הורים וילדים- מאיה חן ואלה מרקביץ'

הורים וילדים- מאיה חן ואלה מרקביץ'

שאלות- תחילתו של רבי אליעזר בן הורקנוס-

1. מתחילת הסיפור אפשר להבין שהיחסים בין האחים במשפחה לא כל כך טובים מפני שאח אחד חורש בהר וכל השאר במישור. ניתן להבין מכך שהאחים שחורשים במישור לא רוצים להיות קרובים לאח שחורש בהר.

2. רבי אליעזר ברח מבית אביו מפני שהרגיש לא מוערך ונחות. אני מניחה שרגשותיו היו שאביו מעדיף את אחיו על פניו, בגלל סיבות אלו החליט רבי אליעזר לברוח מבית אביו. בנוסף בתחילת הסיפור, ניתן לראות לפי הדיאלוג אביו כפה על רבי אליעזר את דעותיו וניסה להכריח אותו להמשיך לעבוד בחקלאות ולא ללמוד תורה.

3. לפי הסיפור אביו של רבי אליעזר היה מודע לנטיותיו הרוחניות של בו אך לא הסכים לשלוח אותו ללימודי תורה והיה משוכנע שבנו צריך להמשיך לעבוד איתו בחקלאות.

4. לבסוף דעתו של האב משתנה כאשר הוא מופיע בבית מדרשו של רבן יוחנן בן זכאי כדי לבטל את הירושה של רבי אליעזר, שם הוא שומע את בנו מקריא את הדרשה שלו שהייתה מלאה בחוכמה, הוא מתפעל מחוכמת בנו ולבסוף מתנצל בפני בנו ומחליט להציע להוריש לו את נכסי אחיו בנוסף לנכס שלו לאחר שימות.

5. לפי דעתנו רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו מתוך כבוד לאביו ולאחיו ומפני שהוא לא מרגיש שמגיע לו לקבל יותר מאחיו שהמשיכו לעבוד בנאמנות עם אביו בזמן שהוא ברח מהבית.

6. ניתן ללמוד על רבי אליעזר שהוא אדם עם עקרונות חזקים של כבוד ושוויון, אפשר להבין את זה כי כשאביו הציע לתת לו במתנה את כל רכושו הוא סירב מתוך עיקרון של שיוון והגינות כי לא רצה לשלול רכוש מאחיו.

השוואה בין שני הסיפורים: בסיפור הראשון

(רבי אליעזר) הבעיה הייתה שרבי אליעזר רצה לברוח מבית אביו וללמוד תורה בזמן שאחיו רצו להישאר ולעבוד בשביל אביהם ובסיפור השני (לאכזב את אבא) הבעיה הייתה שכל הבנים כבר עזבו את בית אביהם ונשאר רק בן אחד שרוצה גם הוא לעזוב.

ההבדל הנוסף הוא בסיפור הראשון אביו לא רצה שהבן יעזוב את הבית וחשב שכדאי לו להישאר ובסיפור השני אביו לא רצה שהבן יעזוב את הבית אך הבין שזה מה שהכי טוב בשביל בנו.

שאלות:

1. לדעתנו הגילאים המומלצים לדרוש מהילדים לקיחת אחריות והשתתפות במטלות הבית הם גילאים 12-13 מפני שבגיל הזה הילדים הופכים לנערים ויכולים לעזור.

2. לדעתנו זה לא נכון כי אנחנו חושבות שצריך להרגיל ילדים בהדרגה לעזור במטלות הבית, אחרת המעבר יהיה להם קשה יותר.

חזור על עקביי-

1. כן, הוא מתחרט מפני שהדרך שבה בחר הייתה קשה ולכן הוא מבקש מבנו ללכת בדרך שכולם הולכים בה במקום בדרך שלו.

2. לא, בגלל הדרך הרעה שבו הלך אביו, הבן משלם מחיר בכך שהחברה לא מקבלת אותו ובסוף האב מבין שהמחיר הזה לא היה שווה כדי ללכת בדרך שלו.

3. הבן מבקש מאביו שימליץ עליו לחכמים כדי שיקבלו אותו לשורותיהם.

4. לפי החברה תהיה השפעה של המעשים של האבא על חייו של הבן ומעשיו יקרבו או ירחקו אותו מהחכמים.

5. הבן גם מורד וגם מציית לאביו, הבקשה של האב מבנו הייתה שימרוד בו ולכן כאשר הבן מורד באביו הוא בעצם מציית לו.