באילו מקרים אלטרואיזם הוא מעשה נעלה ובאילו מקרים הוא הקרבת הנפש

"שנים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהן קיתון של מים אם שותין שניהם מתים ואם שותה אחד מהן מגיע לישוב דרש בן פטורא מוטב שישתו שניהם וימותו ואל יראה אחד מהם במיתתו של חבירו עד שבא ר' עקיבא ולימד וחי אחיך עמך חייך קודמים לחיי חבירך"

1. באיזה פתרון הייתם בוחרים. לישון טוב בקבר או להתהפך במיטתך?

2. ישנה אפשרות שלישית והיא חיי חבירך קודמים לחייך, מעשה זה הוא מעשה אלטרואיסטי. האם מעשה זה הוא מעשה נעלה או הקרבה מיותרת?

The Gemara asks: And Rabbi Yoḥanan, what does he do with this verse: “And your brother shall live with you”? The Gemara answers: He requires the verse for that which is taught in a baraita: If two people were walking on a desolate path and there was a jug [kiton] of water in the possession of one of them, and the situation was such that if both drink from the jug, both will die, as there is not enough water, but if only one of them drinks, he will reach a settled area, there is a dispute as to the halakha. Ben Petora taught: It is preferable that both of them drink and die, and let neither one of them see the death of the other. This was the accepted opinion until Rabbi Akiva came and taught that the verse states: “And your brother shall live with you,” indicating that your life takes precedence over the life of the other.

סיפורו של רועי קליין

בתאריך 26 ביולי 2006 נתקלה פלוגה ג' של גדוד 51 בעשרות מחבלים במרחב בִּנת ג'בל. במהלך הקרב, נהרגו שבעה מלוחמיה, ונפצעו 24. בין ההרוגים והפצועים היו הסמ"פ המ"מ המ"פ ומפקדים אחרים רס"ן קליין לקח פיקוד ורץ קדימה תוך כדי לחימה ופיקד על הקרב מלפנים. כשזיהה רס"ן קליין כי המ"מ פצוע קשה, התקדם לעברו והורה לחיילים שסבבו אותו לירות לעבר המחבלים הנמצאים מעבר לחומה. לאחר העלאת המ"מ על האלונקה, נזרק רימון מעבר לחומה והתגלגל סמוך לאלונקה באופן שסיכן את כל הלוחמים שבקרבתו, כולל הפצוע. רס"ן קליין הגן בגופו על חייליו מפני הרימון, והוא נהרג וקריאת "שמע ישראל" בפיו. על מעשה זה הוענק לו: עיטור העוז

1. האם זה נכון לוותר על העתיד, על החיים האישיים, על המשפחה והחברים למען מטרה נשגבת. טובת הכלל?

2. הלא זו הפקרה של המשפחה והחיים המוכרים לך? האם זו הקרבה נעלה או נטישה?

השבועה/ אברהם שטרן

הריני נשבע שבועת- אמונים

למולדת, לעם, לחרות.

נשבע להקריב המצפון, החיים,

לציית, וללחום ולמות!

לא לשוב ולצפור, לא לבגוד, לא לנטוש,

במחתרת, צינוק וחזית.

כל חיי לעמוד על משמר הקדוש

לחיי האומה בעתיד..."

1. מה הופך את המדינה למשהו שהקרבה למענה הוא מעשה נעלה?

2. האם בדור שלנו המצב נשמר או שמעשה כזה הוא הקרבה מיותרת?