Ramban Rainbow

(יב) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹקים זֹ֤את אֽוֹת־הַבְּרִית֙ אֲשֶׁר־אֲנִ֣י נֹתֵ֗ן בֵּינִי֙ וּבֵ֣ינֵיכֶ֔ם וּבֵ֛ין כָּל־נֶ֥פֶשׁ חַיָּ֖ה אֲשֶׁ֣ר אִתְּכֶ֑ם לְדֹרֹ֖ת עוֹלָֽם׃ (יג) אֶת־קַשְׁתִּ֕י נָתַ֖תִּי בֶּֽעָנָ֑ן וְהָֽיְתָה֙ לְא֣וֹת בְּרִ֔ית בֵּינִ֖י וּבֵ֥ין הָאָֽרֶץ׃

(12) And G-d said: ‘This is the token of the covenant which I make between Me and you and every living creature that is with you, for perpetual generations: (13) I have set My bow in the cloud, and it shall be for a token of a covenant between Me and the earth.

(א) זאת אות הברית אשר אני נותן המשמע מן האות הזה שלא היה קשת בענן ממעשה בראשית ועתה ברא ה' חדשה לעשות קשת בשמים ביום ענן...ואנחנו על כרחנו נאמין לדברי היונים שמלהט השמש באויר הלח יהיה הקשת בתולדה כי בכלי מים לפני השמש יראה כמראה הקשת

It is implied from this sign that there was never a rainbow in the clouds from the time of creation and now Hashem created a new creation to make a rainbow in the sky on this day in the clouds...(However) We are forced to believe the words of the Greeks, that rainbows naturally result from the sun’s rays shining on moist air—because a rainbow-like image can be seen in a container of water placed in front of the sun.

(יח) וזה הוא ענין הקשת, כי אין ספק שזה המראה הוא פעל טבעי מהכאת ניצוץ השמש באויר הלח, כמו שאמר הרמב"ן, שעל כרחנו יש לנו להודות בזה לדברי הפילוסופיא היונית כי הוא ענין מוחש ולא נוכל להכחיש החוש.

(18) And this explains the phenomenon of the rainbow. For there is no doubt that this sight is a natural consequence of the sun's rays striking the moist air, as explained by the Ramban (Commentary on Genesis 9:12-17). Therefore, we must agree with the Greek philosophers on this phenomenon, it being evident to our senses, which cannot be denied.