Introduction to Halachah, Class IV Hilchot Shemini Atzeret, Part II... The Tachlis
Having seen (some of ) the confusion about how to characterize Shemini Atzeret in the early Halachic and Aggadic sources, let's take at look at how we are told to observe the Holiday...

אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב, שמיני ספק שביעי, שביעי לסוכה, ושמיני לברכה.

ור' יוחנן אמר שמיני לזה ולזה

מיתב, כ"ע לא פליגי דיתבינן.

כי פליגי?

R. Judah the son of R. Shmuel b. Shilat said in the name of Rav: The eighth day which may be the seventh is regarded as the seventh in respect of the Sukkah and as the eighth in respect of the blessing.

R. Yohanan said It is regarded as the eighth for this and that.

Dwelling, [in the Sukkah on the eighth day] all agree that one does dwell.

When do they disagree?

לברוכי.

למ"ד שביעי לסוכה ברוכי נמי מברכינן למ"ד שמיני לזה ולזה ברוכי לא מברכינן.

אמר רב יוסף נקוט דר' יוחנן בידך

דרב הונא בר ביזנא וכל גדולי הדור איקלעו בסוכה בשמיני ספק שביעי מיתב הוו יתבי ברוכי לא בריכי

ודלמא סבירא להו כמ"ד כיון שבירך יו"ט ראשון, שוב אינו מברך?

גמירי דמאפר אתו.

איכא דאמרי, ברוכי, כולי עלמא לא פליגי דלא מברכינן, כי פליגי? למיתב. למ"ד שבעה לסוכה מיתב יתבינן. ולמ"ד שמיני לזה ולזה, מיתב נמי לא יתבינן.

אמר רב יוסף נקוט דר' יוחנן בידך.

דמרא דשמעת, מני? רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת ובשמיני ספק שביעי לבר מסוכה יתיב!

והלכתא, מיתב יתבינן ברוכי לא מברכינן.

(in regard to) the blessing.

According to him who regards the day as the seventh in respect of the Sukkah, we also recite the blessing [of the Sukkah], while according to him who holds that it is regarded as the eighth in respect of both, we do not recite the blessing [of the Sukkah].

R. Yoseph said: Hold fast to the ruling of R. Yohanan, since R. Huna b. Bizna and all the greats of his generation were in a Sukkah on the eighth day which may have been the seventh, they sat there, but they did not recite the blessing.

But is it not possible that they were of the same opinion as the one who said that once a man has recited the blessing on the first day, he has no more need to recite it?

There was a tradition that they had just come from the fields.

There are those who say that all agree that one does not recite the blessing [on the Sukkah], and that they only disagree over whether one must sit [in the Sukkah] according to the one who ruled that it is regarded as the seventh day in respect of the Sukkah, we must indeed sit in it, while according to the one who ruled that it is regarded as the eighth day in respect of both, we do not even sit in it.

R. Yoseph said:... Hold fast to the ruling of R. Yohanan. For who is the authority of the statement? R. Judah the son of R. Shmuel b. Shilath, and he himself sat outside the Sukkah on the eighth day which might be the seventh.

And the law is that we must indeed sit in the Sukkah but may not recite the blessing.

יג בַּזְּמָן הַזֶּה שֶׁאָנוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים, יוֹשְׁבִין בַּסֻּכָּה שְׁמוֹנָה יָמִים. וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שְׁהוּא יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁלִּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת, יוֹשְׁבִין בָּהּ וְאֵין מְבָרְכִין לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה.

וְכֵן טֻמְטוֹם וְאַנְדְּרֻגִּינוֹס, לְעוֹלָם אֵין מְבָרְכִין לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה, מִפְּנֵי שְׁהֶן חַיָּבִים מִסָּפֵק, וְאֵין מְבָרְכִין מִסָּפֵק

Nowadays, when we have two days of Yom Tov, we sit in the sukkah for eight days. On the eighth day, which is the first day of the Festival of Shemini Atzeret, we sit in the sukkah (to eat) but do not recite the blessing, of "leishev basukah".

And also, the tumtum and androgynous do not bless "leishev basukah" because there is doubt as to their obligation, and when there is a doubt, no blessing is made.

(ב) ... יש לי להרחיב המאמר בכאן ולהודיעך בני בענין יום טוב זה מה שהודיעונו בו חכמים זכרונם לברכה (יומא ב ב), שהוא יום טוב בפני עצמו, כלומר, שאינו מכלל חג הסכות, ואף על פי שאתה רואה כל ישראל יושבים בסכותיהם יום אחד משני ימים טובים של חג העצרת זה, אין הדבר מפני שיהיה מכלל החג, שהרי בפרוש אנו אומרים בברכותיו את יום שמיני חג העצרת, ואין זכר לחג הסכות בו כלל, אבל מפני תקנת שני ימים טובים של גליות אנו צריכין לישב בסכה שמנה ימים ולא יספיקו לנו שבעה כדין התורה ועל כן אנו יושבים בסכה ביום השמיני של חג הסכות,

ואמרו זכרונם לברכה (סוכה מז, א) מיתב יתבינן בסכה, כדי לצאת ידי חובה. אחר שחיבונו זכרונם לברכה להוסיף יום אחד בכל מועד ומועד הוספנו גם כן בסכות ועשינו ימי סכה שמנה ימים, אבל מכל מקום, ברוכי לא מברכינן על הסכה ביום זה, אחר שהוא באמת יום מועד אחר, שהשתא בקיאין אנו בקבועא דירחא. ויותר ראוי שנברך על יום טוב העצרת שהוא האמתי, ולא על האחר שהוא מפני התקנה. ושמא תאמר, למה לא תקנו לברך על שניהם, ונאמר ביום חג הסכות וחג העצרח הזה, כמו בשבת ומועד שאנו זוכרים את שניהם? הא ליתא, דאילו שבת ומועד שניהם כיום אחד הן, אבל שני מועדים אי אפשר שיהיו ביחד, ועל כן אין ראוי לנו לברך כן, אבל לישב בסכה ראוי לנו, שישיבת הסכה לא גרעא מידי בחג העצרת...

... I now must expand upon this matter here, to educate my children upon the matter of this holiday, something which has already been explained by our Sages of blessed memory, that this is a holiday in and of it self, meaning, it isn't in the category of Sukkot. Inspite of this you see all Jews sitting in their sukkoth on the first day of the two day festival of Atzeret. This is not because it is part of Sukkot! After all, we explicitly say in all of our blessing we say, "Yom Shemini Hag Ha'Atzret," without any mention of Sukkoth at all!

However because of the institution of Two Day of Festival in the diaspora, we must sit in our Sukkot for EIGHT days. Seven is not enough, even though that what the Torah says, and THAT is why we sit in the Sukkah on the Seventh day of Sukkot!

And so our Sages of Blessed Memory said "we sit in the sukkah in order to fulfill our obligation." Since they obligated us to add a day to each festival, it is also added to Sukkot and Sukkot is now eight days long. Yet, we don't say the blessing on the sukkah on the eight day, since in truth it is a different holiday. Now that we are experts in the lunar calendar, and it is more fitting that we say the blessing on Atzeret, the true holiday, and not on the other, which is based on a decree. And you might ask, "Why didn't they decree to say BOTH blessing? We could say '...on this day of Sukkot and Atzeret,' just as we do on Shabbat and holidays combined, recall both holy occasions (at once)?"

The answer, Shabbat and Festival can indeed occur at one time, but two holidays - impossible! So we don't bless that way.

Therefore we sit in the sukkah without a blessing, for sitting in a sukkah will not negatively affect our observance of Shemni Atzeret.