Yom Kippur Schmooze 5780

Historical Teshuvah Drashot & Their Contemporary Relevance:

מטה אפרים, תר“ב, מא:

המנהג בכל תפוצות ישראל, שרב העיר דורש באותו שבת ברוב עם, והרבה דיברו מזה בספרים שיהיה הדרוש בהתעוררות תשובה ודברי תוכחת מוסר. ומכל מקום גדולי הדור וחסידי עולם מדור דור נהגו לדרוש בסלסול ופלפול במשא ומתן של הלכה... וגם מוטל על החכם שיהיה שומר פיו ולשונו להשיב לשואלו דבר בלשון רכה ורוח נכאה, ושלא לדבר קשות, אלא ישיבם מה שישאלו בפנים יפות... ומנהג חכמים, כאשר כלה לדבר במשא ומתן של הלכה, הם דורשים מקרא והגדה, ויגלו אזנם למוסר והתעוררות תשובה.

מדרש משלי:

אמר הקב"ה בשעה שהחכם יושב ודורש אני מוחל ומכפר עונותיהם של ישראל.

Medrash, Proverbs:

Hashem says, "During the time that the Rabbi sits and lectures the people I forgive & atone the sins of all those assembled!"

כתב הרבנות לרב יעקב יושע פלק זצ“ל (הפני יהושע) לרבנות בברלין:

בתחלת שנת תצ"א נמנו וגמרו באסיפה גדולה ונכבדה להושיב את הרב ר׳ יעקב יושע מקראקא על כס הרבנות בעיר המלוכה ברלין והמדינה ולקבלו בראשונה על משך ארבעה שנים.

ב) גם ישמור מורינו ורבינו ואדונינו שתי שבתות בשנה: שבת שובה ושבת הגדול לבשר צדק בקהל רב לדרוש הלכות חג בחג כנהוג בכל תפוצות ישראל.

Rabbinical Contract of Rabbi Joshuah Falk (1680-1756) & the Berlin Jewish Community:

At the start of the year 5491 (1730) those assembled here have confirmed to appoint Rabbi Jacob Joshuah Falk upon the Rabbinical seat here in the royal city of Berlin, for a starting period of 4 years.

2) Our Rabbi & Teacher will observe two Shabbosim each year: Shabbat Shuvah & Shabbat Hagodal to give tidings of righteousness, to give a Derash before the large congregation as is the custom in all Jewish communities.

כתב הרבנות לרב צבי הירש לוין זצ“ל (הצבי לצדיק) לרבנות בברלין:

ויקבל שכר על הדרישה בשמעתא ואגדתא ביומא דכלא ושבתא בשבת שובה להורות תשובה ובשבת הגדול תורה להגדיל ולדעת חכמה ומוסר אשר לא תעשינה. ויברך את העם בקול הנעים בברכת השם בתפילת טל וגשם גם תפילת נעילה לאל נורא עלילה.

באנו עה"ח כל האסיפה המאושרת בשני בשבת ר"ח זיו לאבות לפרט ׳אז יצליח וישכיל׳ תקל"ב פה ק"ק ברלין יעא.

Rabbinical Contract of Rabbi Tzvi Hircsh Levin (1721-1800) & the Berlin Jewish Community:

He will receive payment for giving a yearly Shabbat Shuvah & Shabbat Hagodel Drasha in Halacha & Aggaddata in order strengthen the Torah learning and teach the people the way to act.

The entire fortunate committee signs- Monday, Rosh Chodesh, Year 5532 (1772), City of Berlin.

דרשה לשבת שובה, שנת תק“ה, מאת הר׳ יהונתן אייבשיץ זצ“ל, (יערות דבש, דרוש ה):

ולא כאשר המוני עם עושים בשביל להנחיל טוב המדמה לבניהם עוברים על כמה אסורים וממרים פי קונם, שוטים! אלו היה ראוי לשחוט בניכם בשביל השם, הייתם עושים, ואיך תמרו פי ה' בשבילם ולו שהייתם מקריבים קרבן לה'. וביחוד אם נאמר לאחד להשיא בתו לתלמיד חכם, ישיב אין רצוני לשחוט בתי, אי שוטים! לו כדבריכם מה בכך ששחטתם בתכם לקובן לה' וירצה לה' לאשה ריח ניחוח ואחרי ה' תלכו ובו תדבקו– זה המשיא בתו לתלמיד חכם! וזו היא התכלית הנרצה מקרבן להיות דבק בה' ותורתו וזו היא הבטחה מה' במשיא בתו לתלמיד חכם ולכן יערב להשם מנחתכם אך לשקר נדברו כי היא חיתכם וחית בניכם אחריהם כי הון מהבל ימעט ואין קול וכסף, והוא בהמה ובנוהם אחריהם אין בו חיוני, לא כן בבעל תורה, כי עשר וכבוד אתו לעולם!

...והנה באמת בימים אלו כל יום מסגל לתשובה על יום שפעל בו עברות ויו"ד ימים כנגד יו"ד דברות יום ראשון כנגד ׳אנכי׳ והשני כנגד ׳לא יהיה לך׳ ובדבור אחד נאמרו ולכך הם כיומא אריכתא (ביצה ד:) ויום הכפור כנגד ׳לא תחמד׳.

Shabbat Shuvah Derasha of Rabbi Yonoson Eibyshitz (1690-1764), Metz Germany, 1744:

Do not do as is popular to leave an inheritance which is perceived as good for their children and in the process desecrate many sins & disobey their creator. Fools! If you would be chosen to sacrifice your children for the sake of Hashem, I am confident you would do so. So then why would you not do less than that for Hashem? If I would ask one of you to marry your daughters to a Torah scholar you would respond, I have no desire to slaughter my daughter! What stupidity! Doing such would be bringing your child as a sacrifice to Hashem, as we are told to cleave to God by attaching ourselves to Torah scholars. This is the purpose of bringing sacrifices, in order to come close to Hashem and his Torah. Therefore offer this present to Hashem by marrying your daughters to Torah scholars because through it you will be ensuring true life for them and their children, as otherwise all you will leave them is money to be used as animals. Rather in this way you will be providing them with everlasting wealth & honor!

...the truth is that these days of Aseres Yemei Teshuvah (the 10 days between Rosh Hashanah & Yom Kippur) are potent for repentance & each day is corresponding to one of the ten commandments, the two days of Rosh Hashanah are the first two which were said by Hashem in one breath, hence the two days are considered one long day. Yom Kippur is corresponding to the last commandment, do not be envious etc.

אנכי ה׳ – I am God

Rosh Hashanah

לא יהיה – Don't serve idols

Rosh Hashanah

לא תשא – Name of God in vain

זכור ושמור – Shabbat

Shabbat Shuvah

כבד אביך ואמך – Honour Parents

לא תרצח – Don't Murder

Fast of Gedalya

לא תנאף – Do not commit adultery

לא תגנוב – Don't steal

Erev Yom Kippur

לא תענה – Don't testify falsely

לא תחמוד – Don't be envious

Yom Kippur

א"ר שמעון ב"ג לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיוה"כ בשלמא יום הכפורים משום דאית ביה סליחה ומחילה יום שניתנו בו לוחות האחרונות.

Rabban Shimon ben Gamliel said: There were no days as happy for the Jewish people as the fifteenth of Av and as Yom Kippur.... Yom Kippur is a day of joy because it has the elements of pardon and forgiveness, and it is the day on which the second set of tablets were given.

דרשה לשבת שובה, שנת תק“ך, מאת הר׳ יחזקאל לנדאו זצ“ל:

קרוב לשלש שנים בעיר הזאת וכבר קיימתי פשטיה דקרא ׳הוכח תוכיח׳ שהוכחתי אתכם בדרוש שדרשתי שבת תשובה הראשון ושוב שניתי אשתקד ורואה אני שבעונותי הרבים דברי לא הצליחו ולא עשו פירות לא קבלתם מוסרי ולא עוד כל שאני מוסיף במוסר הפרצות מתגברות ולא זכיתי להסיר מכשלה... והנה אני רואה שבשנים שעברו הפשטים היו ערבים לכם אבל יותר היה ניחא לי שיערב המוסר כי זה עיקר הדרוש ומה לי אם תשבחו הפשטים, זה קרוב להפסד ורחוק מן השכר אבל אני מבקש מכם בבכי ובתחנה ובקשה קחו מוסרי ויכנסו דברי באזניכם הלא אין אני מוכיח אתכם בשביל איזה טובה הנוגע לי רק אני עומד ומכריז מאן בעי סמא ׳לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם׳ למען ייטב לכם כל הימים ואף שראיתי בשנים שעברו שדברי לא עשו פירות אמרתי אני אל לבי אם ימצא אחד מכל העם שאעשה איזה פעולה לטהר לבבו ג"כ דבר גדול הוא!

Shabbat Shuvah Derasha of Rabbi Yechezkal Landau (1713-1793), Prague, 1759:

I have been the rabbi of this city for close to three years now and I have fulfilled the passage "you must rebuke your friend" as I have rebuked you during my sermon on my first Shabbat Shuvah as Rabbi as I did last year too. I have seen that I have been unsuccessful in making any difference and you have not accepted my rebuke nor taken head of my words, the situation of sin has only deteriorated. I have noticed that in the past you have enjoyed hearing me tell allegorical interpretations of the Bible, though I would much rather you'd enjoy the rebuke as that is the main reason & content for my Derash. I plead of you all with tears to please take to heart my rebuke and may my words enter your ears. You should know I do not tell you what you must do for any personal gain, rather it is solely because I want life to be good for you all your days. Even if I have seen that my words have affected just one of you out of the entire congregation to purify his/her heart, that itself is a great thing!

Shabbos Shuvah Drasho, R' Kalonymus Kalmish Shapira (1889-1943), Rebbe of Piaseczna, Piaseczna, 1918:

"When I began to get more involved in guarding the sanctity of the Shabbos, I was threatened with being removed from my position as Rav. What fools! Do they really believe that they can scare me away from fortifying Hashem's commandments? Do you think that my position in the Rabbinate is the only thing I would give up for Hashem?! I would risk my neck for the Creator! Do you not realize that any Jew who recites 'Shema Yisrael, Hashem Eloikeinu Hashem Echad,' is willing to be stabbed, slaughtered, hanged, and burned for Hashem's sake?! Yet I request that you do not discuss this matter and that no man try to avenge my honor..."

דרשה לשבת שובה, שנת ת“ש, מאת הר׳ ק.ק. שפירא זצ“ל (האדמו“ר מפיאסעצנא):

׳שובו ישראל עד ד' אלקיך כי כשלת בעונך׳ כי הקב"ה מקיים את כל התורה ובמה מקיים גם תשובה כששב מן הרע שח"ו שלח לעמו ישראל או אמר לעשות הוא תשובתו כביכול כמשה"כ ׳וינחם ד' על הרעה אשר דיבר לעשות לעמו׳ ומהו ׳וינחם׳ כביכול חרטה שהיא ראשית התשובה אבל כשתשובתו היא רק על הרע אשר נעשה או אמר לעשות אז נשארים ישראל תמיד ח"ו באותו המצב הקשה כי רק על הרע שאמר להוסיף ח"ו התחרט ושב ונשארים כמו קודם הצרה שג"כ היינו נמוכים וזה ׳שובה ד'׳ עד מתי ׳והנחם וכו'׳ ׳שבענו בבוקר חסדך וכו'׳ מתפלליו ׳שובה ד'׳ כביכול עשה תשובה בנו עד מתי ׳והנחם על עבדיך׳ עד מתי תהא כל התשובה רק בהנחם על עבדיך על הרעות והצרות שמצירים אותם שאז נשארים שוב כאותו מצב הנמוך ׳שבענו בבוקר חסדך ונרננה ונשמחה בכל ימינו יכו'׳ שבזה תהא תשובתך כביבול.

Shabbos Shuvah Drasho, R' Kalonymus Kalmish Shapira – Rebbe of Piaseczna (1889-1943), Warsaw Ghetto, 1939:

The passage says, 'return Israel to Hashem your God as you have stumbled in transgression' our sages have taught us that God keeps his Torah, if so how does Hashem fulfill the commandment of repentance? The way Hashem does Teshuvah is by rescinding all the bad things he has sent the jewish people, through stopping all the pain and suffering of his nation. Regret is the first step of repentance, so too God regrets the bad times which he's had to send to his beloved children. This is what we pray for during the Haftorah of today, 'God come back from the evil you have sent the Jewish people's way' and do Teshuvah with us up until the point that we will be satiated with goodness & we will sing and dance for the length of our days! That will be your complete Teshuvah - may it be speedily in our days!

Yom Kippur - Satan's Day Off:

שטן ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני ממאי אמר רמי בר חמא השטן בגמטריא תלת מאה ושיתין וארבעה הוי תלת מאה ושיתין וארבעה יומי אית ליה רשותא לאסטוני ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני.

Satan, on Yom Kippur, has no license to prosecute. From where is that idea derived? Rami bar Ḥama said: The numerological value of the letters that constitute the word HaSatan is 364. There are 365 days in the solar year. Satan has license to prosecute only on 364 days on the 365th day, Yom Kippur, he has no license to prosecute. Since that day is exalted above all others, there is no room for the accusations of Satan.

השטן – 5+300+9+50 = 364 (HaSatan)

שטן – 300+9+50 = 359 (Satan)

וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. וְכִי רִאשׁוֹן הוּא, וַהֲלֹא יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר הוּא, וְאַתְּ אָמַרְתְּ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. אֶלָּא רִאשׁוֹן הוּא לְחֶשְׁבּוֹן עֲוֹנוֹת.

“And you shall take for yourselves on the first day.” Is it the first day? Is it not the fifteenth day? So how is it the first? It is simply the first for the reckoning of sins.

Weighed down by Sins:

שפתי כהן, אחרי מות:

ונתן אותם על ראש השעיר איך שייך נתינה בעוונות הוא שעבר עבירה אחת קנה לו קטיגור אחד וכל אותם קטיגורים היה הכהן בכח השם שהוא שם מ"ב שהוא שם הגבורה מתגבר עליהם וכופתם ונותנם על ראש השעיר ולזה היו עושים סוכות ומשימין בהם מאכל ומשתה ואומרים לו הרי מאכל לפי שהיה נושא השעיר על כתפו שהשעיר לא היה יכול להלוך מרוב העוונות שהם אותם קטיגורים שהיו חלים ובאים על ראש השעיר בעל כורחם בכה השם ושלוש. פעמים היה מזכיר כהן גדול את השם ובפרט על שעיר המשתלח אחד כדי שיהיה לו כח אותו האיש הנושאו לישא אותו ולא יצטרך לאכול כמו שאמרו בגמרא יומא ס"ז שעושין לו סוכות ואומרץ לו הרי מזון הרי מים ואמרו שמעולם לא נצטרך אדם לכך ולא היו עושין כן אלא כדי שייטב לבו.

The High Priest should put the sins of the Jewish people onto the goat being sent out to the wilderness - How does one put sins onto an animal? When one sins they create an evil angel with their action, word or thought and the High Priest through the power of the 42 letter name of God would transfer them all onto the head of the goat. For this reason huts were set up along the path in the desert as places of rest with food and drink for the man carrying the goat out to the desert. Since he would be to carrying the goat on his shoulders as it was too 'heavy' with the sins of the Jewish people to be able to walk on it's own feet! The Kohen Gadol (using the Name of God) would give strength to the one carrying the goat and he would not need to eat or drink during his journey. For this reason a goat was used and not another animal, as it has a lot of thin strands of hair and the evil (sin) angels would be attached to the each strand of hair!

No HUMAN Ever Entered the Holy of Holies:

וְכָל אָדָם לֹא יִהְיֶה בְֹּאהֶל מוֹעֵד, בַּשָּׁנָה שֶׁמֵּת בָּהּ שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק, אָמַר לָהֶם בְּשָׁנָה זוֹ הוּא מֵת, אָמְרוּ לוֹ מִנַּיִן אַתָּה יוֹדֵעַ, אָמַר לָהֶם בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה הָיָה זָקֵן אֶחָד לָבוּשׁ לְבָנִים וּמְעֻטָּף לְבָנִים נִכְנַס עִמִּי וְיָצָא עִמִּי, שָׁנָה זוֹ נִכְנַס עִמִּי וְלֹא יָצָא עִמִּי. אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ וּמִי יֹאמַר שֶׁאָדָם הָיָה וַהֲלוֹא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּכְבוֹדוֹ הָיָה נִכְנַס עִמּוֹ וְיוֹצֵא עִמּוֹ. אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ וְכֹהֵן גָּדוֹל לֹא אָדָם הָיָה, אֶלָּא כְּהַהוּא דְּאָמַר רַבִּי פִּנְחָס בְּשָׁעָה שֶׁהָיָה רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שָׁרוּי עָלָיו הָיוּ פָּנָיו בּוֹעֲרוֹת כְּלַפִּידִים עָלָיו.

No Person should be in the Holy of Holies when the High Priest enters on Yom Kippur - The year in which Shimon Hatzaddik passed away he told the people he would die this year, how did he know this? He related that every year when he entered the Holy of Holies on Yom Kippur an elderly looking person clothed in white and covered in white would accompany me and leave with me, this year he only entered with me but did not escort me out. Rabbi Abahu said, that old man was God himself. Furthermore the Kohen Gadol was not considered a 'person' when in the Holy of Holies since he was at those moments transformed into an angel with pillars of fire emanating from his face.

Fast Food:

לכדתני חייא בר רב מדיפתי דתני חייא בר רב מדיפתי ועניתם את נפשותיכם בתשעה וכי בתשעה מתענין? והלא בעשור מתענין? אלא לומר לך כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי.

As Ḥiyya bar Rav of Difti taught: It states: “And you shall afflict your souls on the ninth day of the month” (Leviticus 23:32). But does one afflict oneself on the ninth of Tishrei? Doesn’t one in fact afflict oneself on the tenth of Tishrei? Rather, the verse comes to tell you: Anyone who eats and drinks on the ninth of Tishrei and then fasts on the tenth, the verse ascribes him credit as though he fasted on both the ninth and the tenth. The verse alludes to this when it states that the fast is on the ninth.

טור אורח חיים, הלכ’ יום הכיפורים תר“ד:א

והוא מאהבת הקב"ה את ישראל שלא צוה להתענות אלא יום אחד בשנה ולטובתם לכפר עונותיהם וציום שיאכלו וישתו תחלה כדי שיוכלו להתענות ושלא להזיק להם העינוי ומביא במדרש מעשה בשוטר העיר שאמר לעבדו קנה לי דגים ולא מצא אלא דג אחד ונתן בו זהוב והיה שם יהודי חייט והוסיף עליו על שהעלוהו לחמשה ונשאר לחייט בא העבד אל אדוניו וספר לו כל המאורע שלח השוטר אחר החייט ואמר לו מה מלאכתך אמר לו חייט אמר לו ולמה קנית דג שוה זהוב בה' זהובים ולא עוד אלא שלקחתו מיד עבדי ששלחתיו לקנותו לי השיב לו והיאך לא אקננו אפילו בי' כדי לאוכלו ביום כזה שצונו הקב"ה לאכול ולשתות ושאנו בטוחים שהקב"ה יכפר לנו עונותינו אמר לו א"כ יפה עשית ופטרו והלך לשלום.

מַה פָּרַע לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הָלַךְ וְקָרַע אוֹתָהּ וְזִמֵּן לוֹ בְּתוֹכָהּ מַרְגָּלִיּוֹת טוֹבָה, וְהָיָה מִתְפַּרְנֵס הֵימֶנָּהּ כָּל יָמָיו: