Osek bamitzvah Patur Min Hamitzvah

Q) Have you ever had an experience in life where 2 opportunities to do good deeds have presented themselves before you, and you have had to choose between “Mitzvot”?

How did you decide?

Examples:

1) You are daavning in Shul, about to get up to the Shma when a beggar comes asking you for tzedaka.

Would you keep daavning, or would you give the man some tzedaka?

2) You are learning the sources fro your Torah Shebaal Peh class, when your mom asks you for help in schlepping his table home.

Would you tell your mom to wait, or would you run to help her?

3) You are going to visit your sick grandmother in the hospital, when your brother calls you and asks you if you could pick up his sneakers for the basketball game which is starting in 5 minutes!

Do you run to help your brother or do you continue on our way to the hospital?

Life is full of choices, not only between good and evil, but between good and better, and bad and worse! This conflict is exactly what the Sugyeh of "Osek Min Hamitzvah Patur Min Hamitzvah" is dealing with.

Let's begin!

מתני' שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה, חולין ומשמשיהן פטורין מן הסוכה, אוכלין ושותין עראי חוץ לסוכה:

!Stop

גמ' מה"מ? דת"ר (דברים ו, ז) "בשבתך בביתך" פרט לעוסק במצוה ו"בלכתך בדרך" פרט לחתן. מכאן אמרו הכונס את הבתולה פטור ואת האלמנה חייב...אי הכי אפילו כונס את האלמנה נמי כונס את הבתולה טריד כונס אלמנה לא טריד. וכל היכא דטריד ה"נ דפטור אלא מעתה טבעה ספינתו בים דטריד הכי נמי דפטור?... הכא טריד טירדא דמצוה התם טריד טירדא דרשות (כד) והעוסק במצוה פטור מן המצוה מהכא נפקא (כה) מהתם נפקא דתניא (כו) (במדבר ט, ו) ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם וגו' אותם אנשים מי היו נושאי ארונו של יוסף היו דברי ר' יוסי הגלילי.

Questions we should be asking ourselves before we move on to the Gemara

1) Who are the "Shluchey Mitzvah", and what are they doing? Does this mean anytime I'm on the way to any Mitzvah I'm exempt from all other Mitzvot which come my way?

2)Why is he exempt from fulfilling the Mitzvah of Sukkah?

3)Would we apply this principle to all Mitzvot-or is it Sukkah specific?

4)Can you think of a biblical source for this exemption?

(א) (ב) ר"ע אומר,מישאל ואלצפן היו שהיו עוסקין בנדב ואביהוא,ר' יצחק אומר,אם נושאי ארונו של יוסף היו כבר היו יכולין ליטהר אם מישאל ואלצפן היו יכולין היו ליטהר,אלא עוסקין במת מצוה היו שחל שביעי שלהן להיות בערב פסח,שנאמר (במדבר ט, ו) ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא ביום ההוא אין יכולין לעשות הא למחר יכולין לעשות.

Background Biblical Sources to help you understand the Gemara

(ז) וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
(7) and thou shalt teach them diligently unto thy children, and shalt talk of them when thou sittest in thy house, and when thou walkest by the way, and when thou liest down, and when thou risest up.

(ד) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲשֹׂת הַפָּסַח. (ה) וַיַּעֲשׂוּ אֶת הַפֶּסַח בָּרִאשׁוֹן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבַּיִם בְּמִדְבַּר סִינָי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יי אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. (ו) וַיְהִי אֲנָשִׁים אֲשֶׁר הָיוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם וְלֹא יָכְלוּ לַעֲשֹׂת הַפֶּסַח בַּיּוֹם הַהוּא וַיִּקְרְבוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אַהֲרֹן בַּיּוֹם הַהוּא. (ז) וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים הָהֵמָּה אֵלָיו אֲנַחְנוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם לָמָּה נִגָּרַע לְבִלְתִּי הַקְרִב אֶת קָרְבַּן יי בְּמֹעֲדוֹ בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. (ח) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֹשֶׁה עִמְדוּ וְאֶשְׁמְעָה מַה יְצַוֶּה יי לָכֶם.

(4) And Moses spoke unto the children of Israel, that they should keep the passover. (5) And they kept the passover in the first month, on the fourteenth day of the month, at dusk, in the wilderness of Sinai; according to all that the LORD commanded Moses, so did the children of Israel. (6) But there were certain men, who were unclean by the dead body of a man, so that they could not keep the passover on that day; and they came before Moses and before Aaron on that day. (7) And those men said unto him: ‘We are unclean by the dead body of a man; wherefore are we to be kept back, so as not to bring the offering of the LORD in its appointed season among the children of Israel?’ (8) And Moses said unto them: ‘Stay ye, that I may hear what the LORD will command concerning you.’

Our Homework-Write out the steps of the Gemara!

Thinking Questions on the Gemara:

Q) Why should a person who is immersed in a Mitzvah be exempt from fulfilling another Mitzvah which comes his way?

Q) What potential problems could emerge if we said that anyone immersed in a Mitzvah is exempt from all other Mitzvot?

Q) What does Rav Yitzchak's addition imply about when we can apply the concept of Osek Min Hamitzvah Patur Min Hamitzvah?

(א) שלוחי מצוה. הולכי בדבר מצוה כגון ללמוד תורה או להקביל פני רבו ולפדות שבויין פטורין מן הסוכה ואפילו בשעת חנייתן כך פי' בקונטרס וכן משמע בגמרא דקאמר הולכי לדבר מצוה פטורין מן הסוכה בין ביום ובין בלילה ומשמע אע"פ שאין הולכין אלא ביום דאי דאזלי ביממא ובלילה אפי' לדבר הרשות נמי פטירי כדקתני בברייתא...ותימה אם יכולין לקיים שניהם אמאי פטורין? דאטו אדם שיש לו ציצית בבגדו ותפילין בראשו מי מיפטר בכך משאר מצות ובפ' אין בין המודר (נדרים ד' לג:) גבי המודר הנאה דמחזיר לו אבידתו אע"פ דמהני ליה פרוטה דרב יוסף משום דלא שכיחא ואי כל זמן שאבידה בביתו מיפטר מלמיתב ריפתא לעני אם כן שכיחא היא אלא ודאי לא מפטר אלא בשעה שהוא עוסק בה כגון טלית של אבידה ושוטחה לצורכה או בהמה שנותן לה מזונות דלא שכיחא שבאותה שעה יבא עני לשאול ממנו וצריך לומר דהכא נמי איירי בכי האי גוונא דאי מיטרדי בקיום מצות סוכה הוו מבטלי ממצות: