Mishna on Sotah Daf 20 The relevance of this mishna today

(ג) עד שלא נמחקה המגלה אמרה איני שותה , מגלתה נגנזת , ומנחתה מתפזרת על הדשן.ואין מגלתה כשרה להשקות בה סוטה אחרת.נמחקה המגלה ואמרה טמאה אני, המים נשפכין ומנחתה מתפזרת על הדשן.נמחקה המגלה ואמרה איני שותה, מערערים אותה ומשקין אותה בעל כרחה.

(ד) אינה מספקת לשתות עד שפניה מוריקות ועיניה בולטות והיא מתמלאת גידין, והם אומרים הוציאוה הוציאוה, שלא תטמא את העזרה.אם יש לה זכות, היתה תולה לה.יש זכות תולה שנה אחת, יש זכות תולה שתי שנים , יש זכות תולה שלש שנים.מכאן אומר בן עזאי, חיב אדם ללמד את בתו תורה, שאם תשתה, תדע שהזכות תולה לה.רבי אליעזר אומר, כל המלמד את בתו תורה, כאלו מלמדה תפלות.רבי יהושע אומר, רוצה אשה בקב ותפלות מתשעה קבין ופרישות.הוא היה אומר, חסיד שוטה, ורשע ערום, ואשה פרושה, ומכות פרושין, הרי אלו מכלי עולם .

(3) If she said, "I will not drink [it]" before the scroll was erased, the scroll is archived, and her meal-offering is scattered on the ashes. Additionally, her scroll is not valid to be used with (lit. "to make drink") another suspected-adulteress. If the scroll was erased and she [only then] said, "I am impure," the water is spilled, and her meal-offering is scattered on the ashes. [However,] if the scroll was erased and she said, "I will not drink [it]," we force her mouth open and make her drink against her will.

(4) She barely finishes drinking before her face becomes green, her eyes bulge, and she [seems] filled with sinews (or "veins"), and they [the priests] say, "remove her, remove her!" so she does not defile the courtyard. If she has merit, it [the effects described above] would be suspended for her. There is merit that suspends for one year, there is merit that suspends for two years, there is merit that suspends for three years. From here Ben Azai says: A man is obligated to teach his daughter Torah, for if she drinks [as a suspected-adulteress], she will know that the merit suspends it for her. Rabbi Eli'ezer says: Whoever teaches his daughter Torah is considered as if he taught her foolishness. Rabbi Yehoshua says: A woman desires a kav and foolishness more than nine kavs and abstinence. He would say: A foolish pious man, a cunning evil man, an [excessively] abstinent woman, and the self-flagellations of ascetics, all these destroy the world.


Thank you Rabbi Shalom Berger for sending me the following resources:

1. THE OBLIGATION OF TALMUD ON WOMEN ACCORDING TO MAIMONIDES By Warren Zev Harvey

Originally appeared in Tradition 19(2), Summer 1981 pp.122-129. Reprinted with permission on lookjed http://www.lookstein.org/articles/harvey.htm

2. Source sheet discussing women learning http://davidsconsultants.com/wp-content/uploads/2015/11/Womens-learning-sources.jpg


עברית

רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א, הלכה

י"ג

אישה שלמדה תורה, יש לה שכר; אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטווית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו, אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו. ואף על פי שיש לה שכר, ציוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה: מפני שרוב הנשים, אין דעתן מכוונת להתלמד, והן מוציאין דברי תורה לדברי הבאי, לפי ענייות דעתן. אמרו חכמים, כל המלמד את בתו תורה, כאילו לימדה תפלות. במה דברים אמורים, בתורה שבעל פה. אבל תורה שבכתב, לא ילמד אותה לכתחילה; ואם לימדה, אינו כמלמדה תפלות.

(http://www.mechon-mamre.org/i/1301.htm)


English

See the טור who reverses the statement in purple


עברית

רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ד' הלכה י"ג

וענייני ארבעה פרקים אלו שבחמש מצוות האלו--הם שחכמים הראשונים קוראין אותן פרדס, כמו שאמרו ארבעה נכנסו לפרדס: ואף על פי שגדולי ישראל היו וחכמים גדולים היו, לא כולם היה בהן כוח לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין.

ואני אומר שאין ראוי להיטייל בפרדס, אלא מי שנתמלא כרסו לחם ובשר; ולחם ובשר זה, הוא לידע ביאור האסור והמותר וכיוצא בהן משאר המצוות. ואף על פי שדברים אלו, דבר קטן קראו אותם חכמים, שהרי אמרו חכמים דבר גדול מעשה מרכבה, ודבר קטן הוויה דאביי ורבא; אף על פי כן, ראויין הן להקדימן: שהן מיישבין דעתו של אדם תחילה, ועוד שהן הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה, כדי לנחול חיי העולם הבא. ואפשר שיידעם הכול--גדול וקטן, איש ואישה, בעל לב רחב ובעל לב קצר.(http://www.mechon-mamre.org/i/1104.htm)

English