פרשת מטות תשי"ד - נדרים
א. יחס שלילי לנודר נדר
רש"ר הירש, (בראשית כ"ח כ'):
הנודר מעתיק עצמו מהוויתו בזמנו ההווה אל עתידו, אל פרק זמן שלא בא עוד, ומחייב עצמו במה שיהיה עליו לעשותו בבוא הזמן. והנה בדבר זה, בהעתיקו עצמו במחשבתו לעתיד שהוא בלתי ידוע לנו (כי מי ידע מה ילד יום ומה תלד השעה הבאה? – בזה טמון החטא שבנדר). דיו לאדם שידע לכלכל דרכיו בכל רגע מרגעי ההווה, ולחיותו כראוי וכנדרש, מה שיהא חובה עלינו ברגע הבא, מה שידרש מאתנו לעשותו בעתיד, שומה עלינו לעשותו גם מבלי שנקבלנו עלינו בנדר. ומה שאסור עלינו לעשותו, לא נוכל לקימו גם אם נקבלנו בנדר. נותר איפוא לנודר לנדור בדברים שאינם מעלים ואינם מורידים; ויהא בזה מן האוולת הגמורה אם נרים לדרגת חובה קדושה דברים שאינם מעלים ואינם מורידים, ועוד לגבי זמנים עתידים – הבלתי ידועים לנו בהחלט.
היכן מצינו בפרקנו, בתורה ובכתובים, יחס שלילי זה לנודר נדר?
ב. היתר נדרים
"אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה'... לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ"
When a man voweth a vow unto the LORD, or sweareth an oath to bind his soul with a bond, he shall not break his word; he shall do according to all that proceedeth out of his mouth.
ד"ה לא יחל דברו: כמו לא יחלל דברו, לא יעשה דברו חולין.
לא יחל דברו This is the same as לא יחלל דברו (the root of יחל being חלל): He shall not make his own word to bear a secular character (חולין) (Sifrei Bamidbar 153:4; see also Rashi on Leviticus 21:4).
וטעם וידבר משה אל ראשי המטות, כי אין צורך ללמד לכל בני ישראל שהאב והבעל יכולין להפר נדרי עינוי נפש, ואולי צריך להעלים אלה החוקים מהם שלא ינהגו קלות ראש בנדרים, אבל לחכמי ישראל ראשי שופטיהם למד המשפט; וירמוז עוד למדרש רבותינו, כי לראשי המטות יד ושם בנדרים יותר משאר העם, שיחיד מומחה מתיר בנדר. והנה היתר הנדרים לא נתפרש בתורה, אבל הוא הלכה למשה מסיני ותלאו הכתוב בחוט השערה, כמו שאמרו: "היתר נדרים פורחין באויר ואין להם על מה שיסמכו" אלא שרמז לו הכתוב: "לא יחל דברו" – כלומר שלא אמר: "לא יעבור על דברו" – אבל ציוה שלא יחלל דברו, שלא יעשה בנדר חילול, כי בבואו לבית דין וימצאו לו פתח וניחם עליו והם ימחלו לו, איננו מחלל אותו.
Moshe spoke to the tribal leaders. He spoke only to them because there was no command from Hashem to teach the entire Bnei Yisroel that the father and the husband can nullify vows of self-denial. The reason Moshe was commanded not to teach everyone these laws was so that they would not be too lenient with vows. Therefore, Moshe taught these laws only to the wise men of Yisroel, the tribal leaders. Furthermore, this verse hints at the statement of the Sages (Nedarim 78a) that the tribal leaders have more power in releasing vows than the rest of the nation, for a single expert judge can release a vow. The matter of releasing vows was not mentioned explicitly in the Torah; it is a halachah l’Moshe m’Sinai.
ספר החנוך, (פרשת יתרו על לא תשא את שם ה'...):
...וכן הנשבע לעשות דבר ואחר כך לא יעשנו, הנה הוא גם כן במורדי אור מכחישי האמת, כי פירוש "נשבע" הוא לפי דעתי, שגומר האדם בלבו ואומר בפיו להיות מקיים אותו דבר שנשבע עליו ולא ישנהו לעולם, כמו שהשם ברוך הוא קיים ולא ישתנה לעדי עד... ובענין הנדר דרך אחרת יש בו, שהוא כמכניס דבר המותר בגדר האסור, וכאילו יאמר: דבר פלוני שהוא מותר יהא אסור עליו כקרבן שאסר ה' יתברך... וזה הענין שיש בנו כח לאסור המותר, לפי שהתורה לימדתנו בכך, מדכתיב (ג) "לאסור אסר על נפשו לא יחל דברו"... ומן הטעם הזה שכתבנו בשבועה שעניינה הוא שאדם גומר לקיים דבריו ולאמת כמו שהוא מאמין בקיום אלוקי, היה לנו ללמוד שלא תתבטל שבועה בשום צד, אלא שהיה מחסדי האל עלינו בדעתו חולשת בנין גופנו ומיעוט דעותינו והתמדת שינוי רצוננו לתת לנו עצה לצאת ממאסר השבועה, בהתחדש עלינו הרצון בכל עת שאפשר לנו לטעון בענין השבועה טענת אונס או שגגה... ואולם לא הורשינו לצאת ממנו בשאט נפש – רק בתחבולה ובעצת חכם, שיבוא הנשבע לפני איש חכם ונבון בדרכי התורה ויתוודה אליו, כי מחסרון ידיעתו שלא היה יודע בשעה שנשבע דבר שידע אחר כך, הוא רוצה לבטל מה שנשבע עליו, וכי הוא מכיר, כי הביטול – מיעוט דעתו וחסרונו גורם אותו, לא דבר אחר ומחשבה חיצונית שיהיה בלבו חלילה. ואחר הודאת פיו על זה ויכיר החכם ויראה, כי יש ממש בדבריו, שנתחדש אליו דבר, שאילו הסכים עליו בשעה שנשבע, לא היה נשבע, ועל כן הוא מתחרט – יקבל ודויו ויתירנו משבועתו. וזהו אמרם (ברכות ל"ב): "הוא אינו מיחל, אבל אחרים מוחלין לו". על כן לעולם אי אפשר להתיר שבועה כי אם בסיבת שום חדוש לנשבע, כגון שיאמר: אילו הייתי יודע דבר פלוני, לא הייתי נשבע לעולם, שזה כעין אונס הוא. אבל אם יאמר: התירוני משבועתי – בלא טענה, אין כח באדם להתירו.
And from this root itself is the matter of a false oath (shevuah), meaning to say when he swears to fulfill something and does not fulfill it. [This] is called an oath of speech, about which another separate commandment comes in the Order of Kedoshim Tehiyu, as it is stated (Leviticus 19:12), "And you shall not swear falsely by My name." As one who swears by the great name [of God] to say something was and [yet] he knows that there is falsehood in his mouth, behold, he is acting lightly with the awe of God; as if to say in his heart that He is not true - 'let his lips be silent.' And so the one who swears to do something and afterwards does not do it is, behold, also among the rebels against light, the deniers of truth. As the understanding of "swore," is, according to my opinion, that he concludes in his heart and says with his mouth to fulfill that thing that he swore about and that he will never change it, [just] as God, may He be blessed, exists and does not change forever and ever. And that is [why] the expression, sworn nishbaa always comes in the passive; meaning to say that he is acted upon by his words to make it exist, [just] like he said about His existence, blessed be He.
הירש:
...ואלם התרת נדרים תלויה בכמה תנאים חוקיים וצריכים עיון ודיוק מרובה, והיתר שהושג ע"י העלמת דברים (מן החכם המתיר הנדר) הוא הונאה עצמית שאין בה מועיל. לא ניתן בידי חכם מחכמי ישראל יפוי כח להתיר או לאסור ("nicht die Kraft zu loesen und zu binden") כי אם רק הכושר והחיוב לבדיקה מעולה ועיון מדויק לשם הכרת הדין.
1. הסבר את דברי הרמב"ן (והם ביטויים הלקוחים מדברי חז"ל): (א) "אין להן (להתרי נדרים) על מה שיסמוכו"; (ב) "וימצאו לו פתח".
2. מהו הרמז בפרקנו בלשון הכתוב להיתר נדרים לפי דעת הגמרא (המובאת בספר החנוך), ומהו הרמז בפרקנו לפי דעת הרמב"ן?
3. מדוע יש לראות ברשות זו שניתנה לחכמי ישראל להתיר נדרים חסד מחסדי הבורא עלינו?
4. למה לא נאמר ענין התרת נדרים במפורש בתורה?
5. למה נאמר בתורה "לא יחל דברו" ולא נאמר בלשון רגילה "לא יעבור על דברו"?
רש"י, לפסוק מ"ה:
ד"ה ויפדו העם: התירו לו לשאול שבועתו.
התוכל להסביר דברי רש"י אלה על פי הנאמר כאן מספר החנוך?
7. נגד מי פונה הירש בדבריו הפולמוסיים האחרונים "לא ניתן בידי חכם מחכמי ישראל..."?