And God Said, 'Let There Be Light' Light and Darkness: Revelation and Concealment

(א) בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ (ב) וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם׃ (ג) וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי־אֽוֹר׃ (ד) וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ׃ (ה) וַיִּקְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים ׀ לָאוֹר֙ י֔וֹם וְלַחֹ֖שֶׁךְ קָ֣רָא לָ֑יְלָה וַֽיְהִי־עֶ֥רֶב וַֽיְהִי־בֹ֖קֶר י֥וֹם אֶחָֽד׃ (פ)

(1) In the beginning God created the heaven and the earth. (2) Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. (3) And God said: ‘Let there be light.’ And there was light. (4) And God saw the light, that it was good; and God divided the light from the darkness. (5) And God called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day.

(ו) תני אורה שנבראת בששת ימי בראשית להאיר ביום אינה יכולה שהיא מכהה גלגל החמה ובלילה אינה יכולה שלא נבראת להאיר אלא ביום והיכן היא נגנזה והיא מתוקנת לצדיקים לעתיד לבא שנאמר (ישעיה ל, כו ): "והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים" אתמהא שבעת ולא שלשה הן והלא ברביעי נבראו המאורות אלא כאינש דאמר כן וכן אנא מפקד לשבעת יומיא דמישתותי. רבי נחמיה אמר אלו שבעת ימי אבילות של מתושלח הצדיק. שהשפיע להן הקדוש ברוך הוא אורה.

It was taught: The light which was created in the six days of Creation cannot illumine by day, because it would eclipse the light of the sun, nor by night, because it was created only to illumine by day. Then where is it? It is stored up for the righteous in the Messianic future, as it says, Moreover the light of the moon shall be as the light of the sun, and the light of the sun shall be sevenfold, as the light of the seven days.

(Isa. 30.26)

ואור ביום ראשון איברי והכתיב ויתן אותם אלהים ברקיע השמים וכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום רביעי כדר' אלעזר דא"ר אלעזר אור שברא הקב"ה ביום ראשון אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו כיון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים עמד וגנזו מהן שנאמר (איוב לח, טו) וימנע מרשעים אורם ולמי גנזו לצדיקים לעתיד לבא שנאמר וירא אלהים את האור כי טוב ואין טוב אלא צדיק שנאמר (ישעיהו ג, י) אמרו צדיק כי טוב כיון שראה אור שגנזו לצדיקים שמח שנאמר (משלי יג, ט) אור צדיקים ישמח כתנאי אור שברא הקב"ה ביום ראשון אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו דברי רבי יעקב וחכ"א הן הן מאורות שנבראו ביום ראשון ולא נתלו עד יום רביעי

And was light created on the first day? But it is written, (Genesis 1:17) "and God set them in the firmament of the heaven," and it is written, (Genesis 1:19) "and there was evening and there was morning, a fourth day." It is like R. Elazar. For R. Elazar said, The light which the Holy One, blessed be He, created on the first day, Adam saw through it from one end of the world to the other. When the Holy One, blessed be He, peered at the generation of the Flood and the generation of the Dispersion, and saw that their actions were destructive, He stood up and hid it from them, as it is said, (Job 38:15) "And from the wicked their light is withheld." And for whom did He take it away? For the righteous of the time to come, as it is said, (Genesis 1:4) "And God saw the light, that it was good," and "good" only refers to the righteous, as it is said, (Isaiah 3:10) " Say of the righteous, that he is good." Once He saw the light He hid away for the righteous, He rejoiced, as it is said, (Proverbs 13:9) "He rejoices at the light of the righteous." Like [the following] Tannaic argument: The light which the Holy One, blessed be He, created on the first day, Adam observed and peered through it from one end of the world to the other. These are the words of R. Yaakov. And the sages say, These are the lights which were created on the first day, but were not hung up until the fourth day.

עשרה דברים נבראו ביום ראשון ואלו הן שמים וארץ תהו ובהו אור וחשך רוח ומים מדת יום ומדת לילה שמים וארץ דכתיב (בראשית א, א) בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ תהו ובהו דכתיב (בראשית א, ב) והארץ היתה תהו ובהו אור וחשך חשך דכתיב (בראשית א, ב) וחשך על פני תהום אור דכתיב (בראשית א, ג) ויאמר אלהים יהי אור רוח ומים דכתיב (בראשית א, ב) ורוח אלהים מרחפת על פני המים מדת יום ומדת לילה דכתיב (בראשית א, ה) ויהי ערב ויהי בקר יום אחד תנא תהו קו ירוק שמקיף את כל העולם כולו שממנו יצא חשך שנאמר (תהלים יח, יב) ישת חשך סתרו סביבותיו בהו אלו אבנים המפולמות המשוקעות בתהום שמהן יוצאין מים שנאמר (ישעיהו לד, יא) ונטה עליה קו תהו ואבני בהו

Ten things were created on the first day, and they are these: Heaven and earth, chaos and desolation, light and darkness, wind and waters, the measure of the day and the measure of the night. "Heaven and earth", as it is written, (Genesis 1:1) "In the beginning God created the heaven and the earth." Chaos and desolation, as it is written, (Genesis 1:2) "And the earth was chaos and desolation." Light and darkness, darkness as it is written, (Genesis 1:2) "and darkness was upon the face of the deep," light as it is written, (Genesis 1:2) "And God said, Let there be light." Wind and water, as it is written, (Genesis 1:3) "and the wind of God floated upon the face of the waters." The measure of the day and the measure of the night, as it is written, (Genesis 1:5) "And there was evening and there was morning, one day." It was taught in a Baraita, Chaos is a green line encompassing all the world, and from it darkness springs, as it is said, (Psalms 18:12) "He made darkness His hiding place round about Him." Desolation, these are smooth stones sunk in the deep, from which waters come forth, as it is said, (Isaiah 34:11) "and He shall stretch upon it the line of chaos and the stones of desolation."

השתא דנפקא ליה מלמקצה השמים ועד קצה השמים למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ למה לי כדר' אלעזר דאמר רבי אלעזר אדם הראשון מן הארץ עד לרקיע שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ וכיון שסרח הניח הקב"ה ידיו עליו ומיעטו שנאמר (תהלים קלט, ה) אחור וקדם צרתני ותשת עלי כפך אמר רב יהודה אמר רב אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו היה שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים כיון שסרח הניח הקב"ה ידו עליו ומיעטו שנאמר ותשת עלי כפך אי הכי קשו קראי אהדדי אידי ואידי חד שיעורא הוא ואמר רב יהודה אמר רב

Now that this is deduced from the words, "from the one end of heaven unto the other," what do I need "since the day that God created man upon the earth" for? Like that of R. Elazar. For R. Elazar said, Adam the First was from the earth to the firmament, as it is said, "from the day that God created man upon the earth," and once he became rotten [by sinning], the Holy One, blessed be He, placed His hand upon him, and made him small, as it is said, (Psalms 139:5) "You have fashioned me after and before, and laid Your hand upon me." R. Yehudah said in the name of Rav, Adam the First was from one end of the world to the other, as it is said, "since the day that God created man upon the earth, and from one end of heaven unto the other." Once he became rotten [by sinning], the Holy One, blessed be He, placed His hand upon him and made him small, as it is said, "and laid You hand upon me." If so, these verses contradict each other! [One part of the verse says he was from earth and the firmament, and the other part says from one end of the heaven to the other!] These and those are of the same dimensions. And R. Yehudah said in the name of Rav,

For the spiritually attuned, there are moments when the events before our eyes seem like the prismatic refraction of Divinity itself: like a radiance from the Source of all illumination. This wondrous conjunction of our inner eye and physical perception produces what the religious mind calls revelation. Our experience of the world in this way is-always-a miracle.

(Sacred Attunement: A Jewish Theology. Michael Fishbane. p.98)

When we look, we see and perceive. The particular sight does not so much "become" or gradually develop from inchoate perceptions; it is rather just there, fully formed, and this happens repeatedly as we behold a scene. Thus the eye verifies the world as an ongoing immediacy. This realization may open the mind to a sense of the renewal of creation at each moment as we participate in its perception and sense God's primordial efficacy in the ever-happening present.

(Sacred Attunement: A Jewish Theology Michael Fishbane p.98)

ברוך אתה יהוה, אלוהנו מלך העולם. יוצר אור ובורה חשך. עשה שלום ובורה את הכל: הכל יודוך והכל ישבחוך. והכל יאמרו אין קדוש כיהוה המאיר לעולם כלווליושביו. ובטובו מחדש בכל-יום תמיד מעשה בראשית.

Blessed are You, our Living God, Sovereign of the universe, who forms light yet creates darkness, who makes peace yet creates all. All things proclaim You, all things honour You, and all say 'None is Holy like God!'. The One who gives light to all the world and those that live in it renews in goodness the work of creation day by day

ברוך אתה יהוה אלוהנו מלך העולם. המבדיל בין קדש לחול. בין אור לחושך. בין ישראל לעמים. בין יום השביעי לששת ימי המעשה. ברוך אתה יהוה המבדיל בין קדש לחול.

Blessed are You, our Living God, Sovereign of the universe, who makes distinctions between the holy and the everyday, between light and darkness, between Israel and other peoples, between the seventh day and the six working days. Blessed are You God who distinguishes between the holy and the everyday.

Forms of Prayer

(ז) יוֹצֵ֥ר אוֹר֙ וּבוֹרֵ֣א חֹ֔שֶׁךְ עֹשֶׂ֥ה שָׁל֖וֹם וּב֣וֹרֵא רָ֑ע אֲנִ֥י יְהוָ֖ה עֹשֶׂ֥ה כָל־אֵֽלֶּה׃ (ס)

(7) I form the light, and create darkness; I make peace, and create evil; I am the LORD, that doeth all these things.

Deep in my soul that tender secret dwells,

Lonely and lost to light evermore,

Save when to thine my heart responsive swells,

Then trembles into silence as before.

Bryon The Cosair. canto 1 st 14. "Medora's Song" 1814

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Leonard Cohen "Anthem" from the album 'The Future' 1992

On a clear day
Rise and 1ook around you
And you'll see who you are

On a clear day

How it will astound you
That the glow of your being
Outshines every star
You'll feel part of every mountain sea and shore
You can hear
From far and near
A word you've never, never heard before...
And on a clear day...On a clear day...
You can see forever...
And ever...
And ever...
And ever more. . .

Barbra Streisand

God appears and God is Light

To those poor souls who dwell in night

But does a human form display

To those who dwell in realms of day.

William Blake "Auguries of Innocence" c. 1803