לומדים על אהבה אלון ודותן

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

Any love that is dependent on something transient: that does not last. When the thing that was the cause for that love perishes, the love will also perish. But any love that is not dependent on something transient, but rather on something lasting - for example, the love of the righteous men and the sages - never perishes. In the same way that the thing which is the cause of that love does not perish, so [too] does the love not perish.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תצוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.\הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • תשובה:
  • הדוגמה לאהבה שאני תלויה בדבר היא אהבת דוד ויהונתן.
  • דוגמה לאהבה תלויה היא כאשר עשירים גדולים ומבוגרים מתחתנים עם צעירות. פרשנות למקרה כזה היא שהאישה מתחתנת עמו בגלל כספו ולא בגלל אהבה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?תשובה:
  • לדעת ברטנורא אהבת אמנון ותמר הייתה תלויה בדבר מכוון שאמנון התאהב בגופה ולא באופי שלה.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

הנערה מבקשת לדעת האם בלבו יש הנער יש אהבה אמת. ולפי מה שהנער אומר הוא מבקש יחסים שלא יהיו אפלטונים כלומר שמבחינתו אהבה היא כן תלויה בסוג היחסים.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

לא. כי האהבה שלו כן תלויה בדבר. הוא מבקש יחסים גישמיים.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
  • רחל נמשכה לרבי עקיבא מכוון שהיה אדם חכם אך עם זאת צנוע.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים? מספר התלמידים שיש לרבי אקיבע גדול מאוד. דבר זה מעיד על גדולתו בתורה ועל יכולות בלימוד שלו.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
  • רבי אקיבע נמנע מלהפגש עם רחלץ דבר זה מעיד על כך שאהב אותהת כיבד את בגשת ולמד תורה כפי שביקשה.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
  • רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה גם כאשר היא מוזנחת מכיוון שהאמינה באהבה שלהם. הייתה לה סיבה טובה לכך מכיוון שעבר כל מבחן שהעמידה בפניות (לימודי התורה)


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

בן כלבא גירש את בתו (רחל) מביתו כאשר התחתנה עם רואה צאן פשוט (רבי עקיבא).

בן כלב גילה שהחתן של בתו רחל (רבי עקיבא) נהפך לגדול בתורה בעל מספר תלמידים עצום. דבר זה שינה את יחסו כלפי רחל בתו.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא, כולי חשה בגעגועים כלפיו.

אני לא יודעת עוד כמה זמן אהיה אלמנה חיה אך אעשה הכל על מנת שעקיבא ימשיך ללמוד תורה.

היום בעלות השחר ירדתי לקחת מים מן הבאר. בהמשך היום פגשתי את חברתי אילנוש וחלקנו את המים אשר הבאתי מהבאר. אילנוש אלמנה כבר שנים רבות, מות בעלה היה עליה נטל גדול מאשר הייתה יכולה לסחוב. היא חיה בצער רב חייה לכן הייתי צריכה להיות שם לצידה בזמנים קשים, להיות לה לכתף תומכת שתוכל לבכות עליה בשעת הצורך.

עד כאן להיום יומני היקר.

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • בשל אהבת רחל הקריבה את חיי האהבה שלה ואת החיים המשותפים שלה ושל עקיבא.
  • לדעתנו אי אפשר לקבוע אם המחיר מוצדק - יש נשים שמחיר זה לא מוצדק בשבליהן אך במקרה של רחל מחיר זה מוצדק מכוון שהיא זו שרצתה שהוא יילך ללמוד תורה.
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • אנחנו חושבים שאכן יש כאן מסר שמעורר מחלוקת רבה לגבי חלוקת התפקידים בחיי הנישאוים. במגזר החרדי חלוקת התפקידים נשארה ללא שינוי: הבעל עוסק ברוח ובלמידת תורה והאישה עושה את עבודות הבית. אם זאת במגזר החילוני מעמד האישה השתפר מאוד מאז תקופת רבי עקיבא ויש בתים רבים בהם האישה מפרנסת והבעל עושה את עבודות הבית.
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • לא ניתן לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה הדדים כי אם בני הזוג לא מתקשרים בשותפות זה יכול לעורר חוסר הסכמה וריבים בין בני הזוג ואם אין תמיכה אחד בשני אז גם לא תורגש הערכה בינהם, וכשאין הערכה כל אחד למעשה של האחר, היחסים אינם בריאים.
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • יחסים קרובים תמיד טובים, אבל לפעמים דוקא הריחוק והגעגעועים עוזרים לחזק את האהבה כי בני הזוג יודעים להעריך יותר טוב אחד את השני, כשהם מרגישים בחסרונו של בני הזוג והפגישה מ״מחדש״ נותנת לבני הזוג לשמוח יותר במפגש המשותף.
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • הקושי הוא להתמודד לבד עם בעיות שבדרך כלל היו רגילים להתמודד איתם ביחד.
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • כן, אהבתם היא אהבה התלויה בדבר מכוון שרחל לא הייתה מתחתנת עם עקיבא לולר היה לומד.
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

לדעתנו, יש דימיון בין אידיאלי האהבה אך גם יש שוני.

דוד ופולה בדומה רחל ורבי עקיבא חיו רחוק מאוד אחד מהשני לא ראו את בני זוגם לתקופות ארכות ועדיין שמרו על אהבה ובכך יש דמיון.

ההבדל בין השניים היא סיבת הריחוק:

  • דוד ופולה חיו בריחוק למען מטרה טובה שלא קשורה לאהבה שלהם.
  • לעומת זאת רחל ורבי עקיבא חיו בריחוק מכוון שהייתה אהבה התלויה בלימודי התורה של עקיבא.

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

תשובות:

(ז) מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ׃ (ס)

(7) Vast floods cannot quench love, Nor rivers drown it. If a man offered all his wealth for love, He would be laughed to scorn.

בחרנו בתמונה זאת מכוון שבתמונה ניתן לראות כי מים הבאים מהים (מקור מים גדול ״מים רבים״) באים בגלים ומנסים לכבות את האהבה אך למרות זאת היא לא נכבת ואף ההפך - היא מתרוממת.

סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם

§ The Gemara provides a mnemonic device for a series of statements cited in the name of Rabbi Elazar: Woman; and land; helper; this; two; the blessings; merchants; lowly. The Gemara presents these statements: Rabbi Elazar said: Any man who does not have a wife is not a man, as it is stated: “Male and female He created them…and called their name Adam” (Genesis 5:2). And Rabbi Elazar said: Any man who does not have his own land is not a man, as it is stated: “The heavens are the heavens of the Lord; but the earth He has given to the children of men” (Psalms 115:16).

בחרנו את התמונה מכוון שבתמונה ניתן לראות אדם עם איזה (כראה נישאוים טריים) שסוגרים עסקה לקניית בית.

התמונה מתקשרת לציטוט מכוון שלאדם בתמונה יש הכל גם אישה וגם ולפי הציטוט הוא אדם מכל הבחינות.

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות