Women and Havdalah

Questions to consider:

  • Is Havdalah a biblical or rabbinic commandment?
  • Is it a positive time-bound commandment?
  • Are women obligated or exempt?
  • Is Havdalah a commandment connected to Shabbat? Why would that matter for women?
  • Can a woman say Havdalah for a man?
  • Have you heard that women shouldn't say Havdalah themselves - why?
  • Have you heard that women shouldn't say the blessing on the candle/fire - why?
  • What does the blessing on fire have to do with Havdalah?
    • What type of bracha is it? Should the bracha be said before or after looking the light of the fire?

(ח) זָכ֛וֹר֩ אֶת־י֥֨וֹם הַשַּׁבָּ֖֜ת לְקַדְּשֽׁ֗וֹ.

(8) Remember the sabbath day, to keep it holy.

א"ל רב שמן בר אבא לר' יוחנן, "מכדי אנשי כנסת הגדולה תקנו להם לישראל ברכות, ותפלות, קדושות, והבדלות. נחזי היכן תקון. א"ל בתחלה קבעוה בתפלה, העשירו קבעוה על הכוס, הענו חזרו וקבעוה בתפלה. והם אמרו המבדיל בתפלה צריך שיבדיל על הכוס."

Rab Shamman b. Abba said to R. Johanan, "It is a fact that the men of the Great Assembly instituted for Israel benedictions and prayers, Sanctifications and Divisions ; let us see where it was arranged [for the Habdalah to be said]." He replied to him, "At first they fixed it in the Tefillah ; when the people became prosperous, they arranged for it to be said over the cup of wine; when the people became poor, they again fixed it in the Tefillah ; and they said : He who pronounces the 'Division' in the Tefillah must do it again over the cup of wine."

(א) מצות עשה מן התורה לקדש את יום השבת בדברים שנאמר זכור את יום השבת לקדשו. כלומר, זכרהו זכירת שבח וקידוש. וצריך לזכרהו בכניסתו וביציאתו. בכניסתו בקידוש היום וביציאתו בהבדלה.

Maimonides (1138-1204) (1) It is biblically mandated positive commandment to sanctify the Sabbath with speech, as it is written (Exodus 20, 7): "Remember the sabbath day, to keep it holy." i.e. Remember through remberance of praise and through Kiddush. And it must be remembered when it begins and when it ends. When it begins - with Kiddush, and when it ends - with Havdala.

(ח) נָשִׁים חַיָּבוֹת בְּהַבְדָּלָה כְּשֵׁם שֶׁחַיָּבוֹת בְּקִדּוּשׁ, וְיֵשׁ מִי שֶׁחוֹלֵק. הַגָּה: עַל כֵּן לֹא יַבְדִּילוּ לְעַצְמָן רַק יִשְׁמְעוּ הַבְדָּלָה מִן הָאֲנָשִׁים.

Rav Yosef Karo - 1488-1575 (8) Women are obligated in Havdalah, just as they are obligated in Kiddush. And there is someone who disagrees. Hagah: Therefore, they should not recite Havdalah for themselves, rather they should hear Havdalah from men.

לא יבדילו לעצמן. וב"ח כ' אפי' למ"ד שפטורות, מ"מ יכולין להבדיל לעצמן כמו בשופר ולולב! והמנהג שאפי' יש שם אנשים שיכולין לשמוע מפיהם מבדילין לעצמן עכ"ל. ואפשר דדעת רמ"א, במצוה שיש בה עשיה רשאין לעשות ולברך, אבל בדבר שאין בה אלא הברכה, כגון כאן, אין רשאות. ואפשר דמהאי טעמא לא נהגו לקדש הלבנה. )ועמ"ש סימן תכ"ו). אבל ברא"ש פ"ק דקידושין משמע דכל ברכה שאין בה "וצונו" רשאים הנשים לומר. ע"ש גבי הגדה, ועסי' תקפ"ט ס"ו, דאם כבר הבדילו האחרים אסור להבדיל לנשים. ופשוט דרשאים לברך לעצמן על הבשמים ועל הכוס דברכת הנהנין הם. והעיקר כדברי ב"ח:

Magen Avraham commentary on the Orach Chayim section of the Shulchan Aruch by R. Avraham Abele HaLevi (1635-1682), a prominent Polish scholar

They should not say Havdalah for themselves: The Bach wrote, even those who feel that women are exempt, in any event they are able to say Havdalah for themselves just as with Shofar and Lulav! And the custom is that even when there are men from whom they could hear it, they say it for themselves. It is possible that the opinion of the Ramah, for a mitzvah that has an action, women are permitted to make the bracha, but for a bracha that has no action, such as here, they are not permitted. This may be the reason they don't say Kiddush Levanah. But the Rosh states that every bracha that does not include " v'tzivanu", women can say the blessing - such as Hagadah. If men have already said Havdalah, they cannot say it for the women, and women are permitted to do for themselves on the spices, the wine - as these are Birkat Nehenin. And the main point is as per the Bach.

2....ומן התורה די בתפילה, ותקנו רבנן על הכוס של יין...וקידוש פשיטא דהוי דאורייתא, אלא על נוסח הקידוש קאמר, וכן בהבדלה.

4. והמגיד משנה שם כתב שיש חולקים, וסבירא ליה דהבדלה הוי רק דרבנן ע"ש, ולדעתם כל הנך קראי הוה אסמכתא בעלמא.ונפקא מינה לדינא לעניין נשים, דאי דאורייתא - גם נשים חייבות, דלכל מילי דשבת שוות. ואי דרבנן, ואין הדבר תלוי בשמירת שבת אלא דבר בפני עצמו, והיא זמן גרמא - אין הנשים חייבות בה (ב"י סוף סימן זה בשם א"ח). ויש אומרים דאפילו אם הוא דרבנן - חייבות, דדומיא דקידוש תקנוה (מ"מ שם).

5. ועל פי זה כתב רבינו הב"י בסעיף ח': "נשים חייבות בהבדלה כשם שחייבות בקידוש, ויש מי שחולק" עכ"ל. וכתב רבינו הרמ"א: דעל כן לא יבדילו לעצמן, רק ישמעו הבדלה מן האנשים עכ"ל.ויש מי שהשיג עליו, דאפילו אם הם פטורות - רשאות לברך, כמו שמברכות על כמה מצות עשה שהזמן גרמא כסוכה ולולב וכיוצא בהם (ב"ח ומג"א סקי"א). וזה שאחד מהפוסקים כתב שאינן רשאות להבדיל לעצמן - הכוונה שאינן מחוייבות, אבל אם ירצו - מותרות (שם בב"ח) .ויש מי שמיישב דברי רבינו הרמ"א דדווקא במקום שאנשים חייבים מדאורייתא - דאז רשאות לברך, ולא בהבדלה, למי שסובר דגם אנשים הם רק מדרבנן (ט"ז סק"ז). ותמיהני, הלא לולב כל ימי החג הם דרבנן לבד יום הראשון, ונשים מברכות. ויש מי שרוצה לחלק דדווקא במצות מעשיות יכולות לברך, ולא במצוה שהוא רק דיבור בעלמא (עיין מג"א שם). וגם זה אינו, דהרי גם בהבדלה יש מעשה דשתיית הכוס, ועוד איזה סברא יש לחלק בזה? ועוד דרוב הפוסקים סוברים דהוי דאורייתא ומחוייבות מדין תורה, ויכולות להוציא גם האנשים. ואפילו אי דרבנן - יש סוברים דגם הם דרבנן, ויכולות להוציא, דשניהם דרבנן, וזה הסובר דאין חייבות כלל - הן דיעות יחידאות. ונהי שיש לחוש לעניין שיוציאו האנשים, וגם טוב להן שישמעו מפי האנשים, מיהו זה פשיטא דאם אין מי שיבדיל להן - שיבדילו לעצמן. וראיתי מי שהקשה דאיך יבדילו, והא נשים אינן שותות מכוס הבדלה. ותמיהני על זה, דאטו דינא הוא? מנהגא בעלמא הוא! ולא כולן חוששות לזה, ופשיטא דכשמבדילות צריכות לשתות... אבל הבדלה - לרוב הפוסקים חייבות. ונהי נמי דלמיעוט יש לחוש שמא פטורות, ובוודאי אם יכולות להבדיל לעצמן יותר טוב, אבל אם אין יכולות - מותר ומצוה לאיש לעשות בשבילן הבדלה, שכן דעת רוב הפוסקים (כן נראה לעניות דעתי).

Aruch Hashulchan 296

Michael Epstein (1829-1908)

2. And one has fulfilled his biblical obligation in prayer (i.e. maariv), and our Rabbis established Havdalah be said on a cup of wine...and so too the mitzvah of Kidush is a biblical obligation, yet the the format of the prayer is rabbinic, so too with Havdalah.

4. The Maggid Mishna writes that there are those who disagree, and argue that Havdalah is only a rabbinic obligation. In their opinion, the connection to the biblical text is a reminder. But there is a practical implication to this difference with regards to women. If Havdalah is a biblical obligation, women are also obligated as in all mitzvot of Shabbat. And if it is Rabbinic, and is not connected to Shabbat but an independent issue, it is a posibitive time-bound commandment - for which wome are not obligated. And there are those that say that even if it is rabbinic, women are nevertheless obligated; it was made similar to Kiddush.

5. Because of this the Beit Yosef wrote: "Women are obligated in Havdalah just as they are in Kiddush, and there is one who disagrees." The Ramah wrote, therefore women should not say Havdalah for themselves, they should hear it from the men. And there is one who objects with him, saying that even if women were exempt, they are permitted to bless, like they bless on several positive time-bound commandments like sukkah, lulav, etc. And the opinion that writes they shouldn't say for themselves really means that women aren't obligated. But if they wish, they are permitted. And one supports the Ramah that in the setting that men have a biblical obligation, then women are permitted to make the blessing, but not in Havdalah if one considers this a rabbinic obligation for men; This surprises me, is not Lulav a rabbinic obligation all days of the holiday except for the first? And women do bless! And some want to argue that specifically in a mitzvah with an action, a woman can bless, but not a mtivah that has only speach. And this too isn't so, since in Havdalah there are actions, such as drinking the wine. And what is the argument for this position? And most Rabbis consider Havdalah do be a biblical obligation, and that women can exempt the men. And even if it were Rabbinic for women, then it is Rabbinic for men too, and women can still exempt the men. And the opinion that women aren't obligated at all is a singular position. Even if there is a concern with women exempting the men, and it is therefore better for them to hear it from the men, it is clear that if there is no one to say Havdalah for them, they should say it themselves. I have seen those who argue how can they say this, as women don't drink from the Havdalah cup. I am surprised by this, as if it were a law? It is just a minhag which not all are concerned about. It is clear that when women say Havdalah, they must drink...The majority consider women to be obligated, and a minority consider them exempt. And of course if they can say for themselves it is best, but if they can't - it is acceptable and obligatory for a man to say if for them, as is the opinion of the majority of Rabbis.

(ב)"ויברך אלהים את יום השביעי ויקדש אותו", ברכו באור...כיון ששקעה החמה בלילי השבת התחילה האורה והיתה משמשת, התחילו הכל מקלסין , ר' לוי בשם רבי זעירא אמר: ל"ו שעות שימשה אותה האורה, שנים עשר של ערב שבת, וי"ב של לילי שבת וי"ב של שבת. כיון ששקעה החמה במ"ש התחיל החושך ממשמש ובא ונתירא אדם הראשון...מה עשה הקב"ה זימן לו שני רעפים, והקישן זה לזה ויצא מהן אור ובירך עליה. מה בירך עליה? בורא מאורי האש...מפני מה מברכין על האור במוצאי שבת? מפני שהיא תחלת ברייתה. רב הונא בשם רב ורבי אבהו בשם רבי יוחנן אמר: אף מוצאי יום הכפורים מברכין עליו, מפני ששבת האור, כל היום.

(2) "And Elokim blessed the seventh day and sanctified it"- He blessed it with light. Because the sun began to set on Friday night and the light began to shin, all began to praise. Rabbi Levi in the name of Rabbi Zeira said: 36 hours the the light shined - 12 on Sabbath eve, 12 on Shabbat night, and 12 on Shabbat day. When the sun then began to set at the end of the Sabbath and it began to get dark, Adam became afraid. What did God do? He appointed for Adam two flints and struck one against the other. and light eminated from them. And Adam made a blessing on it. What did he say? "Borei M'orei Ha'aish" (who creates light sources for fire). Why do we say this blessing at the end of Shabbat? ...because because then it was created. Rabbi Abahu said...but we also say it at the end of Yom Kippur (which may not be on Saturday night)! Because we refrain from light the entire day,