Yehareg V'al Ya'avor When is it better to die than to transgress?

וּשְׁמַרְתֶּ֤ם אֶת־חֻקֹּתַי֙ וְאֶת־מִשְׁפָּטַ֔י אֲשֶׁ֨ר יַעֲשֶׂ֥ה אֹתָ֛ם הָאָדָ֖ם וָחַ֣י בָּהֶ֑ם אֲנִ֖י יקוק

Ye shall therefore keep My statutes, and Mine ordinances, which if a man do, he shall live by them: I am the LORD.

הלכות יסודי התורה פרק ה

א בשעה שיעמוד גוי ויאנוס את ישראל לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה או יהרגנו, יעבור ואל ייהרג: שנאמר במצוות, "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם" --ולא שימות בהם. ואם מת ולא עבר, הרי זה מתחייב בנפשו.

ו וכל מי שנאמר בו ייהרג ואל יעבור, ועבר ולא נהרג--הרי זה מחלל את השם ... ואף על פי כן, מפני שעבר באונס, אין מלקין אותו ואין צריך לומר שאין ממיתין אותו בית דין, אפילו הרג באונס:

Laws of Foundations of Torah 5

Rambam

1. Should a gentile arise and force a Jew to violate one of the Torah's commandments at the pain of death, he should violate the commandment rather than be killed, because it states concerning the commandments: which a man may perform and live by them -- and not die because of them. If a person dies rather than transgress, he is held accountable for his life.

When anyone about whom it is said "Sacrifice your life and do not transgress," transgresses instead of sacrificing his life he desecrates [God's] name ... nevertheless, since he was forced to transgress, he is not lashed and, needless to say, he is not executed by the court even if he was forced to kill.

joshyuter.com

big3[] = {murder, idolatry, illicitSexualRelations};

if ( (governmentDecree || big3[].contains(sin)) ||

(!nonJewBenefits && numJews >10))

{die();}
else {do();}

סנהדרין ע"ד

א"ר יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק נימנו וגמרו בעליית בית נתזה בלוד כל עבירות שבתורה אם אומרין לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים ... כי אתא רב דימי א"ר יוחנן לא שנו אלא שלא בשעת גזרת המלכות אבל בשעת גזרת המלכות אפי' מצוה קלה יהרג ואל יעבור כי אתא רבין א"ר יוחנן אפי' שלא בשעת גזרת מלכות לא אמרו אלא בצינעא אבל בפרהסיא אפי' מצוה קלה יהרג ואל יעבור מאי מצוה קלה אמר רבא בר רב יצחק אמר רב אפילו לשנויקוק ערקתא דמסאנא וכמה פרהסיא אמר ר' יעקב אמר רבי יוחנן אין פרהסיא פחותה מעשרה בני אדם פשיטא ישראלים בעינן דכתיב: ונקדשתי בתוך בני ישראל ... אמר רבא עכו"ם דאמר ליה להאי ישראל קטול אספסתא בשבתא ושדי לחיותא ואי לא קטילנא לך ליקטיל ולא לקטליה שדי לנהרא ליקטליה ולא ליקטול מ"ט לעבורי מילתא קא בעי

Talmud Sanhedrin 74A-B

Rabbi Johanan said in the name of Rabbi Shimon ben Jehotzadak: By a majority vote, it was resolved in the upper chambers of the house of Nitza in Lod that in every prohibition of the Torah, if a man is commanded: 'Transgress and suffer not death' he may transgress and not suffer death, excepting idolatry, sexual offenses, and murder ... When Rabbi Dimi came, he said: This was taught only if there is no royal decree, but if there is a royal decree, even for a minor precept one must suffer death and not transgress. When Ravin came, he said in Rabbi Johanan's name: Even without a royal decree, it was only permitted in private; but in public one must be martyred even for a minor precept rather than violate it. What is meant by a 'minor precept'? — Rava son of Rabbi Isaac said in Rav's name: Even to change one's shoe strap. And how many make it public? — Rabbi Jacob said in R. Johanan's name: The minimum for publicity is ten. It is obvious that Jews are required , for it is written: But I will be hallowed among the children of Israel ... Rava said: If a Gentile said to a Jew, 'Cut grass on the Sabbath for the cattle, and if not I will slay thee', he must rather be killed than cut it; 'Cut it and throw it into the river, he should rather be slain than cut it. Why so? — Because his intention is to force him to violate his religion.

Women and Minyan

Rabbi Aryeh Frimer

One is obligated to martyr oneself rather than transgress ... Women clearly share this obligation equally with men. Numerous authorities, therefore, conclude that women may be included in the minyan for this purpose. R. Yaacov Emden, for example, writes: 'It remains to be determined if the presence of ten women is considered to be in public. It is clear that, even though the term "children of Israel" is used concerning this mitzva, women are definitely commanded to sanctify the name of God equally with men, and, hence, regarding this mitzva, they are not excluded from the class of "men". Therefore, it is 'in public' before them as well.' R. Emden, as well as many others, rejects the very possibility that women might be obligated in this mitzva but not included in the audience necessary to give it its public quality.

משיב מלחמה א:ב

הרב שלמה גורן

כי היוונים גזרו להשכיחם מתורתך ולהעבירם מחוקי רצונך, ובמיוחד היתה נטושה מלחמתם של היוונים נגד עבודת ה`, נגד שמירת שבת ומילה ... ואז יתכן שהיו עוזבים אותם לנפשם, וכך מפורש בספר החשמונאים בפרשה זו: ויענו ויאמרו לא נצא כי את דבר המלך לא נעשה ואת השבת לא נחלל ... אנו למדים שגם במקרה של גזירת שמד כל שנשקפת סכנה לעצם קיומו של העם היהודי, לא חל הדין של יהרג ואל יעבור ... ולכן פסקו "אם הלחם ילחמו אויבינו בנו ביום השבת ויצאנו לקראתם ועמדנו על נפשנו ולא נמות כמות אחינו במערות."

Answers on War 1:2

Rabbi Shlomo Goren

Because the Greeks had decreed to make [the Jews] forget your Torah and to make them transgress the laws of your will, and in particular the war of the Greeks was occurring against the worship of the Lord, against Sabbath observance and circumcision ... and so it was possible that they would leave them to their lives, as it is said in the story of the Hasmoneans in this passage: And they answered and said, we will not come out, for we will not do as the king says and we will not profane the Sabbath ... we learn that even in the case of a decree of destruction, anything that is perceived as a danger to the very persistence of the Jewish people, the law of be killed and do not transgress doesn't appply ... so they ruled that "If our enemies surely fight us on the Sabbath, we shall go out against them and stand for ourselves, and we shall not die as our brothers died in the caves."

כל העדה כולם קדושים

הרב צבי שכטר

ונראה שרק הסומא שאין לו עינים לראות, לא יכיר מה שנמצא לפניו ממש "תחת האף שלו", שהנהגה זו היא הנהגת הקונסרבטיבים, ועלול להביא לידי עוד הנהגות נגד המסורה ולהתרשלות כללית בענייני פסק והוראה ... ונראה דד"ז הוא בבחינת ערקתא דמסאנא, דרבנו ז"ל אמר שערקתא דמסאנא גדרו- כל הנהגה שהיא שהפכה להיות סמל להריסת הדת, אפילו אם "ע"פ הלכה" היא מותרת, זה גופא (שנהפך לסמל להריסת הדת), גורם לכך שיהיה אסור ... וכזה ידוע בשם רבנו, שכשהתחילו הקונסרבטיבים להכניס טקס בת מצוה לבנות באמצע התפילה- דוגמת הבר מצוה לבנים, הצהיר בזה רבנו שהרבנים האורטודוקסים אסורים בהחלט לעשות כמותם, שזה בבחינת ערקתא דמסאנא, ודינו שיהרג ואל יעבור.

The Entire Congregation is Holy

Rabbi Hershel Shachter

It would appear that only someone who is blind, with no “eyes” to see, will fail to recognize what is under his own nose – that this practice is the practice of Conservative Judaism, and is highly likely to bring about more changes that lie in contrast to the Mesorah, and to bring about a general laxity in the matter of rulings of psak halacha ... It would appear that this matter lies within the idea of changing of shoelaces. The Rav said that the parameters of the prohibition of “changing of shoelaces” are that any practice that became a symbol for the destruction of the religion – even if “according to halacha” it is permitted – this (that it has become such a symbol) itself causes it to become forbidden ... It is also well known in the name of the Rav that when the Conservatives first introduced the Bat Mitzvah ceremony in the middle of davening like the Bar Mitzvah ceremony for boys, the Rav warned that Orthodox Rabbis are certainly forbidden from doing so. This is because it is within the notion of “changing of shoelaces” and one should be killed rather than violate it.