פרשת במדבר תש"ט - הדגלים
א. שאלות כלליות
הסתכל בתרשים הנ"ל, וענה בעזרתו על השאלות האלה:
1. לפי מה חולקו השבטים באופן זה לארבע קבוצות, ואיך חוברו יחד שלושה שלושה, הלא תראה שאין הסדר לפי גילם?
**
בעת המלחמה הסכנה היותר עצומה היא בפני המחנה, כי שם על הרוב יבוא האויב להילחם, ולכן ישימו בראש המחנה תמיד הגיבורים, עד שקוראים זה הצד הקודם בני האדם הלועזים "אב"ן גוארדא". ולכן היה לצד מזרח דגל מחנה יהודה, ועמו יששכר זבולון, שהיו עולים ל-186400... והסכנה אחריה היא באחרית המחנה, כי אולי יבוא האויב משם, ויזנב בם כל הנחשלים, כאשר עשה עמלק (דברים כ"ה י"ח). ומפני זה הושם דגל מחנה דן באחרונה לצד מערב מאסף לכל המחנות, לפי שהיו לדן אשר ונפתלי 157600, יותר מכל הדגלים זולת דגל יהודה.
הלא דבריו המסומנים בקו נראים כסותרים את דברי פרקנו. הסבר את כוונתם!
ב. שאלות כלליות
ירושלמי ערובין פרק ה' הלכה א':
כיצד הן ישראל מהלכין במדבר? ר' חמא בר חנינא ור' הושעיה: חד אמר: כתֵיבה, וחד אמר: כקורה. מאן דאמר כתיבה – דכתיב (פסוק י"ז) "כאשר יחנו כן יסעו"; ומאן דאמר כקורה – דכתיב (במדבר י' כ"ה) "ונסע דגל מחנה דן מאסף לכל המחנות".
1. הסבר, מהו ההבדל בין "כתיבה" ובין "כקורה", ומה הן מעלותיו הצבאיות של כל אחד מסדרי ההליכה האלה?
ד"ה ראשונה יסעו: כשרואין הענן מסתלק, תוקעין הכהנים בחצוצרות, ונוסע מחנה יהודה תחילה, וכשהולכין הולכין כדרך חנייתן - הלוים והעגלות באמצע, דגל יהודה במזרח, ושל ראובן בדרום, ושל אפרים במערב, ושל דן בצפון.
ראשנה יסעו THESE SHALL FIRST JOURNEY — When they saw the cloud departing, the priests blew the trumpets and the camp of Judah moved off first, but when marching, they marched retaining the positions in which they always encamped: the Levites and the wagons in the centre (v. 17), the division of Judah in the East (v. 8), that of Reuben in the South, Ephraim’s in the West (v. 19) and Dan’s in the North (v. 25).
ד"ה ונסע: לאחר שני דגלים הללו.
ונסע אהל מועד AND THE TENT OF MEETING SHALL SET FORWARD after these two divisions (those of Judah and Reuben), as is shown by the position of this statement in the narrative.
ד"ה כאשר יחנו: כמו שפירשתי הליכתן כחנייתן, כל דגל מהלך לרוח הקבועה לו.
כאשר יחנו כן יסעו AS THEY ENCAMP SO SHALL THEY JOURNEY — just as I have explained (v. 9): their positions when marching shall be the same as when encamping — each division marches on that side that is assigned to it.
אליבא דמי משני החכמים הנ"ל מפרש רש"י את מקומנו?
ג. שאלות לשון וסגנון
השווה:
"רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ"
all that were numbered of the camp of Judah being a hundred thousand and fourscore thousand and six thousand and four hundred, according to their hosts; they shall set forth first.
"וַיִּסְעוּ בָּרִאשֹׁנָה"
And they took their first journey, according to the commandment of the LORD by the hand of Moses.
מה סיבת השינוי "ראשונה" ל"בראשונה"?
2. הסבר למה אמר פסוק ז' מטה זבולון (בלא ו' החיבור) לעומת כל שאר המקומות המקבילים (י"ד) "ומטה גד"; (כ"ב) "ומטה בנימין"; (כ"ט) "ומטה נפתלי"?