Hamotzi: The King of Berakhot?

בֵּרַךְ עַל הַפַּת, פָּטַר אֶת הַפַּרְפֶּרֶת. עַל הַפַּרְפֶּרֶת, לֹא פָטַר אֶת הַפָּת. בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, אַף לֹא מַעֲשֵׂה קְדֵרָה:

If he blessed over the bread he has exempted the secondary course (parperet), but if he blessed over the secondary course (parperet) he has not exempted the bread.

הֵבִיאוּ לְפָנָיו מָלִיחַ בַּתְּחִלָּה וּפַת עִמּוֹ, מְבָרֵךְ עַל הַמָּלִיחַ וּפוֹטֵר אֶת הַפַּת, שֶׁהַפַּת טְפֵלָה לוֹ. זֶה הַכְּלָל, כֹּל שֶׁהוּא עִקָּר וְעִמּוֹ טְפֵלָה, מְבָרֵךְ עַל הָעִקָּר וּפוֹטֵר אֶת הַטְּפֵלָה:
If they brought in front of him salted food at the beginning of the meal and bread with it, he blesses over the salted food and thereby exempts the bread, since the bread is ancillary to it. This is the general principle: whenever there is one kind of food that is the main [food] and another that is ancillary, he blesses over the main food and thereby exempts the ancillary.
איתמר הביאו לפניהם תאנים וענבים בתוך הסעודה אמר רב הונא טעונים ברכה לפניהם ואין טעונים ברכה לאחריהם וכן אמר רב נחמן טעונים ברכה לפניהם ואין טעונים ברכה לאחריהם ורב ששת אמר טעונין ברכה בין לפניהם בין לאחריהם שאין לך דבר שטעון ברכה לפניו ואין טעון ברכה לאחריו אלא פת הבאה בכסנין בלבד ופליגא דרבי חייא דאמר רבי חייא פת פוטרת כל מיני מאכל ויין פוטר כל מיני משקים

It was stated: They brought figs and grapes before them during a meal? Rav Huna said: They require a blessing before eating them, and do not require a blessing after eating them.

And so too, Rav Naḥman said: They require a blessing before eating them, and do not require a blessing after eating them.

And Rav Sheshet said: They require a blessing both before them and after them, even if he ate them during the meal, as you have nothing which requires a blessing before eating it and does not require a blessing after eating it, except bread that comes as dessert, as it, too, is a type of bread.

These statements disagree with the opinion of Rabbi Ḥiyya, as Rabbi Ḥiyya said: Bread exempts all the types of food, and wine exempts all types of drinks and one need not recite a blessing either before or after eating them.

אמר רב פפא הלכתא דברים הבאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה אין טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם ושלא מחמת הסעודה בתוך הסעודה טעונים ברכה לפניהם ואין טעונים ברכה לאחריהם לאחר הסעודה טעונים ברכה בין לפניהם בין לאחריהם

Rav Pappa said that the halakha is: Food items that come due to the meal: during the meal, neither require a blessing before eating them nor after eating them.

And food items that do not come due to the meal: during the meal, require a blessing before eating them and do not require a blessing after eating them.

If they come after the meal, they require a blessing both before eating them and after eating them.

הלכתא דברים הבאים בתוך הסעודה מחמת הסעודה -

דברים הבאים מחמת הסעודה - ללפת בהן את הפת.

אין טעונין ברכה - דהוו להו טפלה, הלכך: כל מידי, בין מזון בין פירות, שהביאו ללפתן - אין בו ברכה לא לפניו ולא לאחריו.

שלא מחמת הסעודה בתוך הסעודה - כגון דייסא, וכן כרוב ותרדין, שאינן לפתן ובאין למזון ולשובע.

טעונין ברכה לפניהן - דלאו טפלה נינהו, ואינן בכלל לחם דנפטר בברכת המוציא. ולא לאחריהן - דמיני מזון נינהו, וברכת המזון פוטרתן.

דברים הרגילים לבא לאחר סעודה - כגון פירות, אפילו הביאן בתוך הסעודה שלא מחמת לפתן.

טעונין ברכה בין לפניהן - דלאו טפלה נינהו. בין לאחריהם - דאין ברכת המזון פוטרתן, דלאו מזוני נינהו.

על כן פי' ר"י דברים הבאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה כלומר הרגילים לבא מחמת הסעודה בפת שרגילים לאכלן עם הפת כגון בשר ודגים וכל מיני קדרה והביאן בתוך הסעודה אין טעונין ברכה לפניהם ולאחריהם אפי' אכלן בתוך הסעודה בפני עצמן בלא פת דכיון דמשום פת הם באין הפת פוטרתן

אבל דברים שאין דרכן לבא בתוך הסעודה כגון תמרים ורמונים ושאר כל פירות שאין רגילים ללפת בהן את הפת טעונין ברכה לפניהן דכיון דלאו משום לפתן אתו אין הפת פוטרתן והיינו כר"נ וכרב הונא דלעיל דאמרי דטעונין ברכה לפניהן ולא לאחריהן:

THE HALAKHA IS: [FOOD ITEMS] THAT COME DUE TO THE MEAL.

A summary of Rashi
a) מחמת הסעודה those foods generally eaten with bread and they do not require their own blessing because we view the bread as the primary and the other foods as secondary to the bread.


b) שלא מחמת הסעודה are such foods such as cereals, cabbage and beets that are not eaten with the bread, but are eaten for the same purpose, to satiate. Since they are not secondary to bread and they are not bread which is covered by hamotzi, they require a blessing before eating them, but not afterward because they are satiating and birkat hamazon exempts them.


c) דברים הרגילים לבא לאחר הסעודה those foods usually eaten after the meal, such as fruits and the like, even when eaten during the meal they require a blessing before, because they are not secondary to the bread and after for birkat hamazon does not exempt them, for they do not satiate.

R. Yitzchak rejects Rashi and explains foods that come on account of the meal during the meal, means as follows: they usually come on account of the meal with bread, for it is usual to eat them with bread. For example, meat, fish and all types of cooked dishes, and even when they were brought during the meal, they do not require a blessing neither before nor after they are eaten, even when they are eaten in middle of the meal alone without bread. For since they come because of the bread, the bread covers them.
However, foods that are usually not brought during the meal, such as dates, pomegranates and all other fruits that are not usually eaten together with bread, they require a blessing before they are eaten, since they are not usually eaten together with bread, it, the bread does not cover them.

[The disagreement between Rashi and R. Yitzchak is whether foods brought during the meal like meat, fish and cooked dishes require a separate blessing before--Rashi says that if they are not eaten with bread they do, but R. Yitzchak says they do not].

הלחם הוא עיקר מזונו של האדם, וכן מצינו אצל יעקב אבינו, בבורחו מפני עשו אחיו, שהתפלל על הלחם, שנאמר (בראשית כח, כ): "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר: אִם יִהְיֶה אֱלוֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ". וכן מצינו בעת הרעב במצרים, כאשר פנו המצרים אל יוסף אמרו (בראשית מז, טו): "הָבָה לָּנוּ לֶחֶם וְלָמָּה נָמוּת נֶגְדֶּךָ", והיו מוכנים למכור את כל אשר להם בלחם...

הרי שכלל מאכלו של האדם נקרא לחם, לפיכך ברכת 'המוציא' פוטרת את כל המאכלים שנאכלים בסעודה, כגון בשר, דגים, תפוחי אדמה, אורז, עדשים, גבינות, סלט ירקות, סלטים מבושלים וכדומה. ואף אם אוכלם לבדם, בלא לחם, ברכת 'המוציא' פוטרתם. שברכת 'המוציא' אינה מכוונת רק כלפי הלחם ומה שנאכל ממש עמו, אלא על כל המאכלים שנועדו להשביע. כי עיקר מגמת הלחם להשביע, ולכן כל מה שנאכל לשם שביעה נחשב כטפל ללחם ונפטר בברכתו. ...

אולם מאכלים שנועדו לקינוח, היינו אותם המאכלים שאדם רגיל לאכול מפני טעמם הטוב ולא כדי לשבוע, כגון תמרים, ענבים, אבטיח וכיוצא בהם, אינם נפטרים בברכת 'המוציא'. מפני שברכת 'המוציא' חלה רק על מאכלים שנועדו לשביעה, שהם עיקר הסעודה, אבל הקינוחים שנאכלים כדי להוסיף טעם טוב, שאותם רגילים לאכול בסוף הארוחות או ביניהן, הם תוספת על הסעודה, ועליהם צריך לברך בנפרד.

לכן האוכל מפירות האילן בסעודתו מברך 'העץ', והאוכל אבטיח מברך 'האדמה', והאוכל גלידה או פודינג מברך 'שהכל'. ...

גם משקים שאדם רגיל לשתות בתוך סעודתו, כגון מים, מיץ ומשקאות חריפים, נפטרים בברכת 'המוציא'. וכן קפה ותה שרגילים לשתות לאחר האוכל, נחשבים בכלל הסעודה ונפטרים בברכת 'המוציא'. אבל יין, מפני חשיבותו אינו נפטר בברכת 'המוציא' (להלן ז, ג).

לגבי משקאות חריפים ששותים לאחר האוכל, אם מגמת שתייתם לסייע לעיכול ולהרגשה הטובה של הסעודה, ברכת 'המוציא' פוטרתם. אבל כשהם נועדים לקינוח וטעם טוב, צריך לברך עליהם 'שהכל'.[7]

Peninei Halakhah, R. Yitzchak Ginzburg

Bread is human's being's main form of sustenance, and thus we find that when Jacob fled from Esau, he prayed for bread, as it is written, "And Jacob took an oath, 'If God will be with me, and guard me on the way I am going and give me bread to eat and clothes to wear." And so too during the famine in Egypt, when the Egyptians turned to Joseph they said, "Give us bread, for why should we die in your presence." And they were willing to sell all they owned for bread. ...

Thus a person's food is called "bread" and therefore "Hamotzi" exempts all foods eaten during a meal, such as meat, fish, potatoes, rice, lentils, cheese, vegetable salad, cooked vegetables etc. And even if these are eaten without bread, hamotzi exempts them. For Hamotzi is stated not only in reference to bread and that which is eaten explicitly with it, but rather for all foods which satiate. For the main purpose of bread is to satiate, and therefore anything eaten for satiation is considered ancillary to bread, and is exempted by its blessing.

However, food served as dessert, that is food that people eat for its good taste and not to satiate, such as dates, grapes, watermelon, etc. are not exempted by Hamotzi. For Hamotzi refers only to foods meant to satiate, that are the main part of the meal. But desserts eaten at the end of the meal, for their good taste, that are usually eaten at the end of the meal or during the meal, are an addition to the meal, and must be blessed on separately.

Therefore, one who eats fruits of the tree during the meal would say "Ha'etz" and one who eats watermelon would say, "Ha'adamah", and one who eats ice cream or pudding would say, "Shehakol." ....

So too when it comes to drinks that one normally drinks during the meal, such as water, juice or hard alcohol, these are exempted through hamotzi. So too coffee and tea that are usually drunk after the meal are considered part of the meal and are exempted by "Hamotzi."

But wine, because of its importance, is not exempted by "Hamotzi."

When it comes to alcohol drunk after the meal--if the point is to aid in digestion and to feel good after the meal, then "Hamotzi" exempts them. But if the point is for dessert and a good taste, they too must have a blessing before, "Shehakol."

כל הפירות והירקות שנאכלים עם המאכלים שנועדו לשביעה, בין חיים ובין מבושלים, ברכת 'המוציא' פוטרתם. ובכלל זה שזיפים שמבושלים עם הבשר, צימוקים באורז, תבשיל מתוק של שזיפים ומשמשים (צימעס), סלט גזר וסלט וולדורף שמגישים עם המנות שנועדו לשביעה. אבל אם הגישו סלט גזר מתוק, או סלט וולדורף לאחר הסעודה לקינוח, צריכים לברך עליהם ברכה ראשונה...

כאשר מגישים בתחילת הסעודה אשכולית או מלון, צריכים לברך עליהם ברכה ראשונה, מפני שהם סוג של קינוח שמוגש בתחילת הסעודה, כדי לפתוח את הסעודה בטעם טוב, ואינם חלק ממשי של הסעודה. אבל מאכלים שמוגשים בתחילת הסעודה כדי לעורר את התיאבון, כדוגמת מיני חמוצים, הרי הם בכלל הסעודה, וברכת 'המוציא' פוטרתם.

Peninei Halakhah

All fruits and vegetables eaten with foods meant to satiate, whether raw or cooked, are exempted by "Hamotzi." This includes stewed prunes with meat, raisins in rice, tzimmes, carrot salad and waldorf salad that are served with dishes meant to satiate. But if they serve sweet carrot salad, or waldorf salad at the end of the meal as dessert, one must bless before it.

When they serve grapefruit or melon at the beginning of the meal, one must bless before it, for this is a type of dessert served at the beginning of the meal, in order to begin the meal with something tasty. And these are not really part of the meal.

But food served at the beginning of the meal in order to make one hungry, such as pickles, are part of the meal and "Hamotzi" exempts them.