Rosh Hashanah Schmooze 5780

מהרי“ל: וכל אדם יחזור וילמוד התפלה וקרוב''ץ שיהיו שגורים בפיו בר''ה.

ר׳ שבתי הורוויץ זצ“ל (בנו של בעל השל“ה), בווי העמודים: בהיותי אב“ד בק“ק פרנקפורט תיקנתי תיקון גדול לכל בני החבורה הקדושה שילמדו פירוש תפלות ופיוטים מראשית השנה עד אחרית השנה כדי שלא יצפצפו כעופות...כל שכן החזנים יש צורך שידעו מה שיומרו, וכוונתם תהיה על הדברים היוצאים מפיהם – ולא על הניגונים...ואין ספק, שאריכת בקולות היא אריכת הגלות!

האור ישרים בשם הבעש“ט (מר׳ מרדכי מלעכיוויטש זצ“ל): ואם אינו יודע שום כוונה – רק שמתפלל להשם יתברך מחמת שציוה שיתפלל לפניו – תפלתו בוקעת ועולה עד לרקיע, שהתיבות הקדושות של תורה ותפלה יש בהן קדושה עליונה, וכשהן יוצאות מלבו של אדם לשם שמים עושין בהן תיקונים גדולים בעולמות העליונים!

1. Malchus - Kingship 2. Zichronos - Remembrance 3. Shofaros - Shofar Blasts

מסכת ר“ה טז.

1.כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ, וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קוֹלוֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר, וְקוֹל שׁוֹפָר חָזָק מְאֹד, וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה.

2. וְנֶאֱמַר תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֶּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ: כִּי חוֹק לְיִשְׂרָאֵל הוּא מִשְׁפָּט לֵאלֹהֵי יַעֲקֹב.

3. וְנֶאֱמַר, וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל, וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר, וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַיהֹוָה בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלָיִם.

1. "Then on the third day in the morning- thunder and lightning, heavy cloud covered the mountain, there was a very loud sound of the Shofar and all the people in the camp quaked"

2. "Sound the Shofar on the new moon, on our feast day when the moon is hidden"

3. "On that day a great Shofar will be sounded, and those who are lost will come from the land of Assyria, and those who were banished, from the land of Egypt, and they will worship God at the holy mountain in Jerusalem."

Rav Moshe Chaim Luzzatto (Maamar Hachochmah):

Blowing the Shofar on Rosh Hashanah is so powerful, its effects reverberate throughout creation. The Shofar boosts the forces of good in the world and subdues the forces of evil. These good and evil forced were created to be exist in opposition to each other as separate entities. However when Adam & Chavah sinned, good and evil became intermingled. The forces of evil overtook and overpowered the forces of good. When the Torah was given it was the sounding of the Shofar that prompted the good to attempt to break free. The shofar served as a the signal for the good to cast off the shackles of evil and strive to rid the world of all wrongdoing.

However the good only succeeded in escaping from from the influence of evil , thus achieving independence.

There will eventually be a time when the good will be able to eliminate the forces of evil from the world. In the Time to come when God gathers in the Jews from exile through the blowing of the Shofar!

(ז) וַיִּיצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים אֶת־הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃

(7) God formed man out of dust of the ground, and breathed into his nostrils a breath of life.

יערת דבש (ר׳ יונתן אייבשיץ זצ“ל), דרוש א, דף י׳

שם משמאול, מועדים, דף סד

U-Nesaneh Tokef: Medieval Story and Modern Significance

אור זרוע, הלכ׳ ר“ה, סימן רעו

מסכת ר“ה טז:

מהרש“א שם.

חידושי השפת אמת עהש“ס שם.

Sod Meshalleshei Qodesh: The Qedushta From its Origins until the Time of Rabbi El‛azar berabbi Qillir (Prof. Shulamit Elizur)

A qedushta is a series of piyyutim for the ‘Amida prayer, which is expanded in honor of the recitation of the Qedusha, and includes many complex components. Its origins are in the Land of Israel, in the fourth or fifth century. We first see it as a constructed composition with set, complex, rules in the work of the poet Yannai, who lived in the mid-sixth century, the teacher of Rabbi El‛azar berabbi Qillir (who is known popularly as “the Qallir”). The qedushta, as it appears in the hundreds of compositions by Yannai and his followers, conceals many secrets: mysterious strings of biblical verses.

A Day in court or a Night in court: When exactly are we judged?!

מסכת ברכות יח:

גליוני הש“ס שם. (ר׳ יוסף ענגיל זצ“ל)

אמרי נועם שם. מהגר“א

מדרש, פסיקתא רבתי מ:א:

רבי לוי דן אותם בישרות דן אותם בלילה אימתי כשהם ישנים מן העבירות שביום הם עוברים עבירות וגוזלים וחומסים לפיכך הוא דנם בלילה בזמן שהם ישנים באותה השעה שהם בטלים מן העבירות כדי שיהא להם תקומה בעולם למה שאין הקדוש ברוך חפץ אפילו באבידתם של רשעים למה שהכל בריותיו ומעשה ידיו איזה יוצר מבקש שישתברו קנקניו לכך הוא דנן בלילה כדי שיעמדו בעולם ידין לאומים במישרים וכשהוא דן את ישראל הוא דנן ביום שכשהם ישנים הם בטלים מן המצות ניער משנתו מיד הוא משכים לבית הכנסת וקורא קרית שמע ומתפלל שומע את התורה שומע את הזקן אמר רבי פנחס בשם רבי יהודה בן לוי בשם רבי אלכסנדרי למה אין ישראל תוקעים מן התפילה ראשונה אלא בתפילת המוספים כדי שבשעה שהם עומדים בדין יהיו מצויין מליאי מצות הרבה ויזכו בדין.

עץ חיים (מהרח“ו בשם האריז“ל), שער הכוונות, דף שיט

Tashlich: Swimming against the tide - The Rosh Hashanah custom of the Jews of Kurdistan!

ספר מסעי ישראל, ישראל יוסף בנימין (בנימין השני)

He travelled to Kurdistan between the years 1844-1851