was small he was not punishable. Rather the father is blessing that the son is now exempt from the sins of the father.

Lehem Hamudot [Divrei Hamudot] writes that the intention of the blessing is that until now the father was obligated to educate his son and if he neglects any of this he is punished. I also found this in the midrash of parshat Toldot....

Also quoting this view: Pri Megadim (18th cent)

Saying For A Bat Mitzvah - Ahronim

פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן רכה ס"ק ה

(ה) ... והנה למה לא יברך בנקיבה י"ב שנים וב' שערות לפירוש הלבוש דבנים קטנים נענשים בשביל אב לא שנא זכרים ונקיבות, ולמאן דאמר חינוך י"ל דאין מחויב לחנך בתו קטנה עיין מ"א [סימן] (שמ"א) [שמג] [ס"ק] א', גם למאן דאמר מחויב אין בה כל כך מצות שמחויב לחנכה בקטנותה, ואם משיאה לאיש בקטנותה קנין אישה הוית ואין נענשת בשביל אביה.

Pri Megadim, Orach Hayim 225:5

[18th century]

Why do we not bless for a girl who reaches the age of majority? According to the explanation of the Levush that young sons are punished due to the actions of their father there is no difference between male and female. For the one who says the blessing is because of education, we can say that there is no obligation to educate daughters. See Magen Avraham 343:1. Even for the ones who says there is an obligation [to educate daughters], there isn't as much of a mitzvah to educate daughters, and if he marries her off to a man when she is a minor she is not punished due to her father

שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן רכב

...אבל היה יכול לומר לברך ג"כ כשגדלה הבת שבניו ובנותיו מתים כשהם קטנים בעונו (שבת ל"ב:) ולטעם הא' שנענש האב לפי שלא למדו אפשר שכיון שהבת מתגדלת עם אמה אינה מוטלת עליו ללמדה מ"מ קשיא דתברך האם.

Teshuvot Halachot Ketanot 1:222

[Rabbi Jacob Chagiz, 17th century, Morocco, Italy, Jerusalem]

However, I need to say that we also bless when a daughter grows up because sons and daughters can both die when they are young due to the sins of the father (Shabbat 32b). As for the first reason, that the father has not taught her, because the daughter grows up with her mother the obligation doesn't descend upon him. In any case it is difficult for the mother to bless.

חידושי הרד"ל על בראשית רבה ס:יג

משמע דווקא בנו אבל בתו לא. ולפ"ז אין הטעם בשביל שעד עתה היה אביו נענש על מה שעובר הקטן כאשר חשבו האחרונים ז"ל. שא"כ גם בבתו כן. אלא עיקר הכוונה על חייב ללמד תורה לבנו.

Hidushei Radal

[Rabbi David Luria, 19th century]

It follows that [the midrash] means literally a son and not a daughter. Because of this the reason isn't because until now the father was punished due to the sins of the child as the achronim though. If that was the case, [we would bless for] a daughter too. Rather, the core intention is the obligation to teach Torah to your son.

(א) טו) שם שפטרני מענשו וכו' והא שאין מברכין על הנקבה בהגיעה לתחלת י"ג נ"ל הטעם משום דדרך העולם הבת ניזונת מבית אביה עד הנישואין וא"כ כיון שהיא תחת ממשלתו לזונה ולהשיאה יכול להוכיחה ג"כ וא"כ לא נפטר עד הנישואין עד אשר תהיה תחת ממשלת בעלה ואז הוא חייב להוכיחה

[1870–1939]

One does not bless for a female when she begins her 13th year. It appears to me that the reason is because the way of the world is that a daughter is nourished from her father's house until her wedding. If so, since she is under his control and he can marry her off, he can rebuke her as well. If so, he is not freed until her wedding when she will be in the domain of her husband who is obligated to rebuke her.

Saying For A Bat Mitzvah - Modern Opinions

שו"ת עשה לך רב חלק א סימן לא
לשאלה השניה, מדוע אין מברכים בהכנס הבת לבת - מצוה, "ברוך שפטרני מעונשה של זו", נציין דברי המדרש,... משמע דוקא בנו, אבל בתו אין צריך לברך כשתגיע לגיל מצוות. ולפי זה אין הטעם בשביל שעד עתה היה אביו נענש על מה שעובר הקטן, כפי שכתבו האחרונים, שא"כ גם בבתו כן, אלא עיקר הכונה על החיוב ללמד תורה לבנו, שעד גיל זה חייב האב לדאוג שהבן ילמד תורה, ומכאן ואילך חל החיוב על הבן עצמו, ואם בטל הוא מן התורה אין העונש על אביו. וכל זה אינו שייך בבת שאין חיוב ללמדה תורה...

Aseh Lecha Rav 1:31

[Hayim David HaLevi, 20th cent, Chief Rabbi of Tel-Aviv]

To your second question, why do we not bless "who has freed me from this punishment" for a daughter that reaches the age of bat-mitzvah, take note of the midrash....

It implies a son specifically, but a daughter we don't need to bless when she reaches the age of mitzvot. According to that, the reason isn't because until now the father was punished for the sins of the child, as the achronim write, because if so we would [bless for] a daughter too. Rather, the core of the intention is that the obligation to teach Torah to a son until this age is incumbent on the father to be concerned that his son learns Torah. From here onward the obligations falls on the son himself, and if he doesn't learn Torah, the father is not punished. All this is not applicable to a daughter who does not learn Torah.

שו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן כט

הראשון לציון 1973-1983

ולכאורה יש נ"מ בין פירוש המג"א לפירוש הלבוש, לענין בת שהגיעה לגיל שתים עשרה שנה ויום אחד, שלפירוש הלבוש שפטרני מעונשו של זה, היינו שהבן היה נענש עד עתה בעון האב, א"כ גם על הבת יש לברך שפטרני מעונשה של זו, שהרי גם הבת נענשת בעון האב...

ואילו לפירוש המגן אברהם שהוא מצד מצות חינוך, שעל האב לחנך את בנו, ובהמנעו נענש ע"ז, לפ"ז י"ל שא"צ לברך כן על הבת...

ומעתה גם להמג"א יש לברך כן גם על בתו שהגיעה למצות, ומ"ש במדרש בנו, לאו דוקא, דה"ה לבתו... ולפמש"כ אה"נ שמברך גם על בתו, ובפרט לפמש"כ שהעיקר לברך ברכה זו בלי שם ומלכות, א"כ אין כל חשש לאומרה גם לגבי בת שהגיעה למצות. ובאמת שדברי המדרש רבה דאמרי' צריך אדם להטפל בבנו עד י"ג שנה מכאן ואילך צ"ל ברוך שפטרני מעונשו של זה, מוכח להדיא כפירוש המג"א, שעד עכשיו היה האב נענש על חטא הבן כשלא חינכו, ודלא כהלבוש שפירש שהברכה על פיטור הבן מעונשו של אביו.

...

וכדאי שהאב יברך שפטרני מעונשה של זו במסיבת החגיגה בלי שם ומלכות כדרך שמברכים לבן, כשהגיע למצות.

Yabia Omer, Orach Haim, 6:29

[Ovadia Yosef, 20th century]

Presumably there is a difference between the explanation of the Magen Avraham and the explanation of the Levush when it comes to the issue of a girl reaching the age of majority. According to the Levush the blessing is because the child is punished until now for the sins of the father. If so, for a daughter too one should bless 'who has freed me from this punishment' because a daughter is also punished for the sins of her father.

According to the explanation of the Magen Avraham that it's from an aspect of education and that it's on the father to educate his son, and if he avoids it he his punished for it. Following this, we can say that there is no need to bless on a daughter...

From here on even according to the Magen Avraham we can also bless on a daughter who has reached the age of mitzvot. When it says son in the midrash is not literal as this is the rule for a daughter... and according to what I wrote above that we bless also on a daughter, in part according to what I wrote that the essence of the blessing is to bless without shem and malchut, if so there is not as much of a concern for saying it also on a daughter that has become bat mitzvah. In truth, the words of midrash rabbah that says a man needs to support his son until 13 years and from there onwards, and then bless 'who has freed me from this punishment'. The obvious explanation is according to the Magen Avraham that until now the father was punished for the sins of the son because he didn't educate him, and not according to the Levush who explained that the blessing is on the exemption of the son from punishment for the father...

It is appropriate that the father bless 'who has freed me from this punishment' at the party without shem and malchut in the same way one blesses a son that has reached bar mitzvah.

Yonah Metzger (Chief Ashkenazi rabbi of Israel, 2003-2013) - opposes

שלחן ערוך, יורה דעה רמו

הרב שאינו הולך בדרך טובה אע"פ שחכם גדול הוא וכל העם צריכים לו אין למדין ממנו עד שיחזור למוטב

יצחק נסים

הראשון לציון, 1955-1972

ועל הבת בהגיעה לפרקה, אם יש לברך, הנה מטעמי הברכה שנתבארו לעיל נראה שיש לברך גם כן על הבת, דגם הבת צריכה חנוך, וגם היא נענשת בעוון אביה… אלא שלא מצאתי מי שכתב שיש לברך על הבת… ויש לאמר בכל זאת, ומאפס פנאי הנני מקצר ואומר שיש מקום לברך על הבת בלא שם ומלכות…

Yitzchak Nissim, Noam 7 (1964)

[Chief Sephardi Rabbi of Israel 1955–1972]

A daughter, upon reaching bat mitzvah age, whether we bless, according to the reasons for the bracha that we have explained above it seems that we can also bless for a daughter, since a daughter also requires education and is also punished for her father's sins... However, I have not found anyone who wrote that we bless on a daughter... We can say in all of this, in short I say there is room to bless on a daughter without shem or malchut...

When To Bless

(ד) בר מצוה. היינו כשנעשה בן י"ג ויום אחד ועכשיו נהגו לברך בשעה שהנער מתפלל או קורא בשבת ראשונה שאז נודע לרבים שהוא בר מצוה (ל"ח). כ' בי"ח בליקוטים סי' כ"ט שמצוה על האדם לעשות סעודה ביום שנעשו בנו בר מצוה כיום שנכנס לחופה ומשמע דהיינו ביום שנכנס לשנת י"ד וביש"ש פ"ז דב"ק כ' דאם הנער דורש הוי סעודת מצוה אפי' אינו באותו יום:

(4) A Bar Mitzvah - It happens when a boy becomes 13 years and one day old. Now it is customary to bless when the young man leads prayers or reads Torah on shabbat for the first time, because then it is known publicly that he is bar mitzvah (Lehem Hamudot). Yalkut Hadash says that a person is commanded to make a feast on the day his son becomes a bar mitzvah, like the day he gets married. It follows that it happens when a boy enters his 14th year. In Yam Shel Shlomo, chapter 7 of Bava Kamma it says that if the young man gives a dvar torah it is a seudat mitzvah even if it doesn't happen on the day [that he turns 13 and one day].

Shem U Malchut?

With:
Gra, Maharil Diskin, Shmuel Salant, Tzvi Pesach Frank, Shlomo Zalman Auerbach

Without:

Moshe Feinstein, Ovadia Yosef, Hazon Ish, Yona Metzger