פרשת תרומה תשל"א - המנורה
א. בפרטי העשייה
הרמב"ם, מורה נבוכים ג', כו:
כמו שחלקו אנשי העיון מבעלי התורה, אם מעשיו יתעלה נמשכים אחר חכמה או אחר הרצון לבד לא לבקשת תכלית כלל, כן חלקו זאת המחלוקת בעצמה במה שנתן לנו מן המצוות: שיש מי שלא יבקש לזה סיבה כלל, ויאמר שהתורות כולם נמשכות אחר הרצון לבד, ויש מי שיאמר שכל מצווה ואזהרה מהן נמשכת אחר החכמה, ומכוון בה תכלית אחת; ושהמצוות כולן יש להן סיבה, ומפני התועלת ציווה בהם, והיות לכולם עילה (=טעם), אלא שאנחנו נסכל (=לא נבין) עילת קצתם, ולא נדע אופני החכמה בהן. וזו דעתנו כולנו ההמון והסגולות (=המון ישראל הפשוט והמעמיקים בחכמה), וכתובי התורה מבוארים בזה: "חוקים ומשפטים צדיקים", "משפטי ה' אמת צדקו יחדו". ואלה שנקראים חוקים, כשעטנז ובשר בחלב ושעיר המשתלח, ואשר כתבו עליהם חכמים ז"ל: "דברים שחקקתי לך אין לך רשות להרהר בהם..." לא יאמין המון החכמים שהם עניינים שאין להם סיבה כלל... אבל יאמין המון החכמים שיש להם עילה, רצוני לומר: תכלית מועילה על כל פנים אלא שנעלמה ממנו, אם לקיצור דעתנו או לחסרון חכמתנו. (אפודי: לקיצור דעתנו – שאי אפשר שיגיע שכלו אליו או לחסרון לימוד החכמה, ששכלו היה מגיע לעניין אם למד). כל המצוות אם כן – יש להן סיבה, רצוני לומר כי למצווה או לאזהרה יש תכלית מועילה, מהן מה שהתבאר לנו צד התועלת בהן, כאזהרה מן הרציחה ומן הגניבה, ומהן מה שלא התבארה תועלתם כמו שהתבאר בנזכרים כאיסור הערלה וכלאי הכרם. והם אשר תועלתם מבוארת ייקראו אצל ההמון "משפטים", ואלו שאין תועלתם מבוארת ייקראו... "חוקים". ויאמרו (חז"ל) תמיד "כי לא דבר ריק הוא מכם" ואם ריק הוא – מכם! רוצה לומר שאין נתינת אלו המצוות דבר ריק שאין תכלית מועילה לו, ואם יראה בדבר אחד מהמצוות שעניינו כן (כלומר שאין לו תכלית) – החיסרון הוא מהשגתכם... המצווה בהקרבת הקרבן, יש בה תועלת גדולה כמו שאני עתיד לבאר, אבל היות הקרבן האחד כבש והאחד איל והיות מספרם מספר מיוחד, זה אי-אפשר לתת לו עילה כלל, וכל מי שמטריד עצמו לתת סיבה לדבר מאלו החלקים הוא בעיני משתגע שיגעון ארוך... ומי שידמה שאלה יש להם סיבה, הוא רחוק מן האמת, כמי שידמה, שהמצווה כולה היא ללא תועלת. ודע, שהחכמה חייבה, ואם תרצה אמור, שהצורך מביא להיות שם חלקים שאין להם סיבה... ואם תאמר: למה היה כבש ולא היה איל?* השאלה ההיא בעצמה הייתה מתחייבת אילו נאמר איל במקום כבש, שאי אפשר מבלתי מין אחד. וכן למה היו שבעה כבשים ולא היו שמונה, כן היו שואלים, אם היו שמונה או י' או כ', שאי אפשר מבלי מספר בהכרח... ודע זה העניין והבינהו!
ר' יצחק עראמה, עקדת יצחק שער ארבעים ותשעה:
כבר דיברנו בעניין המנורה הטהורה בכלל, אמנם כבר העירונו בה שלא יספיק הדיבור ההוא לתת טעם אל כל מעשיה ודקדוקיה ושראוי לייחד עליהם הדיבור וזה במה שנתבונן, כמה הקפידה החכמה האלוקית במעשה המנורה, תבניתה וצלמה וזאת קומתה וצורתה, כי מלבד היותה קנה אחד באמצע ושלושה קנים יוצאים מצידה האחד ושלושה מצידה השנית, הנה יש עוד לעיין ולא מעט בהימצא שמה שלושה מיני ציורים מתחלפים: גביעים, כפתורים ופרחים. וכן היות שלושה גביעים משוקדים בכל קנה וקנה כפתור ופרח, כפתור תחת שני הקנים ממנה, מלבד מה שהיו במנורה עצמה גביעים, כפתורים ופרחים. שכל אלו העניינים לא ייאמן שיבאר בתורה האלוקית במקרה, וכאשר הזדמן כי אות אחת מכל הסיפור הזה אם תחסר או תעדיף, הספר כולו פסול, וחלילה ליוצרנו שיצווה לכתוב בתורתו התמימה כל זאת ההקפדה קודם מעשה ובשעת מעשה מדמיונות האנשים אשר יכונו בהם ליופי, לא זולת זה.
1. הסבר מהו ההבדל העקרוני בין גישת שניהם לטעמי פרטי המצוות?
2. מה הן הוכחות הרמב"ם לצדקת דעתו, ומה הן ההוכחות שמביא בעל העקדה לצדקת דעתו?
3. לשם מה מסתייע הרמב"ם בפסוק בדברים ל"ב מז, ובדרשת חז"ל לפסוק זה? מה רצה להוכיח בעזרתו?
**
4. הסבר את דברי הרמב"ם "שהחכמה חייבה... להיות שם חלקים שאין להם סיבה" וברר את דבריו אלה בדוגמת טעם המנורה וחלקיה!
*
5. השווה את דברי אברבנאל שהובאו בגיליון שופטים תשי"ד שאלה א לדברי בעל העקדה. במה דומה ביקורת האברבנאל על דברי הרמב"ם שם לדברי בעל העקדה כאן?
6. מה פירוש דברי בעל העקדה "כל זאת ההקפדה קודם המעשה ובשעת המעשה"?
* וכן לענייננו: ואם תאמר למה היו קני המנורה ששה, שלושה מצידה האחד וששה מצידה האחד, ולמה תיעשה מקשה. ולמה היו שם שלושה גביעים משוקדים בקנה האחד, וכדומה.
ב. בטעם המנורה
הרמב"ם, מורה נבוכים ג' מ"ה:
... ואחר כך הושמה מנורה לפניו לכבוד ולתפארת לבית, כי הבית שדולק בו נר תמיד הנסתר בפרוכת יש לו בנפש מעלה גדולה.
... ואחר הפרוכת היה ההיכל והיו בו ג' כלים: שולחן ומנורה ומזבח הקטורת לרמז ששומר התורה והמצוות (הנרמזים בארון), אף על פי שהוא לא יעבוד מפני השכר, הקדוש ברוך הוא לא יקפח שכר פעולותיו, ושני מיני שכר יושפעו עליו מאת בעל החסד והרחמים: האחד, השכר הגופני – עושר וכבוד... ולזה רומז השולחן ועליו לחם הפנים... והשכר השני, החכמה והמדע. כי אם בתורת ה' חפצו – יחכם ויבין ויתגלו לו תעלומות... והמנורה הייתה רומזת לזה המין השני מן השכר שהוא שכר נפשי לפי שנר ה' נשמת אדם. והיו שבעת הנרות רומזים אל שבע החכמות, שכולם יימצאו בתורת האלוקים. והיו הנרות כולם פונים אל הנר האמצעי, והוא היה פונה אל קודש הקודשים לרמוז שהחכמה האמיתית תסכים עם שורשי התורה אשר בארון. והייתה המנורה זהב כולה להורות על מעלות החכמה וקיומה לעד, ושלא יימצאו בה דעות זרות, בלתי מסכימות אל הדת. כי היא כולה זהב טהור. והיו בה גביעים, כפתורים ופרחים לרמז אל הסתעפות החכמות והידיעות כולם אלו מאלו, והיות זאת החכמה הכנה לזאת. והייתה מקשה כולה וכיכר זהב יעשה אותה, לפי שהחכמות בצד מה יתאחדו... כי החכמה כולה אחת היא כמו שהבית – בניין אחד, אלא שנחלקה לשבעה חלקים למספר חילופי הנושאים שנקראו "שבע חכמות" וזה עניין המנורה בעצמה שהייתה כולה מקשה אחת ונחלקה לשבעה קנים היוצאים ממנה...
"ועשית מנורה"... הוא האדם שהוא כמנורה מוכן לקבל להאיר בעזרת ה' על ידי תורה ומעשים טובים ועל כן היא י"ח טפחים כמידת אדם בינוני. ואמר טעם היותו חומר עכור, יעשה עצמו יקר וחשוב כזהב ושיהיה טהור מכל סיג חלאת לכלוך עוון אשר חטא. והתנאי האחד להיעשות האדם מנורה טהורה הוא לקבל ייסורין להתיך ולמרק כל חלאה, וזה "מקשה תעשה את המנורה" – על ידי הכאות כמקיש בקורנס – שהוא משל אל הייסורין – תעשה המנורה. ובכלל הדבר שתהיה כולה מעשה זהב אחד ולא מחתיכות הרבה, שלא יהיה כל אבר מחתיכה אחת ויחברם, רק בלי פירוד מתחילתם, משל לאחדות כל אברין, שלא ייטמא אחד מהם וייפרד איכותו מיתר האברים, כי אם יהיה לכולם אחדות. – והנה שלושה דברים הם שצריך האדם להכניע תאוות יצרו בהם, הלא המה: (א) התשמיש (ב) הדיבור, כי כל המרבה דברים מרבה חטא (ג) אכילה ושתייה. על האחד אמר "ירכהּ" הוא התשמיש – כי על כן נקראו הבנים יוצא ירך אביהם – ואמר שגם הוא יהיה מרוסן ונכנע בל ירבה תאוותו; ועל הדיבור אמר "וקנהּ" הוא הקנה שהדיבור יוצא ממנו. גם הוא יהיה זהב בהיר ומקשה, שלא ידבר רק דברים טהורים ומעטים, כזהב טהור, ושיהיה נכנע מלהשיב כרמז "מקשה" – נעלב ואינו עולב; ועל השלישי אמר "גביעיה" – שהוא גביע יינה, ו"כפתורים" הוא מאכל ומלבוש – כי רמז שניהם ב"תפוח" (אשר בו אוכל וגם מלבוש – הקליפה) וגם פרחיה הם יתר ההוצאות שיפריח ויתפשט בהם – כולם "ממנה יהיו" שלא ייהנה מהזולת אלא רק יסתפק בשלו, כי העושה כן לא ירום לבבו להתגאות.
1. מהו ההבדל העקרוני בין דעת הרמב"ם כאן לבין דעת שני האחרונים?
2. המסכימים דברי הרמב"ם כאן עם דבריו בשאלה א?
*
3. הידועים לך פסוקים בדברי הנביאים המשתמשים בסמל המנורה באותו מובן הניתן למנורה בדברי אברבנאל?
מהי הסמליות שב"מקשה תעשה המנורה"?
לפי דעת אברבנאל ולפי דעת אלשיך?
ד"ה מקשה תיעשה המנורה: שלא יעשנה חוליות ולא יעשה קניה ונרותיה איברים איברים ואחר כך ידביקם כדרך הצורפין שקורין שולדיר"ץ אלא כולה באה מחתיכה אחת ומקיש בקורנס וחותך בכלי האומנות ומפריד הקנים אילך ואילך.
מקשה תיעשה המנורה OF BEATEN WORK SHALL THE CANDELABRUM BE MADE — i. e. one should not make it of separate pieces nor shall one make its branches or its lamps as separate limb — a kind of work called souder in old French, Engl, to solder, but is was to be made in its entirety of a single mass of gold. He (who made it) beat it with the hammer and cut away with the implements of his craft thus making the branches spread out in this direction and in that (cf. Sifrei Bamidbar 61:1).