Shabbat Hagadol 5779 Hiding the Afikoman-Seeking Meaning

אמרו עליו על רבי עקיבא שהיה מחלק קליות ואגוזין לתינוקות בערב פסח כדי שלא ישנו וישאלו תניא רבי אליעזר אומר חוטפין מצות בלילי פסחים בשביל תינוקות שלא ישנו תניא אמרו עליו על רבי עקיבא מימיו לא אמר הגיע עת לעמוד בבית המדרש חוץ מערבי פסחים וערב יום הכפורים בערב פסח בשביל תינוקות כדי שלא ישנו וערב יום הכפורים כדי שיאכילו את בניהם

They said about Rabbi Akiva that he would distribute roasted grains and nuts to children on Passover eve, so that they would not sleep and so they would ask. It was taught in a baraita that Rabbi Eliezer says: One grabs the matzot on the nights of Passover. One should eat them very quickly on account of the children, so that, due to the hasty consumption of the meal, they will not sleep and they will inquire into the meaning of this unusual practice. It was taught in a baraita: They said about Rabbi Akiva that in all his days he never said to his students that the time had come to arise from their learning in the study hall. Instead, he would continue to teach as long as they were willing to listen. This was true except for the eves of Passover and the eve of Yom Kippur, when he would stop teaching. The Gemara explains the reasons for these exceptions: On the eve of Passover, he would stop on account of the children, so that they would go to sleep during the day, so that they would not be tired and sleep at night. And on the eve of Yom Kippur, he would stop so that his students would remember to feed their children.

חוץ מערבי פסחים - כדי שיישנו את התינוקות ביום ולא בלילה בשעת הגדה א''נ כשמעכבין עד הלילה לאחר שהחשיך ישנים התינוקות:

Rabbi akiva would instruct his students to go home on Erev Pesach so that the children could take a nap during the day. There are those that explain in order to start the Seder right at nightfall in order so that the children don't fall asleep.

חוטפין מצה - מגביהין את הקערה בשביל תינוקות שישאלו ואית דמפרש חוטפין מצה אוכלין מהר וזה הלשון עיקר מדמייתי הא דר"ע בהדה:

1. We raise the Seder Plate so that the children will ask

2. We eat quickly at the seder

חוטפין מצה - ולי נראה חוטפין מסלקין את הלחם מיד התינוקות שלא יהו ישנים מתוך מאכל הרבה כדרך התינוק אחר אכילתו ושוב לא ישאלו אבל עכשיו כשחוטפים מהן לא ישנו וישאלו כלומר לא ישנו שלא אכלו כדי שבען וישאלו כשיראו השינויים שאנו עושין היכירא לתינוקות כדלקמן

3. Take away the matzah from the children so that they dont fill up and get tired and fall asleep

(ג) וְצָרִיךְ לַעֲשׂוֹת שִׁנּוּי בַּלַּיְלָה הַזֶּה כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּ הַבָּנִים וְיִשְׁאֲלוּ וְיֹאמְרוּ מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת עַד שֶׁיָּשִׁיב לָהֶם וְיֹאמַר לָהֶם כָּךְ וְכָךְ אֵרַע וְכָךְ וְכָךְ הָיָה. וְכֵיצַד מְשַׁנֶּה. מְחַלֵּק לָהֶם קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים וְעוֹקְרִים הַשֻּׁלְחָן מִלִּפְנֵיהֶם קֹדֶם שֶׁיֹּאכְלוּ וְחוֹטְפִין מַצָּה זֶה מִיַּד זֶה וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים הָאֵלּוּ.

(3) On the first night of Pesaḥ, one should introduce some change at the table, so that the children who will notice it may ask, saying: "Why is this night different from all other nights?" And he in turn will reply: "This is what happened." In what manner, for example, should he introduce a change? He may distribute parched grain or nuts to the children; remove the table from its usual place; snatch the unleavened bread from hand to hand, and so on.

הגדה של פסח מבית לוי בריסק

ומה שכתב הרמב"ם "וחוטפין מצה זה מיד זה" הכוונה היא בכל ימות השנה ההלכה היא דאין המסובין רשאין לאכול כלום עד שיטעום הבוצע, והבוצע הוא פושט ידיו תחילה ואוכל, כדאיתא במסכת ברכות דף מז. וכן פסק הרמב"ם בהלכות ברכות פ"ז ה"ה והוא מהלכות דרך ארץ וכדמשמע מהגמרא שם, וכן משמע מהרמב"ם שם בה"א שכתב "מנהגות רבות נהגו חכמי ישראל בסעודה וכולן דרך ארץ", ובליל פסח הותר להמסובין לחטוף מצה ולאכול אף קודם שיטעם הבוצע המברך, והוא כדי לעורר התינוקות שלא יישנו.

4.Normally we wait to eat the bread until after the one making the blessing takes a bite and the person breaking bread hands out the pieces. That is proper Derech Eretz in eating. On Seder night everyone grabs a piece of Matzah without waiting in order to awaken the children

בית הבחירה למאירי מסכת פסחים דף קח עמוד ב

התינוקות אף על פי שאנו מצווים לעוררם כדי שישאלו אין משמחין אותם בענין חובת ארבע כוסות והתינוקות אין להם שמחה כל כך ביין אלא מחלקים להם קליות של שנה שעברה שאין בהם איסור חדש ואגוזים כדי שישאלו ר"ל שלא יישנו ויראו אותם הענינים שאנו מתעסקים בהם וישאלו מה נשתנה וכן חוטפין מצה כלומר שמתעסקים בה דרך המייה וחטיפה זה מזה כדי שישתעשעו התינוקות בכך ולא יבאו לידי שינה ויתעוררו למה שרואים וישאלו ויחקרו מה נשתנה וכו' עד שנבוא לספר בענין

5. Play some Matzah snatching game to keep them engaged in order that they stay awake so that they see what is going on and will ask questions

(א) דיני הסיבה וארבע כוסות. ובו טז סעיפים:
יהיה שלחנו ערוך מבעוד יום כדי לאכול מיד כשתחשך ואף אם הוא בבית המדרש יקום מפני שמצוה למהר ולאכול בשביל התינוקו' שלא ישנו אבל לא יאמר קידוש עד שתחשך:

(1) ...Your table should be set from the daytime, in order to eat right away when it becomes dark; And even if he is in the Bet Midrash, he should leave because it is a commandment to hurry and eat (at the seder) for the children who may fall asleep, but a person should not recite Kiddush until it gets dark.

(ו) נוטל ידיו לצורך טבול ראשון ולא יברך על הנטילה ויקח מהכרפס פחות מכזית ומטבילו בחומץ ומברך בורא פרי האדמה ואוכל ואינו מברך אחריו ויקח מצה האמצעית ויבצענה לשתים ויתן חציה לאחד מהמסובין לשומרה לאפיקומן ונותנים אותה תחת המפה וחציה השני ישים בין שתי השלימות ויגבי' הקערה שיש בה המצות ויאמר הא לחמא עניא עד מה נשתנה: ואז יצוה להסירם מעל השלחן ולהניחם בסוף השלחן כאלו כבר אכלו כדי שיראו התינוקות וישאלו:

  • The Seder Plate is removed and put at the end of the table as if we have already eaten so that the children will ask
  • The middle Matza is broken in half. One half is is placed in a napkin and the other is placed in between the two other matzot

(נט) (נט) תחת המפה - זכר למה שאומר משארותם צרורות בשמלותם ויש שנותנין אותה על כתפיהם זכר ליציאת מצרים. ויהיו נזהרין שיכרוך האפיקומן במפה שלא כיבסו בקראכמע"ל כי הכרים מסתמא מכובסין בקראכמע"ל [ח"א]:

Some put the Afikoman on their backs as a remembrance of the exodus from Egypt

(כ) ואחר הטיבול לוקח המצה האמצעית ויבצענה לשנים, ומוסר חציה לאחר לשמרה לאפיקומן. ומנהגינו להניחה תחת הכרים של ההסיבה, זכר ל"משארותם צרורות בשמלותם על שכמם".

Our practice is to place the Afikoman on the pillows that we lean on

"The Seder Night: An Exalted Evening" Rav Soloveitchik pg. 124

Rav Hayim would keep the Afikoman at his side during the entire seder until it was eaten. His reason was that the Afikoman represents the korban pesach, which like all sacrifices becomes disqualified if one is mesia'ah da'at, that is, one's intention is diverted from the Korban (Pesahim 34). In this context the afikoman is referred to as zafun because it is hidden away or guarded

שמצוה למהר ולאכול. וזה שאמרו בש"ס חוטפין מצה בליל פסחים וכן פרש"י שם שכן עיקר וע"ש דנאמרו עוד פירושים בדבר זה כגון להסיר הקער' שנתבאר בסמוך סי' תע"ג סעיף ו' והרמב"ם פ"ז מהל' חמץ ומצה כ' חוטפין מצה זה מיד זה כדי שיראו התינוקות וישאלו עכ"ל ואפשר שמזה נתפשט המנהג שמניחין לתינוקות במדינות אלו לחטיף האפיקומן שעי"ז לא ישנו ויתעוררו לשאול וע"ש בפיר' רשב"ם:

ארחות חיים – או"ח חלק ב, סימן תעג, אות יט ר' נחמן כהנא זצ"ל, אב"ד ספינקא עי' בחק יעקב סימן תע"ב ס"ק ב שכתב ואפשר שמזה נתפשט המנהג שמניחין לתינוקות לחטוף האפיקומן ע"ש. ועי' בספר מאורי אור בחלק עוד למועד דף קעח ע"א שכתב דמה שגונבים התינוקות האפיקומן מתחת ככסא הוא בדוי והבל ובגוים נשמע שיהודים לומדים ילדיהם לגנוב זכר ליצ"מ "וַיְנַצְלּו" , על כן המונע משובח

English
(ט) לֶךְ־נָא֙ אֶל־הַצֹּ֔אן וְקַֽח־לִ֣י מִשָּׁ֗ם שְׁנֵ֛י גְּדָיֵ֥י עִזִּ֖ים טֹבִ֑ים וְאֶֽעֱשֶׂ֨ה אֹתָ֧ם מַטְעַמִּ֛ים לְאָבִ֖יךָ כַּאֲשֶׁ֥ר אָהֵֽב׃
(9) Go to the flock and fetch me two choice kids, and I will make of them a dish for your father, such as he likes.

(ב) שני גדיי עזים. וְכִי שְׁנֵי גְּדָיֵי עִזִּים הָיָה מַאֲכָל שֶׁל יִצְחָק? אֶלָּא הָאֶחָד הִקְרִיב לְפִסְחוֹ וְהָאֶחָד עָשָׂה מַטְעַמִּים; בְּפִרְקֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר:

(2) שני גדיי עזים TWO KIDS OF THE GOATS — Did then two kids of the goats form a meal for Isaac? But the explanation is: it being Passover he offered one as his Paschal sacrifice and of the other he prepared the savoury food. So is it stated in Pirkei DeRabbi Eliezer 32).
(לה) וַיֹּ֕אמֶר בָּ֥א אָחִ֖יךָ בְּמִרְמָ֑ה וַיִּקַּ֖ח בִּרְכָתֶֽךָ׃
(35) But he answered, “Your brother came with guile and took away your blessing.”

חכמת חיים – פרשת תולדות, עמ' סז-סח ר' יוסף חיים זוננפלד זצ"ל

אם יצחק אמר "במרמה" מה ראה אונקלוס לתרגם "בחכמתא", ומה דחקו לכך? אמנם היתה כאן חכמה גדולה מצד יעקב, כי הלא עשו טען שיקום אביו ויאכל גם מהמטעמים שהוא הכין, ורווחא לבסומי שכיחאף ויברך גם אותו. מה עשה יעקב? נתן לאביו אפיקומן, כי הלא פסח היה... והיכן מרומז כאן אפיקומן? "במרמה" בגימטריה = 287= אפיקומן

English

פירוש הגר"א לחד גדיא

כלל גדול אצלנו, שכל הטובות שהיו ושיהיו עוד, בין בעוה"ז בין בעוה"ב, את כולם ירשנו מאבותינו בעת שבירך יצחק את יעקב. ולולא הברכות חסרנו את כל, והכל היו לעשו. והסיבה להברכות היו שני גדיי עיזים... לכך חוזר לראש בכל פעם, כי מיד שגברה יד ישראל חוזר לו כל הברכות. וכשגבר יד האומות נהפך להם הברכות, ולבסוף יהפכו לנו כל הברכות

The Meaning of Chad Gadya by Rabbi Alexander Seinfeld on https://www.aish.com/h/pes/h/The-Meaning-of-Chad-Gadya.html?s=fb

The symbolic meaning of this sequence of people, animals and objects remained obscure until the Vilna Gaon presented the following interpretation.

Each verse alludes to one person or event in Jewish history:

The kid is the birthright mentioned in Genesis 25. This is the right to take the baton that had been passed from Abraham to Isaac, to continue Abraham’s mission to build a world full of loving kindness and monotheism and devoid of idolatry, child sacrifice and other evils.

My father is Jacob who bought the birthright from his twin brother Esau, who had been born first and thus had the natural right to the birthright.

The two zuzim are the bread and stew Jacob paid Esau for the birthright.

Rabbi Yosef Zvi Rimon Haggadah pg 122

The afikoman is an expression of redemption; hiding it is preparation for Redemption, expressed already at the time of the breaking. The custom of hiding the Afikoman and having the children search for it ensures that even if we do not remember the afikoman at the end of the meal, or that we simply are too tired at that point,the children will come and remind us. The redemption can sometimes be delayed because of the weariness and waning strength of the traditional adult leadership. At that point, the young ones must come and arouse the adults to act and bring about the redemption...There is no shame in waking up and being refreshed by the vital voices of the children at Seder night and in life itself. We hide the afikoman encouraging the children to be active partners in what goes on around them, and at the same time, we can draw new strength from the power of their youth

(כג) הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת אֵלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּ֚וֹא י֣וֹם יקוק הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא׃ (כד) וְהֵשִׁ֤יב לֵב־אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וְלֵ֥ב בָּנִ֖ים עַל־אֲבוֹתָ֑ם פֶּן־אָב֕וֹא וְהִכֵּיתִ֥י אֶת־הָאָ֖רֶץ חֵֽרֶם׃
[הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום יקוק הגדול והנורא]
(23) Lo, I will send the prophet Elijah to you before the coming of the awesome, fearful day of the LORD. (24) He shall reconcile parents with children and children with their parents, so that, when I come, I do not strike the whole land with utter destruction. Lo, I will send the prophet Elijah to you before the coming of the awesome, fearful day of the LORD.

Leonard Cohen

There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in

(ב) כְּבֹ֣ד אֱ֭לֹקִים הַסְתֵּ֣ר דָּבָ֑ר וּכְבֹ֥ד מְ֝לָכִ֗ים חֲקֹ֣ר דָּבָֽר׃
(2) It is the glory of God to conceal a matter, And the glory of a king to plumb a matter.

"The glory of God is to conceal a thing, but the glory of the king is to find it out;" as if, according to the innocent play of children, the Divine Majesty took delight to hide His works, to the end to have them found out; and as if kings could not obtain a greater honour than to be God's playfellows in that game”


― Francis Bacon, The Oxford Francis Bacon IV: The Advancement of Learning

A Different Night by Noam Zion and David Dishon pg. 131

Personal Meditation: Seeking our Lost Half

Pesach is the holiday celebrating our reunion with the lost part of ourselves...On seder night we hide and then seek the afikoman, reuniting the two parts separarted at the beginning of the seder. May we learn to discover the lost parts of ourselves, to become reconciled with relatives who have become distant and to find wholeness in a Jewish tradition from which we have been alienated.

The Ayeka Haggada bt Aryeh Ben David pg 62

Tzafun- Finding the Missing Piece

Tzafun means "hidden" We start the journey by hiding a piece of Matzah. There is always something missing- for us individually, for or family and community, and for the Jewish people as a whole. The journey continues and continues.

As you stop and reflect on this years seder what did you find? What gave you hope?

חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יקוק אֱלֹקֵינוּ אֶתְכֶם. וְאַף אַתָּה אֱמוֹר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן:

What does the wise [son] say? "'What are these testimonies, statutes and judgments that the Lord our God commanded you?' (Deuteronomy 6:20)" And accordingly you will say to him, as per the laws of the Pesach sacrifice, "We may not eat an afikoman [a dessert or other foods eaten after the meal] after [we are finished eating] the Pesach sacrifice. (Mishnah Pesachim 10:8)"

(א) שלא לאכול אחר אכילת אפיקומן. ובו ב"ס:
אחר אפיקומן אין לאכול שום דבר:

(1) After Afikomen, one should not eat anything.

ונהגו לשבור חתיכה מאפיקומן ולנקוב אותם ותולין אותו ואין בו חשש איסור מה שמנקבין אותם בי"ט וכ"כ במ"א סימן ת"ק סק"ז:

Rabbi Hamburger's Handbook for Living Ashkenaz https://www.kayj.net/forum/minhogim/1660-seder-minhogim?lang=en

"It is customary to hang a small piece of the afikoman from both Seder nights on a wall or to keep them in a drawer in recollection of the Exodus and as a symbol for warding off evil on the roads. For this reason some keep this piece of matzah in their pocket when going on a journey. Therefore, it is advisable to make an effort to preserve this piece of matzah before it is cleared away. Some add this piece of matzah (if it is still edible) to the cholent of the following Shabbos Hagadol. Those who follow this custom do not consider it a violation of the custom to refrain from eating matzah two to four weeks before Pesach. Others burn this piece of matzah with the chametz the following erev Pesach.

The Night that Unites Haggadah, Rabbi Aaron Goldscheider- pg 204

The last piece of Matzah of the night has to be the last taste we have, so that the Seder accompanies us throughout the coming year. On Seder night, G-d has given us freedom, holiness, joy and wholeness.

It is our job to hold on to them in the months to come. Everyone thinks that at the end of the Seder it is all over. They are so mistaken -it's after the seder that it all begins!