לומדים על אהבה- לירון ביטון וגילי בר

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תצוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?

תשובות:

פירושיו של ברטנורא:

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

Any love that is dependent on something transient: that does not last. When the thing that was the cause for that love perishes, the love will also perish. But any love that is not dependent on something transient, but rather on something lasting - for example, the love of the righteous men and the sages - never perishes. In the same way that the thing which is the cause of that love does not perish, so [too] does the love not perish.
אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵי יָפְיָהּ:
the love of Amnon and Tamar: [which was] because of her beauty.

אַהֲבַת דָּוִד וְיוֹנָתָן. לְהַשְׁלִים רְצוֹן קוֹנָם. דְּאָמַר לוֹ יְהוֹנָתָן לְדָוִד אַתָּה תִּהְיֶה לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֶהֱיֶה לְךָ לְמִשְׁנֶה:

the love of David and Jonathan: [which was] to fulfill the will of their Maker. As Jonathan said to David, "You will be the king over Israel and I will be your second."

דוגמאות אשר מביא ברטנורא לאהבה אשר לא תלויה בדבר: אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן

הדוגמא שאנחנו הבאנו לאהבה שאינה תלויה בדבר היא האהבה בין הורה לילד.

מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?

לדעת ברטנורא, אהבת אמנון לתמר תלויה בדבר מאחר והוא לא באמת אהב את מי שהיא-הוא לא היה איתה בגלל האישיות שלה ובגלל האופי שלה- אהבתו אליה הייתה תלויה ביופיה ובגופה של תמר.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

אהבתו של הנער אינה תלויה בדבר- הוא מספר לה שפתאום הוא כותב שירים על רגשות, מחייך כמו אידיוט ורוצה איתה רומן גשמי ולא אפלטוני, כלומר, רומן שאינו תלוי בדבר.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

לפי דעתנו, על פי הסימנים בשיר כדאי לנערה להיעתר לחיזוריו מאחר ועל פי מה שהוא אומר לה, הוא אוהב אותה באמת ואהבתו אליה אינה תלויה בדבר.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא? רחל נמשכה לרבי עקיבא מאחר והיה צנוע ומעולה.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים? מספר תלמידיו של רבי עקיבא מעיד על חוכמתו הרבה בתורה של רבי עקיבא.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם? זה מלמד אותנו שהקשר שלהם כך כך חזק עד כדי כך שהם מצליחים לשמור עליו גם אחרי 24 שנים שבהם לא נפגשו.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת? מאחר והיא זאת שדחפה אותו מלכתחילה ללכת למוד תורה וכפי שהוא אמר לתלמידיו כשאר היא נישקה את רגליו, שלי ושלכם- שלה הוא. כלומר, כל מה שהשגתי בחיי זה בזכותה.


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו? כאשר בן כלבא שבוע גילה כי ביתו נשואה לרבי עקיבא, אשר היה בעיניו של בן כלבא היה אדם גדול, השתנה היחס של בן. כלבא לבתו.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

__________________________

__________________________

__________________________

__________________________

__________________________

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא

בהתחלה היה לי קשה, הוא חסר לי המון והתגעגעתי, בלילה כשהייתי הולכת לישון לבדי הייתי נזכרת בו ובלילות בהן היה מלקט את התבן משערי. באותו הלילה שהפצרתי בו ללכת לבית המדרש הוא עשה זאת. עם הזמן התחלתי להרגל והגעגוע התחלף בגאווה. אני כל כך גאה בו ובטוחה שהוא משקיע את כל כולו בלימודים. אהבתי אליו רק מתחזקת מיום ליום כאשר אני חושבת על הקרבתו בשביל שירצה את בקשתי. אני לא יכולה לחכות לראותו ואת הישגיו בתורה. כשיחזור אפול על פניי ואנשק את רגליו... נשאר לחכות רק עוד 5 שנים... רק עוד 5 שנים של געגוע מהול בגאווה עצומה ואהבה ענקית אשר בסופן נתאחד שוב, עקיבא ואני..

שלום לך יומני היקר, נדבר שוב בקרוב...

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • בעיננו, גיבור הסיפור היא רחל מאחר והיא דחפה את רבי עקיבא לבית המדרש ובזכותה הוא נעשה גדול בתורה ומכובד, בזכותה הוא השיג את כל הידע שהשיג.
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם? בשל אהבתה של רחל לרבי עקיבא היא הקריבה את יחס אביה אליה, את ביתה, את חלקה בירושה.. בעיננו המחיר ששילמה הוא מוצדק מאחר ואהבתה של רחל לרבי עקיבא לא תלויה בדבר ואנו יודעים כיום כי אהבה כזו היא אהבה נדירה מאוד אשר קשה למצוא. בנוסף המחיר אשר שימה השתלם לבסוף, רבי עקיבא והיא היו נשואים, רבי עקיבא נעשה גדול בתורה כמו שרצתה ובנוסף אביה התנצל ונתן להם חצי ממונו.
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים? המסר אינו בעייתי במקרה בזה מאחר והאישה היא זו שרצתה שבעלה יעסוק בתחום הרוחני (היא אף נתנה לו להמשיך 12 שנים נוספות לאחר שסיים ללמוד בפעם הראשונה) ובנוסף בעלה לא שכח אותה גם כאשר הוא הפך גדול בתורה ומפורסם.
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים? בעיננו ניתן לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים אלא רק עם שותפות ותמיכה רוחניים כל עוד אהבת הזוג אינה תלויה בדבר והם מוכנים להתגבר על מכשולים אשר יגיעו.
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה? לפי געתנו, משפט זה לא נכון מאחר ובן אדם חשוב אשר נמצא בליבך תמיד יהיה שם, תמיד תחשוב עליו והוא תמיד ישאר אליך קרוב נפשית, גם אם הוא רחוק ממך פיזית.
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג? קשיו של רבי עקיבא הם כנראה הקשיים בלימודים מרובים רחוק מהבית ורחוק מאשתו אשר תומכת בו. קשייה של רחל הם קושי באחזקת הבית, בחיים ללא בעל ובהתמודדות יומיומית לבדה.
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר? לא, היא אינה תלויה בדבר מאחר ולמרות שלרחל היה כסף, בית גדול ומשפחה, היא הסכימה לוותר על כך כדי לחיות עם רבי עקיבא. כלומר היא הקריבה למען אהבתה. בנוסף, רבי עקיבא הסכים לבקשתה של רחל והלך ללמוד כפי שרצתה למרות שהוא אינו שאף לכיוון כזה אלא הוא עשה זאת למענה ובגלל שהוא אוהב אותה.
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל? בעיננו, סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל היא תמיכה הדדית אחד בשני והקשבה אחד לשני וכמובן, אהבה אמיתית אשר לא תלויה בדבר. כך אהבתם נשמרת גם אחרי 24 שנים בהם לא נפגשו.

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם? לפי דעתנו, שני המקרים שונים מכמה סיבות: קודם כל, בסיפור של רבי עקיבא ורחל, רחל היא זו שדחפה את רבי עקיבא לאחר שהוא בכלל לא חשב על הכיוון של למידה רוחנית. בסיפור של דוד בן גוריון ופולה, בן גוריון הוא זה שבחר בדרך הפוליטית ופולה תמכה בו מרחוק. שנית, למרות המרחקים בין רחל ורבי עקיבא ולמרות הזמן הגדול בו לא נפגשו, הם בסופו של דבר התאחדו והמשיכו את אהבתם. אהבתם של בן גוריון ופולה אמנם הייתה אהבה שלא תלויה בדבר אך היא לא הצליחה להתממש בגלל המרחקים והגעגועים אחד לשני.

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

תשובות:

מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ׃ (ס)
Vast floods cannot quench love, Nor rivers drown it. If a man offered all his wealth for love, He would be laughed to scorn.

מים רבים וגו'. כל עיקר בקשתינו הוא רק שהאומות המכוני' בשם מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה בהצרות שיצירו לנו.

בחרנו את התמונה הזו לציטוט מאחר ובתמונה רואים זוג שכמעט כל גופו מכוסה במים ורק הראש עוד בחוץ, ולמרות לזאת הם עדיין מחזיקים ידיים ונשארים אחד ליד השני. בנוסף אנו יכולים להסיק כי האהבה בין הזוג בהיא גדולה מאחר ושניהם בבגדי חתונה, כלומר הם זה עתה התחתנו ומיסדו את אהבתם. לכן, המים אשר מקיפים אותם לא משנים בשבילם כלום כי הם עדיין ישארו ביחד והם עדיין אוהבים.

סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם
§ The Gemara provides a mnemonic device for a series of statements cited in the name of Rabbi Elazar: Woman; and land; helper; this; two; the blessings; merchants; lowly. The Gemara presents these statements: Rabbi Elazar said: Any man who does not have a wife is not a man, as it is stated: “Male and female He created them…and called their name Adam” (Genesis 5:2). And Rabbi Elazar said: Any man who does not have his own land is not a man, as it is stated: “The heavens are the heavens of the Lord; but the earth He has given to the children of men” (Psalms 115:16).
א סימן לדברים שייאמרו להלן בשם ר' אלעזר: אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י. אמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו אשהאינו אדם, שנאמר: "זכר ונקבה בראם... ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). ואמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו קרקע משלו אינו אדם, שנאמר: "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (תהילים קטו, טז).

ביצירה זו מתוארת בה אישה אשר לובשת סינר ועושה את עבודות הבית (כנראה כביסות או שוטפת כלים) ובמרפסת יושב כנראה בעלה וצופה בים. בחרנו בתמונה זו מאחר ואנחנו חושבות שהאישה הזאת היא זו שעושה את הדברים הללו בדרך כלל ובעלה לא עוזר לה ואם היא תפסיק הוא לא יוכל להסתדר בעצמו ויצטרך לעשות את הדברים בהללו בעצמו ללא עזרתה של אותה אישה. לכן אדם ללא אישה הוא אדם חסר תמיכה ואדם ללא תמיכה מסביבו יסבול ויתעצב ולכן הוא אינו יהיה אדם שלם.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות