השיר נכתב על די פרדי מרקיורי (סולן הלהקה) על חברתו מרי אוסטין, מרי ופרדי יצאו לפני שפרדי יצא מהארון, למרות זאת פרדי ומרי נשארו חברי נפש עד שפרדי נפטר.
Ooh you make me live
Whatever this world can give to me
It's you you're all I see
Ooh you make me live now honey
Ooh you make me live
Ooh you're the best friend that I ever had
I've been with you such a long time
You're my sunshine and I want you to know
That my feelings are true
I really love you
Oh you're my best friend
Ooh you make me live
Ooh I've been wandering round
But I still come back to you
In rain or shine
You've stood by me girl
I'm happy at home
You're my best friend
Ooh you make me live
Whenever this world is cruel to me
I got you to help me forgive
Ooh you make me live now honey
Ooh you make me live
You're the first one
When things turn out bad
You know I'll never be lonely
You're my only one
And I love the things
I really love the things that you do
Ooh you're my best friend
Ooh you make me live
I'm happy at home
You're my best friend
Oh you're my best friend
Ooh you make me live
You're my best friend
ת.ז
Your My Best Friend :כותרת
סוג: שיר
Queen מקור: להקת
זמן: 1975
מקום: אנגליה
(ו) יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה וְנִתַּאי הָאַרְבֵּלִי קִבְּלוּ מֵהֶם. יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר, וֶהֱוֵי דָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת:
(6) Yehoshua ben Perachiah and Nitai of Arbel received from them. Yehoshua ben Perachia says, "Make for yourself a mentor, acquire for yourself a friend and judge every person as meritorious."
מטלה מס' 1.
כתבו ת.ז למקור לפי התבנית למקור למעלה.
חפשו ברשת אפשר בויקיפדיה.
- כותרת-
סוג שיר-
מקור-
זמן-
מקום-
מטלה מס' 2.
א. לחצו על המקור למעלה והגיעו לפרשנות. גללו למטה עד שתגיעו לפירושו של אביגדור שנאן.
ב. לחצו על הפרשנות בקטע הרלוונטי והוסיפו את הפירוש לדף המקורות שלכם.
ג. הסבירו במילים שלכם את המשנה במסכת אבות בעזרת הפרשנות של אביגדור שינאן.
-
פירוש ישראלי חדש על פרקי אבות א׳:ו׳:א׳-ה׳
יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה וְנִתַּאי הָאַרְבֵּלִי קִבְּלוּ מֵהֶם. צמד חכמים זה, השני שבזוגות, קיבל את מסורותיו מבני הזוג הראשון (הנזכרים במשניות הקודמות).
יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר. ומאמרו הוא, כמו מאמרים רבים במסכת אבות, בן שלושה חלקים, והוא מכוון אל האדם שמן השורה.
עֲשֵׂה לְךָ רַב. כאן מופיע לראשונה במסכת אבות הכינוי "רב" במשמעותו המקובלת היום: אדם המורה לאחרים כיצד לנהוג בסוגיות דתיות, רעיוניות ומעשיות (ואילו "רב" במשנה ג כוונתו היתה: אדון, בעל בית ורכוש). בעולם שבו נשמעות דעות רבות ומגוונות, ולעיתים אף סותרות, כעולם ההלכה וכעולם האמונות והדעות, צריך האדם לקבל עליו את מרותו של אחד מכל מוריו ובעקבותיו ללכת תמיד, כלומר: "שיקבל לו רב אחד שילמוד ממנו תמיד, ולא ילמוד היום מאחד ולמחר מן האחר" (רבי עובדיה מברטנורא בפירושו למסכת אבות), שאם לא כן ייקלע האדם למערכות סותרות של דעות והלכות ויכלה את זמנו וכוחותיו בניסיון לפשר ביניהם או למצוא בעצמו את דרכו בסבך זה (וראו גם להלן, משנה טז).
וּקְנֵה לְךָ חָבֵר. ידיד קרוב, המשתתף עם האדם בשמחותיו ובכאביו, ידיד שעמו מתייעצים ובו בוטחים, צריך כביכול "לקנות", דבר הכרוך במאמץ ובהשקעה, בוויתורים ובהדדיות.
וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת. בשעה שעל האדם לקבוע את עמדתו כלפי זולתו וכלפי התנהגותו, ראוי שישקול את כלל הנתונים אלה לעומת אלה, כבמאזניים (ראו להלן ב, יב), את חובותיו של האדם מכאן ואת זכויותיו מכאן, וישתדל להטות את כף הזכות כדי שזו תכריע. ואם יכול אתה לומר כי מדרך הטבע דן אדם לכף זכות את חבריו הקרובים ואת מוריו, מוסיף יהושע בן פרחיה ודורש שכך ינהג לגבי כל בני האדם. יחפש תמיד את החיובי שבהם וידון אותם, בכל מקום שהדבר אפשרי, לזכות. והתלמוד קובע, כי "הדן את חברו לכף זכות – דנין אותו [בבית דין של מעלה] לזכות" (בבלי, שבת קכז ע"ב).
- צמד החכמים יהושע ונתאי קיבלו את המסורות מקודמיהם.
אחת המסורות היא- למצוא אדם שילמד כיצד לנהוג ברעיונות וסוגיות דתיות.
כמו כן למצוא חבר קרוב בו אנו סומכים וכמובן, לדעת לשכלל נתונים של מצב נתון ועל ידי כך לדון לזכות או לחובה את האחרים.
ומה טוב מאמר אריסטוטלוס האהוב אחד הוא והאוהבים ג' מינים אוהב תועלת, אוהב מנוחה ואוהב מעלה .
אמנם אוהב תועלת כאהבת שני השותפים ואהבת המלך ומחנהו ואמנם אוהב מנוחה הוא, ב' מינים אוהב הנאה ואוהב בטחון .אמנם אוהב הנאה כאהבת הזכרים לנקבות וכיוצא בהם.
ואמנם אוהב בטחון הוא ,שיהיה לאדם אוהב תבטח נפשו בו ,לא ישמר ממנו לא במעשה ולא בדבור ויודיעהו כל עניניו הטוב מהם והמגונה מבלתי שירא ממנו שישיגהו בכל זה חסרון לא אצלו ולא זולתו ,כי כשיגיע לאדם בטחון באיש זה ,השעור ימצא מנוחה גדולה בדבריו ובאהבתו הרבה.
ואוהב מעלה הוא ,שיהיה תאות שניהם וכונתם לדבר אחד והוא הטוב וירצה כל אחד להעזר בחבירו בהגיע הטוב ההוא לשניהם יחד וזה האוהב אשר צוה לקנותו והוא כאהבת הרב לתלמיד והתלמיד לרב:
מטלה מס' 3
א. חפשו ברשת מי היה רמב"ם? היכן ומתי פעל ? כתבו ת.ז זהות לדמות.
ב. מי היה אריסטוטולוס היכן ומתי פעל ? כתבו ת.ז זהות לדמות.
ג. בעזרת כלי העריכה כאן ב"ספריא". חלקו את הקטע לשורות, פסקו את הקטע.
ד. הרמב"ם מחלק את החברים לשלושה סוגים - כתבו במילותיו ואחר במילותיכם את שלושת הסוגים השונים של החברים.
ה. כתבו את שמות החברים והחברות הטובים ביותר שלכם (אפשר לכתוב כינוי ולא להשתמש בשם האמיתי) . כתבו לאיזה "סוג" לפי הרמב"ם משתייך כל חבר.
- הרמב"ם- רבי משה בן מימון
נולד - 1138
נפטר- 13.12.1204
מקום פעולתו- קהיר,מצרים
תפקידו- יועץ ורופא אישי של מלך מצרים
הוכר כפילוסוף וכרופא גם בתרבות הערבית והאירופית
- אריסטוטלוס
נולד- בסאגירה בשנת 384 לפנה"ס
נפטר- 322 לפנה"ס
לימודים-האקדמיה האפלטונית
תפקידיו- מורהו של אלכסנדר מוקדון.
ייסד מוסד למחקר והוראה בליקיאון.
השפעותיו- סוקרטס, אפלטון, הרקליטוס, דמוקריטוס.