לומדים על אהבה - גל ואוריה

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

Any love that is dependent on something transient: that does not last. When the thing that was the cause for that love perishes, the love will also perish. But any love that is not dependent on something transient, but rather on something lasting - for example, the love of the righteous men and the sages - never perishes. In the same way that the thing which is the cause of that love does not perish, so [too] does the love not perish.

אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵי יָפְיָהּ:

the love of Amnon and Tamar: [which was] because of her beauty.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תצוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • הדוגמאות לאהבה שאינה תלויה בדבר שמביא ברטנורא הן: אמנון ותמר ואהבת דוד ויהונתן. לדעת ברטנורא כל אהבה היא אהבה התלויה בדבר, כי אם זה לא תלוי בכלום זו לא באמת אהבה. הוא גם אומר שאהבה שאינה תלויה בדבר, מבוטלת.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?
  • לדעת ברטנורא אהבת אמנון ותמר היא אהבה התלויה ביופייה של תמר.


הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

האהבה של הנער תלויה ביופייה וגופה של הנערה.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

לדעתינו, לפי הסימנים בשיר לא כדאי לנערה להיעתר לחיזוריו של הנער משלוש סיבות:

ראשית, האהבה של הנער תלויה ביופייה וגופה של הנערה.

שנית, הבטחותיו של הנער אינן אמינות וישנה הרגשה שהוא סתם משליך מילים.
סיבה נוספת היא, הנער מגביל את הקשר "הזוגי" שלהם לשנה, הוא כנראה לא חושב שזה יכול להחזיק מעמד והנערה לא רוצה להרגיש מנוצלת.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

רחל נמשכה לרבי עקיבא כיוון שלמרות שהיה בן לאדם מפורסם ועשיר, היה צנוע ומעולה והבינה שהוא אדם טוב.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?
  • מספר התלמידים מעיד על מספר דברים: 1. רבי עקיבא היה מורה טוב - בכל שנה "השיג" כ-1000 תלמידים 2. מראה על עבודתו הקשה ועל הישגיו, ועל מה שהיה מוכן לעשות בשבילה כי היא אמרה לו ללכת וללמוד וכך עשה.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
    • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל, זה מלמד על הקשר שלהם שהוא קשר ממש ממש טוב- רבי עקיבא שמע את דברי רחל שאמרה לאביה שאם הוא אוהב אותה הוא ילך וילמד עוד שניים עשר שנים. רבי עקיבא הבין שעל מנת לרצות את רחל, עליו ללכת וללמוד עוד שניים עשר שנים. מכאן ניתן להבין שאהבת רבי עקיבא ורחל גדולה מהם וחשובה להם.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
  • רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך ולאהבה גם כאשר היא מוזנחת משום שהיה מוכן ללמד בשבילה עשרים וארבעה אלף תלמידים, הוא לא עשה זאת מיוזמתו אלא בגלל שהיא ביקשה.


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

מה שהביא לשינוי ביחסו של בן כלבא לביתו היא שבעלה הפך להיות רב חשוב ומלומד. דבר זה גרם לאבא להבין שטעה וניסה לשכנע את בעלה לחזור להיות יחד עם בתו.

חד מש דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

אני מצטער על היעדרותי בעשרים וארבע

השנים האחרונות.

אביך אמר לי שהוא מצטער ואם היה יודע

שהייתי הופך לאדם חשוב לא היה מעיף

אותי.

הייתי רוצה שנחזור להיות בעל ואישה

אוהבים, אך שיננו יודעים שלא נוכל לעשות

זאת..

שלך תמיד,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא ואני מתגעגעת כל כך!

איני יכולה לתאר את התחושות וההרגשות שאני חווה כעת בלעדיו..

הלוואי והיינו יכולים להחזיר את הגלגל לאחור.

לו יכולתי לעשות זאת הייתי הולכת ללמוד איתו, לא היה לי אכפת

ממחשבותיו של אבי כי אני אוהבת אותו!

אני מחכה לו שיחזור ונוכל כבר סוף כל סוף להיות יחדיו.

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • לדעתנו, גיבור הסיפור הוא רבי עקיבא כי למרות שאשתו דחפה אותו והייתה חלק גדול מהתהליך שעבר ומעשייתו, בסופו של דבר הוא זה שלמד עשרים וארבע שנים למענה, הלך והשכיל והיה מוכן להקריב את זמנו בשבילה.
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • רחל הקריבה את מערכת היחסים עם אביה למען אהבתה לעקיבא, המחיר ששילמה אינו "מוצדק" לדעתנו, משום שאביה אמור לתמוך בה והיה צריך לקבל את בחירתה מבלי לשפוט את מעמדו של עקיבא, הוא יכול להביע דעה אבל לא להחליט על עתידה כי בסופו של יום זה החיים שלה והבחירה שלה.
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. יש פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בבית ובחיי הנישואים. אנו חושבות שצריך לאזן את התפקידים בין שני בני הזוג, בצורה שווה ומאוזנת. זה לא הוגן שאחד יישאר בבית ויעבוד בזמן שהשני משקיע בנפשו ומשכיל. חובה שיהיה איזון ושוויון בין השניים!
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • חד משמעית לא ניתן לקיים מערכת יחסים וזוגיות בריאות ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים משום שזה חלק הכרחי במערכת יחסים בריאה.
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • הגעגועים לאהבה משמרים אותה עד תקופת זמן מסוימת. משפט זמן זה תלוי בהמון גורמים שונים: תלוי במי מדובר ובאישיותו לדוגמה, הורים, חברים, בני משפחה וכדומה.
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • הקשיים של כל אחד מבני הזוג הוא שרבי עקיבא צריך לרצות את רחל, אשתו ורחל צריכה להמתין המון זמן עקב דרישותיה. אך ישנם קשיים משותפים לזוג: החזקת הזוגיות, הבית והגעגועים.
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • אהבת רבי עקיבא ורחל תלויה בשני דברים: 1. לימודיו והשכלתו של רבי עקיבא. 2. הבטחתה של רחל לרבי עקיבא שתחכה לו.
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?
  • סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל היא העובדה שהם אוהבים אחד את השני והיו מוכנים להקריב המון זמן למען קיום רצונו של האחר.

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

לדעתנו, מערכות היחסים של שני הזוגות מתאפיינים בכך שהגבר יוצא לפעול - רבי עקיבא בלימוד ולמידת תורה ובן גוריון, בהקמת המדינה. והנשים מתאפיינות בהחזקת משק הבית ובהמתנה לבעלן.

אך יש גם הבדל בין הזוגות, האהבה של דוד ופולה אינה תלויה בדבר מלבד אהבתם אחד לשנייה, אך אהבת רבי עקיבא ורחל תלויה בכך אם רבי עקיבא ילמד או לא.

"שווה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

העלנו

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • כתבנו
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ׃ (ס)

פרשנות:

מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה. עַל שֶׁכִּנָּם בִּלְשׁוֹן רְשָׁפִים, נוֹפֵל עֲלֵיהֶם לְשׁוֹן לֹא יִכְבּוּ:

מיִם רַבִּים. הָאֻמּוֹת:

וּנְהָרוֹת. שָׂרֵיהֶם וּמַלְכֵיהֶם:

לֹא יִשְׁטְפוּהָ. עַל יְדֵי חֹזֶק וְאֵימָה, וְאַף עַל יְדֵי פִתּוּי וַהֲסָתָה:

אִם יִתֵּן אִישׁ אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ. כְּדֵי לְהָמִיר אַהֲבָתֵךְ:

בּוֹז יָבוּזוּ לוֹ. כָּל אֵלֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּבֵית דִּינוֹ מְעִידִים, שֶׁכָּךְ כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל מִתְרַפֶּקֶת עַל דּוֹדָהּ: עַתָּה,

Vast floods cannot quench love, Nor rivers drown it. If a man offered all his wealth for love, He would be laughed to scorn.

טו באב קשור לפתגם מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ׃ (ס) כי בעצם הפירוש של הציטוט זה שאם זוג אנשים משקיע ומקדיש את כל כולו באהבתם, האהבה תישמר לתמיד וטו באב זה יום האהבה כך שזה בעצם יום לחגוג את האהבה שיש בין זוג אנשים.

סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם

כל אדם שאין לו אשה אינו אדם כו' הוא מבואר ע"פ מ"ש פ"ב דעירובין כל אותן שנים שהיה אדם הראשון בנדוי הוליד רוחין ושידין ולילין שנאמר ויחי אדם ק"ל שנה ויולד בדמותו כצלמו מכלל דעד השתא לאו כצלמו אוליד ולפי שכל המוליד מוליד בדומה וזה שאין לו אשה הרוחות ושידין מתחממין בו ומולידין ממנו רוחין ושידין הרי גם הוא אינו נקרא אדם דהמוליד מוליד בדומה והוא הענין בעצמו שאמר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם כו' דהיינו שאין לו קרקע מיוחדת לדירה ולפרנסתו כמ"ש התוס' לקמן אינו אדם דהוי כמו הרוחות והשידין שאין להם דירה מיוחדת בארץ והוא ענין קין שא"ל הקב"ה אחר שהיה עובד אדמה ארורה האדמה גו' לא תוסף תת כחה לך נע ונד תהיה בארץ שלא תהיה לך עוד קרקע מיוחדת ובפרקי ר"א אמרו ויולד בדמותו מכאן אתה למד שלא היה קין לא מדמותו ולא מצלמו עד שנולד שת והיינו שנטרד מן האדמה שהיתה מיוחדת לו כי האדם נקרא ע"ש אדמה וק"ל:

§ The Gemara provides a mnemonic device for a series of statements cited in the name of Rabbi Elazar: Woman; and land; helper; this; two; the blessings; merchants; lowly. The Gemara presents these statements: Rabbi Elazar said: Any man who does not have a wife is not a man, as it is stated: “Male and female He created them…and called their name Adam” (Genesis 5:2). And Rabbi Elazar said: Any man who does not have his own land is not a man, as it is stated: “The heavens are the heavens of the Lord; but the earth He has given to the children of men” (Psalms 115:16).

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות