פרשת קרח תשל"א - מחלוקת קרח
הערה: גיליון זה הוא המשכו של גיליון קרח תשי"ג שעסק במחלוקתו של קרח בכללה, וכן בפסוקים הראשונים של פרקנו.
א. שאלת סגנון
השווה:
דברי משה פסוק ד' "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו" פסוק ה' "וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ" פסוק ז' "...רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי" פסוק ט' "הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו..." פסוק י' "וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה"? דברי קרח דתן ואבירם פסוק ג' "וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים" פסוק י"ג "הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר"?
יצחק עראמה, עקדת יצחק, פרשת קרח:
בסגנון דבריהם ובנרצה מהם (=בכוונת דבריהם) הורו תכלית חציפותם ועזותם, וזה, כי לפי שמשה התחיל דיבורו עמהם במילת "המעט מכם", וסיים דבריו באומרו "רב לכם, בני לוי", שהם הדברים שהתחילו הם עמו, באומרם "רב לכם, כי כל העדה כולם קדושים", כיוונו גם הם עכשיו להתחיל דיבורם "המעט כי העליתנו", כלומר: אתה תפשת בסוף מליצתך ראשית דיבורנו, גם אנו נתפוש בראשית דיבורנו ראשית מליצתך, כי גם לנו פה להשיב כמוך. והם ודאי דברי קנטור וחילוק על רבם.
1. הסבר מהו אפוא האמצעי הסגנוני הנותן ביטוי ל"תכלית חציפותם ועזותם".
2. הראה בדבריהם (פסוקים י"ב–י"ד) עוד ביטויים המעידים על חוצפה ועזות זו?
**
3. הבא דוגמא לסגנון וכוח זה (דיבור המחקה דיבור) גם בפרשה הקודמת (שלח)!
ב. מדברי המדרש
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח"
And Moses said unto Korah: ‘Hear now, ye sons of Levi:
"וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה?"
and that He hath brought thee near, and all thy brethren the sons of Levi with thee? and will ye seek the priesthood also?
"לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל ה' וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי תלִונו עָלָיו?"
Therefore thou and all thy company that are gathered together against the LORD—; and as to Aaron, what is he that ye murmur against him?’
תנחומא קרח ו':
כל הדברים האלה פייס משה לקרח, ואין אתה מוצא שהשיבוֹ דבר, לפי שהיה פיקח ברשעתו. אמר: "אם אני משיבו, יודע אני בו שהוא חכם גדול, עכשיו יקפחני בדבריו ומקללני, ואני מתרצה על כורחי. מוטב שלא אזדקק לו."
מה התמיהה שבפרקנו, שרצה המדרש ליישב?
"וַיִּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ עֲלֵיהֶם אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עֲלֵיהֶם קְטֹרֶת וַיַּעַמְדוּ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן"
And they took every man his fire-pan, and put fire in them, and laid incense thereon, and stood at the door of the tent of meeting with Moses and Aaron.
"וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת כָּל הָעֵדָה"
And Korah assembled all the congregation against them unto the door of the tent of meeting; and the glory of the LORD appeared unto all the congregation.
תנחומא קרח ז':
..."ויקחו איש מחתתו" - הלך קרח כל אותו לילה, והיה מטעה את ישראל. ואומר להם: "ומה אתם סבורים, שאני עוסק ליטול אותה גבורה לעצמי? אני מבקש שתהא הגדולה, חוזרת על כולנו: שמשה נטל מלכות לעצמו, ואת הכהונה הגדולה נתנהּ לאהרן אחיו לחוק עולם." והיה הולך ומפתה כל שבט ושבט כראוי לו, עד שנשתתפו בידו.
ד"ה ויַקהל עליהם קרח: (תנחומא): בדברי ליצנות. כל הלילה ההוא הלך אצל השבטים ופיתה אותם: "כסבורין אתם שעלי לבדי אני מקפיד? איני מקפיד אלא בשביל כולכם. אלו באין ונוטלין כל הגדולות: לו המלכות, ולאחיו הכהונה", עד שנתפתו כולם.
ויקהל עליהם קרח AND KORAH CONVENED [ALL THE CONGREGATION] AGAINST THEM, by means of scoffing language: that whole night he went round to all the tribes and tried to win them over: “Do you really think that I care for myself alone? It is only for all of you that I have a care! These men come and occupy every high office: royal rank for himself, for his brother the priesthood!” — until in the end all of them submitted to his persuasion (Midrash Tanchuma, Korach 7).
א. מה היא דרך ההסתה שהלך בה קרח לדעת המדרש?
ב. מה רמז מצא המדרש לדבריו אלה בפסוקים?
"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר"
And the LORD spoke unto Moses, saying:
"דַּבֵּר אֶל הָעֵדָה לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם"
’Speak unto the congregation, saying: Get you up from about the dwelling of Korah, Dathan, and Abiram.’
"וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיֵּלֶךְ..."
And Moses rose up and went unto Dathan and Abiram; and the elders of Israel followed him.
תנחומא קרח ה':
"וידבר ה' אל משה לאמור הֵעלו מסביב..." ואף על פי ששמע משה מפי הגבורה כך, לא אמר להם עד שהלך והתרה בהם, שנאמר "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם", להודיע רשעתם שאף על פי שהלך משה ברגליו אצל הרשעים, קשים לרצות: מה עשו? לא רצו לצאת מאוהליהם כנגדו. כשראה משה כך, אמר: "עד כאן היה עלי לעשות!"
א. מה מוסר השכל רצה מדרש זה ללמדנו?
ב. מה הרמז שמצא המדרש לדברי אלה הפסוקים?
ג. שאלות ודיוקים ברש"י
ד"ה רב לכם: הרבה יותר מדי לקחת לעצמם גדולה.
רב לכם You TAKE TOO MUCH UPON YOU — i.e. much more than is proper have you taken for yourselves in the way of high Office.
ד"ה רב לכם: ...דבר גדול נטלתם בעצמכם, לחלוק על הקדוש ברוך הוא.
רב לכם You TAKE TOO MUCH UPON YOU — i.e. much more than is proper have you taken for yourselves in the way of high Office.
**
א. מה ראה רש"י לפרש את המילה "רב" בשני המקומות בשתי הוראות שונות?
ב. מדוע אמר רש"י בפסוק ג' "לעצמכם", ובפסוק ז' "בעצמכם".
ד"ה ומדוע תתנשאו: אם לקחת אתה מלכות, לא היה לך לברר לאחיך כהונה! לא אתם לבדכם שמעתם בסיני "אנכי ה' אלוקיך", כולם שמעו!
ומדוע תתנשאו WHY THEN LIFT YE UP YOURSELVES [ABOVE THE ASSEMBLY OF THE LORD] — “If you have taken royal rank for yourself, you should at least not have chosen the priesthood for your brother — it is not you alone who have heard at Sinai: ‘I am the Lord thy God', all the congregation heard it!” (Midrash Tanchuma, Korach 4).
א. גור אריה, מקשה על דברי רש"י:
מדבריו יוצא שחלקו רק על כהונת אהרן, ולא על נשיאות משה – והלא בפירוש כתוב "תתנשאו" ?
נסה לישב קושייתו!
**
ב. מדוע יכול היה קרח, לדעת המדרש, לתלות את טענותיו בשמיעת דיבר ראשון דווקא?
ד"ה לכן: בשביל כך, אתה וכל עדתך הנועדים איתך על ה', כי בשליחותו עשיתי לתת כהונה לאהרן, ולא לנו הוא המחלוקת הזה.
לכן means because of this — because of all this that I have mentioned, אתה וכל עדתך הנועדים BOTH YOU AND ALL YOUR CONGREGATION WHO ARE GATHERED with you, על ה׳ are AGAINST THE LORD, for it is by His commission that I am acting in giving the Priesthood to Aaron; and this rebellion is therefore not against “us” (Midrash Tanchuma, Korach 6).
גור-אריה:
ובפירוש דברי רש"י: אתה וכל עדתך הנועדים איתך נועדים על ה', כי אהרן מהו? ומצאנו הרבה כן, כמו (דברי הימים ב' ט"ו) "והנבואה עודד הנביא" שפירושו: והנבואה – נבואת עודד הנביא.
א. מה הקשר לפסוקנו? העתק את פסוקנו בסימני פיסוק, לפי פירושו של רש"י.