בתמונה: עמק יזרעאל
שיר העמק
מילים: נתן אלתרמן, 1934
לחן: דניאל סמבורסקי
בָּאָה מְנוּחָה לַיָּגֵעַ
וּמַרְגּוֹעַ לֶעָמֵל.
לַיְלָה חִוֵּר מִשְׂתָּרֵעַ
עַל שְׂדוֹת עֵמֶק יִזְרְעֶאל.
טַל מִלְּמַטָּה וּלְבָנָה מֵעַל,
מִבֵּית אַלְפָא עַד נַהֲלָל.
מַה, מַה לַּיְלָה מִלֵּיל?
דְּמָמָה בְּיִזְרְעֶאל.
נוּמָה עֵמֶק, אֶרֶץ תִּפְאֶרֶת,
אָנוּ לְךָ מִשְׁמֶרֶת.
יָם הַדָּגָן מִתְנוֹעֵעַ,
שִׁיר הָעֵדֶר מְצַלְצֵל,
זוֹהִי אַרְצִי וּשְׂדוֹתֶיהָ,
זֶהוּ עֵמֶק יִזְרְעֶאל.
תְּבֹרַךְ אַרְצִי וְתִתְהַלַּל
מִבֵּית אַלְפָא עַד נַהֲלָל.
מַה, מַה לַּיְלָה מִלֵּיל?...
אֹפֶל בְּהַר הַגִּלְבּוֹעַ,
סוּס דּוֹהֵר מִצֵּל אֶל צֵל.
קוֹל זְעָקָה עָף גָּבוֹהַּ,
מִשְּׂדוֹת עֵמֶק יִזְרְעֶאל.
מִי יָרָה וּמִי זֶה שָׁם נָפַל
בֵּין בֵּית אַלְפָא וְנַהֲלָל?
מַה, מַה לַּיְלָה מִלֵּיל?...
שיר העמק מתאר את נופיו של עמק יזרעאל ואת ההתמודדות של החלוצים בפיתוחו החקלאי וההתיישבותי כמו גם הביטחוני.
עניינו של שיר זה כאן הוא השורה הראשונה בו: "באה מנוחה ליגע ומרגוע לעמל". החלוצים, שיודעים עבודה קשה מהי- להם הזכות למנוחה. יתירה מכך, אין מרגוע נפלא יותר מזה של העמל לאחר עבודתו.
לפניכם שני ביצועים לשיר:
אך האם למנוחה כשלעצמה, או להנאה פשוטה וגשמית ככל שתהיה- אין מקום בחיינו?
שלשה משיבין דעתו של אדם אלו הן קול ומראה וריח שלשה מרחיבין דעתו של אדם אלו הן דירה נאה ואשה נאה וכלים נאים:
רבי חזקיה ר' כהן בשם רב עתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל שראת עינו ולא אכל. ר' לעזר חשש להדא שמועתא ומצמיח ליה פריטין ואכיל בהון מכל מילה חדא בשתא:
לעומת הרחבת הדעת בברייתא לעיל, ואכילת העולם, פשוטו כמשמעו, בירושלמי שהובא כאן,
במימרא הבאה רב יהודה משבח את המרעיב את עצמו ומונע מעצמו את הנאת הגוף:
אמר רב יהודה אמר רב כל המרעיב עצמו בשני רעבון ניצל ממיתה משונה שנאמר (איוב ה, כ) ברעב פדך ממות מרעב מיבעי ליה אלא הכי קאמר בשכר שמרעיב עצמו בשני רעבון ניצול ממיתה משונה
ובעניין המנוחה, כמו המשפט הפותח את השיר-
המקור הבא מפרט את חשיבות המלאכה ואת שבחה. כשאין לך במה לעסוק- המצא לך מלאכה לעמול בה!
אהוב את המלאכה, כיצד?
מלמד שיהא אדם אוהב את המלאכה ואל יהיה שונא את המלאכה.
כשם שהתורה נתנה בברית כך המלאכה נתנה בברית שנא׳ (שמות כ׳:ט׳-י׳) ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך ויום השביעי שבת לה׳ אלהיך.
ר' עקיבא אומר: עתים שאדם עושה מלאכה ומתנצל מן המיתה ועתים שאין אדם עושה מלאכה ומתחייב מיתה לשמים.
כיצד? ישב אדם כל השבוע ולא עשה מלאכה ולערב שבת אין לו מה יאכל. היו לו מעות של הֶקְדֵּשׁ בתוך ביתו ונטל מהם ואכל מתחייב מיתה לשמים.
אבל אם היה פועל והולך בבנין בית המקדש אע״פ שנתנו לו מעות של הֶקְדֵּשׁ בשכרו ונטל מהם ואכל מתנצל מן המיתה.
רבי דוסתאי אומר מניין שאם לא עשה מלאכה כל ששה שיעשה כל שבעה? הרי שישב כל ימות השבת (=השבוע) ולא עשה מלאכה ולערב שבת אין לו מה שיאכל הלך ונפל בין הגייסות ותפשוהו ואחזו אותו בקולר ועשו בו מלאכה בשבת כל זאת שלא עשה כל ששה.
ר' שמעון בן אלעזר אומר אף אדם הראשון לא טעם כלום עד שעשה מלאכה שנא׳ (בראשית ב׳:ט״ו) ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה והדר מכל עץ הגן אכול תאכל.
ר' טרפון אומר אף הקב״ה לא השרה שכינתו על ישראל עד שעשו מלאכה שנאמר (שמות כ״ה:ח׳) ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם.
רבי יהודה בן בתירא אומר מי שאין לו מלאכה לעשות מה יעשה?
אם יש לו חצר חרבה או שדה חרבה ילך ויתעסק בה שנאמר ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך ומה תלמוד לומר ועשית כל מלאכתך להביא את מי שיש לו חצרות או שדות חרבות ילך ויתעסק בהן.
שאלות לעיון:
- מאיזה פסוק (מצוטט בתחילת המשנה) לומדים שהמלאכה ניתנה לאדם כמו התורה והשבת?
- הֶקְדֵּשׁ הם כספים ורכוש המיועדים לשימוש המקדש, שימוש בכספים אלה מוגדר כמעילה ועונשו מיתה. מהי הדוגמה שנותן רבי עקיבא למלאכה המצילה ממוות?
- כיצד על פי רבי דוסתאי, סופו של מי שלא עבד כל ששת ימי השבוע שיעבוד ביום השביעי?
- כיצד ר' שמעון בן אלעזר לומד מהפסוק שהאדם הראשון עבד לפני שנהנה מפירות גן עדן?
- מהי הדוגמה של ר' טרפון לחשיבות המלאכה?
- לאור חשיבותה של המלאכה, מהי הצעתו של ר' יהודה בן בתירא למי שאין לו במה לעמול?
- מה דעתכם? האם אתם מסכימים להצעתו של ר' יהודה בן בתירא? האם גם אתם כמו חכמים רואים במלאכה ערך כשלעצמה ולא רק כורח המציאות?
א כִּי צָרִיךְ כָּל אָדָם לוֹמַר: כָּל הָעוֹלָם לֹא נִבְרָא אֶלָּא בִּשְׁבִילִי (סנהדרין לז). נִמְצָא, כְּשֶׁהָעוֹלָם נִבְרָא בִּשְׁבִילִי, צָרִיךְ אֲנִי לִרְאוֹת וּלְעַיֵּן בְּכָל עֵת בְּתִקּוּן הָעוֹלָם, וּלְמַלְּאוֹת חֶסְרוֹן הָעוֹלָם, וּלְהִתְפַּלֵּל בַּעֲבוּרָם.
ר' נחמן מברסלב אומר ש"העולם נברא בשבילי", אך ידיעה זו מחייבת אחריות מצד האדם למעשים של תיקון ולא להפך- להתבטלות מעשיית טוב בעולם.
סיכום
ראינו מקורות שתומכים ב"הנאות העולם הזה" למול מקורות התומכים דווקא בסגפנותו של האדם.
בין ההנאה בעולם כערך גבוה ובין הנאה כערך משחית עומדת המלאכה:
האם היא שייכת לעולם הסגפנות או דווקא לזה הרוצה ליהנות מפירות העולם הזה? האם יש לאהוב את הקושי ואף להרחיב אותו כמה שאפשר, או אולי, העבודה היא רק אמצעי ואם אפשר לצמצם אותה- מדוע לא?
דבריו של ר' נחמן מברסלב מאפשרים לשאת יחד את הצדדים השונים שהעלינו. העולם נברא כדי שנהנה ממנו, אך אין להתייחס למתנות העולם באופן משחית ואגוצנטרי אלא כהזמנה להוספת תיקון ויצירה בעולם.