פרשת לך לך תש"ו - הבטחת הזרע והארץ
א. הבטחות הארץ
"וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה"
And I will make of thee a great nation, and I will bless thee, and make thy name great; and be thou a blessing.
"וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו"
And the LORD appeared unto Abram, and said: ‘Unto thy seed will I give this land’; and he builded there an altar unto the LORD, who appeared unto him.
"וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת עֲפַר הָאָרֶץ גַּם זַרְעֲךָ יִמָּנֶה קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה"
And the LORD said unto Abram, after that Lot was separated from him: ‘Lift up now thine eyes, and look from the place where thou art, northward and southward and eastward and westward;
"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ"
And He brought him forth abroad, and said: ‘Look now toward heaven, and count the stars, if thou be able to count them’; and He said unto him: ‘So shall thy seed be.’
"בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי"
In that day the LORD made a covenant with Abram, saying: ‘Unto thy seed have I given this land, from the river of Egypt unto the great river, the river Euphrates;
"וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ והפריתי אתך במאוד מאוד ונתתיך לגויים ומלכים ממך יצאו"
And I will make thee exceeding fruitful, and I will make nations of thee, and kings shall come out of thee.
ההבטחה "ומלכים ממך יצאו" מתייחסת למלכים שימלכו על גויים, או למלכים שה' יבחר; אין להסיק מכאן שהמשטר צריך להיות מלוכני.
"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵא-לֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים"
1. השווה את ארבע הבטחות הארץ שבפסוקים השני, השלישי, החמישי והשישי זו לזו. במה שונות הן זו מזו, ומה מוסיפה כל אחת על קודמותיה?
2. נסה לבאר את הקשר שבין ההבטחה השנייה למה שכתוב אחריה; ושבין ההבטחה השלישית למה שכתוב לפניה.
3. השווה את הבטחות הזרע המופיעות בשלושת המקורות הראשונים זו לזו, מה מוסיפה כל אחת על קודמה, למה בחר בפרק י"ג במשל העפר ובפרק ט"ו במשל הכוכבים?
ב. חילוף הזמנים בהבטחות - שאלות ברש"י
השווה:
"לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת"
And the LORD appeared unto Abram, and said: ‘Unto thy seed will I give this land’; and he builded there an altar unto the LORD, who appeared unto him.
"... לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ"
for all the land which thou seest, to thee will I give it, and to thy seed for ever.
פרק ט"ו פסוק י"ח: (לשון עבר)
"לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת"
In that day the LORD made a covenant with Abram, saying: ‘Unto thy seed have I given this land, from the river of Egypt unto the great river, the river Euphrates;
"וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ"
And I will give unto thee, and to thy seed after thee, the land of thy sojournings, all the land of Canaan, for an everlasting possession; and I will be their God.’
1. נסה לבאר את חילוף הזמנים בארבע הבטחות אלה.
ד"ה לזרעך: אמירתו של הקב"ה כאילו היא עשויה.
רעב בארץ A FAMINE IN THE LAND — in that land only to test him whether he would take exception to God’s commands in that He had bidden him to go to the land of Canaan and now forced him to leave it (Pirkei D'Rabbi Eliezer 26).
באר את דבריו, היש כאן פתרון לשאלה 1?
ד"ה הרימותי: לשון שבועה, מרים אני את ידי לאל עליון וכן (בראשית כ"ב ט"ז) "בי נשבעתי" - נשבע אני, וכן (שם כ"ג י"ג) "נתתי כסף השדה קח ממני" - נותן אני לך כסף השדה וקחהו ממני.
הרמתי ידי I HAVE LIFTED UP MY HAND — An expression signifying an oath: I lift up my hand to the Most High God (not, I have lifted up). Similarly, (Genesis 22:16) בי נשבעתי which means “By myself do I swear” and similarly, (Genesis 23:13) נתתי כסף השדה קח ממני which means “I give the price of the field, take it from me”.)
למה אין רש"י מפרש את העבר כאן כשם שביארו בפרק י"ד?
ג. להבטחה השלישית
"וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת עֲפַר הָאָרֶץ גַּם זַרְעֲךָ יִמָּנֶה קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה"
And the LORD said unto Abram, after that Lot was separated from him: ‘Lift up now thine eyes, and look from the place where thou art, northward and southward and eastward and westward;
"שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה"
And the LORD said unto Abram, after that Lot was separated from him: ‘Lift up now thine eyes, and look from the place where thou art, northward and southward and eastward and westward;
ד"ה ביום ההוא: ... שא נא עיניך וראה צפונה ונגבה וקדמה וימה (לעיל י"ג י"ד), כי יתן לו כל הארצות ההן בכללן. ואין הטעם אשר אתה רואה בעיניך, כי ראות האדם איננו למרחק, רק שיתן לו לכל מראה עיניו הרוחות. או שהראהו כל ארץ ישראל כאשר היה במשה רבינו...
ON THAT DAY G-D MADE A COVENANT WITH AVRAM SAYING... G-d promised Avraham the gift of the Land many times, but all of them were needed, for a purpose. When he first came to the Land, G-d said to him, "To your offspring's I'll give this land" but He didnt explain on His gift, for it implied only the land he [actually] walked on, "as far as the place of Shechem until Eilon Moreh." After when his merits grew in the land, [G-d] added for him, "Raise now your eyes and look out... north, south, east and west [for all the land you see to you I'll give it]" [meaning] that he would give him all those lands [of the Cananim], in a general way. the explanation of "[the land] that you see" doesnt mean "that you see 'with your eyes'" [literally], for ones sight doesnt go far into the distance. Rather, that [He] would give him [land] in all directions that his eyes could see. Or, He showed him all of Israel (miraculously) as it occurred with Moses our teacher. He also added in the second blessing "and to your descendants, FOREVER" and also that he would multiply his children like the dust of the earth. The third time He elaborated to Avram] the [precise] borders of the land, and mentioned to him all the peoples- ten nations. He also sealed a covenant with him on those lands], so no sin can revoke it. When G-d commanded him about circumcision, He said to him, "[And I will give you and your seed after you the land of your sojourning's, the entire land of Canaan] for an everlasting possession," meaning if they got exiled they would return and inherit it. He added further "And I shall be a G-d to them", meaning that He Himself, in His Glory, would lead them, and they wouldn't be subject to the rule of any star or constellation or any of the Heavenly ministers as will be explained in the Torah. The Torah says the first time, "To your descendants "I will give'" in future tense. Also the second tome, for until now He hadn't given him the land in its entirety, and therefore said "I will give it". But the third time at the time of the covenant he said "To your offspring's I have GIVEN", meaning He sealed a covenant with him over a gift he had ALREADY given him, Likewise, at the time of the circumcision, when he said "[And I will give you and your seed after you the land of your sojourning's, the entire land of Canaan] for an everlasting possession," He said to him "I WILL give to you" in the future. Rashi says: "To your offspring's have I given"- The statement of the One on High is considered done. But there's no need (for this explanation her).
מה בא לתרץ ומה בין שתי תשובותיו?
"לְךָ אֶתְּנֶנָּה"
for all the land which thou seest, to thee will I give it, and to thy seed for ever.
רמב"ן:
ד"ה וטעם כי לך ולזרעך: שתחזיק במתנה מעכשיו להנחילה לזרעך, כמו שאמרו רבותינו (בבא בתרא קי"ט ב') ירושה היא להם מאבותיהם. ועל דרך הפשט יתכן, שיהיה מושל עליה ונשיא אלהים בתוכה בכל מקום שילך בארץ ההיא.
ד"ה לך אתננה: בדיבור וכן "ונתן אותם על ראש השעיר" (ויקרא ט"ז כ"א). ופה פירש כי אלוני ממרא בחברון היא.
ספורנו:
ד"ה לך אתננה: שגם בימיך תהיה בעיני התושבים נשיא אלהים ונשיא פנים.
מה קשה לשלושתם ומה תשובותיהם?
ד. להבטחה החמשית
"בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת..."
In that day the LORD made a covenant with Abram, saying: ‘Unto thy seed have I given this land, from the river of Egypt unto the great river, the river Euphrates;
מגילת תענית ג:
כשבאו בני ישמעאל לעורר על ישראל על הבכורה אמרו (=חכמים): מי ילך וידון עמהם? אמר להם גביהה בן פסיסא שומר הבית לחכמים: "אני אלך ואדון עמהם. אם ינצחוני – אמרו להם: הדיוט שבנו ניצחתם!" אמרו ישמעאלים: "כתיב בתורה 'ביום ההוא כרת... לזרעך נתתי את הארץ...' ואנו מזרעו של אברהם – נחלוק עמכם". השיב להם: "כלום אתם מביאים לי ראיה מן התורה, אף אני לא אביא לכם ראיה אלא מן התורה, כתיב (כ"ה ו') 'ולבני הפלגשים... נתן אברהם מתנות וישלחם מעל יצחק בנו' וכתיב (כ"ה ה') 'ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק'!", ברחו להם.
מדרש אגדה חקת כ':
כך אמר משה לאדום: שטר היה עלינו ועליך מימות אברהם זקננו "ועבדום וענו אותם", וגם האחים כולם היו צריכים לפרוע החוב של אביהם, ואתה אחי יעקב היית, והיה לך לפרוע החוב, כשם שעשינו אנחנו, ואתה ידעת שאנו פרענו החוב, ואתה לא פרעת, מפני שלא היית רוצה לפרע, שכן כתיב (בראשית ל"ו ז') "וילך (עשו) אל ארץ מפני יעקב אחיו" – מפני שטר חוב שבידו, והקב"ה אמר ליעקב: מי שיפרע חוב מבניו – יירש את הארץ, שכן כתיב "ביום ההוא כרת ה' את אברהם ברית וכו'" ואנו שפרענו חובו – מעתה לנו הארץ.
ד"ה ולא יכלה ארץ מגוריהם: להספיק מרעה לבהמות שלהם. ומדרש אגדה (פסוק ו') מפני יעקב אחיו, מפני שטר חוב של גזירת (ט"ו י"ג) "כי גר יהיה זרעך", המוטל על זרעו של יצחק, אמר אלך לי מכאן, אין לי חלק לא במתנה שניתנה לו הארץ הזאת, ולא בפרעון השטר. ומפני הבושה, שמכר בכורתו.
ולא יכלה ארץ מגוריהם AND THE LAND OF THEIR SOJOURNINGS COULD NOT — supply sufficient pasture for the cattle which they had. A Midrashic comment (Genesis Rabbah 82:13) on מפני יעקב אחיו [HE WENT TO A COUNTRY] ON ACCOUNT OF HIS BROTHER JACOB is: on account of the bond of indebtedness involved in the decree, (Genesis 14:13) “thy seed shall be a stranger etc… and they shall afflict them etc.” that was imposed upon Isaac’s descendants. He said, “I shall go hence — I desire no part either in the gift of this land which has been made to him (to my father) nor in the payment of this bond" . Another reason why he went away was on account of the shame he felt at having sold his birthright (cf. Genesis Rabbah 82:13).
בשתי דרכים מנמקים חז"ל כאן את זכותנו על הארץ. מה ביניהן?
ה. ההבטחה הששית
פרק י"ז פסוקים ו'-ח'
"וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ והפריתי אתך במאוד מאוד ונתתיך לגויים ומלכים ממך יצאו וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵא-לֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים
רש"י:
ד"ה ונתתיך לגויים: ישראל ואדום, שהרי ישמעאל כבר היה לו ולא היה מבשרו עליו.
רמב"ן:
ד"ה ונתתיך לגויים: לשון רש"י, ישראל ואדום, שהרי ישמעאל כבר היה לו ולא היה מבשר עליו. ואיננו נכון בעיני שיבשרנו בעת ברית המילה על עשו, והוא אינו מקיים המילה, וגם לא נצטוה עליה, כמו שדרשו בסנהדרין (נ"ט ב') "כי ביצחק" - ולא כל יצחק. אבל ישראל לבדם ייקראו גוים ועמים, וכן "אף חובב עמים" (דברים ל"ג ג'), "עמים הר יקראו" (שם י"ט), "אחריך בנימין בעממיך" (שופטים ה' י"ד). גם אחרי הולדת השבטים כולם אמר "גוי וקהל גוים יהיה ממך" (להלן ל"ה י"א), "ונתתיך לקהל עמים" (להלן מ"ח ד').
העמק דבר:
ד"ה ונתתיך לגויים: שתהיה מלמד דעת לגויים, שתהא מחכים ומישר דעתם.
ד"ה ונתתי לך... את ארץ מגוריך: שלא יאמר אברהם אבינו דזה תכלית ישראל בלבד, להיות נודדים בגויים ולהחכימם, ואם כן אין להם תעודת הישוב בעולם לחיות חיי ממלכה בפני עצמה, על כן חזר ופירש בסוף כל זה יהיה: "ונתתי לך... את כל ארץ כנען".
1. מה בין רש"י לרמב"ן בפירוש הבטחה זו?
2. מה הן טענות הרמב"ן נגד רש"י?
3. במה נבדל פירוש העמק דבר מפירושי רש"י ורמב"ן ושאר המפרשים?
4. מה מנעו מלכת בדרכי פירושם והמריצו לפרש בדרך שפירש?
5. הבא ראיה מנביאים לשימוש לשון ולרעיון זה המבואר בדבריו!
6. מה הוא הקשר שבין הבטחת פסוק ו' להבטחת פסוק ח' לפי פירוש העמק דבר?
7. נגד מי מכוונים דבריו?