לומדים על אהבה (Copy)

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:
Any love that is dependent on something transient: that does not last. When the thing that was the cause for that love perishes, the love will also perish. But any love that is not dependent on something transient, but rather on something lasting - for example, the love of the righteous men and the sages - never perishes. In the same way that the thing which is the cause of that love does not perish, so [too] does the love not perish.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תצוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • תשובה - דוגמאת ברטנורא : אהבת הצדיקים והחכמים.
  • דוגמא משלנו : דוגמא לאהבה שתתקיים : אהבה ללא אינטרסים , ללא צביעות , ללא תחרות , פשוט לאהוב בגלל הבן אדם לא בגלל מי שהוא.
  • דוגמא לאהבה שלא תתקיים : אהבה עם אינטרסים , שמישהו או מישהי רוצים להיות רק בגלל מי שהוא רק בגלל שהוא עשיר , נראה טוב , יש לו שם גדול והמון אוהבים אותו ועוד... (מדובר גם על בנות ולהפך)
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?
  • תשובה - זה תלוי בדבר משום שהוא רוצה אותה בגלל היופי שלה ולא בגלל מה ומי שהיא.


הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

תשובה - כן , הוא באמת אוהב אותה. אין דבר , הוא מדבר עליה בשיר בהערצה.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

תשובה - כן , כי הוא באמת אוהב אותה.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
  • תשובה - רחל נמשכה לרבי עקיבא בגלל מי שהוא , הם אומנם לא באותו מעמד אבל עדיין נמשכה אליו ,אך למרות שנמשכה אליו היו לה דרישות לגביו כמו לעזוב את רועה הצאון וללכת ללמוד.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?
  • תשובה - על מספר השנים שהוא למד.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
  • תשובה - מעיד על כך שיש בניהם הקשבה , שיש בניהם קשר טוב וללא משחקי אגו , והכי חשוב על האהבה שיש בניהם!

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
  • תשובה - כי היא הייתה בטוחה שיש בניהם אהבת אמת , אהבה ללא תנאים וגם שהוא יראה אותה מוזנחת הוא עדיין ישאר שם ויאהב אותה לנצח.


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

תשובה - שהוא ראה שיש לה מערכת יחסים ושהיא עצמאית ובוגרת.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

מה איתך ? איך את ? הרבה מאוד זמן שלא התראינו , תראי מה אני עושה בשבילך , כי אני יודע שיש בנינו אהבה , ואעשה כל מה שתבקשי ממני , אני אוהב אותך כלכלך , וחושב עלייך כל יום ויום , אני אעשה בשבילך הכל ורק מחכה ליום שאחזור ונוכל להיות ביחד והפעם לתמיד .__

___שלך לתמיד ,

עקיבא._ __________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...

וקשה לי , אני לא יודעת מה עשיתי לא נכון , אולי כי הוא למד בשבילי 24 שנים

ואני בתמורה לכך הייתי לבושה מוזנח וחשבתי שלא משנה מה הוא יבוא וישאר כאן לתמיד כמו במכתב שכתב לי , הוא עשה בשבילי כלכך הרבה כדי שנהיה ביחד ואני בתמורה לכך פשוט זלזלתי בו ולא הראתי לו את מה שהוא הראה לי ועשה למעני , קשה לי פשוט קשה לי בלעדיו , הרגשתי שהוא אהבת חיי ובשבילי כאן ולתמיד , אני כלכך מצטערת על הפרידה הזאת ומקווה שהכל יסתדר

ממני רחל._________________________

________________________________

________________________________

________________________________

________________________________

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • תשובה - לדעתנו הגיבור בסיפור הוא ללא ספק עקיבא . הוא עשה בשבילה כלכך הרבה כי הוא אהב אותה.
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • תשובה - מה שרחל הקריבה משום שאהבה את עקיבא היה את הבית החם שהיה לה , את זה שאבא שלה אמר לה לעזוב משום שאהבה אותו , המחיר ששילמה היה מוצדק לדעתי , כי במשך 24 שנים הוא למד בשבילה ועשה בשבילה וכשהיא פגשה אותו היא הייתה כו מוזנחת והראתה אי אכפתיות
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • תשובה - לא , מכיוון שהאישה היא זאת שדרשה ממנו ללכת ללמוד ולהתחבר לתחום הרוחני והוא זה שהקשיב לה , זאת הייתה בחירה שלה להגיד לו ללכת וללמוד. מצד שני היא מישהי אחת וזה קשה לעשות הכל לבד.
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • תשובה - לדעתנו לא , אולי מבחינה רוחנית כן , אבל מבחינה פיזית לא , זה קשה להתקיים שאין לידך מישהי\מישהי שאת\ה אוהבים , אתה צריך לפעמים את המגע , את החיבוק הזה , זה קשה להיות עם מישהו שאוהבים אבל לא להיות איתו באמת (כי הוא רחוק ממך)
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • תשובה - וואו , זה קשה מאוד . אנחנו לא חושבות שזה נכון , אם אתה אוהב מישהו אתה תמשיך לאהוב אותו גם אם הוא "רחוק מהעין" ואפילו זה יותר קשה , כי יהיו המון געגועים אבל בסופו של דבר ממשיכים הלאה....
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • תשובה - הקשיים של כל אחד מבני הזוג הם : עקיבא : שהוא עזב את רועה הצאון והלך ללמוד בשבילה 24 שנים
  • ושל רחל: שהיא עזבה את הבית שלה ואת אבא שלה ואת החיים שהיו לה כי היא באמת אהבה אותו ורצתה להיות איתו.
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • תשובה -
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?
  • תשובה - הסוד להצלחתם הוא זה שהייתה בניהם באמת אהבה , שהוא וויתר בשבילה והלך ללמוד במשך 24 שנים כי אהב אותה, וכי חשב שזאת אהבת אמת

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

תשובה -

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

תשובה -

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • תשובה -
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • תשובה-
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.
  • תשובה -

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות

חַ֧ג הַסֻּכֹּ֛ת תַּעֲשֶׂ֥ה לְךָ֖ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בְּאָ֨סְפְּךָ֔ מִֽגָּרְנְךָ֖ וּמִיִּקְבֶֽךָ׃ יד
After the ingathering from your threshing floor and your vat, you shall hold the Feast of Booths for seven days. You shall rejoice in your festival, with your son and daughter, your male and female slave, the Levite, the stranger, the fatherless, and the widow in your communities.
באספך. בִּזְמַן הָאָסִיף שֶׁאַתָּה מַכְנִיס לַבַּיִת פֵּרוֹת הַקַּיִץ; דָּ"אַ — באספך מגרנך ומיקבך, לִמֵּד שֶׁמְּסַכְּכִין אֶת הַסֻּכָּה בִּפְסֹלֶת גֹּרֶן וְיֶקֶב (ראש השנה י"ג; סוכה י"ב):
באספך [THOU SHALT KEEP THE FESTIVAL OF TABERNACLES …] AFTER THAT THOU HAST GATHERED IN THE PRODUCE — i.e. at the usual harvest time, when thou bringest into the house the summer fruits. Another explanation is: באספך מגרנך ומיקבך teaches that one should cover the Succah only with the פסולת (lit., the chips, — that which falls off) of the barn and the wine-press [i.e. with vegetable matter] (Rosh Hashanah 13a; Sukkah 12a).