לומדים על אהבה עידו וייס ואסף גולדשטיין

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תצוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.

    כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

    אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵי יָפְיָה.

    אַהֲבַת דָּוִד וְיוֹנָתָן. לְהַשְׁלִים רְצוֹן קוֹנָם. דְּאָמַר לוֹ יְהוֹנָתָן לְדָוִד אַתָּה תִּהְיֶה לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֶהֱיֶה לְךָ לְמִשְׁנֶה:

  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה. הדוגמא שמביא ברטנורא לאהבה שאינו תלויה בדבר היא אהבת הצדיקים והחכמים. הדוגמא שלנו ל"אהבה שאינה תלויה בדבר" היא אהבה ללא כסף או שינויים במצב או במראה החיצוני.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?
    דעתו של ברטנורא היא שאהבת אמנון ותמר היא אהבה התלויה בדבר כיוון שלאחר שאמנון אנס את תמר הוא זרק אותה. הדבר שאהבה זו הייתה תלויה בה הוא גופה של תמר.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן? אהבתו של הנער תלויה ביופיה של הנערה לכן היא אהבה התלויה בדבר.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו? לא מפני שהוא מחזר אחריה רק בשל יופיה ולא אוהב אותה לפי מי שהיא.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

היא נמשכה אליו מפני שעבד אצל אדם מאוד עשיר דבר שמראה על הצלחתו כי אם לא היה טוב במה שהוא עושהאז האדם העשיר הזה לא היה שוקל אפילו להשכיר אותו.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים? מספר תלמידיו של רבי עקיבא מעיד על חכמתו וניסיונו ועל כל הצלחותיו שעשה במשך עשרים וארבע השנים שבהם למד ועל אמונת התלמידים בו.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם? זה מלמד כי הקשר שלהם תלוי אך ורק בעובדה שרבי עקיבא ילמד בבית המדרש וכך ירצה את אהובתו.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?

היא הייתה בטוחה שהוא יזהה אותה מפני שאת כל הזמן הזה שבו למד הוא הקדיש

רק בשבילה רק בשביל שהיא תאהב אותו ותסכים להינשא לו.
כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

השינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו קרה מפני שרק לאחר שמי שרצתה להנשא לו הפך להיות אדם מכובד ומשכיל וכך יכל לקבל אותו.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

אני היום למדתי משנה נוספת בבית המדרש ולאחר

שסיימתי פנה אלי אחד מהאנשים בבית המדרש

וביקש ממני ללמדו את המשנה שנית מפני שהוא

אינו הצליח להבין אותה לעומק ואחרי שסיימנו

התרשם מאוד מדרך הלימוד שלי ורצה שאלמדו

בתור תלמיד שלי ואני הסכמתי. אני לומד כאן

בצורה יסודית ונפלאה לפעמים קצת משעמם

אבל אז אני חושב עלייך וכמה טוב יהיה לנו בסוף.

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...

אני מאוד מתגעגעת אליו ומתארת לעצמי שהוא כבר תלמיד

מעולה אבל אני יודעת שהוא יכול יותר לכן עליו להישאר

ללמוד עוד כך יהיה טוב אפילו יותר ולא יצטרך לעבוד

בתור רועה צאן אלא יוכל להשיג עבודה טובה ומכובדת.

אני כבר לא יכולה לחכות שיחזור ואז יהיה לנו רק טוב

ביחד ואז אולי אבי יוכל לקבל אותי ולא יכעס עליי יותר.

זהו להיום יומני להתראות.

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור? לפי דעתנו גיבור הסיפור הוא עקיבא מפני שהוא הסכים לעזוב את עבודתו וללכת ללמוד בבית המדרש רק מפני שאהובתו ביקשה ממנו זאת ולא באמת רצה בכך.
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם? בשל אהבתה רחל הקריבה את אהבת אביה ואת ביתה מחיר זה שאותו שילמה היה מוצדק מפני שבשביל אהבה יש לנקוט באמצעים קשים כי אהבה היא משהו חשוב יותר מכל חפץ או חומר שקיים בעולם. ובזמן שהוא הולך ולומד היא צריכה להמשיך לעבוד ולטפל בבית.
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים? המסר הבעייתי שקיים לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים הוא בדיוק כמו במגזר החרדי שבו האישה מטפלת בילדים ודואגת לבית ועובדת כדי לפרנס את המשפחה בזמן שהגבר הולך להתפלל וללמוד ולדאוג לעניין הרוחני. יחס זה אינו קיים רק במגזר החרדי אלא קיים גם במגזרים אחרים כמו לשל במגזר הערבי.
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים? לא מפני שבכל זוגיות כל צד חייב לקיים את החלק שלו שעליו הסכימו שני הצדדים כי אם אחד הצדדים לא יקיים את החלק שלו אז זה יהיה לו הוגן כלפי הצד השני שעושה יותר, ולדעתי בכל דבר חשוב חייב להיות משהו שנשענים עליו או הולכים לפיו.
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה? לפי דעתנו רק כאשר זוהי באמת אהבה אמתית שאינה תלויה בשום דבר אז המרחק והגעגועים והמחשבות על האחר מחזקים את האהבה שבין השניים ורק מחכים לרגע הפגישה ביניהם.
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג? הקשיים של כל אחד מפני הזוג הם שרחל גם מתגעגעת אל עקיבא מאוד וגם עליה לטפל ולדאוג לבית ולעצמה בזמן שעל עקיבא לשבת וללמוד כל היום דבר שיכול להיות מאוד משעמם אם זה לא בא מהחלטתו שלו אלא של רחל.
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר? אהבת רבי עקיבא ורחל היא אהבה התלויה בדבר, דבר זה הוא העובדה שעקיבא ילך לבית המדרש וילמד אך ניתן לראות כי רחל באמת אוהבת אותו והוא באמת אוהב אותה מפני שהיא הפנימה כי אם תינשא לו תגורש מבית אביה והוא הסכים ללכת וללמוד 24 שנים רק בשבילה.
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל הוא שעקיבא באמת אוהב אותה והסכים לעשות את מה שביקשה ממנו רק כדי להינשא לה לכן הסוד הוא ההקרבה של השניים הקרבתה של רחל הייתה שהבינה כי אם תינשא לו תגורש מבית אביה.

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

לפי דעתנו מערכת היחסים בין דוד ופולה בן גוריון אינה ביטוי מודרני לאידאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא מפני שבמערכת היחסים של דוד ופולה דוד היה מי שרצה לעזוב וללכת לליגיון בזמן שבאהבתם של רחל ורבי עקיבא רחל הורתה על עקיבא ללכת ללמוד בבית המדרש.

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

(ז) מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ׃ (ס)

(7) Vast floods cannot quench love, Nor rivers drown it. If a man offered all his wealth for love, He would be laughed to scorn.
(א) הפעם הג'
מים רבים. אלו יתקבצו כל אומות העולם לא יוכלו להזיק לכנסת ישראל:

מסע

אליעד
מילים: צליל קליפי ואליעד נחום
לחן: צליל קליפי ואליעד נחום



אושר מתקרב
הצלחת להתגנב
אור שלא עוזב
ומתגלה בחושך
בכל קצוות תבל
מישהו מסתכל
אומר תודה לאל
על אהבת אמת

איך שאת רוקדת גם הלב שלי רוקד איתנו
מים רבים לא יכבו את האש שלנו

ואת יחפה, אדמה רועדת
איך אחרי כל השנים, הרגשתי שייך
באת מהמדבר, כמו סופה נודדת
כשחיפשתי את עצמי, מצאתי אותך

רוצה להתמכר
לטוב שמתגבר
אם הלב אומר
בטח שהוא יודע
תיכף נתעורר
לניגון אחר
לא צריך יותר
יש עוד מסע שלם

איך שאת רוקדת גם הכוכבים רוקדים איתנו
מים רבים לא יכבו את האש שלנו

ואת יחפה, אדמה רועדת…

כפי שניתן לראות בשיר "מסע" של אליעד נחום שהוא משתמש בשורה "מים רבים לא יכבו את האש שלנו" הוא מתייחס לציטוט זה בחרתנו בשיר זה מפני שלפי דעתנו בשיר האהבה שלו אליה היא חזקה מאוד והיא אינה תלויה בשום דבר עד שאפילו מים רבים לו יכבו את האש שלה שזו בעצם האהבה והלהט שהיא מייצרת בדיוק כפי בציטוט. לכן בחרנו בשיר זה.

והמלוה סלע לעני בשעת דחקו עליו הכתוב אומר (ישעיהו נח, ט) אז תקרא וה' יענה תשוע ויאמר הנני: סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז)

and who lends a sela to a pauper at his time of need, about him the verse states: “Then shall you call, and the Lord will answer; you shall cry, and He will say: Here I am” (Isaiah 58:9). § The Gemara provides a mnemonic device for a series of statements cited in the name of Rabbi Elazar: Woman; and land; helper; this; two; the blessings; merchants; lowly. The Gemara presents these statements: Rabbi Elazar said: Any man who does not have a wife is not a man, as it is stated: “Male and female He created them…and called their name Adam” (Genesis 5:2). And Rabbi Elazar said: Any man who does not have his own land is not a man, as it is stated: “The heavens are the heavens of the Lord; but the earth He has given to the children of men” (Psalms 115:16). And Rabbi Elazar said: What is the meaning of that which is written: “I will make him a helpmate for him [kenegdo]” (Genesis 2:18)? If one is worthy his wife helps him; if he is not worthy she is against him. And some say a slightly different version: Rabbi Elazar raised a contradiction: It is written in the Torah with a spelling that allows it to be read: Striking him [kenagdo], and we read it as though it said: For him [kenegdo]. If he is worthy she is for him as his helpmate; if he is not worthy she strikes him. The Gemara relates that Rabbi Yosei encountered Elijah the prophet and said to him: It is written: I will make him a helpmate. In what manner does a woman help a man? Elijah said to him: When a man brings wheat from the field, does he chew raw wheat? When he brings home flax, does he wear unprocessed flax? His wife turns the raw products into bread and clothing. Is his wife not found to be the one who lights up his eyes and stands him on his feet? And Rabbi Elazar said: What is the meaning of that which is written: “This is now bone of my bones and flesh of my flesh” (Genesis 2:23)? This teaches that Adam had intercourse with each animal and beast in his search for his mate, and his mind was not at ease, in accordance with the verse: “And for Adam, there was not found a helpmate for him” (Genesis 2:20), until he had intercourse with Eve. And Rabbi Elazar said: What is the meaning of that which is written: “And in you shall all the families of the earth be blessed [nivrekhu]” (Genesis 12:3)? The Holy One, Blessed be He, said to Abraham: I have two good shoots to graft [lehavrikh] onto you: Ruth the Moabite, the ancestress of the house of David, and Naamah the Ammonite, whose marriage with Solomon led to the ensuing dynasty of the kings of Judea. “All the families of the earth” means: Even families that live in the earth, i.e., who have land of their own, are blessed only due to the Jewish people. Similarly, when the verse states: “All the nations of the earth shall be blessed in him” (Genesis 18:18), it indicates that even ships that come from Galia to Hispania are blessed only due to the Jewish people. And Rabbi Elazar said: All craftsmen are destined to stand upon and work the land, as it is stated: “And all that handle the oar, the mariners, and all the pilots of the sea, shall come down from their ships, they shall stand upon the land” (Ezekiel 27:29). And Rabbi Elazar said: There is no occupation lowlier than working the land, as it is stated: “And they shall come down,” implying that one who works the land is of lower stature than even a sailor. The Gemara similarly relates: Rabbi Elazar saw land that was plowed across its width. He said to it: Even if they plow you once more lengthwise, for further improvement, conducting business is better than farming with you, as the potential profits gained by selling merchandise are far greater than those from working the land. The Gemara relates a similar incident: Rav entered between the sheaves in a field and saw them waving in the wind. He said to them: If you want to wave go ahead and wave, but conducting business is better than farming with you. Rava similarly said: One who has a hundred dinars that are invested in a business is able to eat meat and wine every day, whereas he who has a hundred dinars worth of land eats only salt and vegetables. And what is more, working the land causes him to lie on the ground at night in order to guard it, and it draws quarrels upon him with other people. Rav Pappa said: Sow your own produce and do not buy it. Even though they are equal to each other in value, these that you sow will be blessed. Conversely, buy your clothes rather than weave [teizul] them yourself. The Gemara comments: This applies only to mats [bistarkei], but with regard to the cloak one wears, perhaps he will not find it precisely to his liking, and therefore he should make his own cloak, which fits his measurements. Rav Pappa further advised: If there is a hole in your house, close it up and do not enlarge it and then plaster it, or at least plaster it and do not knock it down and build it again. As, whoever engages in construction becomes poor. Hurry to buy land so that you do not lose the opportunity. Be patient and marry a woman who is suitable for you. Descend a level to marry a woman of lower social status, and ascend a level to choose a friend [shushevina]. Rabbi Elazar bar Avina said: Calamity befalls the world only due to the sins of the Jewish people, as it is stated: “I have cut off nations, their corners are desolate; I have made their streets waste” (Zephaniah 3:6), and it is written: “I said: Surely you will fear Me, you will receive correction” (Zephaniah 3:7). This indicates that other nations were punished so that the Jewish people would mend their ways. The Gemara cites more statements with regard to wives. When Rav was taking leave of his uncle and teacher, Rabbi Ḥiyya, upon his return from Eretz Yisrael to Babylonia, Rabbi Ḥiyya said to him: May the Merciful One save you from something that is worse than death. Rav was perplexed: Is there anything that is worse than death? He went, examined the sources, and found the following verse: “And I find more bitter than death the woman, etc.” (Ecclesiastes 7:26). Rabbi Ḥiyya was hinting at this verse, and indeed, Rav’s wife would constantly aggravate him. When he would say to her: Prepare me lentils, she would prepare him peas; if he asked her for peas, she would prepare him lentils. When Ḥiyya, his son, grew up, he would reverse the requests Rav asked him to convey to her, so that Rav would get what he wanted. Rav said to his son Ḥiyya: Your mother has improved now that you convey my requests. He said to Rav: It is I who reverse your request to her. Rav said to him: This is an example of the well-known adage that people say: He who comes from you shall teach you wisdom; I should have thought of that idea myself. You, however, should not do so, i.e., reverse my request, as it is stated: “They have taught their tongue to speak lies, they weary themselves to commit iniquity, etc.” (Jeremiah 9:4). If you attribute such a request to me, you will have uttered a falsehood. The Gemara relates a similar story. Rabbi Ḥiyya’s wife would constantly aggravate him. Nevertheless, when he would find something she would appreciate, he would wrap it in his shawl and bring it to her. Rav said to him: Doesn’t she constantly aggravate you? Why do you bring her things? Rabbi Ḥiyya said to him: It is enough for us that our wives raise our children and save us

והמלוה סלע (כסף) לעני בשעת דחקו, כשהוא זקוק לכסף — עליו הכתוב אומר: "אז תקרא וה' יענה תשוע ויאמר הנני" (ישעיהו נח, ט). א סימן לדברים שייאמרו להלן בשם ר' אלעזר: אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י. אמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו אשהאינו אדם, שנאמר: "זכר ונקבה בראם... ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). ואמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו קרקע משלו אינו אדם, שנאמר: "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (תהילים קטו, טז).

לא טוב היות האדם לבדו

מתי כספי
מילים: נתן זך
לחן: מתי כספי

לא טוב היות האדם לבדו
אבל הוא לבדו בין כה וכה.
והוא מחכה והוא לבדו
והוא מתמהמה והוא לבדו.
והוא לבדו יודע
שגם אם יתמהמה
בוא יבוא, הוא יבוא

השיר לא טוב היות האדם לבדו של מתי כספי מתייחס לכך שאדם שהוא לבד ואין לא אישה או אפילו אהבה בכלל זה עושה לו לא טוב מבחינה נפשית או פיזית מפני שכאשר הוא לבדו הוא חושב על מחשבות שליליות לא טובות ואינו רואה דברים חיוביים ושמחים.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות