Leadership in the Talmud
1א

Adaptability has been an essential ingredient for surviving and thriving for every species of life, from life's beginning on earth...

So if your community [has to choose] one skill set, one capacity, one competency to help ensure going forward successfully, choose adaptability.

Preface to Leadership on the Line, Heifetz & Linsky

2ב
אמר רבי יוחנן פליגו בה רבן שמעון בן גמליאל ורבנן חד אמר סיני עדיף וחד אמר עוקר הרים עדיף

Rabban Shimon ben Gamliel and the Rabbis disagreed:

One said: Sinai, i.e., one who is extremely knowledgeable, is preferable;

One said: One who oker harim (mountain uprooter), i.e., one who thinks outside the box, is preferable.

3ג

Guiding Questions

  1. In your opinion: who are "Sinais" and who are "mountain uprooters." What are the characteristics of these types of people?
4ד
רב יוסף סיני רבה עוקר הרים שלחו לתמן איזה מהם קודם שלחו להו סיני עדיף דאמר מר הכל צריכין למרי חטיא ואפילו הכי לא קביל רב יוסף עליה מלך רבה עשרין ותרתי שנין והדר מלך רב יוסף וכל שני דמלך רבה רב יוסף אפילו אומנא לביתיה לא חליף

The Talmud continues...

Rav Yosef was Sinai; Rabba was oker harim (uproots mountains)

Which takes precedence? ...Sinai is preferable, as the Master said: Everyone requires the owner of the wheat, i.e., one who is expert in the sources.

Even so, Rav Yosef did not accept upon himself the appointment of head of the yeshiva [but rather deferred to] Rabba who reigned for twenty-two years, and then Rav Yosef reigned.

5ה

Guiding Questions

  1. Do you agree that Sinai is preferable?
  2. What do we learn from Rav Yosef's to defer to Rabba's leadership in spite of the claim that Rav Yosef was preferable?
6ו
אביי ורבא ורבי זירא ורבה בר מתנה הוו יתבי והוו צריכי רישא אמרי כל דאמר מלתא ולא מפריך להוי רישא דכולהו איפריך דאביי לא איפריך חזייה רבה לאביי דגבה רישא א"ל נחמני פתח ואימא איבעיא להו רבי זירא ורבה בר רב מתנה הי מנייהו עדיף רבי זירא חריף ומקשה ורבה בר רב מתנה מתון ומסיק מאי תיקו:

The Talmud continues... What is the conclusion? Which is preferable?

It concludes Teku (The dilemma shall stand unresolved.)

7ז

Guiding Question

  1. What can we learn from the Talmud leaving this conversation unresolved?