פרשת ויצא תשי"ב - בריחת יעקב מלבן
א. שאלות מבנה וסגנון
**
"לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה"
**
And he heard the words of Laban’s sons, saying: ‘Jacob hath taken away all that was our father’s; and of that which was our father’s hath he gotten all this wealth.’
הסבר את הכפל שבפסוק זה.
*
"רֹאֶה אָנֹכִי אֶת פְּנֵי אֲבִיכֶן כִּי אֵינֶנּוּ אֵלַי כִּתְמֹל שִׁלְשֹׁם וֵא-לֹהֵי אָבִי הָיָה עִמָּדִי"
*
and said unto them: ‘I see your father’s countenance, that it is not toward me as beforetime; but the God of my father hath been with me.
לכאורה אין קשר בין שני חלקי הפסוק, והמילים "ואלוקי אבי היה עמדי" אין מקומן בתוך הסיפור על התנהגות לבן (המתחיל בפסוק ה' ומסתיים בפסוק ח').
הסבר מהו הקשר ההגיוני בין שני חלקי הפסוק!
ב. תיקונו של הרד"ק
"וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן..."
And he heard the words of Laban’s sons, saying: ‘Jacob hath taken away all that was our father’s; and of that which was our father’s hath he gotten all this wealth.’
"וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת פְּנֵי לָבָן..."
And Jacob beheld the countenance of Laban, and, behold, it was not toward him as beforetime.
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יַעֲקֹב..."
And the LORD said unto Jacob: ‘Return unto the land of thy fathers, and to thy kindred; and I will be with thee.’
בפניו הכיר, כי איננו עמו בלבו כתמול שלשום, כי ראה פניו זועפים, ובעודנו חושב במה שהיה שומע ורואה, בא אליו דבר אלוקים בחלום.
וירא את פני לבן, he could see it in his face, for he was not hiding his feelings While Yaakov was still debating with himself about what he kept hearing and seeing, G’d addressed him in a dream.
*
לכאורה אין רד"ק אלא חוזר על דברי הכתוב. הסבר מה תיקן בדבריו!
ג. "ואהיה עמך" - כשתרחק מלבן - שאלות ברש"י
"וְאֶהְיֶה עִמָּךְ"
And the LORD said unto Jacob: ‘Return unto the land of thy fathers, and to thy kindred; and I will be with thee.’
ד"ה שוב אל ארץ אבותיך: ושם אהיה עמך, אבל בעודך מחובר לטמא אי אפשר להשרות שכינתי עליך (ב"ר).
שוב אל ארץ אבותיך RETURN UNTO THE LAND OF THY FATHERS — and there I will be with thee; but as long as you are associated with the unclean Laban it is impossible to make my Divine Presence (Shechina) rest upon you (Midrash Tanchuma, Vayetzei 10).
תנחומא ישן ואהיה עמך:
כל הימים שהיה יעקב בביתו של לבן לא דבר עמו הקב"ה, והיה יעקב מהרהר ואומר: כך הניחני הקב"ה? לא כך אמר לי הקב"ה: "והנה אנכי עמך". ידע הקב"ה מה הרהר בלבו, אמר לו הקב"ה: אתה מבקש שאהיה עמך - הפרש עצמך מלבן הרשע ואהיה עמך.
**
1. מה קשה לרש"י, ומה ראה צורך להביא את דברי המדרש?
2. כיצד מקצר רש"י את דברי המדרש?
3. מה הרעיון המבוטא בדברי המדרש הזה?
4. היכן מצינו ברש"י לפרשת לך לך רעיון זה?
ד. "השדה אל צאנו"
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב וַיִּקְרָא לְרָחֵל וּלְלֵאָה הַשָּׂדֶה אֶל צֹאנוֹ"
And Jacob sent and called Rachel and Leah to the field unto his flock,
מדרש אגדה:
"השדה אל צאנו" – מכאן לאדם שרוצה לדבר דבר סתר, שיצא לשדה ויספר במקום שאין שומעין אותו, שאזנים לכותל ואזנים ליער, אבל בשדה אין כלום.
ד"ה השדה אל צאנו: שיבואו אליו השדה במקום שהיה רועה צאנו.
'וישלח יעקב וגו, he requested that his wives join him in the field where he was busy tending the flocks.
מה בין המדרש לבין דברי רד"ק?
ה. "והחליף את משכרתי"
"וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי וְהֶחֱלִף אֶת מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים"
And your father hath mocked me, and changed my wages ten times; but God suffered him not to hurt me.
זה היה אמת ואם לא סיפרו הכתוב מתחילה. וכן אמר לו: (ל"א מ"א) "ותחלף את משכורתי עשרת מונים". וכזה במקומות רבים בתורה...
1. מה קשה לו? הסבר את הביטוי "זה היה אמת" (והשוה גם ראב"ע שמות י"ד י"ב).
*
2. הבא אחדים מן "המקומות הרבים בתורה" שעליהם ירמוז כאן.
3. הבא מקום דומה לזה גם מפרשת ויצא ("שהיה אמת ואם לא סיפרו הכתוב").
*
...ויתכן שאמר להם יוסף ואת הארץ תסחרו, ולא סיפרו הכתוב, וטעמו שתביאו סחורה כרצונכם לקנות התבואה ולא אקח מכס סחורתכם כי איטיב לכם תחת בשתכם...
וכמו שפירש רש"י (בראשית נ' ט"ז):
אביך צוה לפני מותו: (ב"ר יבמות ס"ה) שינו בדבר מפני השלום כי לא ציוה יעקב כן שלא נחשד יוסף בעיניו.
אביך צוה THY FATHER DID COMMAND — They altered the facts (they stated something that was false) for the sake of peace, for Jacob had given them no such command because Joseph was not suspect in his sight (Yevamot 65b)).
**
5. התוכל למצוא בפרק ל' רמז להתנהגות זו של לבן, שמתארה יעקב כאן בפסוקים ז'-ח'? (להסכם שבין יעקב ללבן בצאן בפרק ל' ל"א-ל"ה עיין גיליון ויצא תש"י!).
ו. יעקב מספר לנשיו שני חלומות
פסוקים י'-י"ג
"וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם וְהִנֵּה הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים. וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱ-לֹהִים בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב וָאֹמַר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ. אָנֹכִי הָאֵל בֵּית אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה, קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ"
ד"ה אנכי האל בית אל: היה אחר כן בעת הנסיעה, כי אחר שאמר לו קום צא מן הארץ הזאת - לא נתעכב עוד בחרן לרעות עוד צאן לבן ויעלו התישים על הצאן ותלדנה נקודים וטלואים, רק ממחרת החלום שלח לרחל וללאה ויספר להם חלומו והלכו להם.
Where you anointed. You vowed to worship Me in the Holy Land, to build a temple to Me on the place where you slept and to separate a tithe for Me there. Now if you delay your vow any further I will become angry with you.
1. מדוע עלינו לפרש שיעקב מספר בזה לנשיו שני חלומות?
**
2. מה הרמז לכך בפסוקים?