פרשת במדבר תש"ז - הדגלים
א. לסידור השבטים
הסתכל בתרשים הנ"ל וענה בעזרתו על השאלות האלה:
1. לפי מה חולקו השבטים באופן זה לארבע קבוצות, ואיך חוברו יחד שלושה שלושה, הלוא תראה שאין הסדר לפי גילם?
2. למה שונה הסדר שבו הוזכרו השבטים בפרק ב' מן הסדר שבו הוזכרו בפרק א'?
*
"רֹעֵה יִשְׂרָאֵל הַאֲזִינָה נֹהֵג כַּצֹּאן יוֹסֵף יֹשֵׁב הַכְּרוּבִים הוֹפִיעָה לִפְנֵי אֶפְרַיִם וּבִנְיָמִן וּמְנַשֶּׁה עוֹרְרָה אֶת גְּבוּרָתֶךָ וּלְכָה לִישֻׁעָתָה לָּנוּ"
*
Give ear, O Shepherd of Israel, Thou that leadest Joseph like a flock; Thou that art enthroned upon the cherubim, shine forth.
אולם יש מהם המיישבים את הקושי על פי פרקנו (עיין בתרשים!) מהו הקושי, ומהו יישובו?
ב. בל יתגאה יהודה
...ועוד אמר הוא יתברך בתורתו: בל יתגאה יהודה באומרו: "אני ראשון לכולם!" – על כן אמר (ג') "והחונים קדמה מזרחה דגל מחנה יהודה לצבאותם", כלומר: לא עתה יבושו השאר, פן יאמר יהודה "גדול אנכי, כי אני ראשון לכולם" – כי הוא אינו לפניהם, רק כאילו האחרים קדמוהו ובתוספת וי"ו, כאילו הוא נוסף עליהם. וגם נזכר דגלו כלאחר יד, ולא כאחרים, לבל יזוח דעתו על הקדמה.
מה הפליאה הסגנונית שעליה בנויים דבריו?
ג. בביאור מילת "ועליו"
"וְעָלָיו מַטֵּה מְנַשֶּׁה"
and next unto him shall be the tribe of Manasseh; the prince of the children of Manasseh being Gamaliel the son of Pedahzur,
רש"י:
ד"ה ועליו: כתרגומו ודסמיכין עלוהי.
לבוש האורה, שואל:
למה לא פירשו רש"י לעיל (פסוק ה') גבי "והחונים עליו מטה יששכר", או לגבי "עליו" שבפסוק י"ב, שכולן פירושן כתרגומו "סמיכין עלוהי", ולא פירשו רש"י אלא כאן?
*
נסה לענות לשאלתו.