Orayta Parsha Study Group: Kedoshim - קדושים

(יח) לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃

(18) You shall not take vengeance or bear a grudge against your countrymen. Love your fellow as yourself: I am the LORD.

1) 19:2 According to the famous Ramban, what is the content of the command קדושים תהיו ?

2) 19:14 Why is there a special prohibition against cursing the deaf? See Shemot 22:27 and Rashbam and Ramban here.

3) 19:17 What is the connection between not hating your brethren and rebuking them? See Rashbam and Ibn Ezra

4) 19:23 Why does the Torah prohibit partaking from the first three years of fruit (orlah)? See Rambam (from וטעם המצוה הזאת"“).

5) 19:31 What is the etymology of the words אבת וידענים and do they really work? See Ibn Ezra

6) 19:32-33 Why is the elder juxtaposed with the stranger? See Ibn Ezra on 33 and Seforno on 32-33. Can you think of a third possibility?

(ב) ואהבת לרעך כמוך. אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה (ספרא):

(2) ואהבת לרעך כמוך THOU SHALT LOVE THY FELLOW MAN AS THYSELF —Rabbi Akiba said: “This is a fundamental principle of the Torah” (Sifra, Kedoshim, Chapter 4 12; Talmud Yerushalmi Nedarim 9:3).
(א) ואהבת לרעך כמוך אהוב בעד רעך מה שהיית אוהב בעדך אם היית מגיע למקומו. ובהיות שמכלל יראת האל יתברך היא שמירת החוקים כי אמנם השומרם למען לא יחטא לו לא יהיה זה אלא שכבר הכיר גדלו ושאין ראוי למרות את דברו ושכבר הכיר טובו וידע שלא יצוה אלא הראוי והטוב אף על פי שלא נתפרסם טעם המצוה, אמר: